SUZUKA SUNRISE

 
 
Japan och Suzuka nästa, en klassisk bana älskad av både förare och fans, en bana där förarnas körskicklighet sätts på prov direkt efter starten in i första kurvan och genom S kurvorna där man "styr" bilen med gaspedalen, har man en välbalanserad bil som inte "rollar" genom S kurvorna har man en racevinnare. Den grova asfalten och de många kurvpartier innebär höga belastningar på däcken, dock kan de blygsamma vårtemperaturerna hjälpa till att hålla däckslitaget på en rimlig nivå, och därmed göra det möjligt för stallen att chansa på bara ett stopp. Normalt väljer man två stopp på Suzuka som är en typisk "undercut" bana där just depåstrategin kan spela en avgörande roll, och då inte minst med tanke på att risken för regnskurar alltid lurar bakom hörnet på Suzuka. Tittar man på bandesignen så är den som klippt och skuren för RBR, Verstappen har vunnit racet de senaste två åren och lär göra det även i år om han slipper tekniska problem. Ferrari i sin tur är stallet med flest poles på Suzuka, men årets bil är som bäst genom långsamma kurvor som är få på Suzuka, dock tycks Ferrari med årets bil ha däckslitaget under kontroll, något som kan öka deras chanser att nå framskjutna placeringar på Suzuka. McLaren har en bil som bör prestera bra på Suzuka, en pallplats är inte en omöjlighet, RBR lär de inte kunna rubba, men de kan nog ge Ferrari en match om en podium plats. Mercedes har en bil som inte gillar värme så Suzuka borde passa lite bättre för deras bil, AMs "allround" bil går hyggligt på alla typer av banor utan att direkt glänsa någonstans, hur RB fungerar på Suzuka med Tsunoda bakom ratten blir intressant att se på Hondas hemmabana.  För Ricciardo blir Suzuka mer eller mindre en "do or die" bana, blir han åter igen utskåpat av Tsunoda är nog F1 karriären över och han får lämna sin bil till Lawson. Ricciardo är numera en förare helt utan självförtroende, en förare som hänger kvar i F1  enbart tack vare sponsorintressen, han borde ta steget över Atlanten till Indycar, bättre än så är han inte numera. 
 
Suzuka lär ge en rätt så bra fingervisning även om styrkeförhållanden på mittfältet, där HAAS har hittills något förvånande hållit taktpinnen, och där Sauber har sett till att sätta käppar i hjulen för sina förare i form av totalt misslyckade depåstopp. Anledningen till det har enligt Sauber varit hjulmutter från en underlerantör som inte klarar av varierande temperaturer, blir de upphettade så fastnar dem. Någon lösning till problemet är inte i sikte innan man kör i Europa så vi lär få se flera misslyckade depåstopp för Sauber duon Bottas- Zhou, pinsamt värre för Sauber och Audi som nu äger stallet till 100%. Williams tycks har tagit ett steg tillbaka i år, och Alpine är helt vilse med sin överviktiga bil, att hela tiden sparka personal är ingen lösning för deras problem, F1 är långsiktig verksamhet där inga vinnarbilar dyker upp över en natt.
 
På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, vädret ser ut att bli som det brukar vara på Suzuka, risk för skurar varje dag och temperaturer mellan 16-20 grader.
 
Det om Suzuka, rykteskarusellen om vem ska köra var snurrar vidare när klickbete "journalister" vädrar morgonluft, och när stallchefer med skitstöveln Wolff i spetsen gör allt och lite till att sprida osämja hos konkurrenterna. Att helt öppet gå ut med, att man i första hand är ute efter Verstappen hos Mercedes istället för den egna juniorstjärnan Antonelli är bara rent skitsnack från Wolff. Verstappen skulle aldrig byta från ett vinnarstall till ett med uppenbara problem, och vem han har som stallkompis hos RBR saknar betydelse, Perez, Sainz eller någon annan, spelar ingen som helst roll. Att sedan klickbete "journalister" går ut med hittepå nyheter om hur man i smyg har i efterhand skrivit in nya villkor i Verstappens kontrakt med RBR är ren goja, i F1 skriver man ingenting i kontrakter i efterhand utan att stallets jurister och stallchefen är närvarande. Allt prat om vem ska ersätta Hamilton hos Mercedes är egentligen totalt ointressant på grund av stallets nuvarande status, Verstappen ryktet är bara skitsnack från Wolff, Alonso är en fördetting, Sainz har inte kapacitet att bli värdsmästare varken hos RBR eller Mercedes så Wolff borde satsa på sin junior Antonelli och hålla käften. Minnet är kort hos klickbete "journalister" och ännu kortare hos vissa fans, nu när Williams inte har lika bra bil som ifjol tycks alla har glömt hur otroligt bra förare Albon är enligt dem. Det sägs att i F1 är man aldrig bättre än sitt senaste resultat, det är så det fungerar för klickbete "journalister" och deras följare som sväljer alla deras hittepå artiklar utan att på något sätt  ifrågasätta sanningshalten i deras påståenden. På samma sätt höjer dessa individer till skyarna medelmåttiga förare som i bra material lyckas göra enstaka bra resultat, hajpandet känner inga gränser utan varje one hit wonder är en blivande världmästare enligt deras expertis som ligger på samma nivå som DTS av Netflix.
 
Nog om rykten och ryktesspridare, Liberty Media har köpt MotoGP utan att EUs konkurrensmyndighet reagerade på något sätt, samma Liberty Media som äger F1 cirkusen och har tidigare tagit kontrollen över nästan all racingrelaterad media i Europa. Hade något liknande hänt i USA så hade konkurrensmyndigheten där satt stopp på det på en gång, i Europa tycks konkurrensmyndigheten blivit utkonkurrerad av Liberty Media, man kan undra vilken nytta gör en myndighet som inte sköter sitt jobb. Nu ägs det mesta av racingverksamheten med bas i Europa av amerikanska och kanadensiska pensionsfonder via Liberty Media som i sin tur blir rövknullad av Saudi slantar, kul med ägare som sätter dem sportsliga värden i första hand i en sport som förlorade sitt sportsliga värde för länge sedan. Det blir intressant att se hur länge det dröjer innan hycklarna hos Liberty Media tvingar bort grid girls även från MotoGP, det går bra att bli serverad av en barbröstad brud i en jänkare krog, men att ha påklädda brudar som grid girls är kvinnoförnedrande, amerikansk dubbelmoral  när den är som värst. 
 
Dagens grid girl tycker att LM kan ta sig där bak när de ändå kör upp huvudet i arslet, jag är av samma åsikt.
 
Amen,.må den amerikanska dubbelmoralen vara med er.     
 
       
     
 
  
 
      

Kommentarer :

#1: Mikael

Jaha ,då va slut tittat på moto gp också nu när dom har blivit uppköpta, hur kan dessa pajaser få hålla på? Det blir väl ett cirkus scott av det med. Tänker sluta att titta på F1 ,vill ha tillbaka v10:an eller åtminstone v8:an. Har blivit så tråkigt att titta på och framför att höra på.

skriven
#2: Tom

Man får hålla sig till att se dom korta snuttarna som sänds i sverige,av Wrc rallyn,dom enda gångerna det skrivs om rally vm i svensk media är när någon förare,eller publik omkommer,annars håller drakarna käft om rally vm..såå tråkigt

skriven
#3: Genc

Håller med! Hade jag ägt både Moto GP och Formel 1, hade jag istället låtit de få äga Indycar istället där de hör hemma eller sminning eller skidskytte istället som passar de bättre. Håller med! Typiskt amerikanare och deras att man inte får göra det, men det är tillåtet ändå för allt stavas bara pengar och skryta i deras skallar.

skriven
#4: ThomasF

Jaså FR har cashat ut nu, det visste jag inte.Håller VW på att skruva ihop en egen drivlina nu då?Förvånde att jänkarna satsar så mkt på motorsporten när de inte har nån egen bilindustri att tala om utöver Tesla.innehållsrikt här som vanligt.Tack för skrivningar BL.

skriven

Kommentera inlägget här :