START YOUR ENGINES

 
Dags för årets första av totalt 24 racehelger, kvalitén har ersatts av kvantitet, för mycket av det goda lämnar en bitter eftersmak av girighet, men F1 cirkusens ledstjärna är mer show, mer underhållning och mindre racing för att tjäna mer när mycket vill ha ännu mer. Att man sedan startar säsongen i en armhåla på öknen, där inga mänskliga rättigheter existerar tycks inte väcka några som helst betänkligheter hos de inblandade, allt handlar om att tjäna en slant, luktar slantarna så kan man tvätta dem hos arrangören, både Bahrain och nästkommande Saudiarabien är mästare på sportwashing. Sakhir som bana är vad den är, en tämligen trist Tilke skapelse med få omkörningstillfällen, det är i första kurvan de allra flesta attacken kommer, men även kurva fyra och elva lämpar sig för omkörningar om man har en välbalanserad bil som alstrar mycket traction. Greppnivån varierar mycket på grund av all sand som blåser in på banan, och vinden som sådan skapar även den vissa problem för dagens mycket vindkänsliga bilar, inte minst då när man bromsar samtidigt som man styr in, lätt hänt att man hamnar utanför banan. Att hamna utanför banan såg man mycket av under tredagars tester, det var inte många snabba varv som höll sig på den rätta sidan av banmarkeringen, till kval och race gäller det att hålla sig på den rätta sidan av den vita linjen, något som kan bli problematisk för vissa med vindkänsliga bilar som saknar mekanisk grepp.
 
Att någon skulle mäkta med att ge Verstappen en match om segern i årets första race finns inte, när det är dags för kval och race kommer Verstappen och RBR visa sin riktiga kapacitet, tester är bara tester, när det verkligen gäller så står RBR i en klass för sig. Däremot kan kampen om podiums bakom Verstappen bli en nagelbitare, Verstappen är svår att slå, men Perez är mer mänsklig och Ferrari duon vill gärna vara med i leken från start. Att någon annan bortsett från  RBR och Ferrari förarna skulle kunna blanda sig i kampen om podiums ser jag som något  rätt så osannolikt. Mercedes behöver mer tid för att hitta rätt med sin bil, McLaren saknade fart över ett varv under tester och hade skapligt högt däckslitage under sina racesim, AM har en välbalanserad och lättkört bil men den är inte snabb nog, och resten av gänget är statister, jag tror att Verstappen vinner årets första race före Leclerc och Perez.
 
En välbalanserad bil med mycket traction är nyckeln till segern på Sakhir, tvåstoppare brukar fungera bra, C3 och C1 likså, några problem med att hitta rätta inställningar under den andra fria träningen lär inte dyka upp med tanke på tredagars testet under förra veckan. Redan under testdagarna testade stallen massor av uppdateringar, nya lär dyka upp till racehelgen, och då inte minst nya golv, i en ground effect bil är ett optimalt fungerande golv ett måste om man vill vara med och fajtas om podiums. 
 
Dagens grid girls vill vara med, men inte i en armhåla som Bahrain, så är det bara.
 
Amen,..må armhålan vara med er.     
 
    
 
     
 
  

IF YOU SHOW ME YOURS

 
Så, nu har man testat...
 
...och testat...
 
...och testat i dagarna tre, så vilka slutsatser kan man dra efter tre dagars tester?
 
I mina papper är RBR fortfarande en klar etta...
 
...och Ferrari en lika klar tvåa. Sedan följer McLaren, Aston Martin och Mercedes i valfri ordning, det vill säga, mellan de avgör dagsformen och banspecifik prestanda. Samma gäller för mittfältet, det blir jämt mellan RB, Sauber, Alpine och Williams, HAAS får inrikta sig på att bli sist. Som vanligt så  har ett antal "F1 experter" varit i farten igen, ett antal dussinjournalister gjorde gällande att RBR hade kopierat delar av Mercedes fjolårskoncept angående zeropod designen, jag för min del undrar om dessa herrar/damer har problem med synen, det finns absolut ingenting hos RBR som liknar fjolårets Mercedes...
 
 
 ...men däremot en minivariant av Ferraris "fågelbad" från ifjol, dock är inte syftet riktig detsamma, RBR är mest ute efter att styra mer varmluft till beamvingen från utsläppet som på bilden här ovan skymtar under tjurens mage i årets bil. 
 
"F1 experterna" har även de sagt sitt angående styrkeförhållanden mellan stallen i årets startfält med hjälp av "pre-season testing classification" siffror,.siffor ljuger väl aldrig? Det gör de i allra högsta grad under testkörning, ta bara siffrorna från dag tre, Leclerc i topp följd av Russel och Zhou, sedan stackars Verstappen skuggad av Tsunoda och Albon, en katastrof för RBR när det verkligen gällde? Nja, inte riktigt, Max brydde sig inte om att ta i, Leclerc gjorde sitt snabbaste varv med C5, Russel, Zhou, Tsunoda och Albon med C4, Verstappen med C3 som blir den mjukaste gummiblandningen till årets första race, glory runs var sista dagens melodi för Russel& Co. Några "experter" ville även  göra gällande att Leclerc var en hel sekund snabbare än Verstappen per varv under deras racesim, så Ferrari kommer krossa RBR under raceförhållanden? Knappast, under racesim simulerar man olika skeden av loppet, till exempel 12 till 15 varv med fulltankad bil för att simulera de första 15 varven, eller till exempel 12 till 15 varv med en kvarts tank soppa att simulera de sista 15 varven, det enda som delvis avslöjar vad man pysslar med är hur bilen beter sig ute på banan. 
 
Under de dagarna tre har stallen redan hunnit med att testa på diverse uppdateringar, och fler lär dyka upp till nästa helg, det gäller att hänga med i uppdateringsracet från första början. Till exempel så flyttade Mercedes fästpunkten  till det bakre wishbone fästet för att justera om framvagnsgeometrin i syfte av att bli kvitt med understyrning, Merca tycks ha en stark, stabil  bakända som levererar mycket grepp, och efter ombyggnaden även en framända som styr in rätt så bra, med andra ord, det finns potential i årets bil på ett helt annat sätt än i fjolårets.  RBR i sin tur är sitt vanliga jag, mycket välbalanserad och ruskigt snabb genom alla typer av kurvor liksom på rakor när deras "dubbel DRS" aktiveras, de som kommenterar för F1 TV tyckte att bilen ser ut att ha en active ride,.och det har den på sätt och vis, Neweys aeropaket ser till att bilen har optimal aerobalans i alla lägen. Ferrari har gjort sin hemläxa, bilen är snabb både i kval och raceformat, dock återstår det att se huruvida de även har blivit kvitt med det överdrivna däckslitaget som har varit Ferraris akilleshäl under de senaste åren. McLaren tycks har satsat på att göra sin bil snabbare under racet på bekostnad av kval prestanda på samma sätt som RBR, fattas bara annat, de jobbar många ex RBR ingenjörer hos Macken som vet hur Newey resonerar. Aston Martin ser prestandamässigt ut som under förra säsongen, välbalanserad och lättkörd men inte snabb nog att på allvar kunna hota toppstallen, pengar saknas inte hos AM, men däremot ingenjörer som kan göra skillnaden. 
 
Mittfältet lär bli tajt som sagt var, det är bara Alpine som inte har visat sina kort ännu så länge, RB i sin tur kommer ha mycket nytta av det tajta samarbetet med RBR där Newey kan hjälpa till med aero biten, Sauber tänker satsa hårt från början med nya uppdateringar till varje race, Williams tycktes ha lite problem med bilens bakända, saknade lite traction och stabilitet men sånt går att fixa med uppdateringar, HAAS bil är i stort sätt fjolårets bil med ny livery, enligt HAAS själv ska de spara sig ur sin ekonomiska kris, låter inget vidare. 
 
Så, finns det något viktigt som stallen kan ta med sig från tester och årets första race i Bahrain? Jo, en viktig grej, om bilen hanterar däcken bra i Bahrain kommer den att göra det även på andra banor, får man däremot problem med däckslitaget i Bahrain så har man en hel del att jobba med,  banan som sådan är en rätt så värdelös testbana men avslöjar brutalt om man dras med överdrivet däckslitage.
 
 
Dagens grid girl ser framemot årets första race, så även jag, må den bästa bilen vinna.
 
Amen,.må vårens ankomst vara med er.     
 
   
 
     

ANTI-DIVE & LIFT ADDICTION

 
Formel 1 säsongen 2024 har sparkat igång med renderade bilder av showbilar...
 
...med "allt är nytt från framvingen till bakvingen"...
 
...med evolution av fjolårets RBR kopia...
 
...med filmdag för årets comeback kid...
 
...och för årets "det som dög ifjol duger även i år utan fägelbadet...
 
...och för årets "vi vill men kan inte"...
 
...och för årets "catch me if you can".
 
Så, vad är årets "måste fungera" leksak i F1? Jo, som rubriken säger, anti-dive& lift. 
 
 
Enkelt uttryckt är anti-dive höjdskillnaden mellan den främre och bakre fästpunkten i wishbone såväl fram som bak, för att det ska fungera i praktiken krävs det att aero tyngdpunkten inte vandrar under inbromsningen trots lastförskjutningen. 
 
 
Adrian Newey hos RBR har hållit taktpinnen i anti-dive-lift racet under dem senaste åren, mest tack vare bilens "trestegs dubbeldiffuser", till i år har Adrian finslipat funktionen med en ny bakvinge, mer varmluft till beamvingen via nydesignad kylsystem samt en hård skuren midja under sidepodsen, allt i syfte att kunna "stalla" bilen ännu mer effektivt, mer downforce för mindre drag. Låter det motsägelsefullt, downforce skapar ju drag? Det gör den, men har du en bil som skapar mycket downforce genom kurvpartier och lite drag rakt fram när man "stallar" bilen har du ett vinnande koncept. För allt det överstående krävs som sagt var en aerotyngdpunkt som inte "vandrar" vid lastförskjutning, i en F1 handlar det om cirka 290-310 kilo, med en perfekt fungerande aerobalans som styr anti-dive-lift funktionen kan det undvikas vid inbromsning-acceleration, på rakan öppnar man sedan DRS och "stallar" bilen, ju mer downforce man har desto mer minskar drag när DRS aktiveras. 
 
Det finns olika vägar att nå den aerobalansen som krävs, en detalj som påverkar det hela är valet av upphängning fram och bak. Till i år har till exempel RBR, McLaren, AT, Alpine och Sauber pull fram och push bak, Ferrari push fram och pull bak, Mercedes push både fram och bak, samtliga upphängningar har sina för och nackdelar, till exempel ger pull lägre tyngdpunkt fram än push som i sin tur är lättare att "paketera" och så vidare.
 
 
Allison hos McLaren valde pushrod fram som öppnar för ett friare flöde men kräver samtidigt lite trixande med framvingen på grund av den högre tyngdpunkten, jag för min del undrar om just den här vingdesignen håller sig inom regelverket, det handlar om millimeter på rätt eller fel sida. För de  mindre stallen innebär köpet av till exempel bakvagn inklusive växellåda från de stora vissa problem ur designsynpunkt vad det gäller aerodynamik och aerotyngdpunkten, Sauber behåller det som finns på insidan av en Ferrari växellåda, men installerar det i en egendesignad växellådshölje för att anpassa den för deras aerodesign, samma gäller för några andra, de fattiga får nöja sig med smulor från de rikas bord. 
 
Det om det tekniska, i år pratas det om vilka designgrepp det krävs av andra att komma ikapp RBR, ett antal kopior av fjolårets RBR har dykt upp som förväntat, men årets RBR är inte fjolårets RBR. Årets RBR kommer nog bli en obehaglig överraskning för de andra, ännu mer välbalanserad genom kurvpartier och ännu snabbare på rakor, vad Newey har hittat på gällande golvet återstår att se. Apropå Newey, han fick ju inte fullfölja sitt hyperbil bygge hos AM, men bygger nu en hos RBR som enligt honom kommer ha allt som har blivit förbjuden i F1 ,däribland blown diffuser,  målet är en bil som är lika snabb som en F1 bil men är laglig på vanliga vägar, prislappen lär landa på 30 mille så nu är det dags att börja spara.
 
 
Det om F1 och hyperbilar, den finska racingtalangen Tuukka Taponen har öppnat sin första säsong i Formula Regional på bästa sättet, med två race kvar att köra har han redan säkrat både rookie och mästerskaptiteln i Formula Regional Middle East där alla bästa juniorer är med inklusive F1 stallens juniortalanger. Tuukka har krossat all motstånd inklusive förare som redan har tävlat i FR eller F3, till och med Taylor Barnard som ska köra F2 i år har varit chanslös, med två race kvar att köra har Tuukka 220 poäng, Barnard 149 och Tuukkas Ferrari junior kollega Camara 124. Det blir intressant att följa vad det blir av den här 17 åringen lite längre fram, jag uppmärksammade honom redan då när han tävlade i karting, Tuukka har det lilla extra som krävs i racing för att nå till F1 och väl där göra bra ifrån sig. 
 
 
Dagens grid girls kastar slängkyssar inför årets säsong, må den bli spännande kamp om andraplatsen bakom RBR och Verstappen.
 
Amen,..må anti-dive och anti-lift vara med er när ni blir runda under fötterna i februari halkan.