TIPPING POINT

 
Slutvinjetten i Jeddah blev en episk parodi på racing när duon Verstappen-Leclerc var på lekhumör vid DRS mätpunkten innan start-målrakan.
 
Verstappen: Var så god min kära vän, du tar täten.
Leclerc: Absolut inte min vän, du först.
Verstappen: Nej nej kära vän, jag insisterar, du först.
Leclerc: Tack så hjärtligt, men nej tack, du först.
 
Pajaseriet med DRS i Jeddah under de sista varven avslöjade på ett brutalt sätt FIAs tillkortakommanden med årets bilkoncept, när en förare medvetet undviker att gasa för att ta ledningen i ett race, och ställer sig på bromsen istället så skvallrar det om ett systemfel. F1 är på sitt sätt underhållning, men bör ändå i första hand handla om riktig raring där förarnas körskicklighet fäller avgörandet, inte en knapptryckning efter taktisk köbildning i snigelfart fram till sista kurvan och DRS mätpunkten. Taktisk rävspel hör hemma i skidåkning med masstart på 50 kilometer ,där 49 kilometer av loppet handlar om taktikspel när man slipstreamar och sparar på krafterna till den sista rusningen fram till mållinjen. Diverse hobbyjournalister jublade efter racet igår, och skriver om lyftet som det nya konceptet innebär, men i parktiken har ingenting förändrats jämfört med förra året. Visst kan man ligga närmare i år, men samtidigt har effekten av slipstreaming avtagit så det är fortfarande DRS som gäller vid omkörningar, att trycka på en knapp har ingenting med körskicklighet att göra i min värld. Jag är medveten om,att man i dessa formula Netflix tider kan utpekas som en bakåtsträvare om man påpekar det ovannämnda, men jag håller fast vid vad jag skrev, defensiv taktikspel hör inte hemma i racing, det är plattan i mattan som gäller.
 
Racet som sådan blev som förväntad en kamp mellan RBR och Ferrari, och då i första hand mellan Verstappen och Leclerc, Perez och Sainz är hjälpryttare som gör sitt jobb men inte mer än så. Visserligen var det Perez som tog täten i racet och byggde upp en 2,5 sekunders ledning, men när hobbyföraren Latifi satte sin Williams i muren igen sin vana trogen på varv 16, så försvann Perez chans att kriga om segern i samband med depåstoppen, och öppnade för racets huvudaktörer att träda fram och fajtas om segerbucklan. Sedan hände det inte så mycket i racet innan slutvarven, några förare försvann från en poängplats runt varv 35, däribland Bottas som tvingades bryta när motorn överhettade, och Alonso och Ricciardo som även de tvingades ge upp med tekniska problem. RBR och Ferrari är just nu i en klass för sig när Mercedes kämpar med att hitta rätt med sin bil. Russel som slutade på en femte plats tappade 2-3 sekunder per varv mot toppbilarna under de sista varven, och Hamilton fick erfara hur svårt det är att ta sig upp genom startfältet när man inte sitter i en vinnarbil, Mercedes måste hitta bilens sweetspot snabbare än kvickt om de vill vara med och utmana om VM titlar. Leclerc leder förarmästerskapet med 45 poäng, Hamilton har skrapat ihop 16, i konstruktörsmästerskapet leder Ferrari med 78 poäng mot Mercedes 38, sedan har vi RBR duon Verstappen-Perez och Sainz som lurar i vassen, kan bli tufft för Hamilton att ta sin åttonde VM titel.
 
Att man ordnar F1 race i ett land som Saudiarabien är ett skam för F1  sporten om man nu kan kalla den för sport när det sportsliga kommer i andra eller i tredje hand. Det är fullständigt absurt när racearrangören måste övertyga förarana om att landets luftförsvar klarar av att garantera förarnas säkerhet mot missilattacker under racehelgen, vad blir nästa för FIA och LM, att köra ett race i Kiev?  Allt har sitt pris, och fina flickan FIA och hennes hallick LM drar sig inte att bli rövknullade av diktatorslantar om priset är det rätta, pop the pimp and ditch the bitch och kasta länder som Saudiarabien  i soptunnan där de hör hemma så blir racingvärlden ett bättre ställe att leva i länder där mänskliga rättigheter respekteras.
 
Tredje gången gillt för dagens grid girl, och budskapet är det samma som tidigare till samtliga översittare och giriga pengasamlare,..FUCK YOU.
 
Amen,..må DRS parodin vara med er.      
 
      
 
    

ABSOLUT GREED

 
 
Bättre sent än aldrig brukar man säga, det tog några race innan Perez knep pole, frågan är vad han offrade angående race pace för att kunna ta pole, 0,025 är inte mycket men det räcker. Ferrari duon tog andra och tredje rutan, Leclerc bör satsa på att ta sig förbi Perez direkt efter starten, mexikanaren är irriterande duktig att leka rörlig chikan, dock är RBR och Ferrari rätt så jämngoda i fråga om hästkrafter, så det kan bli ett styvt jobb för Leclerc att ta sig förbi Perez. Verstappen var lite blek under kval tre, måhända att han har satsat mer på en raceorienterad set up för hårdare gummiblandning där Perez satsade mer på kvalorienterad med mjuka. Ocon tog en fin femte plats, det verkar som så att även Renault PU har hyggligt med hästkrafter, huruvida den orkar en hel racedistans återstår att se. Russel blev den av Mercedes piloter vars set up fungerade någorlunda bra, det finns tillräckligt hästkrafter även i Merca PU, det är aero som inte riktigt än håller måttet. Alonso fick stryk av Ocon och fick nöja sig med en sjunde ruta, Bottas blev åtta, i och med den placeringen har han nu kvalat in i topp tio 103 gånger på raken, ingen annan är i närheten av den sviten. Gasly överkörde i sitt sista kvalvarv och slutade på en nionde plats före Magnussen, som inte riktigt hittade samma fart som senast i Bahrain, men bra jobbat av honom ändå.
 
McLaren visade lite bättre fart idag, Norris blev elva och Ricciardo tolva, Zhou fick stryk av Bottas med fyra tiondelar och startar racet från trettonde rutan. Schumacher försökte hänga med i Magnussens tempo, gjorde ett misstag och hamnade i muren, han kraschade ett antal gånger ifjol och tycks forsätta i samma stil i år, i mina ögon räcker han inte riktigt till i F1. Stroll slutade på en femtonde plats i en AM som inte alls räcker till, Hamilton var helt vilse med sin set up och åkte ut redan i kval ett, det kan bli så när man kör stallets bilar med olika set up för att hitta rätt.  Albon hittade ingen fart alls med sin hopplöst långsamma Williams, Hulkenberg verkar lite ringrostig, Latifi satte sin Williams i muren, och Tsunoda kom aldrig igång när hans bil sa upp kontraktet direkt.    
 
Det tog tid att dalta med Schumacher, de här F1 förarna är sköra varelser jämfört med hojåkare, saknar lite stake.
 
Igår var det lite första maj vibbar med över Jeddah när rebeller skickade några missiler till ARAMCOs oljedepå inte så långt borta från banan, förarna ville ställa in racehelgen, men skickades iväg med svansen mellan benen av FIA och LM. Förarnas GPDA tycks bestå av ett antal stirriga, små knähundar som skäller men vågar inte bita, ett gäng livegna som enligt Hamilton inte kan förväntas bära ansvaret för att mänskliga rättigheter efterlevs i Saudiarabien, och att han själv inte kan göra något eller säga något för att förändra det. Det må vara så, men med tanke på hans stora ord under de senaste åren hade jag förväntat mig lite mer av honom. Nu framstår han som en självgod pratmakare som backar direkt när det verkligen gäller, förarna hade chansen att sätta ner foten men fegade ur, jag undrar om inte GPDA står för Greedy Puppets Doing Ascension eller något liknande, en tämligen tandlös förening är den hur som helst.
F ettans flummiga No War blomma är ett hån mot människor som dör i krig, och det även med "legenden" Sir Lewis i spetsen...
 
...skurkar som Putin dör inte om man kastar blommor på honom, ge mig en TRG 42 och en chans att komma 1,5 kilometer från den ryska fähunden, så släcker jag honom med ett skott och skickar honom till helvetet där han hör hemma. 
 
F1 "legender" bör byta ut Saudiarabisk rosenvatten mot drickat på bilden här ovan, när plånboken är hotat så gör girigheten sig gällande, GPDA valparna hör hemma i ARAMCOs kennel, lika valpar leker bäst och slickar i sig livets sötma ur FIAs matskålar.
 
Gårdagens grid girl jobbar kvar även idag, fingret går till FIA, ARAMCO, GPDA stirriga valpar och Saudiarabiens kungafamilj av slaktare,...FUCK YOU.
 
Amen,..må Absolut Greed vara med er.     
 
        
 
        
 
     
 
    

JEDDAH RECTUM RACING

 
Jeddah och Saudiarabien nästa, demokratins vagga i mellanöstern, ARAMCO armhålan där man borde ha hunnit med att städa undan liken från senaste slakten, och försäkrat sig om att rebeller från grannlandet Jemen inte får chansen att bomba Jeddah med hjälp av drönare, och därmed störa F1 cirkus sportwashing spektaklet. Nu är det bara ett par dagar sedan rebeller var i farten och försökte bomba Jeddah, F1 cheferna "avvaktar" i en sann "show must go on, dock inte till varje pris"  anda, det vore ju ingen bra PR för F1 om rebellerna skulle skicka några förare till paradiset med sina drönare bomber. I och med att det finns så många sponsorer i F1 med anknytning till oljeproducenter i mellanöstern, så vill ingen höja rösten angående demokrati biten, utan nu gäller det att slicka rätt röv om ryssoljan sinar, tyskar är redan i farten i Qatar, några andra i Saudiarabien och så vidare, när oljepriset rusar så väger demokratin fjäderlätt.
 
Det om rövslickeri, om man kikar på banlayouten så väcks tanken, varför kör man inte i Göteborg istället, upp och ner på avenyn, traction och bromsar är för fegisar och vem behöver downforce. Dagens övergödda F1 bilar är lika graciösa som pilsnerpråmar med raggarhäng, det går fort rakt fram men i kurvor understyr de som dräktiga kossor, all övervikt skapar en parodi om F1 bilar när de feta arslen släpar på backen och wobblar och studsar. Just på Jeddah spelar övervikten en mindre roll eftersom banan i stort saknar tajta kurvor, det är plattan i mattan som gäller, dock krävs det att man har en välbalanserad bil så att man slipper närkontakt med muren när man kör med så lite vinge, det är bara på Monza det går fortare än i Jeddah.
 
Som sagt var, traction och bromsar behöver man inte bryr sig om, greppnivån från asfalten är rätt så bra, något som behövs när man kör med lite vinge, hur däckslitaget blir återstår att se, men en välbalanserad bil sparar på däck. Gummiblandningarna är ett steg mjukare än i Bahrain, och det är möjligt att man kommer bli tvungen att justera däcktrycket om slitaget visar sig bli högre än man hade räknat med. Jeddah är en PU bana, har man inte alla hästar hemma så halkar man efter, samma gäller om man har ett aeropaket som producerar mycket drag. Det blir intressant att se hur förarana och bilarna klarar av att ligga nära varandra i höga hastigheter och ta sig förbi, jag såg inte mycket av den utlovade omkörningsfesten i och med det nya aeropaketet i Bahrain, utan omkörningar där hängde ihop med däckslitaget och med vilken gummiblandning man körde med.  Det som Jeddah har gemensamt med Bahrain är fallande temperaturer under kval och race, så här gäller samma sak som senast, det är under träning två man jobbar med inställningar för kval och race, träning ett och tre är testverksamhet för nya aerodelar och liknande saker.
 
Så, kommer Ferrari dominera även i Jeddah? Det kan mycket väl bli så, Ferrari PU håller måttet, deras bil är välbalanserad och snabb rakt fram. Den avgörande faktorn lär bli just den fallande temperaturen, några av bilarna kommer att fungera bäst i början av racet, andra i slutet av racet, den som prickar rätt med en kompromiss angående set up blir vinnaren. I Bahrain överraskade HAAS och AR genom att spöa resten av mittfältet, båda två tycks ha en rätt så välbalanserad bil, hur de kommer hantera de snabba kurvorna i Jeddah återstår att se, när man kör med så lite vinge som man gör i Jeddah kan grepp bak bli en bristvara. Mercedes hade problem i Bahrain, och lär inte kriga om segern i Jeddah, dock borde de klara av att bli best of the rest efter Ferrari och RBR, men vem vet, de kan få kämpigt mot de andra från mittfältet. Några stall var helt vilse i Bahrain, McLaren, AM och Williams kom ingenvart, någon snabbfix för deras problem lär knappast dyka upp till Jeddah, en del av årets bilar tycks vara extremt känsliga för varierande temperaturer, vi får vänta och se hur det blir med det i Jeddah.
 
Dagens grid girl vill inte visa sitt ansikte eftersom hon vill behålla sitt huvud, men däremot visar hon fingret till Saudiarabiens makthavare,.FUCK YOU.  
 
Amen,..må "flip the bird" vara med er.