BAHRAIN BARBEQUE PARTY

 
 
Bahrains GP blev en eldig uppgörelse, där den franska kocken Grosjean blev lätt flamberad utan att det kokta fläsket blev stekt. Den stora vinnaren i vanlig ordning blev Hamilton, och den stora förloraren i vanlig ordning blev Bottas, en dålig start från den smutsiga sidan av banan och två punkteringar gjorde sitt för stackars Valtteri, mycket otur för hans del under 2020 som aldrig tycks ta slut.
 
Verstappen tackade och tog emot andraplatsen, och den thailändske turisten Albon kammade hem en podium tack vare Perez otur, när motorn gav upp för mexikanen bara fyra varv från målflaggan, dock hann Perez visa åter igen att han är en betydligt snabbare förare än Albon.
 
Norris klättrade från nionde startrutan till en fjärde plats i mål, och stallkompisen Sainz från en femtonde startruta till en femte plats i mål, bra jobbat av båda två. Ricciardo startade racet från ruta sex, och kom mål som sjua, Ocon från ruta sju och korsade mållinjen som nia, stackars Bottas tog målflaggan mellan de två Renault chaufförer som åttonde man, inget flyt för hans del.  Den sista poängen gick till Leclerc, stallkompisen Vettel var rasande på Leclerc efter monegaskens brutala omkörning på honom, och sade att han borde ha kört på Leclerc när monegasken inte gav något utrymme alls vid omkörningstillfället.
 
Kvyat blev klassad som elfte man i mål efter ett 10 sekunders tidstillägg, som han fick som present efter sammanstötningen med Stroll som hamnade upp och ner på banan, samma Kvyat var också inblandad i Grosjeans avåkning. Ryssen har noll koll på var andra befinner sig på banan, och kör allt som oftast med huvudet under armen, det är nog ingen som kommer att sakna honom när han försvinner från F1 efter årets säsong. 
 
Russel blev historisk med sin tolfte plats i mål, han är nu den föraren som har kört flest race utan att ta en endaste poäng med den nuvarande poängsystemet, det är långt kvar till en Mercedes sits för den absurd överskattade britten. Vettel blev åter igen utan poäng, och klagade över en okörbar bil under racet, en trettonde plats i mål bakom en Williams var ingen höjdare. 
 
Russels teamkompis Latifi tog målflaggan som fjortonde man före Räikkönen, vars race var praktiken över redan i början av racet när stallkompisen Giovinazzi körde på Kimi ,och skadade både framvingen och golvet i Icemans bil, dock kunde Kimi hålla undan för Giovinazzi som fick nöja sig med en sextonde plats i mål.
 
Magnussen slutade på en sjuttonde plats i sin hopplöst långsamma HAAS, Perez, Stroll och Grosjean bröt racet.
 
Det är alltid samma förare som är inblandade i diverse dumheter på banan, förare som inte tycks ha en aning om var andra förare befinner sig på banan, och på vilket sätt dessa förare kan tänkas agera under nästkommande situation på banan, både Kvyat och Grosjean har utmärkt sig ett antal gånger genom helt huvudlösa manövrar under ett antal race.
 
 
 
Grosjean gör en fågel Fenix imitation...
 
...och kliver ur elden.
 
Bakdelen av bilen separerade sig på ett korrekt sätt...
 
...från säkerhetsdelen som skyddade föraren på ett korrekt sätt. 
 
Perez hade en efterfest med en mindre brasa...
 
 
...och Stroll hamnade upp och ner tack vare den ryska torpeden Kvyat, ingen bra helg för den dynamiska RP duon eller för stallet.
 
Det om grillpartyt, Hamilton och Bottas körde racet med helt olika inställningar, så jag funderade hur mycket Mercedes testar olika grejer under de här tre sista racehelgen. Med olika set up kan man simulera hur den beräknade förlusten av downforce på 10% kommer att påverka bilens greppnivå nästa år, och vidta de åtgärder som behövs för att återställa nivån av downforce. Nu är ju Mercan en low rake bil så den minskade bredden av golvet framför bakhjulen betyder inte så mycket för deras del, det är mer problematisk för bilar med high rake koncept eftersom de behöver golvytan att skärma av diffusern, ju mer rake desto mer golvyta krävs det att skärma av diffusern. Jag är helt övertygad om, att Mercedes har redan hittat mer än 10% downforce för att korrigera förlusten av downforce som den minskade golvytan medför nästa år, hur Newey kommer att lösa problemet hos RBR blir intressant att följa, eftersom de redan i år med den nuvarande golvytan har haft uppenbara problem med att skärma av diffusern.
 
Apropå de banor som i år har dykt upp som ersättare, FIA har haft kontakt med de ansvariga för Kymiring i Finland med tanke på nästa säsong, det kan hända att man även nästa år blir tvungen att avstå från race på vissa länder på grund av corona, så FIA vill veta om Kymiring skulle kunna fungera som en ersättare. Banan som sådan har den högsta FIA klassificeringen, men delar av infrastrukturen och faciliteter är fortfarande under uppbyggnad och i behov av mer kapital, så vi får väl se vad som komma skall, men visst vore det kul med ett F1 race i Finland. 
 
 
Dagens grid girl vill påpeka att tvåan är den första förloraren, det kanske ligger något i det.
 
Amen,..må grillkryddan vara med er.     
 
 
       
 
       
 
       
 
       

WATERED-DOWN VERSION OF F1

 
 
Regnet uteblev, men urvattnad värre blev kvalet på Sakhir ändå, det gamla vanliga visan,  vem bryr sig egentligen om Hamiltons pole 98 bortsett från  några smått desperata mediamurvlar, vars tafatta försök till entusiasm bara lockar fram illa dolda gäspningar bland F1 fansen.
 
Jag har påpekat vid några tillfällen, att F1 cirkusen har ett visst underhållingsvärde, men om underhållningen alltid består av "same procedure as last race weekend" repetition, så har den samma funktion som TV världens eviga repriser, den får publiken att somna.
 
Det finns individer som envetet orkar tjata om rekord och statistik, för min del kvittar det både och, det som jag vill få ut av F1 är bra racing, något som racehelg efter racehelg lyser med sin frånvaro.
 
Studerar man på kvalstatistiken här ovan så drabbas man av en omedelbar déja vu känsla, eller av en TV repris koma. Bottas några tiondelar efter Hamilton, Verstappen har bara 2 poles på 94 race i en RBR, och medelmåttan Albon kommer inte ens nära holländaren trots det. Perez som borde ersätta thailändaren är hela 1,2 sekunder snabbare än pappas pojke Lance, Ricciardo slår åter igen Ocon som alltid åker på stryk oavsett vem som är hans stallkompis, Gasly tvålade till Kvyat,men vem gör inte det, och Norris tycks stå stilla i sin utveckling.
 
Det är en märkligt känsla  att hitta flera stycken medelmåttor bland de tio bästa i dagens kval, Albon och Kvyat har ingenting i F1 att göra, den enda anledningen att de hänger kvar där är sponsorslantar. Ocon är en svagt presterande gnällspik,och  landsmannen Gasly klarar inte av pressen i ett toppstall, utan lär få harva resten av karriären på mittfältet, segern på Monza fick han till skänks på samma sätt som Maldonado i Barcelona. Skrattpåsen Ricciardo är en bra förare, men inte så bra som han själv tycks inbilla sig, alla stora ord hur nära han ha varit att få en sits i ett toppstall är bara prat med facit i hand, om Ferrari eller Mercedes verkligen skulle ha velat ge honom en sits, så skulle han ha hamnat där.
 
Nu är ju inte Ricciardo ensam om att berätta hur eftersökt av toppstallen han har varit, bara för att nämna några så har även förare som till exempel Perez och Hulkenberg dragit samma berättelse ett antal gånger liksom några till. Min erfarenhet av det hela är att förare som år efter år får förnyat förtroende hos ett toppstall förtjänar det enligt stall ledningens sätt att se på saken, och det även om fansen tycker annorlunda. Stallchefer har ju trots allt lite mer djupgående kunskaper om förarnas prestationsnivå än F1 fans, och F1 fansen tenderar att tolka statistik på samma sätt som djävulen tolkar bibeln, efter eget tycke och smak utan verklighetsförankring, men med en stor nypa av hjältedyrkan kryddad med nationalistisk patos och illa dold avundsjuka.
 
Det är mer än roande att ta del även av den avundsjukan som florerar bland förare i F1, om det inte är Verstappen så är det Sainz som berättar ofta och gärna hur lätt det skulle vara för att vinna i en Mercedes. Det kan vara så, men det förutsätter att man sitter i en Mercedes, något som varken Verstappen eller Sainz gör, plus att båda herrar glömmer bort en liten men ack så viktig detalj, nämligen att det är lite svårare att slå Hamilton än att slå Albon eller Norris.
 
Det om urvattnad avundsjuka på och utanför banan, kvalresultatet här ovan bör tolkas med en viss eftertanke. En del har uppenbart satsat mer på race än på kval set up med tanke på däckshanteringen, andra tvärtom i hopp om att kunna hålla undan, startrutan spelar även den en viss roll beroende på om man startar på den rena eller på den smutsiga sidan av banan osv, i det hela stora kommer racet i första hand handla om vem som är bäst att ta hand om däcken.
 
 
Dagens grid girl bryr sig inte om däckshanteringen, hon tar flyget.
 
Amen,..må avundsjukan vara med er.     
 
      
 
       
 
 
     
 
      
 
 
    
 

BAHRAIN BULLSHIT

 
Bahrain nästa, stora pojkar i dyra leksaksbilar i en sandlåda ute i öknen, när F1 cirkusen blundar för verkligheten, och lever i sin lilla penningstinna sponsor bubbla där pengar  luktar inte på grund av pengatvätt. Sakhir är nog den mest intetsägande skapelsen bland Tilkes samtliga parkeringsplatser, några raksträckor, några tvärnitar och inte mycket mer än så. Den mest spännande banavsnittet är första kurvan, där man kan välja olika spår tack vare den väl tilltagna banbredden, det är just den här typen av kurvor jag personligen skulle vilja se på flera banor, dagens breda och långa F1 bilar tar så mycket plats, att banbredden inte räcker till på de allra flesta banorna för att skapa spännande racing.
 
Sakhir är mer mekanisk än aerodynamisk grepp, mer traction än downforce, och vindpustar kan ställa till det för dagens oerhört vindkänsliga F1 bilar liksom sanden som blåser in på banan, dock är greppnivån från asfalten riktig bra när banan väl är ren. Att hitta en fungerande set up för bantypen är inte svårt, svårigheten består av den ständigt växlande greppnivån på grund av all sand som blåser in över banan, och av den  fallande bantemperaturen som i sin tur påverkar däcktemperaturen och däcktrycket och därmed även greppnivån. 
 
Nyckeln till framgång på Sakhir är att kunna hålla däcktemperaturen "inom fönstret" under hela racet trots allt det ovannämnda, Sakhir är en bana där förare med en mjuk körstil brukar briljera tack vare deras förmåga att ta hand om däcken.  Mercedes har tidigare dragits med  problem genom långsamma kurvor på grund av bilens extrem långa hjulbas, men numera fungerar Mercan bra även i den punkten, svänger in utan att understyra alltför mycket, så Sakhir lär bli en bana där Mercan blir svår att slå.
 
Man kör med lite vinge på Sakhir, så mycket mekanisk grepp och därmed även mycket traction är ett måste som sagt var, och bromsarna sätts på hårda prov speciellt i slutet av start-mål rakan, när försöker bromsa sig förbi utan att hamna utanför banan.  
 
Plattare än platt är lika med Sakhir, Bahrain är lika med diktatur, och Liberty Media och FIA är lika med hyckleri. F1 cirkusen åker alltid dit där pengarna finns, "we race as one" är spel för galleriet liksom Mercedes svartlackade bil, tänk om Merca hade en kinesisk förare, skulle man då lacka bilen gul, eller om de hade en indian som förare, skulle man då köra med en röd bil? Hamilton i sin tur fiskar efter Sir Lewis Hamilton titeln, och leker en världsförbättrare så länge det inte inskränker hans inkomstnivå, eller hans privilegierade liv som en pojke som aldrig växte upp, det är bara sandlådan som växte upp och leksaksbilarna som blev dyrare.
 
Det är rätt så roande att följa alla  idrottsproffs, drönare som aldrig har gjort någon nytta under sina liv, snubbar som aldrig har växt upp utan agerar efter pojkar är pojkar syndromet, och dras med en abnorm bekräftelsesjuka. Det händer lite då och då, att ett idrottsproffs glatt proklamerar att han har aldrig läst en bok under hela sitt liv, ett fenomen som förklarar behovet av managers, någon måste ju klara av att  läsa texten i ett kontrakt ,och förklara för idrottaren i fråga att han nu bara behöver rita ett kryss på den streckade linjen.
 
Var jag lite elak nu? Ok, mea culpa, men så här i corona tider slås man av tanken hur gnälliga och bortskämda de här drönare är oavsett sportgenre, får de inte leka som de är vana vid  så börjar de gnälla och klaga, in med skattepengar för att leken ska kunna fortsätta liksom drönartillvaron. Visst har proffsidrotten ett visst underhållingsvärde, men när mediamurvlarna raljerar om hjältar blir det hela skrattretande, hjältarna hittar man istället bland de lågavlönade inom sjukvården, som kämpar för att hålla hela corona samhället igång, inte bland groteskt överbetalda drönare som aldrig tycks växa upp.
 
 
 
Dagens grid girls vänder ryggen till F1 cirkusen och vandrar hem, de är ju numera arbetslösa tack vare F1 cirkusens hyckleri.
 
Amen,..må sjukvårdspersonalen vara med er.