BAHRAIN CAR PARK

 
Nu är det dags för F1 cirkusen att göra ett besök på en Tilkes Car Park ute i öknen, slät asfalt och halvkilometer breda avåkningszoner på en bana, som bäst kan beskrivas som en enda, lång gäspning, där förarna riskerar att somna längs de långa rakorna när de gubbkör  för att spara på det ena och det andra.
 
 
Grid Girls på Bahrainska är lika med trista, tantiga  flygvärdinnor från Gulf Air, och på podium är det rosenvatten som gäller. Det mest spännande i vädermässigt som kan inträffa är en sandstorm, som gör den hala parkeringsplatsen ännu halare, p platsens mest utmanande del är kurva 9 där man måste bromsa under insvängningen, spännande värre med andra ord.
 
Jag har dessvärre haft den tvivelaktiga äran att besöka Bahrain och BIC, något som inte kommer att upprepas, BIC är ett skolexempel av Bernies "jag säljer F1 till högstbjudande" strategi, som resulterar till skämtbanor som BIC, den lille fiskarsonen är varje diktators nya bästa vän så länge de är beredda på att öppna plånboken.
 
 
Kimi hade ett bra race i Bahrain ifjol, men jag skulle inte vilja slå vad om, att han kommer att kunna upprepa det i år, dels med tanke på turboraset i Australien, och dels med tanke på Ferraris utlåtande, där man säger, att man hoppas på att Kimis bil håller i Bahrain, där racet körs under svalare temperaturer på kvällstid.
 
En säkerhetsbil situation är en ytterst ovanlig händelse i Bahrain, så racestrategin och bilens förmåga att bevara däcken blir de avgörande punkterna under racet, även om det är förhållandevist enkelt att bromsa sig förbi i slutet av den långa rakan.
 
 
Pirellis mål inför årets säsong var att ta fram däck som tvärdör efter ett antal varv, något som de inte alls har lyckats med, och något som de även själv erkänner.  Pirelli har inte heller ännu så länge  levererat däcken för vindtunneln, som behövs när man börjar testa 2017 års bil i vindtunneln, så mitt intryck av Pirelli som en mer eller mindre underpresterande däcksleverantör i F1 sammanhang kvarstår, deras agerande förefaller som tämligen amatörsmässig i jämförelse med de tidigare däcksleverantörerna.
 
Det var några ord om vad som komma skall, jag personligen har inga höga förväntningar angående underhållningsvärdet av Bahrains GP, men jag kan ju alltid försöka förgylla er tillvaro med en bild på Grid Girls av rang som motvikt  för Bahrains tantmaffia.
 
Även F3 kör sitt första race under helgen, visar man inte det på TV, så brukar man kunna streama racet från F treans hemsida. Det kan vara mer underhållande att följa, hur stallkompisarna Joel Eriksson och Niko Kari presterar under sitt debutrace än kika på följa John i F1, F3 racen brukar vara rätt så underhållande tillställningar när ungtupparna vill visa sig på den styva linan.
 
Amen,..må rosenvatten inte vara med er.  
 
PS. Apropå F3, i kvalet till årets första race blev Niko Kari trea, och Joel Eriksson nia, Nikos tid var 1.24.466, och Joels 1.24.681, så jämt är det i F3 Euro serien. Niko blev bästa rookie och var även snabbast av Moto Park förarna, första ledet delas av Lance Stroll och Nick Cassidy ,som båda kör för Prema, samma stall som Felix blev F3 mästare med, både Lance och Nick körde  F3 redan ifjol. DS.
 
     
 
    
 
  
 
 
 
 

NUTCASE NATION

 
Jag har varit helt internet ledig under några dagar, sysselsatt med nutcase aktiviteter av  den sedvanliga sorten när snubbar ur nutcase nation dyker upp, folk från norröver som har blivit genmanipulerade av självaste Daredevil, något i arvsmassan, något DNA relaterad som orsakade kortslutningar i tankeverksamheten och ökade risken för fysiska men när man tog  farväl av Spanien.
 
Nu är man tillbaka i Peking, internet är på, vintern är av, och förvirringen är i det närmaste total angående meningen med livet, återkomsten känns som ett steg bakåt när livet som sådan alltid strävar framåt, kanske måste man ibland ta ett steg bakåt för att kunna ta två framåt.
 
 
Den franska chefskocken Jean Todt tycks inte ha någon som helst kontroll över sina medhjälpare i F1 köket, ju fler kockar desto sämre soppa, kvalparodin får en fortsättning i Bahrain av någon anledning, kanske vill Jean försöka skydda Mercedes intressen nu när Ferrari har visat sig ha en bil som kan mäta sig med Mercedes dito.
 
Det är tragisk, att en så obeslutsam och lättmanipulerad man som Jean Todt  blev vald som FIA chef, F1 sportens överlevnad kräver en ledargestalt med hårda nypor, som inte är rädd att plocka upp handsken kastad av de stora biltillverkarna. FIA borde ha valt föraren istället för kartläsaren, Ari Vatanen istället för Jean Todt, att välja en inavlad individ med F1 bakgrund som FIA chef är aldrig ett steg i rätt riktning, lika lite som det är att sätta en räv att vakta på en hönsgård, speciellt då när räven heter Bernie och FIA chefen är en av hönorna som springer huvudlöst omkring i hönsgården , och flaxar med vingarna utan att kunna lyfta när den mobbas av tupparna från biltillverkare maffian.
 
Jag har inte haft speciellt mycket tid med att ta del av det senaste skvallret inom F1, dock tycks de sedvanliga spekulationerna om Kimis framtid redan vara igång.  NASCAR nästa för Kimi som kommer ersättas med både Ricciardo och Verstappen osv, det verkar råda brist på nya giv hos de så kallade F1 journalisterna, så de dammar av lite gammalt skåpmat och serverar den som dagens rätt, många kockar små även bland media murvlar, och ju fler de är desto sämre soppa helt i nivå med den som trollas fram av chefskocken Jean Todt, grönt och illaluktande som inte ens duger till att användas som "flowis" under aerotester.
 
Det om kockar av McDonalds nivå, Bahrain nästa, en PU bana med sina långa rakor, det blir intressant att se om Ferrari vågar skruva upp motoreffekten tillräckligt för att kunna matcha Mercedes fart under kvalet, i racet lär de inte ha några problem alls att hänga med. Vore även kul om Kimis hobbymekaniker kunde trolla fram en fungerande  bil över en hel racehelg åt Iceman, Bahrain är en bana där Kimi trivs bra och kan göra bra resultat på om han slipper att agera hjälpryttare åt Vettel, Arrivabenes tidigare löften om att Ferrari duon i år får tävla på lika villkor tycks vara vatten värd med tanke på hur stallet agerade i Australien.
 
Ja ja, det var lite om det ena och det andra, jag återkommer när jag har hittat  rätt set up för att kunna återanpassas på livet här i Peking, vi tar som en avslutning några videoklipp av en värdig representant för nutcase nation, Antti tar begreppet "no fear" på en helt ny nivå,..enjoy the show.
 
 
Sky diving utan fallskärm.
 
www.youtube.com/watch?v=lq-54gox6-k               
 
 
En broinspektion på en trial hoj.
 
 
 
Basejumping med en crosshoj.
 
 
 
Amen,..må nutcase nationens galenskap vara med er.      
 
         
 
          
 
  
 
     
 
 
 

AFTERGLOW

 
Ingen rök utan eld brukar man säga, något som väl stämde för Kimis del i Melbourne, glöden är släckt men gnistan finns kvar hos Iceman att vinna race.
 
Så, vilka slutsatser kan man dra med årets första race som referenspunkt?   Slutsatser bör man vara restriktiv med, men vissa tendenser kan man ändå skönja.
 
Ferrari är hack i häl Mercedes, och det trots att Melbourne inte på något sätt är en bana som passar deras bil. Mercedes upphaussade, innovativa designgrepp gav ingen större effekt på bilens prestanda, S Ductens förmåga att skapa mer down force tycks vara rätt så begränsad, och deras nya barge boards agerade som Canard vingen hos Gripen, alstrade mer aerodynamisk instabilitet än stabilitet.
 
En annan punkt Mercedes tycktes ha problem med var kopplingens funktion, i år får förarana klara sig med en kopplingsspak, så all trixande för att hitta rätt bite punkt före starten har blivit svårare, speciellt när det bli omstart som i Melbourne. Lewis var helt vilse med kopplingsinställningar, och även Nico missade rätt så kapitalt, Mercedes kopplingsingenjörer har en hel del att göra innan nästa race i Bahrain.
 
Hos Ferrari var det motsatta tongångar, båda förarana gjorde en exemplarisk start på sedvanlig Ferrari maner, precis lagom med hjulspinn och mycket traction, må hända att Ferrari förfogar över mjukvara som trollar med anti spinn och launch control.  Klarar dem av att göra lika bra starter i varje race samtidigt som Mercedes duon missar, så finns det inget behov att starta från första ledet, om man kan ta Mercedes duon direkt i starten.
 
RBR har även i år ett mycket effektiv aeropaket, och kan bli något att räkna med under den andra halvan av  årets säsong,  om Renaults uppdateringar av PU ger  önskad effekt.  Williams kommer med nya uppdateringar redan till Bahrain för att ta upp kampen med RBR om tredjeplatsen i konstruktörsmästerskapet, och Toro Rosso kommer att ha sina bästa chanser under den första halvan av årets säsong för framskjutna placeringar, innan PU uppdateringar hos konkurrenterna ställer fjolårets Ferrari PU i skamvrån för hästkraftfattiga.
 
Force India tycks ha kvar sin aptit för däckslitage med fulltankad bil under raceförhållanden, och stallets ekonomiska situation är mer än oklar när polisen och skattemyndigheter är på jakt efter stallägaren, som inom kort lär hamna på samma ställe som stallets andra huvudägare Roy "Sahara", nämligen bakom bom och lås.  Saubers ekonomiska situation är även den av prekär karaktär, och bilen fungerade inget vidare i Melbourne, man får hoppas på att den fungerar bättre på en mer utslagsgivande bana som den i Bahrain, men det lär bli tufft för Marcus att skrapa ihop några poäng i år, något som han verkligen behöver om han har en ambition att bli kvar i F1.
 
Haas tog poäng i sitt första race, må hända med en hel del tur, men bilen har en viss utvecklingspotential tack vare Ferrari samarbetet, så de har en hygglig chans att hålla både Sauber och Manor bakom sig i konstruktörsmästerskapet, och även om de saknar sponsorer, så står deras ekonomi på en betydlig sundare grund än både Saubers och Manors dito, Gene Haas företag tjänar en hel del pengar.
 
Det var lite om Melbourne "afterglow", Hamilton har haft lite åsikter, och bra såna om beslutfattandet i F1, ju fler kockar desto sämre soppa lyder Lewis dom, något som jag verkligen håller med om.
En bråkig samling av okunniga klåpare ,som fattar ogenomtänkta beslut utan att konsultera dem som verkligen kan något om det som sker ute på banan, nämligen förarna.
Lewis påpekar, att om 2017 års koncept utgår ifrån att skapa snabbare varvtider med mer down force, så kommer ingenting förändras körmässigt ute på banan, utan samma trista följa John leken kommer att fortsätta med 5-6 sekunder snabbare varvtider, vill man bjuda på bättre racing med flera närkamper och omkörningar ska man satsa på mer mekanisk grepp, inte på aerodynamisk.
Lewis har givetvis helt rätt i sin resonemang, så länge som beslut tas av människor som begriper noll om racing kommer ingenting att förändras till det bättre. F1 ska vara en enkel sak att begripa sig på både teknisk och arrangörsmässigt, ju mer avancerade bilarna blir ut teknisk synpunkt, och ju mer tillkrånglade bestraffningar och kval-race format man introducerar, desto mer svalnar intresset för sporten, allt som fansen begär är bra spännande racing med många hårda närstrider och omkörningar, något som lätt kan tas fram med mindre aerodynamisk grepp och mer mekanisk grepp, frågan är om de vimsiga kockarna bland beslutfattarna någonsin kommer  att lyssna på de rätta människor innan de fattar sina beslut, personligen tvivlar jag på det.
 
 
Apropå val av gummiblandningar, jag blir inte riktig klok på hur Ferrari har valt, och på vilka grunder, tre set mediums för Bahrain i en bil som antas vara varsam med däcken, jag tvivlar på att det är förarna som har valt, utan det måste vara Ferraris strategigrupp hemma i Maranello som har varit i farten, bör väl tilläggas att de allt som oftast fattar helt felaktiga beslut.
 
 
Det om F1, för min egen del har det i vanlig ordning handlat en hel del om hojrelaterade saker, fick bland annat en sällsynt möjlighet att köra några varv med en tämligen färsk ex fabrikshoj från Moto GP, den hade givetvis bättre chassi än andra hojar som jag har kört, en galet smidig växelåda osv, men antispinn grejer är bara skit enligt min mening, den enda anti spinn funktionen ska sitta i förarens handled, punkt slut.
 
Snubben som äger hojen, en samlare som har själv tävlat en hel del i olika klasser tidigare, har ett nytt projekt på gång, nämligen att preparera några hojar för Pikes Peak, så han frågade om jag skulle vara intresserad av att köra en av dem.  Pikes Peak är en frän utmaning med sina hårnålskurvor och 600 meters diken, kör man av så blir man flygburen vare sig man vill eller inte, jag är alltid nyfiken på att prova på något nytt, så jag kanske nappar på hans erbjudande om det synkar med mina andra planer för framtiden, höjdaren skulle vara att ta del av Pikes Peak med en jänkare hoj, kanske med en Victory.
 
Ja ja, på tisdag är det dags för mig att återvända till Peking, det är snart sju månander sen man lämnade Sverige, har lite blandade känslor om återtåget, borta bra men hemma bäst, frågan är var är hemma egentligen för mig, kanske på en annan planet som för Elvis, han är ju inte död, utan han bara flyttade tillbaks till sin hemplanet.
 
Till sist en sorlig nyhet, James Allisons fru Rebecca har avlidit efter en hjärnhinneinflammation, hur det kommer påverka James framtid hos Ferrari är svårt att säga, han har tre barn att ta hand, och vi människor reagerar olika när livet börjar ta nära och kära från oss.
 
Amen,..må Rebecca vila i frid liksom offren för Bryssels terrordåd.