Ingen rök utan eld brukar man säga, något som väl stämde för Kimis del i Melbourne, glöden är släckt men gnistan finns kvar hos Iceman att vinna race.
Så, vilka slutsatser kan man dra med årets första race som referenspunkt? Slutsatser bör man vara restriktiv med, men vissa tendenser kan man ändå skönja.
Ferrari är hack i häl Mercedes, och det trots att Melbourne inte på något sätt är en bana som passar deras bil. Mercedes upphaussade, innovativa designgrepp gav ingen större effekt på bilens prestanda, S Ductens förmåga att skapa mer down force tycks vara rätt så begränsad, och deras nya barge boards agerade som Canard vingen hos Gripen, alstrade mer aerodynamisk instabilitet än stabilitet.
En annan punkt Mercedes tycktes ha problem med var kopplingens funktion, i år får förarana klara sig med en kopplingsspak, så all trixande för att hitta rätt bite punkt före starten har blivit svårare, speciellt när det bli omstart som i Melbourne. Lewis var helt vilse med kopplingsinställningar, och även Nico missade rätt så kapitalt, Mercedes kopplingsingenjörer har en hel del att göra innan nästa race i Bahrain.
Hos Ferrari var det motsatta tongångar, båda förarana gjorde en exemplarisk start på sedvanlig Ferrari maner, precis lagom med hjulspinn och mycket traction, må hända att Ferrari förfogar över mjukvara som trollar med anti spinn och launch control. Klarar dem av att göra lika bra starter i varje race samtidigt som Mercedes duon missar, så finns det inget behov att starta från första ledet, om man kan ta Mercedes duon direkt i starten.
RBR har även i år ett mycket effektiv aeropaket, och kan bli något att räkna med under den andra halvan av årets säsong, om Renaults uppdateringar av PU ger önskad effekt. Williams kommer med nya uppdateringar redan till Bahrain för att ta upp kampen med RBR om tredjeplatsen i konstruktörsmästerskapet, och Toro Rosso kommer att ha sina bästa chanser under den första halvan av årets säsong för framskjutna placeringar, innan PU uppdateringar hos konkurrenterna ställer fjolårets Ferrari PU i skamvrån för hästkraftfattiga.
Force India tycks ha kvar sin aptit för däckslitage med fulltankad bil under raceförhållanden, och stallets ekonomiska situation är mer än oklar när polisen och skattemyndigheter är på jakt efter stallägaren, som inom kort lär hamna på samma ställe som stallets andra huvudägare Roy "Sahara", nämligen bakom bom och lås. Saubers ekonomiska situation är även den av prekär karaktär, och bilen fungerade inget vidare i Melbourne, man får hoppas på att den fungerar bättre på en mer utslagsgivande bana som den i Bahrain, men det lär bli tufft för Marcus att skrapa ihop några poäng i år, något som han verkligen behöver om han har en ambition att bli kvar i F1.
Haas tog poäng i sitt första race, må hända med en hel del tur, men bilen har en viss utvecklingspotential tack vare Ferrari samarbetet, så de har en hygglig chans att hålla både Sauber och Manor bakom sig i konstruktörsmästerskapet, och även om de saknar sponsorer, så står deras ekonomi på en betydlig sundare grund än både Saubers och Manors dito, Gene Haas företag tjänar en hel del pengar.
Det var lite om Melbourne "afterglow", Hamilton har haft lite åsikter, och bra såna om beslutfattandet i F1, ju fler kockar desto sämre soppa lyder Lewis dom, något som jag verkligen håller med om.
En bråkig samling av okunniga klåpare ,som fattar ogenomtänkta beslut utan att konsultera dem som verkligen kan något om det som sker ute på banan, nämligen förarna.
Lewis påpekar, att om 2017 års koncept utgår ifrån att skapa snabbare varvtider med mer down force, så kommer ingenting förändras körmässigt ute på banan, utan samma trista följa John leken kommer att fortsätta med 5-6 sekunder snabbare varvtider, vill man bjuda på bättre racing med flera närkamper och omkörningar ska man satsa på mer mekanisk grepp, inte på aerodynamisk.
Lewis har givetvis helt rätt i sin resonemang, så länge som beslut tas av människor som begriper noll om racing kommer ingenting att förändras till det bättre. F1 ska vara en enkel sak att begripa sig på både teknisk och arrangörsmässigt, ju mer avancerade bilarna blir ut teknisk synpunkt, och ju mer tillkrånglade bestraffningar och kval-race format man introducerar, desto mer svalnar intresset för sporten, allt som fansen begär är bra spännande racing med många hårda närstrider och omkörningar, något som lätt kan tas fram med mindre aerodynamisk grepp och mer mekanisk grepp, frågan är om de vimsiga kockarna bland beslutfattarna någonsin kommer att lyssna på de rätta människor innan de fattar sina beslut, personligen tvivlar jag på det.
Apropå val av gummiblandningar, jag blir inte riktig klok på hur Ferrari har valt, och på vilka grunder, tre set mediums för Bahrain i en bil som antas vara varsam med däcken, jag tvivlar på att det är förarna som har valt, utan det måste vara Ferraris strategigrupp hemma i Maranello som har varit i farten, bör väl tilläggas att de allt som oftast fattar helt felaktiga beslut.
Det om F1, för min egen del har det i vanlig ordning handlat en hel del om hojrelaterade saker, fick bland annat en sällsynt möjlighet att köra några varv med en tämligen färsk ex fabrikshoj från Moto GP, den hade givetvis bättre chassi än andra hojar som jag har kört, en galet smidig växelåda osv, men antispinn grejer är bara skit enligt min mening, den enda anti spinn funktionen ska sitta i förarens handled, punkt slut.
Snubben som äger hojen, en samlare som har själv tävlat en hel del i olika klasser tidigare, har ett nytt projekt på gång, nämligen att preparera några hojar för Pikes Peak, så han frågade om jag skulle vara intresserad av att köra en av dem. Pikes Peak är en frän utmaning med sina hårnålskurvor och 600 meters diken, kör man av så blir man flygburen vare sig man vill eller inte, jag är alltid nyfiken på att prova på något nytt, så jag kanske nappar på hans erbjudande om det synkar med mina andra planer för framtiden, höjdaren skulle vara att ta del av Pikes Peak med en jänkare hoj, kanske med en Victory.
Ja ja, på tisdag är det dags för mig att återvända till Peking, det är snart sju månander sen man lämnade Sverige, har lite blandade känslor om återtåget, borta bra men hemma bäst, frågan är var är hemma egentligen för mig, kanske på en annan planet som för Elvis, han är ju inte död, utan han bara flyttade tillbaks till sin hemplanet.
Till sist en sorlig nyhet, James Allisons fru Rebecca har avlidit efter en hjärnhinneinflammation, hur det kommer påverka James framtid hos Ferrari är svårt att säga, han har tre barn att ta hand, och vi människor reagerar olika när livet börjar ta nära och kära från oss.
Amen,..må Rebecca vila i frid liksom offren för Bryssels terrordåd.