MERCEDES MORON MALFUNCTION

 
 
Monacos GP blev en vändpunkt i kampen om förar och konstruktörstiteln efter Mercedes monumentala misslyckanden, först saboterade dem Hamiltons set up, sedan Bottas race, och avslutade dagen med ett misslyckad depåstrategi där Hamilton förlorade placeringar, bra jobbat Mercedes.
 
För Leclercs del slutade racet redan innan det började när Ferrari manskapet upptäckte problem med en skadad drivaxel, något slags poetisk-mekanisk rättvisa med tanke på hur han tog sin pole.  Verstappen tog starten och höll Bottas bakom sig genom första kurvan, startrakan i Monaco är tok för kort för att man ska kunna ta sig förbi innan första kurvan. Sedan hände det inte speciellt mycket innan det var dags för första depåstoppen, Bottas kom in först av toppförarna, och det sedvanliga klanteriet satte igång. Den här gången blev   att skruva av höger fram en omöjlig uppgift för Bottas välmeriterade pit crew, senast när de klantade till det tog det 11,5 sekunder, nu fick de inte av höger fram överhuvudtaget och racet var över för Bottas. Man skulle kanske säga att Bottas har otur, men enligt min mening har stallet försett honom med okvalificerad arbetskraft, vem minns inte deras paradnummer från förra året när de gav Bottas däck till Russel. I år fortsätter de på samma stil, säsongen har bara börjat ,och Bottas pit crew har redan lyckats med bedriften att sabotera två av hans race.
 
Jag lyckades få tag på en bild av Bottas  pit crew chef som lockades till Mercedes från Indycar, där han hade samma uppdrag hos CGR som Marcus pit crew chef. Han vill inte kommentera vad som hände idag i Monaco, men säger att hjulmutterpistoler är komplicerade saker eftersom de snurrar både åt höger och vänster, och tillägger att visserligen kan man bli hjäpt av höger sko-vänster sko metoden, men enbart då om man har lyckats med den svåra uppgiften att ha rätt sko på rätt fot.
 
Bottas i sin tur skickar en dubbel flip the bird som tack till sin pit crew, och tillägger att okvalificerad arbetskraft bör ha okvalificerade arbetsuppgifter som till exempel att mocka ur stallets okvalificerad arbetskraft.
 
Hjulmutter som blev för svår att hantera för mekanikern, en mycket enklare konstruktion är svårt att hitta, hur lyckas man missa med den här?
 
 
Racet ja, RBR lyckades med allt det som Mercedes misslyckades med inklusive depåstrategi för båda sina förare, Verstappen vann och Perez skuttade upp till en fjärde plats i mål. Tvåan Sainz hade ett händelsefattig race när Bottas försvann, samma gälde för Norris som utan några större svårigheter kunde hålla Perez bakom sig.  Vettel i sin Merca kopia slog orginalet ,och Gasly lyckades för en gång skull översätta ett lyckat kval till ett lyckat race. Hamilton, som tappade placeringar tack vare Mercedes geniala depåstrategi blev bara sjua i mål före den andra Mercedes kopian med Stroll bakom ratten. Ocon slog Alonso och Giovinazzi Räikkönen samtidigt som han tog stallets första poäng för året, Ricciardo blev varvad av Norris, Russel slog Latifi och Mazepin Schumacher, Tsunoda i sin tur blev köttbiten i en Williams-HAAS hamburgare.
 
I och med dagens race tog RBR ledningen både i förar och konstruktörsmästerskapet, Mercedes ger och RBR tackar och tar emot. Det spelar ingen roll hur bra förare Mercedes har om stallet saboterar för dem, kan vara läge för Wolff att se över sitt manskap, idag agerade de som ett gäng byfånar med magen full av hembränt och korsdrag mellan öronen.
 
Dagens grid girl bjuder på ett hånfull leende riktat till Bottas pit crew och Mercedes ingenjörer och strateger, kan ni inte bättre än så här är det dags att pyssla med något annat.
 
Amen,..må hjulmutterpistolen vara med er.   
 
           
 
   
 
    

UNDER YOUR SKIN

 
 
Monegasken Charles Leclerc gjorde en ofrivillig eventuellt medveten Schumacher-Rosberg på hemmaplan på sitt sista kvalvarv, och säkrade därmed Ferraris och sitt första och förmodligen även sista pole för året, synd att han klantade till det, både Verstappen och Bottas var riktigt snabba i början av sina avslutande kvalvarv och hade möjligheten att utmana om pole.  Det är rätt så märkligt att Leclerc tycks aldrig bli av med den här typen av misstag, utan de upprepas med jämna mellanrum år efter år, huruvida han gjorde det avsiktligt låter jag vara osagt, med det skadar inte att få ett tillfälle för en "finjustering"  av set up efter reparationen inför morgondagens race.
 
Ferrari har haft bra fart i sin bil under hela helgen, något som på en bana som Monaco säger mer om bilens brister än dess starka sidor, det vill säga, en bil som utmärker sig på en långsam  stadsbana saknar en hel del på aerosidan på en riktig bana med snabba och medelsnabba kurvor, Monaco är som Barcelonas sista chikan gånger multum.
 
Bra jobbat av Charles på alla sätt och vis, liksom av Verstappen som knep en plats i första ledet. Bottas har varit den snabbaste av Mercedes piloter under de senaste dagarna, så även idag, en tredje ruta är inte fy skam av en förare som var och varannan dag får höra visa ord av diverse "experter" som kräver hans avgång, synd att Charles lyckades radera hans sista kvalvarv.  Sainz har hittat farten på en gång hos Ferrari, en fjärde ruta är med beröm godkänt, och Norris fortsätter att motbevisa hypotesen om att alla rika pappas pojkar är värdelösa som förare, Lando är snabb på riktigt.
 
Gasly gjorde ett starkt kval åter igen och startar racet från sjätte rutan, bredvid sig har han Hamilton som aldrig hittade farten under kvalet, inte ett varv under 1,11 , 7 tiondelar från Leclercs polevarv, och 0,5 efter sin stallkompis, Lewis har problem när han drabbas av överstyrt. Vettel hittade lite fart till slut och tog en hedrande åttonde tid, Perez hade ingen fart alls att tala om, en hel sekund efter sin stallkompis duger inte alls, tur för RBR och Max att Hamilton var inte mycket bättre.
 
Giovinazzi gjorde bra ifrån sig när han tog den sista platsen till kval tre, nackdelen är att han kan inte välja vilka däck han startar racet med, men bra jobbat av Antonio.  Ocon som startar racet från ruta elva kvalade ut Alonso med 4 tiondelar, bredvid honom står Ricciardo som i sin tur fick stryk av Norris med samma siffror, Daniel skrattar inte lika ofta och mycket nuförtiden. 
 
Stroll fick se sig slagen av Vettel med 3 tiondelar och startar från ruta tretton, bredvid honom hittar man Räikkönen som i sin tur fick stryk med 2 tiondelar av sin stallkompis i kval 2, och får nöja sig med att starta från ruta fjorton.  Russel tog sig till kval 2 åter igen och belönades med en femtonde ruta, bredvid honom i ruta sexton står Tsunoda som var halvsekunden efter sin stallkompis Gasly. Alonso hade ingen fart alls, det är märkligt hur svårt han har att hitta farten, Ocon ser ut som en fartfantom i jämförelse med spanjoren, Fernando klarade  bara med nöd och näppe att hålla Latifi bakom sig, inget bra betyg för en förare som jämt skryter om hur snabb han är. Mazepin startar racet från näst sista rutan, hans stallkompis Schumacher missade kvalet på grund av att han satte sin bil i muren under fri träning 3, märkligt tyst om det på sina håll, när Mazepin gör bort sig hånas han efter konstens alla regler, när Lill Schumi gör det råder det en fullständig tystnad.
 
Det om kvalet där några gjorde bra ifrån sig och andra gjorde bort sig, jag kom att tänka på ett följande uttryck när jag kikade på kvalet,"hypocrisy is the gap between public persona and private character". Hur kom det sig? Jo, alla dessa sponsor märken på bilar, och uttalanden som  vissa förare gör som privatpersoner. Hamilton är väldigt aktiv i social media där han leker världsförbättrare av tredje graden, han har bland annat lyft fram problemet med plastavfall på sin instagram, något som fick mig att dra på smilbanden. Varför det? Jo, 55% av hela världens plastavfall produceras av 20 förtetag, och ett antal av dessa företag förekommer som stora sponsorer i F1, som till exempel Mercans storsponsor INEOS som håller en trettonde plats i världen bland alla värstningar i nedsmutsningsligan. Avfallsligans ledare är Exxon, Aramco ligger på en femte plats, TOTAL på en femtonde och så vidare, men konstigt nog håller Sir Lewis Hamilton tyst om det, man ska inte bita handen som föder en oavsett om den heter INEOS eller Petronas. Den gode Hamilton har också lyft fram frågan om kvinnornas rättigheter, men har ingenting emot att tävla i Saudiarabien där kvinnor behandlas sämre än djur, Lewis är en duktig förare, men även en självgod hycklare som inte lever som han lär, får man betalt av företag som INEOS och Petronas borde man hålla käften om miljöproblem eller byta jobb.
 
Dagens grid girls blev arbetslösa på grund av en annan världsförbättrare, en hycklare av rang hos Liberty Media, det går tretton stycken plattbröstade, hycklande rabiat feministflator  i dussinet som börjar tugga fradga och spy galla så fort de ser en bild av en riktigt kvinna.
 
Amen,..må Hamiltons visdom vara med er,.liksom hans hyckleri.   
 
 
            
 
     
 
      
 
   

FLYING A HELICOPTER IN A LIVING ROOM

 
 
Monaco nästa, dags att flyga med en helikopter i ett vardagsrum, kul för förare, trist följa John parad för åskådare, enligt min mening en "klassiker" som borde ha dumpats från racekalendern för länge sen. Till Monaco tar Pirelli de mjukaste gummiblandningar, greppnivån från asfalten är obefintlig liksom däckslitaget, Mika Salo körde hela racet 1997 utan att byta däck, startade racet från ruta fjorton och blev femma i mål i sin Tyrrel. Även idag skulle man kunna köra racet från start till mål med samma däck, men numera är det obligatoriskt att byta däck, ett depåbesök vid rätt tidpunkt ger en liten chans att tjäna några placeringar, att ta sig förbi ute på banan är i det närmaste omöjligt.
 
 
Ifjol blev Monacos GP inställt på grund av Covid 19, 2019 vann Hamilton, Vettel blev tvåa och Bottas trea, i år lär vi se Hamilton, Bottas och Verstappen  på podium, i vilken ordning återstår att se, ett lyckad kval betyder allt och lite till i Monaco. I Monaco kör man med max downforce, och byter styrväxel för att föraren ska klara av att svänga in till alla snäva kurvor, även kortare hjulbas förekommer. Saknar man traction ut ur långsamma kurvor som till exempel Portie, så finns risken att man blir passerat innan det är dags att ta sig an chikanen efter tunneln, lite väl sena inbromsningar till  chikanen är rätt så vanliga eftersom det finns utrymme för en avkörning, på andra ställen av banan ligger muren så nära att ingen vågar chansa på att lämna racinglinjen.
 
Att muren ligger nära överallt i Monaco fick Wehrlein erfara när han fick lite hjälp att hamna i muren...
 
...har man båten med sig är det nära till hem om man tvingas bryta racet.
 
 
Som sagt var så kör man med max vinge i Monaco, Hos RBR ger Red Bull Max vingar, nu vill FIA syna lite närmare bakvingen hos RBR efter anklagelser om fusk med flexvinge, inget nytt i och för sig, hela RBRs designkoncept går ut på att allt flexar när man är ute på banan. FIA har ju pysslat länge med sina mer eller mindre meningslösa tester, där man belastar vingen på en stillastående bil med ett antal kg, och visst klarar vingarna deras tester, men man missar hela poängen med flexaero när man gör sina tester på en stillastående bil. Grejen med en flexvinge är att den vrider sig runt sina fästen tills den når en "pilbåge" form och stallar, gäller både fram och bakvinge, FIA testar till exempel framvingen genom att lägga vikter längst ut på vingspetsen för att se hur mycket den flexar vertikalt. FIA försökte förhindra trixandet med framvingen genom att ge den en mer V formad design som minskade utrymmet för den typen av flex där vingen intar en "pilbåge" form, det vill säga när vingspetsarna tvingas mer bakåt än neråt, men trixandet pågår fortfarande och är svårt att komma åt med de testmetoder som FIA använder.  Om RBR blir tvungen att förändra sin bakvinge så kommer de att tappa i toppfart, något som inte är bra med tanke på hur snabb Mercan är på rakor, vi får väl vänta och se hur den här historien slutar.
 
Det om vingar, FIA gnäller jämt om det ena och det andra angående det tekniska, men har samtidigt gett Pirelli sin välsignelse att införa totalt meningslösa 18 tummare som kommer att öka den ofjärdade vikten som är racingens fiende nummer ett. Den enda vettiga anledningen till att ta i bruk större hjul är att man vill få plats för större bromsar , något som inte kommer att ske i F1, med andra ord,en helt meningslös uppgradering av fälgstorlek på grund av att Pirelli vill göra reklam för sina vardagsprodukter.
 
En gammal bild med den dynamiska trion Alonso-Räikkönen-Vettel när Kimi körde för Lotus efter några års frånvaro, nu kör Alonso för samma stall efter några års frånvaro. Kimi skötte sig med äran, 19 topp tio placeringar under första året varav 7 podiums inklusive en vinst och VM 3 i sluttabellen,..jag slår vad om att Alonso inte kommer klara av att upprepa Kimis prestation varken i år eller nästa år, under sitt andra år hos Lotus hade Kimi 8 podiums och slutade på en femte plats i VM tabellen trots det, att han inte körde de två sista racen för Lotus.
 
Att kasta skit på Bottas börjar få bibliska proportioner i Sverige, som när han annonserade ut sin Merca till försäljning, enligt dessa svenska "experter" kunde det bara tolkas som så att nu var det dags för Valtteri att lämna Mercedes. Jag vill inte göra dessa "experter" ledsna, men Valtteri sålde sin gamla bara på grund av att den nya är på väg in, en AMG-GTS Black Series 2021 årsmodel,.ha det bra alla  "experter" när ni åker hem i Volvo kombin. När Wolff pratade upp värdet av sina tillgångar genom att ge beröm åt Ocon reagerade dessa "experter" åter igen, nu var det dags för Ocon att ta en Merca sits, Russel var glömt,nu jävlar var det kört för Bottas,.att de bara orkar, dessa svenska "experter" , de borde ägna sig åt något de begriper sig på som till exempel curling eller varpa, även hoppa hage kan fungera.
 
Den dynamiska svenska Indycar duon har varit i farten igen, men även denna gång saknades just farten, Ericsson korsade mållinjen på en tionde plats, Rosenqvist på en sjuttonde, inte mycket att skriva hem om. Grosjean,som tog pole och blev tvåa i racet i sitt tredje Indycar race har fått mycket skit i Sverige av vissa mer eller mindre efterblivna stackare, nu lär alla hånfulla ord ha fastnat i halsen hos dessa individer, man brukar ju säga att i racing är man aldrig bättre än sitt senaste resultat.
 
Dagens grid girls är sugna på att ta en hojtur,.vem är inte det.
 
Amen,..må avundsjukan lämna er.