THE LAST DAYS OF 2017

 
Borta bra, hemma bäst, L.A är vad den är, men efter en vecka ute på vischan känns det rätt ok att vara tillbaka igen. Så, vad händer det inom F1 cirkusen just nu, om något alls?
 
Inte mycket, men alltid något, den gode Hamilton har alltid något att säga, både vad det gäller det arbetsrelaterade, och det privata.
 
Lewis gör gällande, att årets bil hos Mercedes är bland de mest svårkörda han har haft att göra med under sin F1 karriär.  Snabba bilar brukar vara svårkörda, eftersom de allt som oftast har ett väldigt smal fönster där de presterar optimalt, något som gör set up arbetet mer än utmanande om bilen i fråga har en tendens att slita ut däcken på nolltid. Om den rätta däckstemperaturen inte vill infinna sig inom fönstret när samarbetet mellan chassi-däck inte fungerar optimalt, då har man en bil värt namnet diva, en lynnig primadonna som sliter ut däcken och saknar grepp framför allt genom långsamma banor.
 
Mercedes är inte en high rake bil, och kan därmed inte dra samma nytta ur trixandet med styrutslaget som påverkar framvagns geometrin och downforce som hos utpräglade high rake bilar som RBR och Ferrari.  Så, vad är grejen med det ovannämnda? Jo, ju större styrutslag desto mer påverkas framvagns geometrin som i sin tur leder till lägre ride height fram, som  innebär att "aero balans punkten" flyttas framåt och skapar mer downforce genom långsamma kurvor, ut ur kurvan blir styrutslaget åter igen noll, "aero balans punkten" flyttas bakåt när framvingen åker upp, och skapar grepp och traction bak.
 
FIA har satt 5 mm som max gräns för förändringen av ride height fram med fullt styrutslag från sida till sida, låter kanske inte mycket för en lekman, men har en drastisk effekt på down force nivån och därmed greppet fram. Nu frågar  säkert någon om det inte finns några nackdelar med trixandet av ride height på det ovannämnda sättet, och visst finns även det. Känslan i styrningen varierar beronde av graden av styrutslaget, något som inte gynnar förare som är beronde av den känslan för att kunna prestera maximalt, så vissa "förarmisstag" genom kurvpartier är konstruktions relaterade.
 
Det finns rätt så många F1 fans som tror ,att en snabb bil är lika med en lättkörd bil, men så är inte fallet. En långsam, dålig bil varnar långt i förväg innan greppet försvinner, och är därmed mer förutsägbar och lätthanterlig, en snabb bil med "smal fönster" varnar inte alls utan greppet försvinner helt utan förvarning, något som man har till exempel sett under 2017 både hos Mercedes och Ferrari, med andra ord, en dålig bil är mer "lättkörd" än en bra bil hur konstigt det än låter.
 
 
Det om teknik relaterad, Hamilton har hamnat i onåd hos PK maffian inom social media efter en snapchat klipp, där han skojar med sin brorson på ett sätt som PK sekten ogillar.  Lewis påpekar lillkillen att killar brukar inte klä sig i en prinsessklänning, något som hycklare hos PK sekten uppfattar som mobbning,och skriker och gapar därefter.  Jag för min del undrar om det inte är dags för dessa hycklande gaphalsar att skaffa sig ett liv, och låta andra leva sitt som de vill, någon gräns för allt snokande i andras privatliv måste det väl finnas även för dessa tokskallar.
 
Apropå Ferrari, hos den stegrande hästen fortsätter  man med den något lite märkliga personal relaterade  svängdörrs politiken, redan nu finns ex Ferrari medarbetarna Allison, Costa och Sassi hos konkurrenten Mercedes, Wolf Zimmerman som hämtades just från Mercedes till motor avdelningen fick även han sluta hos Ferrari, och ersattes med Corrade Lotti som har jobbat med Ferraris gatbilar, gamle Rory Bryant har åter igen fått anställning som konsult för att hjälpa Simone Resta osv.   Jag får onda aningar av Ferraris agerande, att sparka motor experter på löpande band låter som en desperat handling när man samtidigt försöker komma ikapp och även förbi Mercedes, som redan har nått 1000+ hk, Ferrari måste hitta 30-40 hk till i en motor som ska hålla 7 race nästa år, inte så lite mission impossible vibbar över den uppgiften.  
 
Ibland får man en känsla av att Ferrari ledningen agerar först och tänker efter sedan, nu senast köpte de tre sitsar åt sina juniorer hos Prema i F3, Armstrong, Shwartzman och Zhou, en nyzeeländare, en ryss och en kines, marknadsrelaterad må hända, men jag tycker att det är tråkigt när alla bra sitsar köps upp av toppstallen, något som blockerar chansen för en bra sits för alla andra som inte ingår i en ungdomssatsning hos någon av  toppstallen.
 
Mannen på bilden här ovan, Ross Brawn, vill avskaffa grid girls traditionen i F1, något som stallchefer och förarna inte vill veta av lika lite som F1 fansen.  Ferrari chefen Marchionne kallar Brawn för en Moses som läser ur sina stentavlor vad som ska gälla i F1, jag för min del tycker att Ross är en träig gubbe med hatt som borde gå hem och sätta sig i en gungstol och hålla käften.
 
 
Dagens grid girls håller med mig, och tycker att gubben med hatt ska hålla käften, vad tycker ni, är det  gubben som ska försvinna eller grid girls?
 
Amen,..må PK sekten och gubben med hatt brinna i helvetet.      
 
 
        
 
        
 
       

FROM ALL OF US TO ALL OF YOU

 
Så här års är det brukligt att yttra sig om diverse saker, årets ena och andra ska vaskas fram i en sann journalistisk anda, när man plockar fram det äldsta tricket ur journalismens ABC bok: Hur man ställer en ledande fråga till den som blir utfrågad, och får därmed det svaret som man vill ha.
 
Jag vill givetvis inte vara sämre, utan även jag ställer mig till skaran som delar ut diverse utmärkelser till människor och möss inom och en bit utanför F1 cirkusen, dock gör jag det på mitt sätt med glimten i ögat för att dölja en och annan "the finger", först ut är förarna.
 
 
Till Lewis Hamilton...
Till Valtteri Bottas...
 
Till Sebastian Vettel... 
 
Till Kimi Räikkönen...
 
 
Till Max Verstappen... 
 
Till Daniel Ricciardo...
 
 Till Sergio Perez...
 
Till Esteban Ocon...
 
 
Till Nico Hulkenberg...
 
Till Carlos Sainz...
 
 
Till Romain Grosjean...
 
 
Till Kevin Magnussen...
 
 
Till Fernando Alonso...
 
Till Stoffel Vandoorne...
 
 
Till Lance Stroll...
 
Till Felipe Massa...
 
 
Till Marcus Ericsson...
 
Till Pascal Wehrlein...
 
 
Till Charles Leclerc...
 
 
Till Pierre Gasly...
 
Till Brendon Hartley...
 
 
Till Joylon Palmer... 
 
Till Sergey Sirotkin...
 
Till Robert Kubica...
 
 
 
Nästa grupp består av maktfullkomliga  små män inom F1 cirkusen som kastar långa skuggor.
 
 
Till Bernie Ecclestone...
 
Till Ross Brawn...
 
Till Jean Todt...
 
 
Till Chase Carey...
 
 
Till Frank Williams...
 
 
 
Den tredje gruppen innehåller diverse media murvlar och deras lärjungar.
 
 
Till Anna Andersson...
 
 
Till Fredrik af Petersens...
 
 
Till Janne Blomqvist...
 
 
Till Janne Blomqvist sekten med Mrs N 71 och Fredrika An i spetsen, missbruk kan leda till vaginal torrhet...
 
 
Till Viasat sport.se...
 
 
Till Jan-Erik Berggren...
 
 
Till "ansedda" Autosport och "experten" Ben Anderson, som allt som oftast inte vet på vilket ben han ska stå på...
 
 
 
 
Den sista gruppen beststår av några utvalda inom det privata.
 
 
Till Micke...
 
Till Jimmy...
 
Till Amber...
 
 
Till BL, berusande vildhonung från Texas...
 
 
 
 
Sist men inte minst.
 
 
Till mina läsare...
 
 
 
 
 
Amen,..må det goda livet vara med er.        
 
 
       
 
 
 
               
 
     
 
 
       
 
 
      
 

WALKING ON A TIGHT ROPE

 
Det är aldrig lätt för en racerförare att välja rätt när han vill visa sig på styva linan,...
 
...något som även Joel Eriksson har fått erfara.  Enligt uppgift i svensk media har Joel och hans management tackat nej till en sits i ett toppstall i F2, något som Joels management förnekar och säger att inget beslut har tagits ännu så länge om Joels framtid.  
 
Jag för min del låter det vara osagt vilken av de inblandade parterna talar sanning, och väljer istället att vänta tills Joels management kommer med ett utlåtande angående Joels framtid inom racing.  Att välja rätt är inte lätt, det gäller att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. En F2 titel ger inte per automatik en sits i F1, att ta en sits i F1 är mycket svårt, att ta en sits i ett toppstall ännu svårare om man inte ingår i en ungdomssatsning hos stallet ifråga.  
 
RBR har sitt ungdomsprogram där man satsar på 13-14 åringar och dumpar 16 åringar, Ferrari har en hel koppel av unga förare som de köper toppsitsar åt i matarserier, Fuoco, Alesi, Armstrong, Fittibaldi, Ilott, Shwartzman och Zhou vill alla vara med om racet om en F1 styrning hos Ferrari. Mercedes och McLaren har även de sina egna ungdomssatsningar, och tar ogärna in "outsiders" som förare, Joel i sin tur ingår i BMWs ungdomsprogram, där det för tillfället saknas en formel bil relaterad satsning inom en snar framtid.
 
Det finns 20 sitsar i F1, enbart hos Ferrari finns det 7 unga förare som vill ha en, så konkurrensen är mördande för "outsiders". Vill man ha racing som ett skapligt välbetalt yrke finns det andra alternativ som är betydligt lättare att komma åt, några eventuellt icke framgångsrika år i F2 kostar mer än det smakar både vad det gäller pengar och anseende, personligen hade jag velat se Joel i F2, men han kanske vill något annat och är medveten om sin kapacitet som förare, så vi får helt enkelt vänta och se vad som kommer hända i fallet Joel Eriksson.
Den "ansedda" Autosport raljerar i vanlig ordning så här års genom att rangordna förare och deras prestationer under det gångna året.  I en topp tio lista med årets F1 förare, som sägs vara ett resultat av en omröstning bland stallchefer hamnar Bottas på en föga smickrande tionde plats slagen av bland annat av Ocon, Sainz och Hulkenberg.  Det märkliga med den här listan är, att de förare som under det gångna året har  allt som oftast fått höga vitsord av Autosports "experter" har även på denna lista hamnat högt upp, och de förare som dessa "experter" har dissat har hamnat långt ner på den samma.
 
Jag ger inte mycket för Autosports cricket&curling "F1 experter" , som skapar sina selektiva, Autosport orienterade  hittepå rangordningar som garanterad saknar all inblandning från stallchefernas sida, det roliga i sammanhanget är faktum, att till exempel både Mercedes och McLaren saknar en befattning som stallchef, så det borde vara rätt så svårt för även Autosports "experter" att ta del av dessa icke existerande stallchefernas utlåtanden.
 
Det övergår mitt förstånd varför dessa Autosport pajaser framställs som ansedda i branschmedia kretsar, det borde vara obligatoriskt att göra en linkedin sökning på dessa "experternas" expertis i ämnet racing, påfallande många av dessa herrar och damer  saknar nämligen helt även de mest grundläggande kunskaperna i ämnet i fråga, som i sin tur går helt i linje med deras syn på "förarbetyg".
 
Nu är ju inte Autosports "rankningslistor" helt utan värde, man kan faktiskt skratta sig fördärvad när man läser hur dessa "experter" motiverar sina val av förare, de 50 bästa i världen listan är en skrattpåse av rang som även de aktiva kan ta del av, ett gott skratt förlänger livet under en yoktosekund även för den som inte är intresserad av kvantifysik.
 
 
 
 
 
Hos Williams pågår fortfarande dragkampen om den sista lediga sitsen, Frank har alltid haft problem med pengar eftersom han är både snål och girig på en och samma gång, ur vem kan man klämma ut mest stålar, polacken Kubica eller ryssen Sirotkin?
 
Niko Rosberg tycker att Frank borde välja Kubica,...
 
...Mika Salo att Frank borde välja Sirotkin, SMP Racing mogulen Boris Rotenberg har en hel del pengar att satsa på, kanske till och med mer än Stroll Sr, något som kanske skulle kunna skapa vissa konflikter hos Williams eftersom Frank alltid säljer till den högstbjudande. 
 
 
Det om racing, snart är det jul, vi åker till Jimmy och Mora Valley för att fira, det kan hända att jag hinner med ett inlägg till innan vi lämnar L.A, vi får väl se hur det blir med det. Livet här i L.A är just nu eldigt värre, när "vackra folket" har varit tvungna att släpa ner sina plastikopererade silikonröv från Bel Air kullarna ner till down town slummen, Venice är mer populär än någonsin bland silikon zombier.
 
Micke sa att det är en sjukhusstämning på sina ställen, något som fick mig att tänka på en av mina sjukhusvistelser. Jag hade vurpat med hojen under ett race, bröt högerarmen, nyckelbenet och några revben, Micke kom på besök för att lämna en krya på dig present.   Vanligt folk tar med sig choklad eller vindruvor, Micke gav mig ett gravlykta med inristade orden "i fall att".   Det var jobbigt som fan att skratta med brutna revben, dock har jag alltid uppskattad Mickes sinne för svart humor, det är en hel del Monty Pyton vibbar över mannen från Peking.
 
 
Dagens grid girl har klös nog att tampas med tomten i dagarna tre,.ho ho.
 
Amen,..må tomten vara med er.