WHEN THE SHIT HITS THE FAN(S)

 
Tres Amigos hoppade över att kika på kvalet på plats, och stannade istället en dag extra i Zihuatanejo vid havet, dock var vi på plats i Mexico City när racet kördes på söndag.  Så, varför valde vi att stanna? Tja, en bild säger mer en tusen ord, liksom känslan när man käkar frukost på Las Adelitas, chiles rellenos och chilaquiles  som man sköljer ner med en kall Coronas är inte fy skam lika lite som att sitta under palmen och lukta på blommorna,.och så fick Micke lära sig att "Mexicos Bloody Mary" Michelada är ett ypperligt botemedel för bakfylla, man lär så länge man lever.
 
 
 
Vad ska man säga om racet då? Ingen höjdare, men inget bottennapp heller, dock blir det lite patetisk ur racing synpunkt, när samtliga från sjätte plats och bakåt blev varvade två gånger om, sådan parodi på racing är inte hållbart i längden om F1 vill behålla sin status som créme de la créme av racing.
 
Verstappen vann välförtjänt, eller ska vi istället säga att Neweys skapelse vann välförtjänt med Verstappen bakom ratten, den höga höjden skalade av några hk  från Mercedes och Ferrari motorer, och Neweys aeropaket som producerar mest down force av samtliga skötte resten, tur för Mercedes och Ferrari att det inte körs flera race på 2000 meters nivån.
 
Vettel lyckades med konststycket att inte köra på någon och slutade på en andra plats före Kimi, som förbättrade sin sjätte plats från kvalet till en tredjeplats i mål i racet, och kammade hem sin elfte podium placering för året, inte illa pinkat av en föredetting som enligt "experter" har varit slut som förare sedan flera år tillbaks i tiden. Det märkliga för Kimis del var hur mjukt satt hans bil var, den krängde och rollade som en gammal jänkare genom kurvpartier, visst får man mer grepp och sparar däck med en mjukt satt bil, men då svarar den också väldigt lojt på kursförändringar.  Apropå däck, Kimi är av samma åsikt som jag angående Pirellis däck, dvs, de håller väldigt låg standard, är inte alls i klass med däck som tex Michelin och Bridgestone levererade till F1, han efterlyser flera däcktillverkare till F1 så att det skapas konkurrens som i sin tur leder till däck av högre kvalitet, jag kan bara hålla med Kimi i den punkten, men tyvärr är FIA av annan åsikt som vanligt.
 
Hamilton hade inget lyckat race med en bil som inte klarade av att hantera däcken på rätt sätt, den gode Lewis blir en helt vanlig dödlig när bilen inte fungerar till 100%, Bottas hade det ännu svårare och tvingades till hela tre depåstopp, tanken var innan racet att han skulle klara av racet med ett stopp. Pirellis vägar äro lika outgrundliga som gud faders dito, ömsom vin, ömsom vatten, eller ska vi kalla det för graining-vattenplaning på torrt underlag, jag kan tänka mig att stallen är rätt så måttligt roade av Pirellis slumpgenerator däck.
 
Nico Hulkenberg i sin Renault ärades med titeln best of the rest före Leclerc, vars "racecraft" enligt min mening fortfarande lämnar en del att önska. Han är en kvalspecialist av Jarno Trulli klass, men jag är inte helt övertygad om, att han verkligen har det lilla extra som krävs att utmana de allra bästa när stallet förväntar sig det av honom, Ferrari gänget kallar sig för en familj, men ibland är släkten värst som ett antal Ferrari piloter har fått erfara genom åren.
 
Vandoorne smög sig fram till en åttonde plats i mål i en McLaren, som för en gångs skull klarade av att "plana ut", dvs stalla framvingen på rakor, kan hända att de körde bilen mjukare satt på samma sätt som Kimis Ferrari, och då speciellt bak.  Ericsson korsade mållinjen på en hedrande nionde plats, det kunde ha blivit ännu bättre om Sauber inte hade valt att delvis offra hans race för Leclercs bästa, den sista poängen gick till Toro Rossos Gasly vars bil inte riktigt kunde hantera däcken på rätt sätt.
 
Williams fick ingenting att fungera i vanlig ordning, och HAAS var helt fel ute med set up arbetet, däcken fungerade inte alls för deras del. Stackars Ricciardo fick bryta ännu ett race, man sviker inte RBR ostraffad när man bryter sitt löfte och  skriver på för ett annat stall, Perez, Sainz och Alonso skulle nog haft chansen att kriga om en plats i topp tio utan tekniska problem.
 
Så, är Hamilton en värdig mästare 2018? Utan tvekan, men F1 är framför allt en materialsport, ingen vinner en titel med en dålig bil, om Mercedes däckshantering hade varit på samma nivå under hela året som den var i USA och Mexico hade VM titeln hamnat på annat håll, Lewis är en bra förare men inte bättre än materialet han förfogar över, något som gäller för samtliga i F1.

 

 
Dagens grid girl i sin tur är en värdig representant för Corona, en törstsläckare av rang.
 
Apropå min blogg, den har funnits nästan fyra år, huruvida jag kommer att fortsätta med den under nästa år vet jag inte ännu så länge, både mitt liv och bloggen befinner sig vid "crossroads" just nu, vilken väg man kommer att välja återstår att se.  Vi stack från Mexico City direkt efter racet, nu är man "hemma" i LA, jag ska jobba under några dagar, återvänder väl till Sverige om en vecka eller så, om inte, tja, sånt är livet.
 
Amen,.. må ni välja rätt när ni kommer till "crossroads", det sägs att alla vägar leder til Rom, men man ska inte tro på allt som sägs.    
 
 
         
 
 
       
 
 
       

FLYING CIRCUS AND MONKEY BUSINESS

 
Det tog några år för Kimi att fullborda "mission impossible", det vill säga att få Ferraris välsignelse att få vinna ett race istället för att skänka bort det till Vettel, kul att Iceman fick vinna, men synd att han har varit tvungen att ge bort så mycket genom åren för tyskens räkning, dock var vinsten i Austin enligt Kimi själv "no big deal".
 
Ocon och Magnussen diskades efter racet, den förstnämnda på grund av ett för stort bränsleflöde, den sistnämnda på grund av  en för hög bränsleförbrukning, så Hartley slutade som nia och Ericsson som tia efter FIAs granskning av bränslesystemet.
 
Pirellis däck spelade åter igen den avgörande rollen i racet, mest på grund av att Pirelli beordrade teamen att höja däckstrycket bak till racehelgen, något som fungerade för vissa men inte andra, till exempel hade Mercedes uppenbara problem med greppet bak, Ferrari och RBR klarade sig bättre i det avseendet.  När däckstrycket höjs bak spelar det i händerna för piloter som kör med mer framända och kan leva med överstyrd, när däckslitaget ökar för samtliga gynnar det till exempel RBRs bil som har mer down force än andra, och kan därmed kompensera den sämre greppnivån från däcken med mer down force, det finns även rätt så stora skillnader på hur olika set av samma gummiblandning fungerar ute på banan eftersom Pirellis däck kvalitetsmässigt är av så skiftande karaktär.
 
Kimi gjorde en felfri insats liksom Verstappen, som på grund av det ovannämnda överläget i kraft av mer down force kunde med slitna däck hänga med i Ferraris och Mercedes tempo trots Renault PUs brist på hk.  Hamilton i sin tur visade åter igen, att om han inte har en perfekt balanserad bil med mycket grepp så vinner han inga race.  Vettel gjorde åter igen ett enkelt nybörjarmisstag och snurrade, det är uppenbart att tysken inte heller är en vinnare om han inte förfogar över ett överlägset material, den skyhöga nivån av down force hos RBR kamouflerade effektivt hans brister som förare, jag har sagt det förr och jag säger det igen, Vettel kommer aldrig vinna en VM titel i en Ferrari.
 
Bottas hade liknande problem med greppet som Hamilton, och hade dessutom redan från starten som uppgift att försöka hålla Vettel bakom sig men bromsade bort sig och tysken kunde smita förbi, Valtteri tog målflaggan som femma. Efter Bottas kom ingenting och mer av ingenting tills Hulkenberg dök upp minuten senare med stallkompisen Sainz några sekunder bakom sig, Ocon och Magnussen som korsade mållinjen som åtta och nia diskades, så de sista poängplatserna gick till Perez, Hartley och Ericsson, bra utdelning för den sistnämnda med tanke på hans mindre lyckade insats under kvalet.
 
Grosjean kramades lite med sin landsman Leclerc och belönades med en straffpoäng och tre platsers nedflyttning i nästa race i Mexico, båda två fick bryta racet liksom Ricciardo som gav sig på en oskyldig vägg med sina knytnävar i ren frustation, det tycks vara som så, att RBR starffar honom för hans svek på samma sätt som de gjorde med Vettel när de fick veta att tysken skulle lämna stallet.
 
Det om racet, hos Ferrari hade man plockat bort samtliga uppdateringar man hade skruvat dit under den senaste tiden, de tycks inte alls veta hur de ska kunna vidareutveckla Allisons designarv på ett framgångsrikt sätt. Det bådar inget gott för Ferraris del inför 2019, när bland annat den nya framvingen dyker upp och förändrar radikalt luftflödets väg från framvingen och vidare mot sidepodsen. Hos Ferrari skiljer sig luftflödets väg en hel del från konkurrenternas på grund av de höga fästpunkterna för framvagnsupphängningen, något som den nya framvingen kommer att mer eller mindre fullständigt sabotera. Det blir intressant att se hur och om de kommer att lyckas med att lösa problemet, Vettel är ingen bra testförare, Leclerc har nästan ingen erfarenhet alls som testförare, jag kan tänka mig att Ferrari ingenjörer kommer sakna Kimis färdigheter som test-utvecklingsförare.
 
Apropå Kimi, han säger att folk tycks inte riktig förstå hur nöjd han är med att börja hos Sauber nästa år, Kimi är nog som jag, han tycker om nya utmaningar, speciellt av den tekniska sorten som test och utvecklingsförare, det finns de som jagar VM titlar enbart på grund av bekräftelsebehov, dock inte Kimi som säger att man inte blir mer världsmästare av flera VM titlar, det kanske ligger något i det.
 
 
 
Mexico nästa med allt vad det innebär, hög höjd, turbon får jobba på heltid, bromsarna går varma liksom motorn, down force blir bristvara i den tunna luften, hur Pirellis däck kommer att fungera i Mexico är omöjligt att sia om i förväg, några kommer blir nöjda, andra missnöjda, mer om Mexicos GP längre fram i mån om tid och lust, just nu är det umgänget med vänner som prioriteras före bloggandet.
 
Apropå "flying circus and monkey business", på den gamla goda tiden strävade F1 bilarna framåt-uppåt, jag för min del skulle ha tagit flyget från Sverige till Texas-Austin  förra torsdag, biljetten var bokad, betalt och bekräftad med samtliga tidsangivelser, jag kom till flygplatsen i god tid bara för att upptäcka att alla tidsangivelser var felaktiga, planet hade redan lyft och jag blev kvar i Arlanda.  Nå väl, det byttes några mindre vänliga ord mellan mig och de som bar ansvaret för fadäsen, jag krävde ersättning för fadäsen och fick det, bokades sedan om till ett flyg på lördag, missade kvalet i Austin och anlände sedan lagom till en efterfest fram mot småtimmarna, något som i sin tur ledde till en bakishistoria som smakade suspensoar kryddad med hundskit när man vaknade lagom tid att ta sig till COTA för att kika på racet.
 
Dagens grid girl är glad och nöjd med Icemans insats, och hoppas på en upprepning av det redan i Mexico, forza Iceman, snurra Vettel.
 
Amen,..må alla sifferblinda luftskallar hos flygbolagen bli vingklippta.        
 
 
        
 
        
 
            

THE MONSTER OF HERMAN TILKE

 
COTA är något av ett Frankensteins monster bland F1 banor skapad av Herman Tilke när han helt uppenbart led brist på fantasi, det är lätt att spåra Hermans inspirationskällor när man tar en  titt på hans bandesign.  Den gode Herman tog fram en mixer och resonerade på följande sätt:"Uppförsbacken på Spa är häftig, en sådan ska vi ha, liksom S kurvorna från Suzuka eller Becketts från Silverstone och den långa rakan och en mini Parabolica från Monza, plus några totalt onödiga tvärsvängar från diverse stadsbanor kryddade med lite Hockenheim tristess ,sedan slänger vi ihop skiten så att jag kan åka hem".  
 
Så, vad plockade Herman ur sin mixer när han hade kört färdigt?  Jo, en totalt själlös, krystad och orytmisk bana som vill vara lite av varje utan att lyckas med det. Herman försökte först plocka russin ur kakan, sedan äta den och ha den kvar, slutresultatet av det blev Herman Tilkes monster, man borde flytta USAs GP till Road America istället, COTA är hyggligt underhållande för hojracing, men en gäspning i en F1 bil.
 
Den saliga blandningen av diverse banavsnitt gör set up arbetet rätt så utmanande för samtliga inblandade, har man en i grunden obalanserad bil så lyfts dess brister verkligen fram av Tilkes pyttipanna bana, eftersom bandesignen förutsätter att man har både hög topphastighet på den kilometerlånga bakrakan,  bra greppnivå och balans genom banans hyggligt snabba kurvpartier samt skapligt med traction ur långsamma tvärsvängar.  Lägger man ihop det problematiska med att hitta en välfungerande set up med banans orytmiska karaktär så blir slutresultatet rätt så intetsägande ur underhållnings synpunkt, den bästa omkörningsmöjligheten finns i slutet av den långa bakrakan. Vi får väl hoppas på, att Pirellis oförutsägbara däck kan bjuda på något extra ur underhållnings synpunkt, sidobelastningen på däcken är rätt så hög och greppnivån från asfalten låg, något som kan leda till obehagliga  överraskningar om man inte har prickat rätt med set up arbetet.
 
COTA är en bana där RBR kan utmana Mercedes-Ferrari duon om podiums ifall de hittar tillräckligt med toppfart på den långa rakan, vem som tar titeln best of the rest återstår att se, men HAAS och FI bör ligga bra till.
 
 
 
Inga större variationer i valet av gummiblandningar mellan toppstallen, men väl bland resten av gänget, varför Alonso och Vandoorne har valt så många set av den hårdaste gummiblandningen är något av en gåta på COTA, kåta på framgång på COTA kan hända?
 
Det om COTA, Russel är klar för Williams nästa år...
 ...och Toto Wolff gör allt att även Ocon ska bli det. Frank och Clare spelade svårflörtade för att klämma ut mer pengar ur Mercedes, hamnar även Ocon hos Williams så är det uppenbart att Williams är på väg att förvandlas till ett Mercedes B team,.bättre så än att hamna på knät av några mer eller mindre suspekta ryssar.  Williams säger sig inte vara intresserade av att ha en Mercedes växellåda i sin bil, men även det lär vara spel för galleriet, det kommer nog sitta en hel del Mercedes delar i nästa års Williams.   
 
Jag lämnar Sverige på torsdag när även den svenska indiansommaren gör det och hamnar på de sälla jaktmarkerna, för min del blir det race på plats även i Mexico, när jag återvänder till Sverige återstår att se, en vacker dag är en bra gissning. 
 
Dagens grid girls härstammar från den gamla goda tiden när de var närvarande i Austin i samband med F1, allt var inte bättre förr, men en del var det.
 
Amen,..må gamla goda tider vara med er.