MERRY CHRISTMAS & HAPPY NEW YEAR

 
Så, nu är vi där igen, insnöade mer eller mindre var och en på sitt sätt, en bild säger mer än tusen ord, men berättar bilden alltid sanningen?
 
Den här fanns på riktig...
 
...den här är en fake...
 
...den här fanns på riktig även om den aldrig kördes i ett race...
 
...den här är en fake...
...eller fanns den på riktig för länge sedan?
 
Julsagan om golvet rullar vidare i FIAs regi, nästa år mäter man flex med hjälp av sex sensorer på var sida av golvet, mätningen görs på en stillastående bil och det tillåtna maxflexet är 8 millimeter. FIA är på rätt spår men missar ändå poängen, visst varierar flexandet på olika delar av golvet, och med sammanlagt tolv mätpunkter har man bättre chans att spåra fusket, men den stora grejen är inte hur flexet varierar på olika delar av golvet utan hur golvet "skjuter rygg" när bilen är i rörelse, det vill säga när fram och bakkanten av golvet åker neråt eller uppåt för att stänga eller öppna för luftflödet under bilen i olika hastigheter för att kunna "stalla" vingarna. Så, hur många mätpunkter man än använder sig av spelar ingen roll så länge mätningarna görs på en stillastående bil, aeropaketet inklusive golvet lever sitt liv i rörelse när en stillastående FIA skjuter sig själv i foten med sina mätmetoder av en stillastående bil.
 
Arbetet med nästa års bil är i slutfasen hos de allra flesta stallen, aeromappar från vindtunneln har körts i simulatorn sedan slutet av sommaren, och den delen av manskapet som under 2022 har enbart  jobbat med nästa års bil förtjänar några veckors semester...
 
...om nu inte den något senila farbror Brawn hittar något nytt för dem att jobba med, som till exempel bakskärmar för regnrace eller ett sätt att bromsa ner framfarten för ledarbilen för att underlätta för omkörningar. Ett sätt att åstadkomma det är att montera bromsskärmar i alla bilar, skärmar som aktiveras med ett knapptryck av de som vill köra om, bilen vars bromsskärm har vecklats ut ska sedan köra in i depån för en ompackning av bromsskärmen, allt detta för att göra Netflix fansen och penningkåta Liberty Media nöjda.
 
Nu är det en bit kvar till tester...
 
...om nu inte Pirelli vill testa vinterdäck för F1, chansen finns att man hittar enorma mängder av olja i Grönland som därmed blir kvalificerad som en race arrangör..
 
 
...klarar inte Pirelli av att ta fram lämpliga däck så kan det vara dags för Nokia att bli en ny däckleverantör för F1.
 
Nästa års kalender med ett antal stora motorsport länder som till exempel Bahrain, Saudiarabien  och  Qatar, den sistnämnda satsade 3000 miljarder kronor i sportwashing i samband med den just nu pågående fotbolls VM. Hur mycket Qatar har betalt för att få arrangera ett F1 race är inte känd, men med tanke på att FIAs och Liberty Medias girighet känner inga gränser, så kommer man säkert inom kort att köra samtliga deltävlingar i oljeproducerande länder och i USA. FIA i sin tur ser att det finns ännu mer pengar att tjäna om man på något sätt kan få in kvinnor som förare i F1, första steget blir att göra F2 bilarna mer lättkörda för kvinnor genom att göra dem mindre fysisk krävande, jag för min del undrar om de tänker göra samma sak med F ettor, AC, farthållare, autobroms, automatlåda och en sminkspegel ? Sedan ARAMCOs nickedocka Ben Sulayem blev FIA chef har girigheten nått nya höjder, allt är till salu och alla har sitt pris när det sportsliga går i graven,.pop the fuckin ARAMCO pimp and ditch the fuckin FIA bitch, Mr Ben and Dr Sulayem.
 
Jultomten Iceman bryr sig inte längre om vad som händer i F1, han ägnar sin tid åt att göra snöänglar...
 
...för dagens christmas girls...
 
...och Mr Lee som fryser häcken av sig.
 
Amen,..må jultomten vara med er.     
 
   
 
       
 
 
     

WHEN SHIT HITS THE FANS

2022 blev något av en "when shit hits the fans" säsong med en monoton RBR dominans, kommer 2023 bjuda på mer underhållande racing? Chansen finns på grund av hur FIAs formuleringar angående golvet och sidepods kan tolkas, F1 designers tolkar ju regelboken som djävulen tolkar bibeln, med  andra ord, rätt så kreativt utan att för den skull hamna i gråzonen. Nu är ju reglerna angående golvets och sidepodsens utformning relativt fria, och kan tolkas på rätt så olika sätt, RBR har gjort sin tolkning, Ferrari liksom Mercedes sina, hur nästa års bilar kommer att se ut återstår att se. Ingen i den dynamiska trion har lyckats fullt ut med att maximera konceptet ännu så länge, RBR med Newey i spetsen tog ledningen i konceptracet under den första säsongen med nya bilarna, och lär ha en bra chans att behålla sitt försprång under 2023, men man ska inte räkna ut varken Ferrari eller Mercedes alltför lättvindigt, hittar de rätt med golvet-sidepods kombinationen så får RBR något att bita i.
 
 
Några bilder hur olika Ferrari, RBR och Mercedes har tolkat på årets regler om golv och sidepods...
 
...Ferraris design är den mest traditionella, RBRs den mest kreativa och Mercedes den mest vågade, den sistnämnda fick draghjälp av FIA när deras koncept inte fungerade när bilen kördes med låg rideheight. Bilderna här ovan visar inte de sista uppdateringspaketen under årets säsong, utan är snarare en bildkavalkad av årets uppdateringsrace, en del uppdateringar fungerade som förväntad andra inte, hur mycket av årets golv-sidepods design hos de tre stora får hänga med till nästa år återstår att se. Det svåra med att kopiera en framgångsrik design ligger i helheten, man kan inte kopiera en detalj från en konkurrent och stoppa in den i sitt eget aeropaket, alla delar i ett aeropaket bildar en helhet som enbart fungerar just som en helhet. Att till exempel kopiera RBRs sidepod design och plantera den i en Mercedes är uteslutet, för att det skulle  fungera skulle man vara tvungen att kopiera även resten av RBRs aeropaket, något som inte är tillåtet, AT brukade kopiera RBRs bil året efter den dök upp, i år gick det inte att göra och ATs säsong blev därefter. Det blir intressant att se vilka designriktningar  de tre stora kommer att anamma till nästa år, årets vinnardesign är inte någon garanti om en framgångsrik nästa säsong, hittar Ferrari eller Mercedes eller varför inte båda två ett golv-sidepods paket som fungerar optimalt så lär vi få en rätt så underhållande 2023 säsong.
 
Det om bilar, Matteo Binotto har sagt upp sig och lämnar Ferrari, vem ska ersätta honom som Ferraris stallchef råder det delade meningar om, jag tippar att Vasseur flyttar till Ferrari och att Binotto dyker upp hos AR, kanske inte till nästa år men året efter, dock inte som en stallchef utan som en teknisk sådan. Apropå förare, några av er har kanske funderat varför Williams valde Sargeant som en ny stallkompis för Albon, svaret är mycket enkelt, Williams ägs av ett amerikanskt investment bolag, Dorilton Capital, de ville ha en jänkare i den ena bilen. Hur bra är då Sergeant som förare? Inget specielt, men troligtvist bättre än Latifi, det fanns bättre förare lediga från F2, Sargeant tog bara fyra podiums i F2 2022 och slutade på en fjärde plats i mästerskapet, vinnaren Drugovich tog elva podiums, tvåan Pourchaire sju och trean Lawson tio, med andra ord,som vanligt , i första hand handlar F1 om pengar. De nordiska i F2 hoppen i form av dansken Vesti och normannen Hauger slutade som nia och tia i årets F2 serie, och lär inte dyka upp i F1 inom de närmaste åren, men kanske kan Ferrari juniorerna Beganovic  och Taponen göra det om några år om de kan imponera sponsorer som är villiga att satsa på unga, lovande förare. Svensken ska köra i F3 nästa säsong, Taponen i italiensk F4, båda två kör för Prema. Taponen har imponerat stort under tester i F4, nu senast i Vallelunga där han mer eller mindre utklassade alla sina konkurrenter inklusive andra Prema juniorerna, dock är tester bara tester, det viktiga är att prestera under racehelgerna. Även den svenska RB junioren Arvid Lindblad har visat bra takter under tester i F4, dock tävlar han med en brittisk licens men blir väl inte mindre svensk för det, vore kul att se även honom i Italiensk F4 i en bra bil. 
 
Ja ja, det var lite av varje, jag fick lite tid över för bloggen, det kan bli några inlägg till under december om tiden räcker till, annars får ni väl läsa hos kvällstidning "experter", hos Expressen har dem Mikaela Lindahl med sin "F1 kollen",.snacka om att ha noll koll, var hittar kvällstidningar sina  F1 "experter"?
 
Dagens grid girls är inte F1 experter, men väl MotoGP dito, vackert så.
 
Amen,.må det grådaskiga decembervädret vara med er.