RED BULL GIVES YOU WINGS

 
Japans GP blev en enkel match för RBRs dynamiska duo i ett rätt så odramatisk race där Ferrari lyckades besegra McLaren tack vare bättre depåstrategi, och moln som drog in över banan i slutet av racet, den sjunkande bantemperaturen sparade däck åt Ferrari och sänkte greppnivån hos McLaren. Verstappen hade inga som helst problem med att hålla Perez på behörig avstånd, och Perez i sin tur hade en lika bekväm resa framför Ferrari duon där Leclerc agerade hjälpryttare åt Sainz. Norris tappade grepp i sina däck som sagt var när indrivande moln sänkte bantemperaturen, och stallkompisen Piastri visade åter igen sin oförmåga att ta hand om däcken, klarar man inte av att justera sin körstil efter däcken blir man aldrig en toppförare. Alonso gjorde igen en väl avvägt taktisk race i en bil som inte räcker till att kriga om podiums,och Russel i sin tur gjorde som han brukar göra, nämligen tvingade Piastri av banan med en korkad tjurrusning in i sista kurvan. Hamilton, som den lydige andraföraren han numera är släppte Russel förbi, något som han aldrig hade gjort ifjol, den sista poängen gick till hemmasonen Tsunoda.
 
HAAS duon hamnade utanför poängplatser den här gången liksom hobbyföraren Stroll, och hos Sauber såg depåpersonalen till att Bottas hårda jobb åter igen kastades bort med misslyckade depåstopp, tar depåstoppet 4-5 sekunder spelar det ingen roll hur mycket föraren kämpar ute på banan. Alpine duon slutade på en femtonde och på en sextonde plats i mål, hur ett fabriksstall klarar av att bygga en helt värdelös bil är en gåta för mig. Hobbyföraren Sargeant gjorde sitt sedvanliga besök utanför banan men klarade av att inte hamna i muren, jänkaren är en patetisk klåpare som förare och har ingenting i F1 att göra. Zhou fick bryta med en havererad växellåda, och Ricciardo tog med sig Albon in i muren redan i tredje kurvan, kan ha varit sista spiken för Ricciardos F1 karriär, det lär inte finnas alltför många kvar som begär att han ska ersätta Perez hos RBR.
 
Racet blev som sagt var rätt så odramatisk, men olika strategier hos stallen med olika gummiblandningar skapade trots allt ett antal omkörningar inklusive några riktigt fina genom S kurvor. För min del var det intressant att följa hur bantemperaturen påverkade bilarnas prestanda med olika gummiblandningar, det ger en fingervisning om vad som komma skall i form av uppdateringar när stallen försöker förstärka bilarnas positiva egenskaper och rätta till bilarnas brister ur aero synpunkt.
 
 
Dagens grid girl är nöjd med vad Suzuka hade att erbjuda, så även jag, RBR dominerar men bakom dem händer det en hel del.
 
Amen,..må vårens ankomst vara med er.     
 
    
 
    
 
 

Kommentarer :

#1: Mats

Brandon, vad är dina funderingar kring att FER sparkar Sainz och ersätter honom med HAM? Finns ju inget att vinna med det bytet om man ser till resultat i rejsen, så vad ligger bakom FER:s agerande?

Svar: Vad ligger bakom? Det gamla vanliga, pengar. Ferrari är i första hand en biltillverkare för gatubilar, inte racebilar, F1 är deras PR-marknadsföring verktyg, Hamilton har högre PR-marknadsföring värde än Sainz. Men huvudanledningen till att man sparkar Sainz är att de är missnöjda med Leclerc, Ferrari har insett att Leclerc saknar det lilla extra även om han är en bra förare och Vasseur har sagt att de i sin ungdomssatsning söker en exceptionell förare, inte en bra förare. I väntan på att den unga föraren med exceptionell talang dyker upp satsar de kortsiktigt på Hamilton av PR-marknadsföring skäl eftersom Sainz snart fyller 30, och är ingen exceptionell talang, bra förare, men inget speciellt. Ferrari vill hitta en Verstappen i en ung förare precis på samma sätt som Mercedes som redan har en i Antonelli som är 17 år, en trettio åring som Sainz är ingen framtidsman, inte heller en förare som Leclerc, snabb kan han vara men är ojämn och har skakiga nerver. Ha det bra Mats.
Brandon Lee

skriven
#2: Peter F

Hej!
Tack för bra rapportering 🙏👍

Jag har funderat lite på FIA´s kommande förbud mot aerotester 2026:
Innebär det stopp för all testning i vindtunnel?
Isåfall, varför lägger många av teamen stora pengar på utveckling av dessa när det kommer bli teststopp? Bland annat AM har ju ganska nyss gjort en egen dyr tunnel.

Har jag missat något i det finstilta i förbudet?

Mvh Peter F

Svar: Ännu så länge bara ett förslag, FIA kommer ofta med förslag som stallen i slutändan inte accepterar, vi får väl vänta och se vad det blir just av det här, ett till idiotisk förslag. Ha det bra Peter.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :