GOOD BETTER BEST PART ONE

Den bästa föraren genom tiderna, den mest överskattade föraren, den mest underskattade föraren, den snabbaste föraren och den mest kompletta föraren är några av frågeställningar som har hållit F1 fansen sysselsatta under några årtionden, ivrigt påhejade av klickbete jagande journalister av varierande kvalité, som helt oblygt har spridit disinformation för att skapa legender som säljer.
 
Jag för min del skulle vilja påstå, att det är sällan eller aldrig enbart förarens  körskicklighet som skapar en legendstatus åt föraren ifråga, utan mer förarens förmåga att skapa sig själv unika förutsättningar inom stallet, och då i första hand med en okränkbar förstaförare status med allt vad det innebär, det vill säga,i praktiken ett stall där alla tillgängliga resurser satsas på en förare.
 
Schumacher var en förare som alltid begärde och fick en okränkbar förstaförare status, alla skulle jobba åt honom inklusive stallets andra förare och stallets testteam. Han hade en privat däcksleverantör i Bridgestone, andra Bridgestone  förare inklusive Schumachers stallkompis fick nöja sig med däcktillverkarens standardprodukter. Gillade inte Schumacher däckens prestanda under fredagsträningen, så flögs det in nya till lördag enbart för hans räkning och så vidare, hela stallet var byggt runt Schumacher, med såna förutsättningar var det inte speciellt svårt att kamma hem VM titlar år efter år i en bra bil. Under sina glansdagar var Schumacher på rätt ställe vid rätt tidpunkt, när han sedan gjorde en comeback hos Mercedes utan att kunna försäkra sig om en förstaförare status gick det sämre, en podium och 197 poäng mot Rosbergs fem podiums inklusive en förstaplats och 324 poäng. Så, Schumachers legendstatus kommer i första hand ur den unika satsningen från stallets sida än ur hans förarskicklighet, det har funnits  ett antal förare som skulle ha kunnat kopiera hans bedrift med samma förutsättningar.
 
 
Den här bilden känner de allra flesta av er igen, Senna i en Toleman-Hart TG 184 i Monaco 1984, här föddes legenden om Senna när han körde sig upp från en trettonde startruta till en andraplats i mål i ett race som vanns av Alain Prost, racets prestation enligt många, dock inte enligt mig.
 
Enligt min mening var det tysken Stefan Bellof i en Tyrrel 012-Cosworth som svarade för racets prestation, i startfältets enda icke turbo bil tog han sig upp från en tjugonde startruta till en tredjeplats i mål bara för att sedan bli diskad efteråt på grund av en för lätt bil. Bellof körde ett antal race med den hopplöst långsamma Tyrrel och försvann sedan från F1. Senna blev en legend, Bellof glömdes bort, med andra ord, det är inte körskickligheten som avgör i F1 utan att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt och skaffa sig en position som en absolut förstaförare.
 
Så, var Senna den absolut snabbaste föraren av alla? Inte nödvändigtvist, till exempel hos McLaren tyckte många, att Mika Häkkinen var den snabbaste föraren av alla som har kört för stallet , dock fick Mika rätta sig efter Sennas önskemål när båda körde för McLaren, Senna var som Schumacher, såg alltid till att skaffa sig alla tillgängliga fördelar som fanns.
 
Det om förarna från förr, bröderna Bobblehead på bilden här ovan har gjort sig kända för att ständigt prata om hur de de minsann skulle kunna prestera så mycket bättre än några andra i en Mercedes eller i en Ferrari.  Ricciardo har alltid varit en gaphals som saknar det lilla extra som gör en världsmästare, och Verstappen har underpresterat i ett stall där allt är byggt runt honom, hans vinster har kommit när Mercedes eller Ferrari har gjort bort sig, man kan väl säga att RBR har allt som krävs att vinna en VM titel utom en tillräckligt bra förare.
 
 
Vettel tycks vara medveten om var hans problem sitter, snabb är han men gör enkla misstag och har inte längre en absolut förstaförare status, under hans tid hos RBR var stallet byggt runt honom på samma sätt som det är nu byggt runt Verstappen, skillnaden är att Vettel levererade enligt önskemål, något som inte Verstappen klarar av att göra. Ricciardos övertag gentemot Vettel under hans sista säsong hos RBR var skenbart, RBR visste att Vettel skulle lämna stallet och Vettel själv ansträngde sig inte direkt för att motbevisa det faktum. Det var mer än roande att läsa Ricciardos svammel om vilka F1 förare har varit underskattade med tanke på att han själv av någon för mig mystisk anledning har varit grymt överskattad, dumt av Renault att betala så mycket för en medelmåtta som Ricciardo.
 
Det var allt för idag, i PART TWO av GOOD BETTER BEST kommer jag att fortsätta min betygsättning av nu aktiva förare, hur några av dem har skaffat sin legendstatus och huruvida de har gjort sig förtjänta av det.
 
PS. Apropå huruvida man har gjort sig förtjänt av sin lön, Liberty Media chefen Greg Maffei kvitterade ut lite drygt 400 miljoner kronor i lön och bonusar 2019, LM aktie har rasat från 29,47 dollar i januari till 18,70 dollar i april, kan bli ett jobbig år 2020 för Greg.DS.
 
 
Dagens grid girls är i form(ido), något att ta efter för er.
 
Amen,..må 1,5 meters avstånd vara med er.      
 
 
     
       

QUESTION OF BALANCE

 
 
Race är inställda, F1 fabriker är stängda, personalen har permitterats, konkurshotet för vissa av aktörerna ligger nära till hands, och ingen vet när eller om F1 cirkusen kan köra igång igen inom rimlig tid när Corona 19 behåller och förstärker sitt skamgrepp om mänskligheten.
 
Så, vad skulle  jag kunna hitta på för att roa er med mitt i all bedrövelse? Tja, man kan alltid köra med minnen från förr, om bilar och förare som briljerade, och om de som  inte gjorde det.
 
Precis som i livet stort handlar racing om att hitta den optimala balansen, och då kanske i första hand mellan den aerodynamiska och den mekaniska greppnivån, en bil där de två inte balanserar varandra  i fullständigt harmoni blir aldrig en vinnarbil.
 
Adrian Newey anses av de allra flesta vara den mest framgångsrika ingenjören i F ettans historia, så även av mig, men ingen är fullkomlig. Adrian är utan tvekan den bästa på aero men har vissa brister vad det gäller det mekaniska, det vill säga, han behöver en duktig medarbetare med djuplodande kunskaper om det mekaniska för att kunna ta fram en perfekt balanserad vinnarbil.
 
På den översta bilden här ovan i form av  Williams FW 18 tog Newey tillsammans med Patrick Head fram den optimala vinnarbilen, en typisk Newey bil med smal fönster där den fungerade optimalt och var ruskigt snabb. Jag personligen håller FW 18 som den bästa bilen genom tiderna, den var ofattbar snabb även i händerna av två medelmåttiga chaufförer som Hill och Villeneuve, så överlägsen att Hill erkände efteråt att han skämdes vinna med den.
 
Bilen på nedresta bilden är en McLaren MP4-18, en bil skapad av Newey och Mike Coughlan, en bil som aldrig kördes i race. MP4-18 var en bil före sin tid  med många tekniska lösningar som fortfarande används idag, men den saknade allt det som FW 18 hade ett antal år tidigare, allt som gör en bil till en vinnare.
 
Newey skapar alltid sina bilar efter samma koncept, helst ska bilen sakna både motor och växellåda som bara stör hans aerotänkande, motor-växellåda paketet placeras så lågt som möjligt för en låg tyngdpunkt, allt paketeras extremt tajt för att skapa aerofördelar, vikt ska sparas överallt osv. I MP4-18 testade Newey mängder med nya lösningar ur aeroaspekt, till exempel en tidig variant av blow diffuser, något som senare dök upp igen hos RBR när Newey skapade vinnarbilar åt Vettel.
 
Det som fungerade hos RBR angående blow diffuser mellan 2010-2013 fungerade inte alls hos McLaren 2003, de heta avgaserna fick bakvagnsupphängningen att brista och skickade förarna in i muren. Neweys iver att spara på vikt överallt straffade sig ett antal gånger när hjulbultarna brast, vingar och andra aerodetaljer lossnade liksom golvet osv, till slut fick testföraren Alex Wurst nog och vägrade att köra bilen, och fick senare medhåll av förarduon Räikkönen-Coulthard, som även de ansåg MP4-18 vara ett  livsfarligt misslyckande ur alla aspekt.
 
MP4-18 var en vinnare på pappret och i en vindtunnel, men ett riktig fiasko ute på banan, en totalt obalanserad, extremt svårkörd bil där aerodynamisk grepp och mekanisk dito aldrig hittade varandra, och skapade en totalbalans värd namnet. Det samarbete som fungerade med Head fungerade inte alls med Coughlan för Neweys del, och även idag hos RBR dras Adrian med samma problem, det finns ingen ingenjör bra nog med mekanisk grepp som specialitet, som kan styra Newey åt rätt riktning angående balansen mellan det aerodynamiska och det mekaniska greppet. 
 
Om grunddesignen är ett misslyckande, så blir det svårt om inte rent av omöjligt att rätta till det hela under en pågående säsong, varje förändring av till exempel av aeropaketet skapar en kedjereaktion i bilen vars följder  är svåra att förutspå. Där Williams FW 18 grunddesign var en fullträff ,så var MP4-18 ett stolpskott av värsta sorten inklusive en Mercedes motor, vars bäst före datum slentrianmässigt gick ut före racestart, Neweys sköra bilar och Mercedes sköra, överhettande  motorer rövade ett par VM titlar från Iceman.
 
Så summa summarum, det som gällde förr gäller även idag, den mest välbalanserade bilen vinner. Mercedes har inte mest downforce eller mekanisk grepp men den är den mest välbalanserade bilen i F1, följsam och lättkörd med brett fönster där den fungerar optimalt. RBR har sina ljusa stunder på vissa typer av banor, men är svårkörd och har ett mycket smal fönster där den fungerar optimalt med Pirellis däck. Ferrari saknar balans och är direkt svag genom vissa typer av kurvor, det ser nästan ut som så att bilens "aerobalans punkt" vandrar fritt, ömsom framtung, ömsom baktung, lite som en kompromiss för att behaga båda förarna där en vill ha grepp fram och den andra bak.
 
Det var allt för den här gången, i mitt nästa inlägg tar jag upp ämnet förare och huruvida det var bilen som gjorde föraren eller vice versa, allt är inte alltid vad det ser ut att vara, till exempel i fallet herrar Hill&Villeneuve var det bilen som skapade förar VM titlarna, inte förarna.
 
 
 
Dagens grid girls ser inte ner på er även om det ser ut så, allt är inte vad det ser ut att vara.
 
Amen,..må hälsan vara med er och ta på allvar det här med corona, fanskapet  är en riktig killer.