FORMULA ONE MOMENT 22

 
 
Den dynamiska trion på bilderna här ovan diskuterar om ett budgettak i F1...
 
 
...stallchefer och biltillverkare håller med om det, men vill inte ha ett budgettak om det begränsar den tekniska utvecklingen inom F1, moment 22 är ett faktum.
 
Enligt min mening ligger det en hel del feltänk i det hela, ett budgettak och en mer rättvis fördelning av det totala pengaflödet i F1 skapar inte racing på lika villkor så länge det komplicerade bilkonceptet kvarstår, lösningen är istället en enkel, kostnadseffektiv grunddesign av bilen, som begränsar stjärndesigners möjligheter att i första hand skapa komplicerade aerodynamiska strukturer, som har en negativ påverkan på konkurrensläget ute på banan.
 
Så, kommer min vision bli verklighet inom en snar framtid?  Nej, hur mycket den dynamiska trion Todt-Brawn- Carey än spänner musklerna, så ligger den verkliga makten hos biltillverkarna, som dikterar villkoren i F1 eftersom det saknas oberoende aktörer till exempel i form av motorleverantörer inom sporten, som i sin tur innebär, att även privatstallen har hamnat i en beroendeställning gentemot biltillverkarna och deras underleverantörer.
 
Stall som Williams, Haas, Force India och Sauber kan inte ses som regelrätta privatstall med tanke på det ovannämnda, utan är mer eller mindre satellitstall åt de stora drakarna i F1, vars grepp om deras skenbara självständighet hårdnar för varje ny säsong, något som på ett effektivt sätt även stänger dörren för talangfulla förare från matarserier som inte ingår i de stora drakarnas ungdomssatsningar, dock kan de stora drakarna skjuta sig själva i foten med sina ungdomssatsningar, när de köper de bästa sitsarna i matarserier åt sina skyddslingar med tanke på, att  en bra bil kan maskera eventuella brister hos en förare på ett effektivt sätt.
 
Det kan tyckas att jag målar upp en ganska dyster bild om F ettans framtida utveckling, men med tanke på allt det ovannämnda så ser jag inte några större möjligheter för ett trendbrott i F1, utan den nuvarande riktningen kommer istället accelerera ytterligare till förmån för de stora drakarna, och deras utvalda bland "privatstallen" och förartalanger. Liberty Media med Carey i spetsen i sin tur är mer intresserade av showbiz än racing, där halos och barge boards egenskaper som pengaalstrande reklamytor kommer i första hand istället för det funktionella,  samtidigt som amerikanska mediaintressen i ett allt snabbare tempo, och en allt större omfattning tar över  europeisk racing relaterad media, som  leder till en likriktning och svågerpolitik inom rappotering just av all racing relaterd, om det är Bernie eller Chase tycks inte göra någon större skillnad för F1 del, de har samma grund DNA byggt av pengabegär.
 
 
Det som skiljer mellan Bernie, Chase och snubben på bilden ovan, Sean Bratches, är att Bernie trots sina 80+ år hade stake, något som man inte kan säga om PK hycklare som Bratches och Carey, två fjolliga typer hos Liberty Media som nu har med stöd från Brawn fattat beslutet att droppa grid girls från F1, F2 och GP 3, enligt herrarna speglar inte grid girls traditionen varken deras eller F1 fansens värderingar världen över i dagens samhälle.  Sverige är ju sinnesbilden av dubbelmoral, men ingenting jämfört med USA, här blommar hycklerin och dubbelmoralen som aldrig förr efter några uppmärksammade kampanjer i social media, ingen av herrarna har brytt sig om att fråga vad tjejerna själv tycker, vad fansen, stallcherna  eller förarna tycker, utan har fattat sitt beslut i PK panik  utan dess like, patetisk värre är ordet.
 
F1 är på väg åt fel håll, fjolliga halo bilar på fjolliga banor, hela cirkusen styrs numera av en samling fjolliga PK gubbar med hatt, jag börjar få nog av F1, det finns ju trots allt fortfarande kvar även riktigt racing på riktiga banor för snubbar med hår på bröstet, när den nuvarande generationen av förare med VM titlar försvinner från F1, är det dags att gräva ner liket tillsammans med alla PK fjolliga farbröder som begriper noll om racing.
 
 
 
 
 
Det kan vara så, att F1 har överlevt sig själv, och kommer helt ersättas med  Formula E vars bilar har hämtat inspiration både från Batmobile och Delahaye, bromsar från  Fiat 500, och gnista från ABB som driver upp toppfarten på nivå en familjekombi som viner som en överansträngt hårtork hos AC/DC snubben Brian Johnson, frågan är huruvida F1 fansen får samma nytta och glädje av Formula E som Brian av en hårtork.
 
Det om F1 och hårtork, jag ska åka till Las Vegas för att kika på en Vincent Black Shadow för chefens räkning, dyra grejer numera som kan kosta mellan 500-800000 tusen kronor på en auktion, så det gäller att ha koll på läget, jag hör av mig igen någon vacker dag.
 
 
Dagens grid girls kommer från Moto GP där fjolliga PK gubbar med hatt är portförbjudna, hos mig kommer grid girls stanna tills jag lägger ner bloggen.
 
Amen,..må hårtorken vara med alla fjolliga PK gubbar med hatt.      
 
      
 
     
 
 
         
 
        
 
     
 
     

END OF AN ERA

  En bil med en topphastighet i bästa fall kring 370 km/h måste även kunna reducera hastigheten på ett effektivt sätt, så nu  är det dags att kika lite närmare på bromssystemet i en modern F1 bil.
 
Två bromskretsar givetvis, men även två huvudbromscylindrar, en för frambromsar, och en för bakbromsar.  Den för frambromsar  arbetar på det sedvanliga sättet med ett pedaltryck kring 160kg, den andra för bakbromsar är elektrisk styrd där MGU-K enheten styr hur mycket tryck som ska appliceras på bakbromsarna när man samlar in energi tills man når 2 MJ, därefter fungerar även bromsarna bak på det konventionella sättet tills det är åter igen dags att börja samla energi, huvudbromscylinderns kapacitet kan variera beronde på huruvida föraren föredrar en "lång pedal" eller en "kort pedal".
 
Bromsskivan är av kolfiber, antalet kylningshål varierar mellan 500-1400 beronde på bana, den optimala temperaturen ur slitage och bromseffekt synpunkt ligger någonstans mellan 250-600 grader, värmen från bromsarna användes även för att få upp däckstemperaturen "inom fönstret", bromsskivan är den komponenten i en F1 bil som når den allra högsta temperaturen, inte avgasutblåset.
 
På bilden här ovan belyses skillnaden mellan en F1 bil och en LMP 1 bil, det kan tyckas att F ettans bromsskiva är onödigt liten i diameter, men faktum är, att 278 mm skivan räcker mer än väl, eftersom en F1 bil producerar mycket mer down force som reducerar hastigheten på ett helt annat sätt än hos en LMP 1 bil.
 
Både tjockleken och antalet av kylningshål på en bromsskiva har ökat markant mellan 2005 och 2014 när MGU-K togs i bruk för första gången, dagens bromsskiva har inte bara bättre kylning utan den är också betydligt lättare. 
 
F1 bil har 6-kolvsok fram och 4-kolvsok bak, vikten är låg och livslängden kort i jämnförelse med en sportbil, F1 bromsar i en bruksbil skulle innebära dagliga påkörningar bakifrån i vardagstrafik när man ställar sig på bromsen.
 
Kolfiberskivor och klossar förekommer i dyrare vägbilar, men är rätt så meningslösa eftersom det är så svårt att få upp bromstemperaturen på en effektiv nivå i vardagstrafiken, glödande kolfiberskivor är rätt så sällsynta i rusningstrafiken, men vanligt förekommande inom racing där de hör hemma.
 
Det om bromsar, Ferrari chefen bromsar sällan i sitt sätt att leda Ferraris F1 stall, men säger samtidigt att Ferrari inte behöver F1 för att sälja sina gatbilar, något som väl stämmer överens med Ferraris försäljningssiffror, så det är nog som så, att F1 behöver mer Ferrari än Ferrari behöver F1. Marchionne vill inte heller avstå från den vetorätt som stallet har i tekniska frågor, som senast användes för att avvisa ett förslag om en ur aerosynpunkt enklare framvinge, Ferrari och Mercedes är fortfarande i en position där de kan diktera villkoren i F1 till Jean Todts stora besvikelse, det är precis som jag skrev i det föregående inlägget, money make F1 go round.
 
Steiner hos HAAS är en annan frispråkig herre, hans utlåtanden om nivån på amerikanska förare har väckt en hel del ilskna på den här sidan av Atlanten.  Den gode Gunther gör gällande, att det just nu inte finns några amerikanska förare som skulle platsa i F1, jag kan bara hålla med honom, de flesta som kör i Indy Car skulle inte ens platsa i F2,förare som Newgarden, Dixon och Rahal har inget att hämta i F1, så det lär dröja innan vi får se en jänkare i F1. 
 
 
Man får en dålig smak i munnen av sättet hur Williams försöker komma åt Kubicas sponsorslantar, Paddy gör kryptiska utlåtanden hur Kubica måste visa sig förtjänt av en racesits till 2019, jag ser hans prat bara som ett försök att utnyttja Kubica maximalt ekonomiskt så länge som möjligt, Williams anseende sjunker för varje dag som går i mina ögon när Paddy kör med Kaltenborn taktik. 
 
Ni har säkert redan läst någonstans, att till 2019 kommer man införa en 80 kg minimivikt för förare, det vill säga, alla som väger mindre än 80 kg kommer att förses med straffvikter, den stora frågan är var man ska placera dessa kilon. Jag ser det hela som så, att om straffvikterna placeras på "fel" ställe, så kommer de tyngsta förarna dra nytta av det, och lättviktarna kommer att protestera, det lär bli rätt så svårt att hitta en lösning som alla kan acceptera.
 
Det om F1, apropå dagens rubrik, end of an era, den syftar på garaget/verkstaden i Peking där vi har skruvat på diverse saker på två och fyra hjul under ett antal år.  Micke ämnar stanna i L.A under några år, jag är sällan i Sverige, Jonas B har en egen verkstad på landet, så vi har bestämt att lägga ner verksamheten i Peking, det är onödigt att betala hyra för något som knappt används, känns vemodigt men sånt är livet, som består av en ständigt förändring, allt har sin tid och ingenting varar evigt.
 
Just nu ser det ut som att jag kommer att vara på plats när årets andra testperiod för F1 går av stapeln i Barcelona, den första kan man lika gärna avstå från, eftersom det i det hela stora bara handlar om shake down verksamhet  för samtliga inblandade, min chef ville förlänga vår arbetsrelation men jag tackade nej, jag är sugen på att frilansa lite istället när jag återvänder till Europa.
 
Min vapendragare Micke är en aktiv del av L.A nattliv, han utforskar diverse vattenhål med oförminskad intresse, jag pratade med honom söndagkväll, frågade var han hade hamnat på lördagkväll, och fick ett något undvikande svar om ett ställe som var "en korsning mellan en sportbar och en strippklubb med många pundare bland publiken".  Jag blev lite nyfiken, och frågade om dessa pundare i fråga var Benjamin eller George  relaterade, Micke såg lite frågande ut så jag förklarade följande till honom: L.A festpundare använder Franklin eller Washington som engångsinhalator när de pudrar näsan på L.A way, på insidan, rännsten pundare kör med George, 1 dollar sedel, och white trash pundare från Beverly Hills med Benjamin, 100 dollars sedel.  Micke garvade, och sa att det var nog Benjamin folket som hade varit i farten i vattenhålet i fråga, att la till, att han hade haft en känsla av, att den dynamiska trion Nylander, Wilander och kalsongtrollen BB hade varit närvarande på något sätt i koksmolnet som steg mot taket tillsammans med festyran.  
 
Det är bra, att Micke själv inte är sugen på pulverdiet, det är lätt hänt att man hamnar på fel spår här i L.A, kyrkogårdarna i L.A är nersölade med folk från fjärran länder som inte begrep bättre, både kända och okända och alla lika stendöda.
 
Det var allt för den här gången, vi hörs när vi hörs.
 
 
 Dagens grid girl är helt övertygad om, att det inte finns bättre däck än Hankooks, jag för min del är inte lika övertygad om det.
 
Amen,..må våren vara på väg till nordiska breddgrader.        
 
 
       
 
        
 
 
     
 

MONEY MAKE F1 GO ROUND

 
 
Tio år i F1 är en lång tid, men några förare som var aktiva 2007 finns fortfarande kvar även i år, pay drivers kommer och går,de talangfulla består, kan ni klura ut vilka de är?
 
Meningsutbytet angående vilka förare som kan räknas som pay drivers tar aldrig slut, och svaret på frågan varierar beroende på vem man frågar, men tänk om man kastar om frågeställningen, och utgår från vilka som blir kvar om plånboken inte är med i bilden.
 
Folk har vissa problem med att se skillnaden mellan en förare som drar till sig sponsorer, och en som är beroende av sina sponsorer, samma människor tycks inte heller begripa, att hos vissa stall tillåts förare ingå i privata reklamavtal som är separerade från stallets budget och så vidare, människor ser helt enkelt vad de vill se när "deras förare" hamnar i skottlinjen.
 
Frank Williams i sin tur tycks numera vara helt beroende av pay drivers, och försöker göra en Monisha Kaltenborn, äta kakan och ha den kvar när han försöker lägga vantarna på  både Sirotkins och Kubicas plånböcker. Det är synd att Frank en gång i tiden tackade nej till Kimi som ville bli både förare och delägare hos Williams, Kimi gick till Lotus istället och sedan vidare till Ferrari, Frank och Williams i sin tur tycks vara på väg mot avgrunden samtidigt som Frank privat skrattar hela vägen till banken.
 
Det om pengar, vad gör förarna så här års, leker med sina leksaker och ligger på sofflocket?
 
Nope, det gäller att hålla sig i form, Coopers test kan vara rätt så avslöjande, hur långt man springer på 12 minuter. Kimi har gjort 3500 meter, Valtteri 3550, helt godkända resultat av motorsport snubbar, men man kan aldrig vara för vältränad så kuta och kör grabbar, snart är det dags att börja testa igen.
 
Att vara i form är givetvis relativt precis som allt annat, jag läste om en snubbe som heter Robert Marchand, han cyklade 22,547 km under en timme på velodrom, låter kanske inte så märkvärdigt innan man får veta hans ålder, 105 år,..snacka om att vara i form.
 
 
Den dynamiska duon på bilderna här ovan, Niko Kari och Simo Laaksonen är klara för GP3 i år, Niko för MP Motorsport och Simo för Campos Racing, båda två har sponsorstöd från Wihuri, samma företag som har även funnits med Bottas under hela hans karriär, nu är det upp till den dynamiska duon att visa vad de kan ute på banan, do or die.
 
Det om racing, jag har varit upptagen med att byta drivlinan i Ambers Mustang, Micke och en snubbe som bygger Pro Touring bilar har hjälpt till att klämma på plats en 5 liters Coyote crate motor på 435 hk kopplad till en 6R80 låda, en inte helt enkel operation att genomföra. Anledningen till bytet är L.A trafiken, mycket kökörning där man helst undviker en motor som inte trivs på låga varv, en manuell låda med rakskurna drev och race koppling, Micke och jag jobbade med bilen under söndags kväll, och kom in i ämnet musik när vi tog en fikapaus.
 
Jag lyssnar alltid musik när jag målar med min air brush på jobbet, man kommer lättare in i rätt stämning på så vis för att åstadkomma något skapligt, duktiga gitarrister  uppskattas av både Micke och av mig, så det var det som gällde även under söndags kväll med Malmsteen& co.  
 
Micke är för dem traditionella namnen inom hard rock-metal, jag för min del letar alltid efter något nytt, så jag klickade fram tjejen på bilden här ovan på youtube, och föreslog för Micke att vi skulle lyssna på henne istället för det gamla vanliga. Min vapendragare som ibland tänker rätt så linjärt i fråga om musiker protesterade med orden:"Varför skulle jag lyssna på för mig okänd, bekräftelsesjuk youtuber småtjej som försöker ta livet av en gitarr".  Jag härsknade till, kallade honom för en jävla neanderthalare, bad honom hålla käften och klickade igång Tina S cover av Malmsteens Arpeggios From Hell, gick sedan vidare med Through The Fire and Flames av Dragon Force, The Loner av Gary Moore, Comfortably Numb av Pink Floyd och så vidare.
 
Min vapendragare såg mer eller mindre chockad ut när sista låten dog ut, och mumlade:" Fan,.alltså, den här tjejen sopar scengolvet med Malmsteen & co, hon är ju helt jävla magisk, vem fan är hon?"
Jag skrattade åt hans förvirring och berättade att damen i fråga är från Frankrike, heter Tina S, född 99, hennes videos är inspelade när hon var mellan 14-16 år,  hon sopar golvet med rockeliten med sin briljanta teknik och känsla i hard rock-metal låtar, och imponerar stort med med sina Beethoven och Vivaldi tolkningar, en supertalang utöver det vanliga.  
 
Så mina kära läsare, om ni gillar musik så klicka på Tina S på youtube, precis som Micke harklade ur sig, hon skapar magi med sin Vigier Excalibur gitarr, jag spelar ofta hennes covers på jobbet, alla mina arbetspolare inklusive min buttra chef älskar den här lilla fransyskan, något som även ni lär komma att göra.
 
Ni kan börja med det här: www.youtube.com/watch?v=XpASSx0ecTU       
 
Dagens grid girls kommer från hojracing där de inblandade uppskattar sina grid girls, något som även farbror Brawn borde göra.
 
Amen,..må Tina S musikmagi vara med er.