STARTING FROM SCRATCH

 
Då var det dags för F1 cirkusen att återvända till Kina och Shanghai International Circuit, en Tilke skapelse med många långsamma kurvor, några snabba och en onödig lång start-mål raka. Att köra en F1 bil i 70-80 kilometer i timmen kurva efter kurva är inte direkt en höjdare för publiken, men lär vara uppskattad av Ferrari vars bilar trivs genom långsamma kurvor, dock lär det inte räcka till att slå RBR och Verstappen, men att slå Perez borde inte vara en omöjlighet. McLaren har sin styrka genom medelsnabba-snabba kurvor, så de kommer knappast kunna utmana varken RBR eller Ferrari i Shanghai. För Mercedes är det tvärt om, svaga genom medelsnabba-snabba kurvor, något bättre genom långsamma, dock har Mercedes och dess kundteam samma svaga punkt, nämligen Mercedes PU som tycks sakna ett antal hk jämfört med Honda och Ferrari PU, så de kan räkna med problem att hänga med dem Honda och Ferrari PU bestyckade konkurrenterna på den långa start-mål rakan. Just för Mercedes del är inte bara det  PU eller aerobalans relaterade som är problemet, utan även avsaknaden av vettig feed back från deras förare. Alla siffror från vindtunneln visar att man är på rätt väg liksom siffror från sensorer i aeromätningar ute banan, men farten finns inte där. Jag ser det som så att förarna klarar inte av att förmedla vettig information till ingenjörer för att de ska kunna hitta de rätta inställningar, Hamilton och Russel suger som testförare, dock kan de förväntade, låga luft-bantemperaturer tala för Mercedes fördel eftersom deras balansproblem förvärras i höga temperaturer. Hur AMs allround bil kommer att prestera i Shanghai återstår att se, den har inte några uppenbart svaga punkter men inte några uppenbart starka heller. Alonso har skrivit på för några år till med AM, mest på grund av att han numera inte längre kan räkna med att få ett kontrakt i ett toppstall, 43 nästa för spanjoren som säger att han är i F1 för att stanna, jag för min del säger till Alonso att han borde skaffa sig ett liv utanför F1 cirkusen, F1 är för de unga, snabba och hungriga, inte för fördettingar som desperat försöker hänga kvar i F1 cirkusen.
 
Senast F1 var på besök i Shanghai var 2019 med icke ground effect bilar med 13 tummare, så nu får de verkligen starta om från början och på köpet med en sprint helg. Den data som man har från 2019 är värdelös med dagens bilar, i och med sprint helgen får man bara en timmes fria träning att hitta de rätta inställningar både för sprintracet och huvudracet, kan bli en rätt så svår uppgift att lösa, men hos samtliga stall har simulatorerna gått varma innan racehelgen för om möjligt hitta vissa grundinställningar att utgå ifrån. FIA har i sin tur försökt göra det hela lite enklare för stallen genom att införa två separata "parc ferme" tillfällen, ett för sprint spektaklet och ett för huvudracet inklusive kval, allt för att ge stallen möjligheten att justera  sin set upp mellan racen. Vilken nytta det kommer att göra låter jag vara osagt, men bara en timmes fria träning är tok för lite att hitta rätt med, kanske inte för toppstallen men väl för de från mittfältet.
 
På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, tvåstoppare brukade fungera i Shanghai, hur det blir med årets bilar i de förväntade, låga temperaturer återstår att se.
 
Det om Shanghai, FIA fortsätter med att leverera dumma förslag angående 2026 års bilar, tänkte i första hand deras förslag om bilar med"rörlig aero". Stallen har gjort simulationer enligt FIAs direktiv med en bil med "rörlig aero" bak, resultatet blev att om man "stallar" bakändan med "rörlig aero" på en flygraka så försvinner aerobalansen och man åker av i en mycket hög hastighet. Jag för min del tycker att FIA borde anställa ingenjörer värt namnet, de klåpare de har just nu kommer med helt idiotiska och livsfarliga påhitt, tänk er en bil med kalla däck där aerobalans punkten helt plötsligt flyttas i en mycket hög hastighet, muren och en begravning nästa. Den sista idioten är inte född, men FIA behöver inga fler, de borde anlita Newey som rådgivare för att hitta en fungerande grunddesign för 2026 års bilar.
 
Dagens grid girl har inga planer att åka till armhålan Kina, inte jag heller.
 
Amen,..må den iskalla våren vara med er.    
 
    
 
      

Kommentarer :

#1: Mats

Som vanligt välskrivet med fakta som bas. Nu har man lite mer koll inför helgen, tackar Brandon :)

skriven
#2: Hol

Intressant att Mercedes försöker designa experiment. DoE, design of experiments, är är ju ett av verktygen i sex sigma metodiken. Kraftfullt när man väl behärskar det men kräver erfarenhet och att man verkligen kan mäta resultat av ändringarna. Bl a när man tittar på att vilken kombination av ändringar som ger störst effekt.

skriven

Kommentera inlägget här :