THE FINGER

 
1     Ricciardo
2     Bottas
3     Räikkönen
4     Hamilton
5     Verstappen
6     Hulkenberg
7     Alonso
8     Vettel
9     Sainz
10   Magnussen
11   Ocon
12   Perez
13   Vandoorne
14   Stroll
15   Sirotkin
16   Ericsson
17   Grosjean
18   Gasly
19   Leclerc
20   Hartley
 
Kinas GP blev ett race där säkerhetsbilen avgjorde racet, Ricciardo och Verstappen passade på att byta däck under säkerhetsbilperioden när andra i topp sex valde att stanna ute för att bevaka varandra, ett lyckat strategisk beslut av RBR som gav dem en något oväntad seger.
 
Vettels blockering av Kimi efter starten var en inte helt genomtänk manöver som öppnade för Bottas& co att passera Kimi, jag begriper inte riktigt hur Vettel tänkte, han leder VM, men väljer att blockera sin stallkompis istället att ta första kurvpartiet sida vid sida med sin stallkompis, och blockera chansen för andra att ta sig förbi.
 
Att Ferrari sedan offrade Kimi genom att lämna honom ute med slitna däck tok för länge var inte det minsta förvånande, det är så de agerar, rätt så kortsiktig tänkande med tanke på de senaste årens resultat, inga förartitlar, inga konstruktörstitlar. Hos Ferrari pratar man alltid om att teamets intressen kommer i första hand, i mina ögon tycks de inte begripa vad teamwork innebär, när de år efter år så ensidigt satsar alla sina kort på en förare.
 
Ricciardo gjorde ett bra race och belönades med en seger, han borde ge Verstappen tips om hur man gör en framgångsrik omkörning, Max klantade till det igen helt på egen hand. Det är märkligt hur svårt han har att lära sig av sina misstag, och finslipa sin körstil åt en mindre aggressiv riktning, som ger bättre utdelning i form av poäng.
 
Hos Mercedes gjorde Bottas åter igen en stark insats, kvalade ut Hamilton och slog honom i racet, den gode Lewis visar inte direkt att han för tillfället är värt sin skyhöga lön. Det tycks vara som så, att Bottas har lättare att "köra runt" problemen som orsakas av att däckstemperaturen inte håller sig "inom fönstret", Hamilton är en grymt snabb förare i en bra bil, men inte riktigt lika snabb i en bil som saknar det lilla extra greppmässigt.
 
Kimi fick gratischans till en podium när Verstappen tog ut Vettel, han försökte även attackera Bottas för en andra plats, men saknade grepp i sina däck för att klara av det, för en gångs skull hade Iceman lite tur med sig ute på banan, även om Ferrari gjorde sitt bästa att sänka hans race.
 
Hamilton slutade som fyra före Verstappen, som fick ett 10 sekunders tidpålägg för sitt illa genomtänkta omkörningsförsök på Vettel, och Hulkenberg tog en hedrande sjätte plats, han måste väl ändå vara den föraren i F ettans historia som har tagit flest sjätte platser. Alonso tog sig förbi Vettel med en omkörning som gränsade till en påkörning  , något som Alonso även erkände själv efter racet, och knep sjunde platsen före Vettel som slutade åtta, och missade därmed chansen att vädra på sitt pekfinger, de sista poängen hamnade hos Sainz och Grosjean.
 
Toro Rosso och Sauber togs ner på jorden igen efter framgångarna i Bahrain, Force India  duon visade svaga livstecken liksom Williams dito osv, nästa racet om två veckor i Baku lär bli en helt annan historia,  där det kommer att krävas helt andra egenskaper prestandamässigt för ett lyckat slutresultat i kriget om VM titeln.
 
 
 
Dagens "the finger" går till Ferrari, även tifosis här nere var upprörda efter dagens race i fråga om hur stallet behandlar Iceman, slutresultatet Räikkönen vs Vettel applåderades helhjärtat av Baronens vänner hemma hos honom i morse, yes bitch, it´s called karma.   
 
Dagens grid girl gör allt för att hålla upp däckstemperaturen med hjälp av friktionen mellan gummi och latex,..hot wheels.  
 
Amen,..må dålig karma drabba alla skitstövlar hos Ferrari.      
 
 
      
 
   

CHINA SYNDROME

 
1   Vettel
2   Räikkönen
3   Bottas
4   Hamilton
5   Verstappen
6   Ricciardo
7   Hulkenberg
8   Perez
9   Sainz
10 Grosjean
11 Magnussen
12 Ocon
13 Alonso
14 Vandoorne
15 Hartley
16 Sirotkin
17 Gasly
18 Stroll
10 Leclerc
20 Ericsson
 
Lite kort om kvalet innan det är dags för mat, man ska undvika att dra alltför drastiska slutsatser efter dagens kval, det fanns ett antal förare med alternativa set up ute på banan, som chansade lite med tanke på att bantemperaturen förväntas stiga imorgon upp till 35 grader, det är inte alltför ovanligt att man offrar startpositioner för att optimera race set up.
 
Ferrari tycks ha ett övertag gentemot sina argaste konkurrenter, men jag räknar med att både Mercedes och RBR kommer att kunna hålla jämna steg med Mercedes i racet, en stoppare lär vara det primära alternativet för topp tre stallen, men det finns givetvis plats för strategiska överraskningar som kan tvinga de inblandade att tänka om.  
 
Det lär existera ett omkörningsförbud hos Ferrari, något som kan bädda för Mercedes duon i starten om Kimi tar det alltför lungt för att inte passera Vettel, RBR förarna kommer garanterad ladda för fullt i starten och under första varvet, de har ju ingenting att förlora med tanke på årets hittills  milt uttryckt skrala poängskörd.
 
Efter de tre stora följer getingboet med mittfälts chargers som vill visa sig på den styva linan, gänget från Hulkenberg i sjunde rutan, och ner till Alonso i den trettonde innehåller ett antal förare, som mer än gärna tar för sig utan att tänka efter först, något som kan leda till kalabalik redan i första kurvan, och öppnar chansen för förarna från sista leden att avancera om folket på mittfältet eliminerar varandra redan under första varvet.
 
Det är rätt så märkligt hur snabba några är att kritisera vissa förare, tänker i första hand Bottas som får ta emot mycket kritik från mindrevetande sk "F1 experter", samtidigt som Hamilton tycks alltid klara sig från kritik hur han än sköter sig.  Det är inte föraren som under racet bestämmer vilka varvtider han ska köra, utan stallets strateger, nu senast i Bahrain gjorde Mercedes strateger en misskalkylering  om Vettels taktik, och gav för sent Bottas order om att köra snabbare varvtider, det är dumt att peka ut föraren när det är stallets strateger som står för misstaget.
 
                                          
 
Det var dagens F1 kortis, nu är det dags för mat, en del restauranger har en havsutsikt utöver det vanliga, och maten är det inte heller något fel på.
 
Dagens grid girls lär inte dyka upp i Austin i år, tack så mycket för det alla PK kastrerade fjollor. 
 
Amen,..må solens strålar vara med er.        
 
 
   
 
 

LUCKY NUMBER 7

 
Shanghai International Circuit har den längsta flygrakan av samtliga banor som ingår i F1 serien, och inbromsningen till hårnålskurvan blir därefter. Om man saknar traction ut ur kurvan som leder till rakan, så blir man passerad redan innan man är framme vid hårnålskurvan. Det är inte helt lätt att hitta den rätta bromspunkten i slutet av rakan, det händer rätt så ofta att man bromsar för tidigt eller för sent, och öppnar därmed för ett omkörningsförsök för dem som ligger bakom.
 
Den första kurvan efter målrakan kräver ett samspel av den högre skolan mellan gas och broms och en välbalanserad bil, en blind apex lockar  till alternativa spårval om man har en bil som inte rollar, och behåller greppet på en konstant nivå fram till utgången av kurvan.  På grund av den ovannämnda flygrakan kan man inte köra med alltför mycket vinge trots det, att banans kurvpartier egentligen förutsätter att man  gör det, så set up blir en kompromisslösning  mellan grepp och topphastighet, med andra ord, det är inte lätt att hitta rätt med inställningar på SIC. 
 
De allra flesta satsar på ultrasoft förutom Mercedes duon, den lägre ban och lufttemperaturen jämfört med Bahrain passar bättre för Mercan, och ger dem chansen att briljera med de hårdare gummiblandningar.  Ferrari måste ta den mjukare linjen med en bil som trivs bättre i högre temperaturer, RBR har en bil som kan ta igen det som de förlorar på rakorna genom banans kurvpartier, bakom de tre stora blir kampen stenhård om  poängplaceringar, det är dagsformen och förmågan att hitta rätt med inställningar som kommer att avgöra det hela.
 
Asfalten på SIC har lägre greppnivå än den i Bahrain, och därmed även lägre däckslitage ur den aspekten, dock är  belastningen på däcken högre än i Bahrain vilket förutsätter bra mekanisk grepp eftersom man kör med relativt lite vinge genom kurvpartier. Det blir intressant att följa om till exempel Williams kan göra bättre ifrån sig, deras bil fungerar ok med de hårdare gummiblandningar, men tappar i varvtid med de mjuka. Det kan hända, att  Paddy Lowe har försökt skapa en Merca kopia ur vissa aspekt utan att lyckas med det ,eftersom Williams har en så bedrövligt dålig aerobalans, det är dumt att ge sig in på svårhanterliga designkoncept om man saknar finansiella muskler för att genomföra det hela på ett framgångsrik sätt.
 
Sjuan är ett lyckonummer i Kina, vi får väl hoppas på att det även stämmer för Kimis del, nu får det vara nog med alla klanterier från Ferraris sida ,så att även Kimi kan ge tummen upp efter målgång, Forza Iceman.
 
Dagens grid girls rockar fett, fattas bara annat när man kommer från rockstar gänget.
 
Amen,..må lucky number 7 vara med Iceman och med er.