BAKU SCRAPHEAP CHALLANGE

 
1          Hamilton
2          Räikkönen
3          Perez
4          Vettel
5          Sainz
6          Leclerc
7          Alonso
8         Stroll
9         Vandoorne
10       Hartley
11       Ericsson
12       Gasly
13       Magnussen
           Bottas, Grosjean, Ricciardo, Verstappen, Hulkenberg, Ocon och Sirotkin bröt racet av olika skäl.
 
 
 
Årets race i Baku blev en underhållande tillställning med mycket gummirök kryddad med kolfiberskräp och svordomar, samt tur och otur när bingolotto tog ett skamgrepp om demolition derby.  
 
Hamilton knep sin och Mercedes första seger för året med både tur och skicklighet, när Bottas tvingades bryta på grund av en punktering i ledning några varv från mål. Kimi hade otur under första varvet när han krockade med Ocon, och tur senare när teamkompisen Vettel klantade till det under inbromsningen till första kurvan, och var tvungen att släppa förbi Hamilton, Räikkönen och lite senare även Perez, den sistnämnda tog sin första podium på två år på samma bana där det hände senast.
 
Sainz smög sig till en femte plats i mål  lite i skymundan, Leclerc gjorde en felfri insats under både kval och race, och visade att det finns kapacitet i honom när allt stämmer för honom ute på banan. Alonso lyckades rädda några poäng i en skadeskjuten McLaren, Stroll, Vandoorne och Hartley knep de sista poängplatserna mest tack vare att så många förare tvingades bryta.
 
Av de som bröt var Bottas den största förloraren, att tvingas bryta några varv från mål i ledning på grund av en punktering tog hårt på Valtteri, det är bara att bita ihop och komma igen.  Grosjean hamnade i muren bakom säkerhetsbilen, kan hända vem som helst med kalla däck när man försöker få upp däckstemperaturen. 
 
Verstappen och Ricciardo gjorde bort sig tillsammans, Max bytte spår under inbromsningen, och Ricciardo låg tok för nära under inbromsningen, tappade det lilla down force helt som är tillgänglig på en bana som Baku, och brakade in i Verstappens bil.  Båda två fick en välförtjänt reprimand av FIA, och fick be om ursäkt av stallet. Max har inte haft många rätt i år, för Ricciardo blev det ner som en pannkaka efter Kinas soluppgång, hans vågade omkörningsförsök fungerar enbart då när andra förare är med på det och flyttar på sig frivilligt, Daniel är en duktig förare, men inte bra nog för att bli världsmästare.
 
Hulkenberg hade ett bra race tills han satte sin bil i muren, Ocon tyckte att det var helt och hållet Kimis fel att han fick bryta racet redan på första varvet, något som han var rätt så ensam om att tycka. Ocon har ett stort ego som rimmar illa med alla dumheter som han har gjort sig skyldig till ute på banan, lite Verstappen vibbar över hans körning ibland, han vill mer än han kan, Ocon fick sällskap av Sirotkin som även han tvingades bryta redan under första varvet.
 
För Marcus Ericssons del blev Baku en dyster historia, svagt kval följdes av ett svagt race, allt det som Leclerc lyckades med misslyckades Ericsson med, till nästa race kan det bli det omvända, sånt är livet som raceförare, ömsom vin, ömsom vatten.
 
Så, varför blev racet i Baku som det blev, att till exempel Perez helt plötsligt tog en podium i en Force India bil som inte har fungerat något vidare tidigare i år, eller att till exempel Stroll lyckades knipa några poäng i en Williams, som har varit helt ute ur bilden under inledningen av årets VM serie? 
Dels på grund av banans karaktär, en stadsbana där man är tvungen att köra med lite vinge för att inte halka efter på den långa start-mål rakan, dels på grund av att många fick bryta racet inklusive tre av toppbilarna, och dels på grund av att bilarna med den bästa aerobalansen störs mest av kastvindarna eftersom deras aerobalans ligger inom mycket snävare toleranser, en bil med bred fönster för aerobalansen störs inte alls lika mycket av kastvindar.  Nu är ju banan i Baku mer en bana för mekanisk grepp än aerodynamisk, men F1 bilarna är oerhört känsliga för kastvindar som bildas mellan husen i Baku på grund av det komplicerade aerodynamikpaketet,som dagens F1 bilar är utrustade med.
 
Force India hamnade på fel spår med sin bil på grund av att vindtunneldata inte stämde överens med data som man samlade  på banan, nu tycks de har lyckats med att till en viss del rätta till de värsta svagheterna med årets bil. Det händer rätt så ofta, att de "aeromappar" som skapas i vindtunneln och sedan körs i simulatorn visar korrekta värden men fungerar sedan inte alls ute på banan, det är möjligt att både FI och Williams har drabbats av samma typ av vilseledande data från vindtunnel och från simulatorkörning.
 
Det om Baku, det har skrivits  en hel del om Ricciardos planer inför framtiden, diverse "experter" har gett sin syn i saken, på ena dagen är Daniel på väg till Mercedes för att ta över Bottas sits,på den andra till Ferrari för att ta över Kimis sits, det har skrivits om förkontrakt med Ferrari osv.  Det mesta av det som "experter" har skrivit är rent strunt, Mercedes är helt nöjda med vad Bottas presterar, förkontrakt skrivs hela tiden på olika håll utan att det i praktiken betyder ett dugg. Syftet med förkontrakt är i första hand att försöka trissa upp lönenivån för föraren i fråga, eller att skapa oro hos konkurrenterna. Om till exempel Ferrari släpper ett rykte om ett förkontrakt med Ricciardo, så skapar det oro hos RBR som vill behålla honom, och ger samtidigt Ricciardo chansen att försöka trissa upp sin lönenivå. Det finns ett antal aktörer hos olika stall, som är mästare på att skapa stallpolitisk oro hos sina konkurrenter, något som allt som oftast påverkar indirekt på förarnas prestationsnivån på ett negativt sätt, som i sin tur kan gynna deras konkurrenter. Det finns många giriga individer inom F1 cirkusen som vill ha sin del av kakan, och minst lika många mer eller mindre seriösa "experter" inom media som vill framstå just som "experter" i allmänhetens ögon, jag tror att Ricciardo blir kvar hos RBR, medias silly season tugg i fallet Ricciardo är mycket väsen för ingenting. 
 
 
 
 
Det om F1, jag missade både fredagsträningen och kvalet från Baku, Baronen fick för sig i mitten av förra veckan, att det var dags för några semesterdagar. Så, han, jag och några till kastade loss från Baris hamn tidigt på fredagmorgon i Baronens båtusling, och löpte in  sent på eftermiddagen i Pythagorions hamn i Grekland, vi planerar att bli kvar i den grekiska övärlden den här veckan ut, ibland behöver man lite ledigt för att kunna ladda batteriet mellan öronen.
 
Dagens grid girls har siktet inställt på det kommande racet i Barcelona, där resultatlistan lär se rätt så annorlunda ut jämfört med Baku, Barcelona är en bana där en bra aerobalans är ett måste.  
 
Amen,..må det goda livet vara med er.      
 
          
 
 
      
 
       
 
   

BAKU SNEAK PEEK

 
 
Dags för en "sneak peek" av kommande Bakus GP, stop and go racing med ultrasoft på en stadsbana med greppig asfalt, låg downforce, gasa och bromsa fram till kurva 16, sedan är det i princip en flygraka fram till första kurvan . Baku är mer mekanisk grepp än aerodynamisk dito, vissa delar av banan ligger i skuggan, andra i gassande sol, så bantemperaturen varierar en hel del på sina ställen, dock är inte dagstemperaturerna särskilt höga så här års i Baku, utan brukar ligga kring 20-23 gradersstrecket.
 
Banans stop and go karaktär kräver bra traction ur tvärsvängar, liksom en stabil bil under inbromsningen, den är smal som en kartingbana genom några passage, pampigt öststatsbred på andra för att ge plats åt 20 stridsvagnar på bredden, en kraftfull PU skapar ett bra omkörnings tillfälle i slutet av rakan in i första kurvan.   
 
Att man kör F1 i Baku hänger ihop med Bernies bottenlösa girighet, publiken lyser med sin frånvaro liksom motorsport traditionen, dock bjuder Baku bättre racing än till exempel Monaco, så man får ha överseende med den traditionsfattiga inramningen av racehelgen, och koncentrera sig enbart på det som händer ute på banan.
 
Det blir intressant att se hur stallen hanterar den ibland så problematiska uppgiften att pricka in den rätta däckstemperaturen "inom fönstret", i år har man flera gummiblandningar att välja mellan, vilket innebär att "fönstret" har blivit smalare hos samtliga gummiblandningar, så det har blivit svårare att pricka rätt med set up oavsett vilken gummiblandning man kör med, bland toppstallen har det hittills gynnat Ferrari på Mercedes bekostnad, RBR är mindre känslig i detta avseende, deras bil brukar fungera tillfredsställande även då när man inte har prickat rätt till 100%.
 
En som har haft uppenbara problem med det ovannämnda är Hamilton, som senast i Kina frågade av stallet med vilka inställningar Bottas körde med, Lewis brukar har sina up and down perioder lite då och då, men kommer säkert hitta tillbaka till den vinstgivande formen inom kort som sig bör.
 
Det om Baku, apropå alla mediala överord om Ricciardos "magiska" omkörningar i Kina, det är inte särskilt svårt att köra om bilar som använder hårdare gummiblandningar med många varv under bältet. När andra tvingades ta vida svängar och missade apex när de försökte hitta lite traction, så kunde Ricciardo skära in apex med en mycket snävare racelinje, och fick mycket traction med sig ut ur kurvan, man skapar inte omkörningstillfällen in i kurvan, utan redan ut ur den föregående kurvan. Det är omöjligt att hålla bakom sig en som kör med mjukare gummiblandning,och har mycket färre varv i dem, visst gjorde Ricciardo ett bra race, men det fina slutresultatet kom mer ur däcken än ur föraren.
 
 
 
Det sedvanliga tugget om F ettans framtid pågår för fullt, det diskuteras om vilka åtgärder skulle kunna skapa mer omkörningstillfällen, kanske vore Williams 6 hjuling med active ride, kjolar och  ground effect något att fundera över, enkel aerodynamik men massor med grepp överallt på banan, ibland måste man ta två steg bakåt för att kunna ta ett steg framåt, tillbaka till framtiden genom det förflutna.
 
Ja ja, nu måste jag sluta, Baronen kom med ett glas något drickbart av för mig okänd ursprung, när jag frågade vad glaset innehöll blev svaret: "Kick in the liver".
Dagens grid girl har allt som en grid girl ska ha och lite till. 
 
Amen,..må levern vara med er.    
 
       
 
   

THE FINGER

 
1     Ricciardo
2     Bottas
3     Räikkönen
4     Hamilton
5     Verstappen
6     Hulkenberg
7     Alonso
8     Vettel
9     Sainz
10   Magnussen
11   Ocon
12   Perez
13   Vandoorne
14   Stroll
15   Sirotkin
16   Ericsson
17   Grosjean
18   Gasly
19   Leclerc
20   Hartley
 
Kinas GP blev ett race där säkerhetsbilen avgjorde racet, Ricciardo och Verstappen passade på att byta däck under säkerhetsbilperioden när andra i topp sex valde att stanna ute för att bevaka varandra, ett lyckat strategisk beslut av RBR som gav dem en något oväntad seger.
 
Vettels blockering av Kimi efter starten var en inte helt genomtänk manöver som öppnade för Bottas& co att passera Kimi, jag begriper inte riktigt hur Vettel tänkte, han leder VM, men väljer att blockera sin stallkompis istället att ta första kurvpartiet sida vid sida med sin stallkompis, och blockera chansen för andra att ta sig förbi.
 
Att Ferrari sedan offrade Kimi genom att lämna honom ute med slitna däck tok för länge var inte det minsta förvånande, det är så de agerar, rätt så kortsiktig tänkande med tanke på de senaste årens resultat, inga förartitlar, inga konstruktörstitlar. Hos Ferrari pratar man alltid om att teamets intressen kommer i första hand, i mina ögon tycks de inte begripa vad teamwork innebär, när de år efter år så ensidigt satsar alla sina kort på en förare.
 
Ricciardo gjorde ett bra race och belönades med en seger, han borde ge Verstappen tips om hur man gör en framgångsrik omkörning, Max klantade till det igen helt på egen hand. Det är märkligt hur svårt han har att lära sig av sina misstag, och finslipa sin körstil åt en mindre aggressiv riktning, som ger bättre utdelning i form av poäng.
 
Hos Mercedes gjorde Bottas åter igen en stark insats, kvalade ut Hamilton och slog honom i racet, den gode Lewis visar inte direkt att han för tillfället är värt sin skyhöga lön. Det tycks vara som så, att Bottas har lättare att "köra runt" problemen som orsakas av att däckstemperaturen inte håller sig "inom fönstret", Hamilton är en grymt snabb förare i en bra bil, men inte riktigt lika snabb i en bil som saknar det lilla extra greppmässigt.
 
Kimi fick gratischans till en podium när Verstappen tog ut Vettel, han försökte även attackera Bottas för en andra plats, men saknade grepp i sina däck för att klara av det, för en gångs skull hade Iceman lite tur med sig ute på banan, även om Ferrari gjorde sitt bästa att sänka hans race.
 
Hamilton slutade som fyra före Verstappen, som fick ett 10 sekunders tidpålägg för sitt illa genomtänkta omkörningsförsök på Vettel, och Hulkenberg tog en hedrande sjätte plats, han måste väl ändå vara den föraren i F ettans historia som har tagit flest sjätte platser. Alonso tog sig förbi Vettel med en omkörning som gränsade till en påkörning  , något som Alonso även erkände själv efter racet, och knep sjunde platsen före Vettel som slutade åtta, och missade därmed chansen att vädra på sitt pekfinger, de sista poängen hamnade hos Sainz och Grosjean.
 
Toro Rosso och Sauber togs ner på jorden igen efter framgångarna i Bahrain, Force India  duon visade svaga livstecken liksom Williams dito osv, nästa racet om två veckor i Baku lär bli en helt annan historia,  där det kommer att krävas helt andra egenskaper prestandamässigt för ett lyckat slutresultat i kriget om VM titeln.
 
 
 
Dagens "the finger" går till Ferrari, även tifosis här nere var upprörda efter dagens race i fråga om hur stallet behandlar Iceman, slutresultatet Räikkönen vs Vettel applåderades helhjärtat av Baronens vänner hemma hos honom i morse, yes bitch, it´s called karma.   
 
Dagens grid girl gör allt för att hålla upp däckstemperaturen med hjälp av friktionen mellan gummi och latex,..hot wheels.  
 
Amen,..må dålig karma drabba alla skitstövlar hos Ferrari.