TEN YEARS AFTER

 
 
 
"Allt var bättre förr" är ett uttryck som missbrukas frekvent, men om man tittar på utvecklingen inom F1, så finns det fog för påståendet att allt var bättre förr i F1, eller det mesta var det i alla fall.
 
På bilderna här ovan kan man jämföra tre olika generationer av McLarens F1 bilar, dels Mikas bil från 1999, Kimis bil från 2005, och Jensons bil från 2015.
 
Det mest iögonfallande är utvecklingen inom det aerodynamiska, och inte nödvändigtvis åt rätt håll, om man tar en detalj som till exempel framvingen, så kan även en lekman med blotta ögat se och förstå varför det är så förtvivlad svårt att ligga nära den framförvarande med årets bilar. Allt handlar om millimeterprecision, det minsta avvikelse i luftflödet är lika med ,att man tappar down force och därmed fäste fram, som i sin tur i stort sätt omöjliggör alla omkörningsförsök bortsett de i slutet av DRS rakan.
 
Även på motorfronten har utvecklingen tagit ett steg framåt och två steg bakåt, förarnas ständiga "no power" utrop har lagt en närmast parodisk sordin på racingmomentet, fungerar inte återvinningen av energin på ett korrekt sätt, så är man illa ute, man förlorar inte längre racet på grund av bristande körskicklighet, utan på grund av ett tomt batteri.
 
På däcksidan har man inte tagit några som helst steg framåt, utan istället ett antal steg bakåt, de räfflade däcken som togs fram för att sänka kurvhastigheterna var trotts det  mycket snabbare än årets däck, och gav tillsammans med den enklare aerodynamiken förarna mycket bättre möjligheter att försöka sig på en omkörning på olika delar av banan.
 
Knapptryckare hysterin i dagens bilar har inte heller bidragit till att göra racingen bättre, 60-70% av förarens tid under ett varv går åt att trycka på olika knappar istället för att koncentrera sig på det väsentliga i racingsammanhang, nämligen att köra så fort som det bara är möjligt.
 
Så sum summarum, vad har hänt under tio år, har utvecklingen av aero, PU hybrider, DRS, ERS och andra nymodigheter gett oss bättre racing, snabbare bilar, större utmaningar för förare, mer publik?
Nja, inte direkt, i år hade Hamilton det snabbaste varvet på Suzuka med 1.36.145, Kimi hade 2005 1.31.540, Hamiltons poletid i år var 1.32.660, Barrichellos polerekord från 2006 är 1.29.599.
 
Att Kimis snabbaste racevarv från 2005 är snabbare än Lewis poletid 2015 säger det mesta om dagens situation i F1, när man inom Moto GP sätter nya varvrekord varje år, så blir F1 bilarna bara långsammare och långsammare, den vassaste GP2 bilen i händerna av en toppförare skulle klara sig rätt så bra i jämförelse med F1 griddens sämsta bilar.
 
Så, vad ska man göra för att F1 ska kunna ta ett steg framåt?  Enligt min mening är det hela rätt så enkelt, F1 bör ta två steg bakåt för att kunna ta ett steg framåt, tillåt ground effect konceptet åter igen, dumpa "no power" hybriderna på soptippen, ge däcktillverkaren en chans att ta fram racingslicks värda namnet, och ge tummen ner för den idiotisk komplicerade aerodynamiken som enbart gör racingen sämre,.och till sist men inte minst, utrusta Bernie och FIA:s senila gubbmaffia med främlingspass och utvisa dem till Albanien.
 
När TV sändningar till en stor del handlar om vad som händer kring 10-15 plats i racet, och de flesta positionsbyten på banan sker med hjälp av depåstopp, då måste även de mest insnöade navelskådarna begripa, att något är fel med F1. FIA agerar efter principen "operationen var lyckad, men patienten dog",
F1 har det ena benet i graven, och det andra är amputerad, alla inblandade ser vad de vill se istället att se verkligheten, en blind leder en döv, ingen varken ser eller hör vad åskådarna vill förutom sponsorerna, som blir alltmer ovilliga att satsa på F1 på grund av att publikintresset faller snabbare än målflaggan.
 
Till  sist, ett varv på Suzuka med Mika Häkkinen 1999, inte många knappar att trycka, ingen valsång hybrid bakom ryggen, ingen avancerat aerodynamik, men fort går det, och det var underhållande att följa kampen om titeln mellan Mika och Schumi, och det är just underhållningsvärdet som är andemeningen med all sport, något som dagens F1 är klinisk rensad av, operationen lyckades, men patienten dog.
 
Amen,.må goda gamla tider vara med er.
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Captain Hindsight

Amen.

skriven
#2: Ghostface

Amen.

skriven
#3: Janne

Finns inget att tillägga.

Amen.

skriven
#4: Svettel

Jag har ett dåligt minne. Men vill ändå minnas att de flesta "omkörningarna" var i depån förrut. Dock krävdes det mera skicklighet när en omkörning skedde på banan. Håller med om att dagens bilar tråkiga. PU och däck är katastrof.

Mikas bil är ett konstverk!

skriven
#5: Peter

Tomten kilar snart vidare....fler däck tillverkare

Svar: Bernie kommer med all sannolikhet bli minst 120 bast, det är jävligt svårt att ta dö på en trägårdstomte.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

Ge oss dom breda låga bakvingarna tillbaka-please!

Svar: Ja, grymt fina grejer jämfört med dagens anemiska pytte vingar.
Brandon Lee

skriven
#7: Zenkert

Du nämner MotoGP Brandon.
Underhållningsvärdet där jämfört med F1 är som från ett annat Universum. Pedrosas och Rossis kamp om andraplatsen under de 3 sista varven igår på Aragón var ju episk.

PS.
Såg på STCC i helgen att du har ditt Brand Name på Volvos Polestars svarta Backspeglar - Där står det klart och tydlig "BRANdON". :-)
DS.

Svar: Det sker flera omkörning under ett varv i hojracing än det sker under ett helt race i F1, så underhållningsvärdet ligger på en helt annan nivå.
Brandon finns med lite här och var, Brandon Sweden i STCC, Team Brandon Racing i kart, för att inte snacka om allt Brandon relaterad borta i USA,.hur fan hinner snubben med allt skit;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Kenneth

F1 skulle behöva en motor leverantör av rang till men som det nu ser ut i f1 finns väl ingen som känner manad och VW klantade till det för VAG så deras förmodade stall torkar väl in pga skadestånden som kommer, vad beträffar Tomten Bernie kan inte någon gå fram och hosta ordentligt på han, om han inte faller omkull och bryter sig så kanske bacill chocken tar han.

Svar: VW har gjort bort sig ordentligt, RBR gnäller och vill ha de bästa motorerna, och hotar dra sig ur, gör de det, så kommer det kosta för dem i storleksordning 3 miljarder kronor, och de är ju medvetna om, att deras huvudsponsor Infiniti kommer att lämna RBR och sticker till Renault istället, prekärt läge för RBR med andra ord, ingen motorleverantör, och ingen huvudsponsor.
Brandon Lee

skriven
#9: Linus

Gillar starkt hur bilen såg ut då mika körde den klart snyggast

Svar: Ja, dem enkla linjerna är dem finaste, tex dagens framvingar ser för jävliga ut, spretar åt alla möjliga håll.
Brandon Lee

skriven
#10: Classe

Och var är dom karismatiska förarna med hår på bröstet och ballar av stål? Har inte själv upplevt tiden med Hunt, Lauda, Senna, Prost, Mansell m.fl. så kan hända att jag har en förskönad bild av det hela, men dagens förare är så himla slätstrukna i jämförelse (med något litet undantag). Hamiltons identitetssökande i den stora världen kan knappast ses som en motsvarighet till Senna, även fast han själv verkar vilja det.

Svar: Dagens förare, speciellt de yngre är mer eller mindre vattenkammade media dockor utan identitet, utan egna åsikter, ingen karisma alls. Hamilton i sin tur tycks lida av ett osedvanligt stort bekräftelsebehov, som han säkert kunde hitta botemedel till på annat håll än just inom racing, han vill ju så gärna uppträda och visa upp sig rent allmänt, Lewis lider av "idolsjukan".
Brandon Lee

skriven
#11: Daniel K

Hej!

Om du har tid så skulle du gärna få skriva några rader om hur förare/team går tillväga för att få till en tillfredställande bil inför ett lopp.
Man har ju förstått att det finns tusentals justeringar att göra på en F1 bil. Hur börjar man? Använder man inställningen från året innan om chassit är det samma och fortsätter där ifrån eller får man börja om från början varje race.

Var börjar man ställa in en F1? Bak eller fram eller beroende på förare eller bana?

Hoppas du förstår min fråga.
Kan tänka mig att man skulle kunna ha en hel blogg bara för detta med inställningar men skulle vara glad om du ville förklara lite enkelt om hur det fungerar.
Kanske självklart för många som läser här men skulle var intressant att få en liten inblick i hur det fungerar.

//Daniel

Svar: Man har ju data med grundinställningar från tidigare år, sedan börjar man jobba med set up där man måste ta hänsyn till bla hur årets gummiblandningar fungerar, väderförhållanden, om föraren föredrar under, över eller neutralstyrd bil, vilket bromsmaterial man trivs med osv, jag har inte riktig tid just nu att gå in närmare på hur set up jobbet genomförs i detalj, men jag kan kanske skriva om det vid någon senare tillfälle när jag får lite tid över.
Brandon Lee

skriven
#12: Magnus Lundahl

När man ser och hör klippet så tänker man att inte är samma sport ens. Jag kollade precis loppet och sedan direkt till det klippet.
Man tänker ju direkt verstappen skulle inte kunna hantera kört mikas bil.Han hade inte kommit in som 17 åring är jag övertygad om.
Vissa utvecklas fort.men det betyder inte dom blir bättre och håller den utveklingen.
Han växer och en del 17 åringar är som när han var 13-14 år.
Jag kolla dram till varv 32 denna gång innan jag börja spola igenom loppet. det är 27 var senare en förra loppet.
Konstigt dom dom filmar och följer punkterade bilar. Som det vore intressant? Ja faktiskt sjukt nog. Säger väl endel av hur tråkigt ointressant F1 är idag.
Annars håller jag med dig om Brandon att det mesta var bättre förr. 80-90 talet skulle jag säga var som bäst.
Såg intrljuv med Ron Dennis och han menar på Fias regler om ska spara pengar åtegärder bara gör det dyrare istället. Och mycket frustrerande inte få använda saker som man vill.Som tex vindtunnlen.Han anser kostar mer att inte få göra verkliga tester som man ska heller.
Du har ju skrevet om detta och Ron vet ju endel om F1 med så hehe
Jag tror Honda kommer igen nästa år. Allt annat vore helt sjukt.
Men dom gjorde bäst lägga ned och kräva riktiga motorer igen. v10 utan jävla batteri skit.

mvh

Svar: Det var fränt som fan med 1200+ hk turbospisar i F1 en gång i tiden om man jämför dem med dagens elvispar, på ett ungefär samma sätt som tokvassa B grupp bilarna var i rally jämfört med dagens shoppingväskor på 300 kusar, racingen har blivit en mjukistillställning för småkillar utan cojones,.tack o lov vågar ingen röra landsväg racingen på hoj, det är enbart där friheten att välja själv finns kvar.
Brandon Lee

skriven
#13: Anonym

Väl sagt, instämmer till fullo.

F1 är till stora delar ruggit tråkigt nu för tiden.

Svar: Kan fungera som sömnmedel om man problem med att somna.
Brandon Lee

skriven
#14: Tomi

F1 reportrar världen över sågar som vanligt Kimis insats i Japan. Med tanke på att Kimi satt fast bakom Bottas och inte hade fri luft som Vettel under hela loppet, plus att Vettels taktik alltid går före Kimis hos Ferrari så gjorde Kimi ett bra lopp. Han var trotts allt bara 13s efter Vettel i mål utan att ens försöka att komma ikapp Vettel under andra halvan av loppet. Kimis funktion då var ju bara att hålla koll på Bottas....

Svar: Man kan inte begära för mycket av ett gäng glada amatörer, som begriper lika mycket om F1 som en orangutang begriper om partikelfysik.
Brandon Lee

skriven
#15: Marcus

Häkkinens bild ser nästan primitiv ut från cockpiten :) Som en pimpad gocart. Det var klart bättre förr i F1

Svar: Ja, det är ett antal förare inklusive några ur playstation genarationen som har sagt, att all knapptryckande gör det svårt att koncentrera sig på själva körningen,.och så ska det givetvis inte vara.
Brandon Lee

skriven
#16: Mika-fan

Nu jävlar Brandon, har du snubblat in på dom saker som får min puls att öka mest, nämligen: Finska F1 förare + Mclaren. Jag har länge varit bitter över dagens F1. "råka" hamna i en diskussion med Janne B(ursäkta att jag svär i din blogg), och det sluta med en kukfäktning, fast så inte var meningen. Han menar på fullaste allvar, att den skitklumpen innanför bröstet han har, går igång lika hårt idag som för 20 år sedan. Att F1 är MINST lika spännande nu som då. Jag bjöd på ett antal klipp, och det var undatagsfall menade han. Jag kan lägga upp 1 miljon såna klipp, om fantastiska bataljer, nagelbitande kval, m.m m.m. Det hela började när jag bad om en förklaring varför han tyckte Singapores GP i år var så himla spännande, när det var rena rama valium-trippen. Sen menade han att man glorifierar F1 från förr. Att dagens "stjärnor" är lika karismatiska som Senna, Prost, Schumi, Gilles V, Mika och grabbarna.. BULLSHIT säger jag . Det finns 1000 grabbar som har/hade mer utstrålning, än dagens fjunisar som knappt blivit av med mjölktänderna. Satt igår och kolla gamla Montoya-klipp. Där snackar vi karaktär,hahaha.. Lite Maldo över han, men inte lika många krascher, och betydligt mer talangfull pilot i grunden. Så nog vill jag påstå, att F1 var bättre på alla sätt och vis. Instämmer dom andras "AMEN" på denna bloggning du gjorde.

Voi vittu raukka, kan man säga om vissa "motorjournalister" xD

Svar: Blomman snackar av egenintresse, han kan ju inte gärna säga att allt som har med hans jobb att göra suger getpung, man ska inte bita handen som matar en, hur taskig underhållningsvärdet än är.
Brandon Lee

skriven
#17: Mika-fan

Gällande Mclarens bilar, så visst blir man lite "svettig i ögonen" när man ser Mikas gamla bilar, men den jag ändå tror hade störst potential, och såg riktigt giftig, är Mclaren MP4-19 (googla gärna). Den var oootroligt tight, inte bara den smala myrsloksnosen, utan den var tydligen riktigt trång i cockpit/monococken också(Kimi klagade faktiskt över detta t o m). Får lite liknande vibbar när jag ser årets slimmade Mclaren faktiskt. Enligt Mr Brandon är den ju bland toppen rent aerodynamiskt, av årets bilar, så kke inte konstigt att man känner som man gör. Det ligger ju lite i Mclarens historia, att tumma lite på säkerheten, för att få bilen så lätt som möjligt. Jochen Rindt fick sätta livet till tack vare detta bland annat. MP4 18 klarade inte flera krashtester(normalt sett failar dom flesta första testet, sen stärker dom upp den på svaga punkterna, för att ligga på gränsen), men som sagt, dom var långt ute på obeprövad mark det året. Sen blev ju tillförlitligheten med MP4 18, MP4 18B, och MP4 19 sisådär, men höll den loppet ut, var den alltid där uppe, oavsett bana. Det var väl under denna period som Mclaren valde att utveckla 2 bilar samtidigt, det gick nästan hem. Måste blivit oerhört dyrt iaf. 2000 började ju Ferraris senaste storhetstid, och Mclaren-teamet kände sig ganska nöjda och lite loja efter sina 2 raka WDC (Mika har själv sagt detta). Dom var ganska nära 2000, och 2001 årsmodell var riktigt snabb ibland, dock väldigt svårkörd. Det ändrade dock vår kära Kimi på när han kom till stallet. En bil som inte bara passade honom, utan även Montoya, Lewis och t o m Alonso med sin primitiva körstil. Så nog är Kimi en sann "car developer" kan man säga, utan att skryta.

skriven
#18: Anonym

Räikkonens statistik i förhållande till teamkollegor (säkert ngt fel här och var):

2001: Heidfelt (2:a) 8-10 (körde Kimi hela säsongen?)
2002: Coulthard (2:a) 5-6
2003: Coulthard (1:a) 2-7
2004: Coulthard (1:a) 7-10
2005: Montoya (1:a) 2-4
2006: Montoya (1:a) 5-8
2007: Massa (1:a) 1-4
2008: Massa (2:a) 2-3
2009: Massa (1:a) 6-11
2012: Grosjean (1:a) 3-8
2013: Grosjean (1:a) 5-7
2014: Alonso (2:a) 6-12
2015: Vettel (2:a) x-x (vad det verkar)

Alltså: Kimi har minusstatistik mot Heidfelt 0-1, Alonso 0-1 och Vettel 0-1, plusstatistik mot Coulthard (2-1), Montoya (2-0), Massa (2-1), Grosjean (2-0).

Av dessa är två världsmästare - där har Kimi inte varit/är i närheten poängmässigt (Alonso, Vettel). Både Coulthard och Massa - som jag sällan ser rosas - har slagit Kimi ngn säsong inom teamet. De enda som Kimi har "nollat" är Grosjean och Montoya, som jag uppfattar anses som ok F1-förare.

Trots detta hyllas Kimi - av många som skriver och de få jag känner som kan något om motorsport - som en av de grymmaste i förarna i nutid. Jag undrar (uppriktigt) vad det är som "alla" insatta ser som jag, som inte är mer än allmänt intresserad av F1, missar?

Varför nämns Kimi med den enorma respekt som görs? Jag utgår från att det är befogat, eftersom jag ser/hör det överallt, men vore tacksam för om någon kunde förklara det för en mindre insatt som mig. Har det att göra med att han körde som bäst när bilarna var snabba? Att han var som bäst när konkurrensen var hårdast? För egen del gör hans inställning till media att man ju gillar honom lite extra - slätstruken är det sista han är.

skriven
#19: Captain Hindsight

Anonym:

Han har utmanat de bästa och på ett respektingivande sätt. Har aldrig fulat till sig vinster eller något sånt skit som Schumacher och de andra förarna. Han har tappat iaf två titlar pga bilens fruktansvärt dåliga tillförlitlighet, vilket de flesta som följt F1 de senaste 13 åren är medvetna om.

En lista som kan ge dig lite inblick:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Formula_One_driver_records

skriven
#20: Mika-fan

2001 var han rookie. 2008 samt 2014 var han sannolikt 2:e förare. 2014 fick han dessutom köra en bil, framtagen för alonso, vars körstil är raka motsatsen mot Kimis.
Fr o m andra halvan av denna säsong, är nog hans jobb att backa upp Seb så gott det går. Lite skevt att stirra blint på statistik när man inte vet förutsättningarna/all fakta. När en respekterad herre som Sir Frank Williams, säger FÖRSTA gången han ser Kimi köra" där har ni en blivande mästare" så finns det nog grunder för det. My 2 cents, men jag förstår din undran, när man bara tittar på siffror.

skriven
#21: Mika-fan

Vet inte vart min kommentar tog vägen, men tar den i nerkortad version:

2001= Rookie, direkt in från F3 (!!!)
2008= Massa var ferraris 1e förare.
2014= Alonso speccad bil(kimis körstil är raka motsatsen)
2015= efter ha hamnat på efterkälken pga allt strul, är han hjälpryttare åt Vettel.

Lätt att stirra sig blind på siffror. Måste ha med förutsättningarna oxå.

skriven
#22: OK

Hej - tack för snabba svar angående mina Kimifrågor och bra länkar! Var sjukt imponerad av honom under Lotustiden, men hade hoppats på mer därefter. Nu verkar de ju ändå ha fått ihop ett team i Ferrari och jag får hålla tummarna för -16! Sen är ju problemet att om man inte har någon bakomliggande kunskap om sporten är det rätt svårt att se längre än resultaten.

skriven
#23: Bengaaa

Varför Har man inte samma drs funktion som i formula3,5?då skulle det bli lite strategi när man bara får använda den 8gr per lopp!

Svar: Håller med dig, det skulle vara mycket bättre om man fick använda DRS var man ville på banan 8 gånger per lopp, nu vet ju alla när den används och kan därmed försöka hitta lämpliga motmedel för att förhindra ett omkörningsförsök.
Brandon Lee

skriven
#24: JoyBoy

Är det här en ny alternativsport för roadracing- eller motocrossförare som motard?
https://youtu.be/Tol-U36jXGM

Brandon, fortsätt med denna underbara blogg. Om det är nödvändigt att förklara något tekniskt på engelska så gör det, men måste påpeka att dina förklaringar på svenska är suveräna och gör det hela lättbegripligare. Vet själv hur svårt det är att finna de rätta orden på svenska då ingen vettig översättning finns från hemspråket.

Svar: Ja, det är ibland skitsvårt att hitta de rätta orden på svenska, speciellt då när man upptäcker att de inte överhuvudtaget existerar, eftersom i stort sätt all konversation om det tekniska sker på engelska oavsett varifrån den tekniska personalen härstammar, och från vilket land stallet kommer.
Brandon Lee

skriven
#25: Mika-fan

Bengaaa: Dom hade väl nå liknande i IRL (eller vafanken nu Bräck körde), nån slags extra power knapp, som gav dom 50 extra pållar under totalt max 30 sekunder av ett lopp. Eller var det 60 sekunder? Man kunde iaf som åskåder följa hur många sekunder varje förare använt. Ganska spännande faktiskt.

skriven
#26: Svettel

https://www.youtube.com/watch?v=YEbG0gZJDpI

Vet inte om någon postat denna video förut. En underbar fight även med lite moderna system. Hulkenberg fick första parkett!

skriven
#27: Magnus Lundahl

Mika-fan
Riktigt bra inlägg du har skrevet.Speciellt kul det med Janne B. Jag får en liten hjärn blödning av läsa Janne B tankar om att dagens förare är lika Karismatiska som Senna var. Det är så långt i från sanningen man kan komma.
Formula E finns och då borde dom ju förstå att det ska vara v10 eller v12 i dagens bilar. Man får räkna med kommer bli döds olycker i den sport som ska vara mest extrem. Utan risker död sporten. Idag lika med otroligt liten risk. När inte ens Maldo inte ens lyckats skada sig.Då är det fan katastrof liten risk i F1 idag.

mvh

skriven

Kommentera inlägget här :