THUNDER FROM DOWN UNDER

 
Australia nästa, en hybridbana med lika delar av en stadsbana och en "riktig" sådan, en bana där det är svårt att köra om, dels på grund av bandesignen, och dels på grund av all smuts utanför idealspåret, hamnar man utanför idealspåret under ett omkörningsförsök så hamnar man utanför banan. Man har gjort vissa förändringar på banan för att underlätta omkörningar, men man ska inte räkna med alltför många omkörningar tack vare det, däremot kan det nyckfulla Australienska höstvädret ställa till det på ett positivt sätt med några regnskurar, det brukar bli intressant racing på en upptorkande bana som öppnar för olika depåstrategier. Om det inte dyker upp några SC ingripanden så brukar man satsa på ett stopp, att lyckas i kvalet kan betala sig med tanke på risken av köbildning när ingen vågar sig på ett omkörningsförsök på den smutsiga delen av banan utanför racelinjen. Även om RBR har bara lyckats vinna racet på Albert Park två gånger genom åren, så lär fjolårsvinnaren Verstappen gälla som favorit trots det att Ferrari har varit mycket framgångsrika på Albert Park, så mycket snabbare är årets RBR än årets Ferrari.  Om inte vädret ställer till det så lär vi se det vanliga vad det gäller podiumplatser, Verstappen, Perez och Leclerc eller Sainz om han är redo att köra, men bakom RBR och Ferrari kan det bli intressanta fajter om poängplatser på behörig avstånd från toppbilarna.
 
Diverse uppdateringar kommer att dyka upp även om banan som sådan inte direkt lämpar sig för tester av nya delar, det blir bland annat intressant att se vad Mercedes har med sig i bagaget angående aero uppdateringar. Deras bil såg inte bra ut genom snabba kurvor i Jeddah, de hade mycket överstyrt och tappade mycket tid genom snabba kurvor, för mig såg det ut som att aerobalanspunkten designmässigt ligger för långt fram, något som kan ha samband med att de flyttade förarens position i bilen en bra bit bakåt enligt Hamiltons önskemål. Jag för min del undrar vad Russel tycker om det eftersom han har varit snabbare än Hamilton under de två inledande racen,tackar och bockar? Nu har ju Hamilton hamnat i samma situation som Vettel under sitt sista år hos RBR innan  tysken  lämnade stallet för att köra för Ferrari, plötsligt var Ricciardo snabbare och Vettel fick inte längre vara med på viktiga möten och så vidare, nu får Hamilton smaka samma medicin hos Mercedes. Dock är inte Hamiltons flytt det största problemet för Mercedes utan bristen på duktiga testförare, Hamilton är inte bra på det lika lite som Russel, sånt sätter sina spår i uppdateringsracet bland toppstallen. 
 
För första gången i år har Pirelli med sig det mjukaste gummiblandningen i form av C5 som man kommer att starta racet med om banan är torr, däckslitaget är inget problem på Albert Park, så som sagt var är det ett stopp som gäller. Banan är smutsig i början av helgen, men det är många olika klasser som kör, F2, F3, Super Car och Porsche Cup bilarna så F1 får en relativt ren, greppig bana att köra på, dock inte utanför racinglinjen, där brukar det ligga mängder av gummirester. Apropå Pirelli, FIA ville införa 16 tummare istället för 18 tummare för att minska den ofjädrade vikten, Pirelli sa nej med hänvisning till det marknadsrelaterade. Jag tycker att det är häpnadsväckande att en däcktillverkare kan köra över FIA, de borde göra sig av med Pirelli och bjuda in tvä nya däcktillverkare som kan dela däckleverantörsjobbet, två däcktillverkare i F1 skulle kunna skapa spänning på ett helt annat sätt än en.
 
Det om Albert Park och däck, såpoperan kring RBR fortsätter med oförminskad styrka, och då inte minst i tysk media som levererar mer eller mindre fantasifulla klickbeten, däribland att Horner vill göra sig med Newey och kunde även tänka sig att dumpa Verstappen. Visst finns det många riktiga pellejönsar bland så kallade" F1 journalister" runt om hela världen, men de tyska tar verkligen priset, att en stallchef skulle avstå från sin stjärndesigner och stjärnförare existerar bara i tyska "F1 experters" fantasi när klickbete kåtheten går på högvarv. Det andra stora samtalsämnet bland "F1 journalister" och F1 fans är vilka förare borde lämna sina sitsar och vilka borde ersätta dem, synd bara att alla de totalt okunniga stallchefer inte lyssnar på dessa allkunniga soffaexperter. En "F1 journalist" jämför varvtider mellan Leclerc och Bearman från det senaste racet och vill lyfta fram att Bearman minsann var lika snabb som Leclerc under vissa varv. Hur enfaldig kan en "F1 journalist" vara, varvtiderna bestäms från depån med hjälp av data bland annat från däckslitage, bränslemängd, användningen av hybridbiten, motor, broms och däcktemperatur etc, det är inte förarna som bestämmer vilka varvtider man ska sätta. Dessa "F1 journalister" och soffaexperter pratar sig varma hur onödigt det var av Ferrari att anlita Hamilton för stora pengar när de har en megatalang i Bearman, jag häpnar över deras expertis, de är väl samma människor som har velat ersätta Perez med alla möjliga förare, allt från Ricciardo till Albon för att inte tala om megatalangen Bearman som kan köpas loss från Ferrari eftersom den totalt okunnige Vasseur inte begriper hans värde. Samma människor hade väl liknande åsikter när KMag blev tvåa i sin debut för McLaren just i Albert Park, eller när de Vries gjorde bra ifrån sig i sin debut för att inte snacka om ubertalangen Vandoorne som skulle frälsa Macken,nu vet vi hur det gick sen för alla dessa förare, inget vidare. Att hajpa en förare efter ett race är bara löjligt, stallcheferna vet numera bättre än så efter alla floppar som har blommat under ett race för att sedan vissna bort under säsongen, det krävs ett antal egenskaper hos en förare för att han ska kunna bli en toppförare i F1, att just köra bilen är bara en liten del av det. 
 
Dagens grid girl ser framemot Albert Park, så även jag till en viss del.
 
Amen,..må klickbete media vara med er.  
 
PS. Tog mig tid att kika på Indycar premiären eftersom så många i Sverige lyfter fram Indycar som bättre racing än F1, efter en timmes köbildning stängde jag av eftersom den såååå mycket bättre racingen aldrig dök upp. DS     
 
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: daniel

håller med. har inte tv längre så ser loppen med f1tv-appen och där var det i alla fall en god del tjat om bearman.. ok, inte som gamla goda dagarna med blomman och eje elgh som satt och rosade marcus ericsson upp i skyarna men.. har de senaste åren oftast följt f1 via tyska kanalerna. tycker nog de har bästa kommentatorerna. om man gillar tyska då. han heiko wasser är lite tjatig, men experten christian donner är fantastiskt bra. han davidson, vad han nu hette i uk för några år sedan var också bra.

skriven
#2: Koffe

Får inte missa att det går att hyra Bottas aussie-bruksare helt gratis via uber carshare https://www.instagram.com/reel/C4t44PQiTYa/?utm_source=ig_web_copy_link

skriven
#3: Fricco

Är det bara jag som saknar F1 förare med lite karaktär utanför banan som typ Kimi?

skriven
#4: Genc

Mestadels där de enda som har det är bara Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Bottas. Alonso, Sainz Jr och Magnussen. Men även Lando också.

skriven

Kommentera inlägget här :