PULL ROD VS PUSH ROD

 
Här ovan kan ni se en intressant jämförelse mellan de senaste av Ferraris tre bilar, lägg märke till hur mycket mer rake årets bil har jämfört med fjolårets dito.
 
Hur mycket rake man kan köra med beror på hur mycket downforce man har bak, ju mer rake desto närmare banan hamnar framvingen=man maximerar ground effecten skapad av down force från framvingen. Tex Vettel fick problem, när man inte kunde köra 2014 års RBR med lika mycket rake som tidigare pga att man hade mindre down force bak= framvingen låg längre bort från banan= mindre down force fram= mindre ground effect= mindre grepp=bilen styrde inte in lika bra som tidigare, och hade även mindre grepp bak. Det som Ferrari har inte visat ännu så länge är diffusern, vore intressant att se hur den ser ut i årets bil, eftersom den är delvis källan för hur mycket rake man kan köra med, dvs hur mycket down force diffusern skapar.
 
Ett antal av er som läser här ,har fastnat på pull rod framändan som den främsta orsaken för Kimis problem under 2014, men så var inte fallet, utan det handlade om understyrning in i halvvägs genom medelsnabba kurvor,som gjorde att bilen inte ville styra in, och en instabil bil under inbromsningen, allt på grund av att bilen generellt saknade down force, och därmed även grepp, och att den var byggt efter Alonsos önskemål som föredrar understyrning.
 
Allison säger, att båda två av de ovannämnda svagheterna är åtgärdade i årets bil, samt att Ferraris PU nu sägs utveckla ca 80 hk mer än ifjol då de låg ca 60 hk efter i effekt jämfört med Mercedes.  Nu sägs det att Mercedes har hittat 50 hk till för den här säsongen, som skulle innebära att Ferrari fortfarande ligger 30 hk efter, som skulle ge ca 0.5-0.7 sekunder per varv, men den siffran är lite osäker, eftersom man inte än vet vilka framsteg stallen har gjort med mekanisk och aerodynamisk grepp.
 
Så, pull rod ger mer begränsade möjligheter för finjusteringar på set up sidan, men ger samtidigt lägre tyngdpunkt, väger mindre och ger vissa aerodynamiska fördelar, och orsakar ingen understyrning som konstruktion, med lyckad aeropaket är en pull rod framända väl så effektiv som en push rod dito.

THE MYTH AND THE TRUTH

 
F1 cirkusen vimlar av stora egon, förare, stallchefer, designers, ingenjörer, managers, FIA anställda,.och sist men inte minst, journalister.
 
Bland F1 journalister finns egon stora nog, och utbrott av bekräftelsesjuka i tillräckliga mängder för att överskugga deras kunskapsnivå många gånger om.  Alla vill hitta "sin" förare, den framtida världsmästaren, alla vill framstå som experter inom det tekniska, och ge ett sken av att de vet vilket stall kommer att kamma hem titeln. Alla bevakar svartsjuka sina kontakter och insiders bland
stallpersonalen,alla vill vara först med dem senaste nyheterna, alla skapar nyheter när det råder brist på dem, och alla älskar skapa myter av självfabricerade halvsanningar, för att bli mytomspunna i F1 cirkusens glamorösa värld, och alla faller för frestelsen att avsluta sina textrader med: Kom ihåg var ni läste om det här först.
 
Jag finner det mycket roande, att ta del av de här självutnämnda experternas journalistiska utbrott, speciellt inom kategorin innehållande förarnas körstil, deras förmåga att lämna användbar feedback, samt hur de här två ingredienserna påverkar utvecklingsarbetet med det tillgängliga materialet, och hur den ovannämnda körstilen påverkar hållbarheten hos materialet.
 
Redan under Kimis McLaren år myntade ett antal F1 journalister uttrycket "hård mot materialet", en förare som fick bryta åtskilliga gånger på grund av sin brutala körstil , som fick materialet att braka ihop,
en förare som kastade bort stallets och sina egna möjligheter, att framgångsrikt kriga om mästerkaps titlar,.sant eller falskt?
 
För de kunniga F1 journalister är Kimi sinnesbilden av en förare med en extremt mjuk, och materialsparande körstil, som han med besked demonstrerade hos Lotus, genom att hamna i historia böckerna som den med flest raka race utan brutna lopp, samt flest raka race på poängplats genom tiderna, inte illa för en som är hård mot materialet med sin brutala körstil.
 
Fernando Alonso har marknadsförts av vissa journalister som den gudabenådade bilutvecklaren, försteföraren som leder stallet till framgångar med sina ledaregenskaper ,och med sin förmåga att lämna exakt teknisk feedback för ingenjörer. En teamledare som skapar riktlinjerna för utvecklingen av materialet till ett vinnande koncept, en förare som alltid tar max ut ur materialet, och har en överjordisk förmåga att både anpassa sin körning efter materialet och likväl vara skonsam med det,.sant eller falskt?
 
Ferraris ex teknisk chef Mauro Forghieri hade följande att säga om Alonso.  En lysande förare, men en dålig testförare, som ledde utvecklingsarbetet åt fel håll på grund av sin mycket begränsade förmåga, att lämna användbar feedback till ingenjörer. Enligt Mauro var det samma visa varje år, i början av året var Alonso nöjd med bilen, men började gnälla på den efter några månader, samma mönster upprepades med samma fel 3-4 år i rad på grund av, att föraren med sin bristfälliga förmåga att lämna feedback styrde utvecklingsarbetet åt fel riktning.  Mauro nämnde också, att en riktig mästare hade varit den teamledare som tar tag om det hela, och vänder den dåliga trenden med sina ledaregenskaper och kunskaper om det tekniska, istället att gnälla och skylla på stallet för alla misslyckanden.
 
Så, nu vet ni vad Mauro hade att säga om Alonsos bilutvecklaregenskaper, kan väl också nämnas, att Kimi i sin tur har fått beröm från den tekniska personalen både hos McLaren, Lotus och Ferrari för sin förmåga att lämna exakt och användbar feedback om bilen, som har kunnat utnyttjas i utvecklingsarbetet på ett framgångrikt sätt hos samtliga stall.
 
Jag för min del tycker, att det är synd, när fansen matas med uppdiktad nonsens av okunniga dussinjournalister, som skapar vaneställningar i sin jakt på att bli bekräftade som sakkunniga. Stora egon utrustade med små mängder av kunskap är som betalförare, den enda anledningen att de överhuvudtaget får beträda depåområdet är, att deras lika okunniga arbetsgivare betalar för att de ska göra det.  Amen, må alla hobbyjournalister ruttna i helvetet tillsammans med trägårdstomten Bernie.
 

SAUBER C34 2015