FORMULA NETFLIX

 
 
Om ett antal veckor är det dags för Formula Netflix att göra entre i Barcelona där årets första testdagar går av stapeln...
 
...men utan vissa tekniska hjälpmedel tack vare FIAs häxjakt, som tycks i första hand ha Mercedes som måltavla. J dämparen,även kallad massdämpare går i graven i sin nuvarande form, men kommer förmodligen ersättas med en annan typ av funktion med samma målsättning, det vill säga att hålla "roll"  och greppet genom kurvpartier på en anständigt nivå. J dämparen har även agerat en viktig roll tillsammans med aeropaketet i fråga om att "stalla" bilen, samtliga stall har gjort mer eller mindre desperata försök för att få det fungera, men det var i stort sett bara Mercedes som lyckades med det till 100%. J dämpare är i princip en väldigt enkel konstruktion, en vikt som flyttar sig från sida till sida på en axel efter hjulupphängningens rörelser, och hjälper därmed till att hålla den optimala kontakten mellan hjul-asfalt. 
 
Det har funnits ett antal olika varianter av massdämpare genom åren, Renault hade en som fick kalla handen av FIA, RBR hade en minivariant som syns på bilden här ovan och så vidare. Grundpricipen är den samma oavsett om man har varit ute efter att påverka-styra-dämpa det vertikala eller det horisontella  rörelsemönstret både ur aerodynamisk och mekanisk aspektet, J dämparen har hållit hand med båda två och bildat en i vissa fall väl fungerande symbios som har hjäpt till att stalla bilen. FIA i sin tur strävar efter att minska kostanader genom att förenkla konceptet, och därmed kunna skapa en jämnare serie där flera stall får chansen att  kriga om podiums. Bra tänkt, men de glömmer en viktig ingrediens, nämligen att de stora stallen fortfarande förfogar över de  bästa ingenjörerna som är kapabla att bygga bättre bilar med samma ekonomiska resurser som de mindre skickliga hos de små stallen. Nu finns ju inte många ingenjörer i F1  som har erfarenhet av att bygga ground effeckt bilar, men till exempel hos Ferrari finns Rory Byrne som medarbetare på konsultbasis, Rory designade några framgångsrika ground effect bilar i slutet av 70,början av 80 talet, så hans know how kan vara värdefullt för Ferrari. Så, kommer FIA lyckas med sin målsättning att strypa trixandet med att "stalla" bilen? Nej, det tror jag inte på, ingenjörernas arbete går ut på att hitta kryphål i reglementet, och de kommer att lyckas med det även i år, vilka-vem som kommer att lyckas bäst återstår att se. De små stallen som huserade på de sista platserna under 2021 fick  mer vindtunneltid än de i spetsen, men både Mercedes och Ferrari sparade några "tokens" till i år. Ferrari tycks ha använt sina på PU, var Mercedes har använt sina vet bara de själv, men det lär dyka upp något riktigt finurligt hos dem igen, kanske något DAS relaterad som med vissa modikationer gör systemet rumsren, kan vara bra att ha när man nu sänker temperaturen för däckvärmare.
 
De bilar som dyker upp i Barcelona tester har inte så värst mycket gemensamt med bilar som senare dyker upp under första racehelgen, men man kan ändå bilda en rätt så hygglig uppfattning om vilka har lyckats med att skapa en fungerande grundplattform som kan vidareutvecklas på rätt riktning med uppdateringspaket. Saknas den rätta balansen redan i grundplattformen har man ett problem som tar en lång tid att rätta till, och med tanke på budgettaket har man egentligen inte råd med att misslyckas med grundplattformen, att börja om från början finns inte i år ur finansiell synpunkt.  Förarnas feedback är ett viktig verktyg under testdagarna i arbetet att styra utvecklingsarbiten på rätt riktning, en del är bra på det, andra sämre, en förare som till exempel Ricciardo som i stort sett är en teknisk idiot gör ingen större nytta i vissa avseenden, en duktig testförare är guld värd när samtliga börjar från noll med det nya konceptet i år.  Några förare bytte stall till i år, det blir intressant att se hur till exempel den brutalt överhajpade Russel kommer att klara sig, i mina ögon är han rätt så duktig i kval men inget speciellt i race där hans däckhantering lämnar en hel del övrigt att önska. Hos Ferrari har Sainz tagit boy wonder Leclerc tillbalka på jorden, Leclerc är lite som Russel, duktig att kvala men gör för många misstag under race, hans aktier har dalat en hel del sedan Sainz dök upp hos Ferrari. Bottas säger sig vara nöjd med att slippa alla slags bindningar till Mercedes inklusive deras PU, och lär vara sugen att visa för Mercedes att de valde fel man som stallkompis till Hamilton. Det blir intressant att se hur Bottas hanterar situationen som förare som ska styra stallet åt rätt riktning ,och som den som ska motivera alla att göra sitt yttersta i kampen om poängplatser, en skicklig teamledare jobbar med lika delar av morot och piska, hittar man den rätta balansen  mellan de två ingredienser kan det räcka långt. Albon gör comeback hos Williams, och får chansen att visa att han förtjänar en plats i F1 på grund av sin körskicklighet, inte på grund av Red Bull slantar från en thailändsk storägare och så vidare, det finns ett antal förare i år som har en hel del att bevisa.
 
En som inte längre har något kvar att bevisa är Mr Iceman som säger sig vara glad att han slipper skiten, enligt honom är F1 numera inte mycket mer än pengar och stallpolitisk maktspel där riktig racing får flytta på sig för diverse jippoverksamhet. Jag kan bara hålla med, Formula Netflix blir för varje år en mer och mer  amerikaniserad "happening" inför en ny typ av publik som helt saknar kunskap i ämnet. Racing fansen har fått flytta på sig till förmån för ölpimplande, brölande  fotbollshuliganer som enligt min mening borde stoppa upp sina bengaler där solen aldrig skiner och återvända till fotbollsläktaren.
 
Dagens grid girl kommer från truckracing där de har en mer liberal syn på klädseln,..alltid retar det på någon.
 
Amen,..må Formula Netflix vara med er.       
 
 
       
 
   
 
 
     

THE HATTRICK

 
2022, men några ord om 2021 och om FIA-LM hattrick, som ännu en gång bekräftade vad F1 cirkusen  egentligen handlar om, pengar, mer pengar och ännu mer pengar. Herren på bilden här ovan heter Mohammed bin Sulayem, FIAs nya president från Saudiarabien som fick sitt första F1 race i slutet av 2021, F1 seriens nya storsponsor heter Aramco från Saudiarabien, the hattrick för diktaturen från mellanöstern, sportwashing av tredje graden där de inblandade hånskrattar hela vägen till banken. Valtteri Bottas har berättat öppet om F1 cirkusen som ett spel om de stora pengarna där förarna är bara spelpjäser, och där de inblandade är redo att göra vad som helst för att tjäna ännu mer pengar, en verklighet som rimmar illa med den romantiserade bilden om F1 som diverse medier målar upp och matar F 1 fansen med, F1 fansen ser vad medier vill att de ska se. Jag för min del försöker låta bli att skönmåla och glorifiera F1 cirkusen inklusive förarna, mediabaserade sagor om hjälmförsedda hjältar är kvällstidning retorik från klickbete kåta hobbyjournalister till F1 fansen  som ser vad medier vill att de ska se, punkt slut.
 
2021 års säsong avslutades i Abu Dhabi med lite testverksamhet, de äldre förarna testade med en "mula", i fallet Bottas-AR med en bil från 2019 med avskalad downforce för att efterlikna downforce nivån med årets bilar...
 
...kinesen Zhou testade med en bil från 2021, skillnaden i varvtid låg kring 2 sekunder till förmån för 2021 års bil hos AR. Under första dagens testkörning gjorde  Nyck de Vries ett varv på 1.23.194 med 2021 Mercedes, Russel 1.28.062 med Mercedes "mula", under andra dagens testkörning toppade Shwartzman tidtabellen med 1.25.348 i en 2021 års HAAS samtidigt som Perez nådde bara 1.27.996 i en RBR "mula". Perez tycker att skillnaden i greppnivå mellan 2021 års bil och årets bil är enorm, Bottas i sin tur säger att skillnaden inte är så stor angående downforce och greppnivå,och Norris tror att samtliga förare blir tvungna att justera sin körstil för att anpassa den till årets bilar och så vidare, rätt så förvirrande med andra ord. Jag för min del tror att de som körde bilarna med de högsta downforce nivåerna under 2021 får svårast med att anpassa sin körstil efter årets bilar, att dyka  på insidan eller att ta sig förbi på utsidan kommer inte att fungera på samma sätt som 2021, det saknas downforce för det. Blir intressant att se vilka förare har den "car control" som krävs för att kompensera för förlusten av greppnivå, vem som helst kan köra fort med en bil som greppar i alla lägen, i en bil som inte gör det blir det hela mycket svårare när den patenterade dykningen på insidan inte längre fungerar.
 
Ferrari har jobbat för fullt att ta fram en PU som håller måttet, nu är det split turbo som gäller samt optimeringen av den "kontrollerade självantändningen" till den grad att man ligger nästan på diesel motor nivå, dock är det fortfarande en tändstift som sätter fyr på brasan. Ferrari jobbar med två olika varianter av den nya kraftkällan, och kommer  i början av sommaren välja vilken de ska satsa på mer långsiktigt, PU har varit Ferraris svaga punkt under några år så en konkurrenskraftig PU är ett måste för dem om de vill vara med och fajtas om VM titlar. Tur för oss att förbränningsmotorn fortfarande får leva vidare i F1, vore jävligt trist med enbart elspisar i F1, sånt hör hemma i bruksbilar. Apropå bruksbilar med eldrift, jag slutar aldrig att förvånas över  vilka "experter" det dyker upp i kvällstidningar. Läste häromdagen lite svammel av en snubbe som heter Glenn Lindberg i AB, blev sedan intresserad av vad hans expertis består av, och tog reda på det.  Snubben är en fotograf hos Teknikens Värld, på vilket sätt det gör honom en expert på elbilar har jag lite svårt att greppa, men jag antar att lika barn leker bäst, hos AB vimlar det diverse "experter" vars CV i ämnet de påstås vara experter i lämnar en hel del övrigt att önska. 
 
Någon som kan klura ut vem som är föraren som flyger högt i Monaco på bilden här ovan, han tycks sakna lite downforce eller har hinkat för mycket Red Bull som ger en vingar.
 
Dagens grid girls kommer från hojracing, men kan tänka sig att även jobba inom F1 om och när "we race as hypocrites" hyckleriet tar slut.
 
Amen,..må 2022 bli året när riktig racing återvänder till F1.