PISSING CONTEST

 
 
Om drygt en vecka är det dags för Portimao,  och årets tredje race på en bana som Mercedes fruktar och RBR älskar, mycket downforce, mycket traction, mycket bromsar och skapligt höga sidobelastningar för de lite hårdare däcken som Pirelli har valt till Portugals GP. Jag kallade ifjol racet på Portimao en rollercoaster ride, om än i ett ganska makligt tempo, höger och vänster, upp och ner, en kul bana att köra på med en hoj, men lite för långsam och smal för F1 bilar.   
 
2020 tog Hamilton pole före Bottas och Verstappen, racet slutade i samma ordning, i år har Verstappen chansen att ta både pole och race, även Perez var snabb på Portimao ifjol med RP bilen, femma i kval och sjua i race, så Mercedes duon kommer att få slita hårt för att hålla jämna steg med RBR duon i Portugal.  
 
Årets RBR har samma grundkaraktär som fjolårets bil, men årets Mercedes skiljer sig rätt så radikalt i vissa avseenden rent karaktärsmässigt från fjolårets bil. Mercedes har genom åren fungerat bäst under kyliga förhållanden, tills man ifjol bestämde sig att göra vissa förändringar i bakvagnsupphängningen och aeropaketet för att minska bilens aptit för däck. Årets bil har samma bakvagnsupphängning som fjolårets, men i och med den minskade golvytan har bilen ändrat sin grundkaraktär från att fungera bäst under kyliga förhållanden till att fungera bäst under varma förhållanden, och har för året ett extremt smal fönster där däcken fungerar optimalt.
 
Det ovannämnda gav Bottas problem i Italien när hans bil under kvalet inte höll sig inom det extremt snäva fönstret där däcken fungerar optimalt, det kan hända att hans ingenjörer inte hade hittat en perfekt set up eller att han hade kört för hårt över kerbsen och bilens balans hade förändrats, en bil med som har ett smal fönster för däcktemperatur är känslig för även små  förändringar i aerobalansen. Till Portugal spås det varmare bantemperaturer, något  som kan hjälpa Mercedes i kampen mot RBR, för Bottas del gäller att hans manskap hittar rätt med inställningar, dock finns de riktigt duktiga ingenjörerna på Lewis sida av garaget, så några garantier om att så kommer att ske finns inte. Om det hade varit  möjligt att justera bilens inställningar under kvalet och innan racet, så hade det varit lätt för Bottas ingenjörer  att rätta till bilens balans, en konstig regel det där att man inte får röra bilen set up mässigt under kvalet och innan racet. "Pecking order" mellan stallen kommer givetvis variera under året, en del banor är av rear limited sorten, andra front limited dito, en del bilar har rear limited karaktär, andra front limited, bra resultat på Portimao är inget garanti för bra resultat på Spa.
 
 
Russels "ego trip pissing contest" blev en dyr historia både för Mercedes och Williams, det försvann tiotals miljoner kronor upp i rök av pengar som kunde ha använts till utvecklingskostnader, kring 15-20 miljoner för Mercedes del och något mindre för Williams, snacka om att göra bort sig. Ifjol satte Russel sin bil i muren bakom säkerhetsbilen, i år klantade han till det igen och tog med sig Bottas i fördärvet, båda gångerna  hade Boy George läge att ta sina första poäng med en Williams. Om det nu finns några bland er som läser här som tycker att det är Bottas som bär ansvaret för det inträffade så kika på videoklippet från Russels bil, det är gott om plats för Russel, Bottas till och med flyttar sig till vänster om racinglinjen, Russel sätter ett hjul på den sophala vita linjen och tappar bilen helt själv och kör in i Bottas bil, så till 100% Russels fel vad än vissa "F1 experter" i Sverige och på brittiska öarna tycker och tro sig veta.
 
Apropå fredagsträningar, på bilderna här ovan kan ni se hur olika aerospecs man kör med i samma stall under fredagar, Bottas och Hamilton i Imola,tex  bakvinge kontra golvet, hur de lirar ihop osv. De allra flesta av F1 fansen märker inte ens hur olika specs man kör bilarna med under fredagar, och är därmed inte heller medvetna om varför man gör det, ibland testar man delar för banan man kommer att tävla på under helgen, ibland för en bana som dyker upp långt senare under säsongen, allt är inte alltid vad det ser ut att vara.
 
 
Det om F1, den dynamiska svenskduon Ericsson-Rosenqvist har avverkat årets första race i Indycar "over there" med blandade framgångar. Rosenqvist gjorde ett blekt intryck i ett kval som dominerades av hans stallkompis O´Ward, blev sedan indragen i en masskrasch i början av racet och försvann ur protokollet, för Ericsson gick det mycket bättre. Mackan knep en sjätte ruta i kvalet och slutade som åtta i mål, det kunde ha blivit ännu bättre om hans manskap hade tankat tillräckligt med soppa, Mackan fick spara bränsle och tappade därmed chansen att kriga om en mer framskjuten placering. Nu till helgen är dags igen för den dynamiska duon att jaga pallplatser, det är lite kul när man läser om Mackan och Felix och deras resultat  i svensk media, en sjätte plats i kval och en åttonde plats i racet ses som en framgång i ett toppstall, gör en förare i F1 i ett toppstall liknande resultat ses det som ett misslyckande,.det finns ett antal olikfärgade glasögon att betrakta världen och racing med.
 
Dagens grid girl är utrustad med neutrala solglasögon utan nationell hybris, några av så kallade "F1 experter" och fans i diverse länder borde borde ta efter henne, om man alltid väljer att se vad man vill se så kan det hända att verklighetsflykten tar över och man hamnar  i en fantasivärld av nationell hybris.
 
Amen,..må nationellneutrala solglasögon vara med er.     
 
 
    
 
      

LET´S GO CRAZY

 
 
 
Imolas GP blev en riktig "let´s go crazy" tillställning där avåkningar och påkörningar avlöste varandra i parti och minut om man nu inte snurrade redan under installationsvarvet. Det hände saker redan innan racet startade, Alonso körde av och in muren under installationsvarvet, Bottas fick punktering, Strolls bromsar fattade eld osv. När lamporna släcktes och bilarna rusade fram till första kurvan blev Hamilton köttbiten i en RBR hamburgare, hamnade en bit utanför banan och var tvungen att släppa Verstappen till ledning, en ledning som Verstappen sedan aldrig släppte ifrån sig. Hamilton fick en liten skada på sin framvinge redan i första kurvan när Verstappen klämde sig förbi, dock inget allvarligt som hindrade hans framfart. Latifi gjorde en utflykt utanför banan direkt i början av racet, tog sig tillbaka på banan igen bara för att bli påkört av Mazepin och hamnade i muren, något som ledde till att säkerhetsbilen kom ut.
 
De flesta av förarna hade valt att starta racet med intermediate på en blöt bana, bara fyra stycken startade med full wet, däribland Gasly som därmed kastade bort en chans till en topp placering . När säkerhetsbilen ledde tåget av bilar runt banan passade Schumacher på att göra en Russel,och satte sin bil i muren när han försökte värma upp däcken, ett rookie misstag som mer eller mindre alla har gjort någon gång. När sedan säkerhetsbilen gick in så blev det rätt så underhållande racing under några varv när förarna i topp tio bytte plats i parti och minut.
 
På varv 22 kom Vettel in och bytte till torrdäck, resten av gänget gjorde det samma under nästföljande tio varven. På det 34 varvet gjorde Hamilton ett sällsynt misstag i samband med varvning av eftersläntare, och hamnade i grusfållan, allt såg att vara förlorad för Lewis tills Boy George klev in i handlingen bara ett halvt varv senare med en dumdristig omkörningsförsök på Bottas på utsidan genom första kurvan. Bottas lämnade plats på utsidan, men Boy George satte ett hjul på den sophala vita linjen, snurrade och brakade in i sidan av Bottas i mycket hög hastighet, och skickade  Valtteri in i muren med våldsam kraft. När gruset hade lagt sig rusade Russel fram till Bottas som fortfarande satt i kvar i sin bil något omtöcknad och började skälla ut Valtteri samtidigt som han slog på Valtteris hjälm. Bottas svarade med the finger, och sa senare att Russel hade bara sig själv att skylla för incidenten, jag kan bara hålla med honom, Russel - 2.0 kör alltför ofta med huvudet under armen, och borde använda det nämnda huvudet i racesituationer även till lite annat än bara som ett ställe att hänga hjälmen på, dock är det ytterst tveksamt om han har något mellan öronen att tänka med, dagens idiotiska omkörningsförsök skvallrar om en luftskalle.
 
 
Bottas klarade sig utan skador, vad farbror Wolff tycker om Russels tilltag låter jag vara osagt, men några vackra ord lär det inte bli. Mercedes har inte råd med att tappa poäng i kampen om konstruktörstiteln, och Boy George i sin tur stärker knappast sina aktier i jakten på en Merca sits genom att sabotera Mercans titeljakt.
 
 
Eftersom Wolff tyckte att George´s körning mer hörde hemma i CLIO CUP, så skickade Renault en blankett med namn och allt, nu är det bara för George att skriva under och byta till en serie där han hör hemma.
 
Som tur var för Mercedes hade Hamilton turen med sig i vanlig ordning när loppet rödflaggades på grund av Russels hjärnsläpp, och Hamilton kunde starta racet på ledarvarvet i omstarten från en nionde plats trots det att han harvade runt i grusfållan ett bra tag, den gode Lewis är verkligen F ettans Alexander Lukas som alltd har turen med sig.  Mercedes fick senare  lite oväntad draghjälp av en viss Perez, allt som han gjorde rätt under kvalet gjorde han fel under racet. Först fick mexikanaren ett 10 sekunders stop and go straff för att ha kört om Ricciardo och Gasly under en säkerhetsbil period, sedan körde han för högt på kerbsen i Villeneuve kurvan och hamnade i gruset, tappade tid och blev utan poäng.
 
Vid omstarten efter rödflaggan i tio i topp hade Verstappen ,  Leclerc, Sainz, Stroll och Hamilton medium däck, Norris, Perez, Ricciardo och Tsunoda mjuka, dags för Hamilton show som tog honom hela vägen från nionde platsen till en andra i mål, bra jobbat av Lewis. Norris blev trea i mål, han var klart snabbare än sin stallkompis Ricciardo i Imola, Ricciardo fick stallorder att släppa förbi Norris och hängde sedan inte alls med i hans tempo. Ferrari duon slutade som fyra och femma i mål, ett godkänd resultat, Ricciardo fick nöja sig med en sjätte plats i mål, han har inte riktig än hittat farten hos McLaren.
 
Stroll tog åter igen några poäng med sin sjätte plats, Gasly kämpade sig upp till en åttonde plats i mål, Kimi tog sina två första poäng för året, den sista pinnen hamnade hos Ocon. Alonso fick se sig slagen i kampen mellan ex värdsmästare och slutade på en elfte plats före dagens förlorare Perez, Tsunoda genade några gånger för mycket och belönades med ett tidsstraff och en trettonde plats i mål. Giovinazzi plågades av bromsproblem och blev utan poäng liksom Vettel som plockades av banan av stallet ett varv från målflaggan, Schumacher och Mazepin tog målflaggan två varv efter segraren Verstappen, Bottas, Russel och Latifi brört racet.
 
Dagens grid girls uppskattade den galna dansställningen på det hala underlaget, och önskar mer sånt framöver.
 
Amen,..må let´s go crazy vara med er.     
 
        
 
        
 
    
 
     

PULL THE PLUG

 
 
Lite kort om dagens kval i Imola, Hamilton gjorde som han brukar göra, tog pole, nu har han 99 stycken, kan ta lite tid innan någon slår hans polerekord. Bredvid honom från första startledet startar dagens överraskningsman i form av Perez, som redan i sitt andra kval för RBR kvalade ut Verstappen. Nu är ju inte Verstappen någon kvalspecialist, men det är inte Perez heller, så starkt jobbat av mexikanen efter fadäsen i Bahrain. Om Perez tar Hamilton i starten med sina mjuka däck, så har RBR ett bra läge att utmanövrera britten med rätt depåstrategi, det är en ovan situation för Hamilton att tvingas kriga mot två RBR helt ensam.
 
Kvalspecialisten Leclerc visade åter igen att han förtjänar titeln kvalspecialist, i hans händer ser Ferrarin bättre ut än den är under kvalet. Gasly tog en fin femteplats, nu återstår det att se om han kan hålla sig i skinnet under racet, bredvid honom startar Ricciardo som med lite tur kvalade ut teamkompisen Norris, Lando hade på gång en plats i första startledet, men hamnade en bit utanför banmarkeringen i en kurva, och fick sitt snabbaste varvtid raderad.
 
Bottas startar racet  först från den åttonde rutan, hade han inte några problem med bilen, så gjorde han ett riktigt svagt kval. Det såg konstigt ut när han i kval tre tappade två gånger i rad mellan 0,3-0,4 sekunder fram till första deltidsnoteringen, hade svårt att få bilen styra in i kurvor, lite krampaktigt, kantigt och orytmiskt, själv säger han att i kval tre hade han plötsligt inget grepp bak och fick inte bilen att styra in, så det kan ha varit något skumt med bilen.
 
Ocon slutade på en nionde plats och kvalade ut sin nya stallkompis Alonso med 4 tiondelar, Stroll gjorde det samma med mindre marginal med Vettel, och tog tionde startrutan till morgondagens race. Sainz fick stryk med 4 tiondelar av kvalspecialisten Leclerc och startar racet från ruta elva, spanjoren var själv missnöjd med sin insats, han hade nog räknat med att ta sig till kval tre.  
 
Russel, som i kval ett åkte på stryk mot stallkompisen Latifi startar racet från tolfte rutan, bredvid honom i ruta tretton står Vettel som fortfarande tycks ha vissa problem att hitta farten under kvalet. Latifi som kvalade ut två ex värdsmästare i form av Alonso och Räikkönen startar racet från fjortonde rutan, varken Alonso eller Räikkönen var särskilt nöjda med sina insatser, en femtonde och en sextonde startruta är inte mycket att skriva hem om.
Giovinazzi fick stryk av Räikkönen, Schumacher slog Mazepin, den sista platsen i kvalet gick till Tsunoda, som gjorde ett typiskt rookie misstag redan i kval ett och hamnade i muren.
 
Det är svårt att köra om i Imola, så racestrategin blir avgörande för hur man lyckas i racet imorgon, Hamilton, Verstappen och Bottas startar racet med medium, alla andra i topp tio med mjuka, hur däckslitaget blir återstår att se, med rätt depåstrategi finns ett antal placeringar att tjäna, med fel depåstrategi ett antal att förlora.
 
Dagens grid girl ger en extra stjärna till Perez, i år finns det en chans att RBR kan göra livet surt för Mercedes.
 
Amen,..må den här fantastiska racehelgen med massor av racing vara med er.