ABSOLUTELY GREED

 
Vasseur: "Du måste skämta, tjänar du så lite hos Mercedes"?
Hamilton:"Nej för fan, inget skämt, det är bara några hundra miljoner".
Vasseur: "Kom till Maranello, jag ska se till att du får en miljard om året".
Hamilton:"Jag kommer jag kommer, men jag gör det inte för pengarna".
 
Så, en barndomsdröm blir verklighet för Hamilton 2025, att köra för de röda, pengar saknar betydelse även om han tidigare tackade nej till en Ferrari sits när Mercedes kom med ett bättre erbjudande. När Ferrari sedan lockade med ännu mer pengar, tvekade Hamilton inte en sekund utan använde sin option att frigöra sig från sitt 1+1 kontrakt hos Mercedes och skrev på för Ferrari. Att Ferrari anställer en förare redo för sin svanesång har sina skäl, Hamiltons PR-reklam värde smäller fortfarande högt, något som påverkar positivt på Ferraris börsvärde, Ferrari vill gärna ha en världsmästare i sin bil och så vidare, men i slutändan handlar allt om pengar för samtliga inblandade. F1 cirkusen är synonym för pengar på alla nivåer, Hamilton går till Ferrari för att tjäna mer, Ferrari anlitar Hamiltons tjänster för att tjäna mer, F1 stallen blockerar för Andretti på grund av att de inte vill dela med sig, FIA vill ha Andretti i F1 för att tjäna mer pengar, Saudier vill köpa hela F1 cirkusen för sportwashing, pengakarusellen snurrar allt fortare när mycket vill ha mer.
 
Den sportsliga aspekten då frågar F1 fansen, Hamilton går väl inte till Ferrari enbart av ekonomiska skäl? Enligt min åsikt gör han det, Ferrari saknar en designer som är kapabel att skapa en vinnarbil och Hamilton är medveten om det, han gör en Vettel-Alonso när slutet av karriären väntar bakom hörnet, det vill säga, skaffar påfyllning i plånboken. Hos Mercedes har Hamilton med Russel som teamkompis haft en bekväm resa med sin förstaförare status, hos Ferrari blir inte resan lika bekväm, dels på grund av att Leclerc är bättre förare än Russel, och dels på grund av att Leclerc garanterad har ett kontrakt som säkerställer hans status i stallet. Hamilton kan även räkna med att få samma behandling av Mercedes som Vettel fick av RBR under sitt sista år när Ricciardo helt plötsligt verkade vara bättre förare än Vettel, han får inte vara med på vissa möten, ute på banan kommer fokus mer ligga på Russel, ingen kommer fråga hans åsikt angående utvecklingen av bilen och så vidare, som man bäddar får man ligga. Vilken nytta kommer Ferrari ha av Hamilton bortsett från den finansiella biten? Som förare är han fortfarande rätt så skaplig, men som bilutvecklare är han värdelös, Hamilton gillar inte att testa, och hans feedback från testkörning saknar värde för ingenjörer, så det blir i första hand Leclerc som får ta ansvaret för det. 
 
När man får ta del av såna här övergångar med överåriga förare som envist biter sig fast i sporten, så börjar man fundera det meningsfulla med F1 stallens juniorprogram, varför ha en juniorverksamhet om förarna ur det aldrig får chansen att testa sina färdigheter i en F1 bil bortsett från några fredagsträningar? Svaret kanske finns att hitta i Vasseurs ord som även ansvarar för Ferraris juniorverksamhet, han har sagt att han inte söker en bra förare utan en exceptionell förare, hur ofta dyker det upp en sådan? En förare är sällan eller aldrig bättre än materialet han förfogar över, inte ens en exceptionell förare vinner race i en dålig bil, så enkelt är det, det är bilen som gör föraren, inte tvärt om. Just Ferrari har ett antal ungdomar i sin juniorsatsning, däribland Ollie Bearman som ska agera reservförare åt HAAS under 2023, kan han vara den exceptionella föraren Vasseur söker med ljus och lykta, eller finns han att hitta i trion Beganovic-Camara-Taponen? Svårt att säga, Bearman är en bra förare liksom Beganovic, Camara kan blixtra till ibland, Taponen är både snabb och tycks ha lätt att anpassa sin körning efter materialet, just nu leder han FRMEC mästerskapet som körs i mellanöstern där han som rookie får möta förare som har erfarenhet både från FRMEC, FRECA och F3. I FRMEC mästerskapet kör många förare från olika F1 stallens juniorsatsningar, däribland Taponen och Camara från Ferraris, Lindblad från RBRs, Ucochukwu från McLarens och så vidare, jakten för superlicens poängen är brutal när ungtupparna laddar för fullt, lika ofta utanför banan som på banan. För Taponen har det fungerat bra, för Lindblad mindre bra, något som har fått mig att fundera på hur klokt det är att hoppa över en klass på vägen till F1. Lindblad tar steget från F4 till F3 och hoppar över FRECA, men tycks ha problem att bemästra bilen i FRMEC trots det att han kör för PREMA, hur kommer det då bli för hans del i F3 som stallkompis med Beganovic som vann FRECA titeln? 
 
En del förare försöker hitta genvägar till F1, några få lyckas, det blir intressant att se hur det går för Mercedes junioren Antonelli som tar steget från FRECA till F2 med PREMA. Antonelli vann FRECA i första försöket liksom i Italiensk F4, i FRECA vann han före normannen Stenshorne, båda två vann fem race och hade elva podiums, nu har Taponen som rookie lekstuga  med Stenshorne i FRMEC där de kör för samma stall, R-ace, vilka slutsatser man drar av det är upp till var och en. Antonelli är intressant ur den aspekten att om han lyckas i F2 är det möjligt att Mercedes ger honom en F1 sits jämte Russel, här nämns även förare som Alonso och Albon, men Alonso är för gammal och Albon överskattad, det är lätt att se bra ut när man har en stallkompis som Stroll eller Sargeant.   Om jag var Wolff så skulle jag satsa på en förare ur de egna leden, att driva en juniorsatsning utan att någon gång ger en direktchans för en ung förare är att kasta bort deras talang, Russel kommer aldrig leverera någon VM titel men Antonelli kanske har det i sig, vi får vänta och se hur det går för honom i F2. 
 
Det var allt för idag, dagens grid girl hälsar Hamilton välkommen till Ferrari 2025, någon åttonde VM titel lär det inte bli men en gammal man gör så gott han kan.
 
Amen,..må penningkarusellen vara med er.     
 
    
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Fricco

Var hamnar Sainz?

Svar: Det beror på var andra förare hamnar 2025, svårt att säga med andra ord, men jag har svårt att se Sainz hos någon av toppstallen, han är duktig förare men mer en andra än en förstaförare.
Brandon Lee

skriven
#2: Hailwood

Hej,
Tack för uppdatering i denna circus.
Hur matchar LEC körstil HAM med tanke på utveckling av grundbilen? Kommer HAM få problem att behöva anpassa sig för en bil som eventuellt utvecklas för LEC, eller blir det tvärtom?

Hoppas att du orkar med lite uppdateringar på bloggen även detta år. Bloggen uppskattas mycket.
/H

Svar: Hamilton vill ha lite mer grepp bak än Leclerc, men det skiljer inte så mycket mellan deras körstil så bilen bör passa hyggligt för båda två om Ferrari fortsätter samma linje med sina bilar, dock är deras bilar alltid lite "nervösa" av sig, pendlar mellan över-understyrt och är mer kval än race snabba, något som kostar däckslitage under raceförhållanden.
Brandon Lee

skriven
#3: Mats

Tack för uppdatering ang HAM byte till FER, mycket läsvärt :-)

Svar: Det var så lite så,.kul om du uppskattar mina funderingar. Ha det Mats.
Brandon Lee

skriven
#4: Tomi

Tack för ett bra inlägg, alltid bra när du drar igång jämförande perspektivstimulerande tankegångar. Det är klart att Ham gör det för pengarna, tror faktiskt att det finns lite nån form av annat ego som är just det som medierna skriver som också spelar in till en viss del. Det finns en mytisk status i att ha varit en Ferrariförare. Den svårdefinierade statusen finns knappast hos Red Bull hur bra de än är.....
Om Hamilton har det i sig så borde han ändå kunna vinna ett race eller två nästa säsong eller vad tror du?
När du skriver om de olika ungtupparna och diverse serier och talanger , pengar , kontakter osv så går det inte att låta bli att tänka på hur länge kommer det att dröja innan något stall åker och hämtar en i princip cartingförare från skogarna utan superlicens med helikopter direkt in i F1 nästa gång?
Kommer förmodligen aldrig att hända , men har det hänt en gång så...
Annars så längtar man nästan till nästa reglemente redan för den överlägsenheten som RB visade 2023 var på helt ny nivå.
Trots att de vann så mycket så fick man känslan att de hade ännu mer att ge egentligen, jag menar det var ju i princip inget som gick sönder mekaniskt eller elektroniskt i Max bil förra säsongen...
Ha det gått, var stark 2024....

Svar: Jag försöker röra om i grytan. Hamiltons bekräftelsebehov piskar honom att fortsätta i F1, sedan vill ju mycket alltid ha mer, en del samlar pengar bara för att göra det, jag antar att de har något slags mental handikapp som de försöker dölja bakom en fet plånbok. Ferrari har väl något slags kultstatus, dock ligger resultatnivån långt under det godkända med tanke på vilka resurser de förfogar över, men kanske kan Hamilton vinna några enstaka race med lite tur, dock tror jag att Merca kommer återhämta sig snabbt nu när Allison leder designarbetet och ställer käppar i hjulen för Ferrari, dock inte för RBR. Talangjakten i F1 börjar påminna om den inom toppfotboll, man skriver slavkontrakt med 10 åringar ivrigt påhejade av föräldrar som känner lukten av framtida miljoner, ingen av de inblandade funderar hur deras hetsjakt på pengar kommer drabba dessa stackars ungar. RBR kommer nog regera fram till 2026,.och även efter det om Newey stannar hos RBR, det är nog bara Allison som kan med lite tur ändra på det. Ha det bra Tomi,.på alla sätt.
Brandon Lee

skriven
#5: OK

Tycker det här är känslan med många idrottsmän som närmar sig over the top - men jag tror fåfängan (högst betald) är viktigare en själva pengarna. När man märker att man kanske inte längre hänger med kan man alltid säga ”jag är bäst betald”. Krydda det med Ferrari dessutom blir det ännu bättre för egot…

Svar: Kan vara 50-50 mellan fåfänga och girighet, sedan har en del stora problem med att begripa när ens tid på toppnivå är över, de här snubbarna gillar att visa upp sig, dock är just Hamiltons bekräftelsebehov något utöver det vanliga.
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Tjena Brandon.Det här påminner mig på nått sätt om när gamla utslitna NHL-stjärnor flyttar tillbaks till sina gamla hemländer.Uppfyllda med diverse stimulantia därborta för att orka med matcherna och skrivs upp i pressen vid återkomsten.
Du har säkert rätt om Leclerc o Albon som vanligt.Jag vet vad du tycker om Indycar men jag skulle gärna sett Palou testa.Kanske är han bara en vinnare i F2 klass men det hade varit kul att se hans kvalitet i F1-test.Har försökt skriva här flera gånger i gamla inlägg men fastnat i reCAPTCHA.Tack för att du skriver vidare.



Svar: Tjena Thomas, kul att höra från dig igen. NHL jämförelsen rimmar bra med överåriga F1 förare, det svåraste med att ha tävlat på högsta nivån är att sluta, det blir liksom tomt, man hamnar i ett vakuum. Det skulle vara kul att se Palou testa en F1 bil, problemet brukar vara att en F1 bil är så mycket snabbare än en Indy bil, det är svårt att ställa om sig från det makliga tempot i Indy till F1 där man har bara hundradelar för sig att ta ett beslut. Palou hade inga märkvärdiga resultat när han tävlade i Europa,han var inte dålig men hade inte heller några resultat som stack ut, enligt min åsikt passar han bättre i Amerikansk racing. Blogg.se har gjort det svårare att kommentera, något överdriven säkerhetstänkande som krånglar till det helt i onödan, det är inga statshemligheter som man skriver om, de borde sluta med att spänna ringmuskeln. Ha det bra Thomas.
Brandon Lee

skriven
#7: Flying finns

Hahahamilton i det röda stallet...tillåt mig småle.
Ta in Kimi hos Mercedes så kan de kallas silverpilar igen.
Klart att du fortsätter skriva i bloggen vad ska vi annars läsa?

skriven
#8: Timo

Moi Brandon,
Intressanta svängningar ändå i F1-cirkusen.
Ska bli intressant att läsa dina lite mera djuplodande analyser om Redbull -Horner härvan.
Kan det vara ett stall på väg ner i diket snart?
Fortsätt bloggen det är alltid läsvärt!

Mvh // Timo

skriven
#9: Becker SWE

Checkar in här & om j ej har fel är detta 1:a inlägg fr mig. Tackar för all info om F1 & hoppas du kan fortsätta trots en säsong som startar snart i samband m tester & pågår tills..."för alltid" känns det som då det ska fortgå ända fram tills dec. om j inte minns fel. /DBB

skriven

Kommentera inlägget här :