MAX MANIA

 
 
 
Vädrets makter och bra tajming spelade avgörande rollel, när Max Verstappen tog karriärens trettioförsta pole i Brasilien. Max var först ute i kval tre när vinden började tillta, F1 bilarnas värsta fiende, och då inte minst för dagens ground effect konceptet där fram och bakvingen i samarbete med golvet fixerar aerobalanspunkten för optimal grepp. Nu var det inte enbart vinden som ställde till det, utan även den fallande bantemperaturen, greppnivån sänktes dramatisk när däcktemperaturen föll "utanför fönstret", några drabbades mer av fenomenet än några andra beroende på hur smalt  eller bred "fönster" de operer med. Om man jämför varvtider från kval två med varvtider från kval tre, så märker man att de flesta förarna tappade mer än en sekund på grund av fallande bantemperatur och ökande vindstyrka, när sedan regnet anlände rödflaggades kvalet och ställdes in.
 
Verstappen och Leclerc i första led är ingen större överraskning, men Stroll och Alonso i det andra är det, kan vara ett resultat av en mindre vindkänslig bil med bredare arbetsfönster eller en desperat chansning på en renodlat kval set up, svaret till det lär dyka upp i racet på söndag eller redan idag när det är dags för sprint spektaklet. Även om Max slog fast att bilen var mycket svårkört under kval tre, så är RBR utan tvekan den minst vindkänslig av bilarna i startfältet , den klarar av att stänga in luften under bilen även under svåra vindförhållanden tack vare att den kan köras med viss rake som skapar stabilitet. Av toppbilarna var det McLaren som led mest av fallande bantemperatur och ökande vindstyrka, Norris tappade två sekunder i varvtid och Piastri fångades av en vindpust och hamnade utanför banan, något som ställde till för Perez som var på ett snabbt varv som hade nog räckt till en plats i första eller andra ledet.
 
Merdes duon tappade mer varvtid från kval två till kval tre än AM duon, och fick nöja sig med startled tre, Sainz kom ut för sent i kval tre och Piastri hamnade utanför banan som sagt var. Av de som hamnade utanför topp tio i kvalet tycks AR ha tappat mest sen förra helgen, dock är skillnaden i varvtid på en kort bana som den här marginell, det märks först i racet vilka inställningar man har valt med tanke på sprint helgen. 
 
Dagens grid girls har idag valt att visa F1 sportens vackra framsida, hur det blir imorgon återstår att se.
 
Amen,.må både den vackra bak och framsidan vara med er.   
 
     
 
    
 
     

Kommentarer :

#1: Mats

lite intressant ang gridgirlsen på din bild, vad är det som är så intressant som dom kollar på snett neråt ... förutom bruden som kollar upp till vänster :)

Svar: Bernie E?
Brandon Lee

skriven
#2: Mats

Ligger han däckad framför brudarna kanske 🤣

Svar: Nää,.han är kort även när han står.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :