IT COMES WITH A PRICE

 
Så här års är det brukligt att koka ihop någon slags sammanfattning av racingåret, jag delar inte ut några betyg i siffror, utan nöjer mig med att avsluta med några mer eller mindre väl valda ord om årets förare och nästa års nykomlingar.
 
Mercedes   
Hamilton tog sin sjunde VM titel, det är svårt att hitta några svaga punkter hos Lewis som förare, han förtjänar sina VM titlar, snabb i kval, snabb i race.
Bottas är väl så snabb som Hamilton över ett varv, och har blivit bättre att ta hand om däcken, om han slipper all otur så kan han utmana Lewis om VM titeln 2021, mycket hänger på huruvida hans team klarar av att hålla samma nivå som Hamiltons.
 
RBR
Verstappen har inte samma speed över ett varv som Mercedes duon, men ligger ganska nära i race pace, enligt Max själv har han inga brister som förare, utan det är bilen som inte håller måttet, Max sätt att håna och nervärdera sin stallkompis är motbjudande liksom hans ständiga skryt om hur mycket bättre han skulle vara i en Mercedes än alla andra.
Albon har inte det som krävs att bli framgågsrik i F1, dags för honom att säga tack och hejdå.
 
Ferrari
Leclerc är förmodligen den allra snabbaste föraren i F1 över ett varv, men håller inte samma höga nivå i race, utan fortsätter med att göra enkla missar när han sätter in ett  omkörningsförsök, lite märkligt att han tycks aldrig lära sig av sina misstag.
Vettel har haft ett tungt år hos Ferrari, jag skrev redan då när han anlände till Ferrari, att han kommer aldrig vinna en VM titel i en Ferrari, Vettel har vissa brister på den mentala sidan.
 
McLaren
Sainz är inte lika snabb som de allra bästa i F1, men gör sällan bort sig och levererar värdefulla poäng race efter race, han blir nog en perfekt hjälpryttare för Leclerc.
Norris ligger på ett ungefär samma nivå som Sainz, men är något mer ojämn i sina prestationer, dock brukar jämnheten komma med åren ur prestanda synpunkt.
 
RP
Perez är riktigt duktig på att ta hand om däcken, och smyger sig till bra resultat race efter race, får han andrasitsen hos RBR blir han en perfekt wingman för Verstappen, inte snabb nog att kunna utmana holländaren men snabb nog att kamma hem värdefulla poäng åt stallet
Stroll har sina ljusa stunder under regnrace, men på torrt underlag är han en medelmåtta, det har sina fördelar att hans pappa äger stallet.
 
Renault
Ricciardo är en duktig förare, men inte riktigt så duktig som han själv, F1 fansen och mediamurvlarna vill göra gällande, vore han det så skulle han har fått en sits hos Mercedes eller hos Ferrari.
Ocon har inte alls levererat efter förväntningar, han fick stryk av Perez, samma sak med Hulkenberg, och nu i år med Ricciardo, mot Alonso kommer han att vara helt chanslös.
 
AT
Gasly är en ny Olivier Panis, han fick en seger till skänks, gör bra race i ett mindre stall mot en svag stallkompis, men pallar inte alls för trycket i ett toppstall mot en toppförare.
Kvyat lyckades hänga kvar länge i F1 med hjälp av ryska bankpengar, en medelmåtta som gjorde många korkade grejer genom åren, ingen kommer att sakna honom.
 
AR
Räikkönen har mycket nytta av sin rutin när han försöker klämma ut allt och lite till ur den ytterst beskedliga Alfan, grejen är att hitta en fungerande race set up och göra sitt bästa, Kimi har lyckats med konststycket att vara den bästa "Ferrari föraren" ett antal gånger i år.
Giovinazzi har gjort vissa framsteg, speciellt vad det gäller kval, men saknar Kimis förmåga att hitta fungerande race set up, någon hos Ferrari gillar honom.
 
HAAS
Magnussen fick en chans hos McLaren, men höll inte måttet enligt stall ledningen, resan hos HAAS har inte varit lätt. Kevin är en duktig förare men inte i nivå med de bästa i F1, dock gillade jag hans fighting spirit och no bullshit attityd i en PK hycklande sport, hans "suck my balls"  är en klassiker.
Grosjean hade sina ljusa stunder, men klantade till det alldeles själv alltför ofta, körde med huvudet under armen och drog med sig andra i sina vansinniga kraschfester, han bör nog koncentrera sig på matlagning och sluta med racing. 
 
Williams
Russel har blivit de brittiska mediamurvlarnas nya golden boy, något som har smittat av sig till fansen, båda grupper tycks ha missat Wolffs ord i samband med Russels inhopp hos Mercedes, "Russel har inget att förlora, Bottas inget att vinna", med andra ord, Wolff ville visa upp sin skyddsling och testa hans prestationsnivå i en bra bil. Russel är snabb, men hade samma problem i en Mercedes som han har haft i en Williams, han kör slut på däcken alltför snabbt, klättrar i början av racet bara för att falla tillbaka i slutet när greppet är borta. Mercedes koncept har en svaghet i form av den för året nya bakhjulsupphängningen, kör man för högt på kerbsen så drabbas man av en punktering när bakdäcken belastas för mycket. Merca hade varnat sina förare att inte klättra på kerbsen, Russel lyssnade inte och drabbades av en punktering, däckshantering är A och O i dagens F1, där har Russel mycket kvar att lära, att göra en omkörning med medium däck i rätt temperatur på en som har kalla,  hårda däck kräver ingen större talang.
Latifi är bara en plånbok utan talang, det har funnits såna tidigare i F1 och de kommer att dyka upp igen, "it comes with a price".
 
Så, vad har jag för åsikt om nästa års nykomlingar?  Alonso närmar sig 40 år, men har utan tvekan fortfarande det som krävs att leverera i F1, det blir kul att följa den självgoda spanjorens comeback.  Schumacher är mycket väsen om ingenting, en nötare som lever högt på sitt namn, Ferrari skickar med Simone Resta till HAAS för att ta hand om Schumacher Jr. Mazepin är ytterligare en talanglös plånbok, men japanen Tsunoda däremot tycks ha råspeed och riktig talang, kul med en japansk förare i F1 igen. 
 
Det om F1, några av er har ställt  frågor angående  nordiska talanger som kan tänkas nå F1 framöver. Jag måste säga att det inte ser så bra ut, talanger finns, men inte sponsorer som är villiga att satsa på motorsport. Vägen från karting till F1 är lång, och kostar många miljoner genom matarserier, att nå fram till F1 kräver talang och en mycket  fet plånbok eller en plats i en ungdomssatsning hos ett toppstall. Många F1 fans i Sverige blev både besvikna och förvånade när Joel Eriksson tackade nej till att köra i F2, men har man inte redan i förväg klart med en finansiering för att fortsätta mot F1 från F2 är F2 en helt meningslös  serie att köra i, man bara kastar bort 15-20 miljoner kronor utan att få något tillbaks.
 
Numera lyssnar de unga svenska förarna lockropet från andra sidan av Atlanten, "go to the west young man", lättare och billigare att etablera sig och bli en framgångsrik förare, dock stängs dörrarna till europeisk racing  när man tar steget över till USA, en amerikansk racing titel är inte mycket värt i Europa. Jänkare själv anser givetvis att till exempel Indycar är något alldeles extra, Brown hos McLaren sa att han i O´Ward och Rosenqvist har två riktiga superstars. Felix är duktig, men O´Wards superstar status köper jag inte, snubben fick chansen att visa vad han kan i F2 och Super Formula, kom absolut ingenvart och dumpades av Red Bull. Att Ericsson och Rosenqvist kör i Indycar har säkert inspirerat killar som Rasmus och Linus att testa sina färdigheter i USA mot medioker motstånd, eller så har de upptäckt, att de inte kan få fram de pengar som krävs i Europa att köpa en sits hos ett toppstall i matarserier. Just nu tycks det vara lättast att hitta sponsorer för de danska förarna i Norden, i Sverige och i Finland är det betydligt svårare. Niko Kari lär inte dyka upp i F3 eller F2 något mer, men det finns till exempel en duktig F4 förare som heter Elias Seppänen, han blev trea i den tyska F4 serien, och en pojke i karting som blev både EM trea och VM tvåa i sin klass, huruvida de kommer att hitta sponsorer för en fortsatt satsning mot F1 återstår att se.
 
Det om förare, även inom media finns det några toppar men ännu fler floppar, och då speciellt inom den brittiska delen av "F1 experter". Jag kan uppskatta vad Mark Hughes har att komma med, och samtidigt skratta mig fördärvad av svammel från Edd Straw, Scott Mitchell m.fl. , pajaseriet "nu ska Russel ta Bottas plats hos Merca 2021" var en riktig höjdare från alla brittiska drönare.  Några andra som brukar komma med stora ord och kasta skit i media är den dynamiska tyskduon Ralf Schumacher-Nico Rosberg. Dessa herrar tjattrar som Piff och Puff som har rökt på, ibland undrar man om det inte finns något i det tyska dricksvattent som ger herrarna tics och orddiarré, eller om det bara är bekräftelsesjukan som knager på.
 
Det var allt för nu, jultomten Iceman och jag önskar alla racingfans god jul, om bara några månader kör F1 igång igen.
 
Dagens grid girls är redan i julstämning, ni får ta efter.
 
Amen,.må regnet som bara öser ner vara med er.     
 
         
 
      
 
      

THAT´S IT

 
 
Årets avslutning på Yas Marina blev ett praktexempel på hur ett F1 race ska inte se ut, följa John i täten mellan Verstappen, Bottas och Hamilton, lite rörelse och några platsbyten på mittfältet,man hade ett säkerhetsbil ingripande, men spänningen uteblev liksom stämningen av en avslutningsfest. 
 
Verstappens pole och racevinst var en tidigt julklapp från Mercedes, eftersom de tvingades av säkerhetsskäl skruva ner motoreffekten på grund av en MGU-K relaterad riskfaktor,  RBR tackade och tog emot, slutet gott, allting gott, en julsaga skapad av Mercedes-AMG  i regi av Toto Wolff.
 
Max gjorde ett felfritt jobb och gasade på för fullt, Bottas och Hamilton smög med och sparade på materialet, ett klokt beslut med tanke på, att ett antal Mercedes PU har sagt upp kontraktet något oväntat på sistone, däribland Perez nya som dog bara efter några varv idag.
 
Med Perez borta och med Stroll ur slag som vanligt klarade inte RP att hålla undan för McLaren i konstruktörs VM, utan dalade ner till en fjärde plats, dock har McLaren delvis Renault att tacka för sin tredje plats, fransoser såg ju till att RP fick ett poängavdrag vid ett tidigt skede av årets säsong.
 
Albon gjorde ett hyggligt race för att vara Albon och knep en fjärde plats i mål, Norris klarade av att hålla Sainz bakom sig, och Ricciardo klättrade ett antal platser från sin tolfte startruta och slutade som sjua i mål före Gasly, som även han tog sig upp några steg, från tionde rutan i kval till en åttånde plats i mål.
 
Ocon fick åter igen stryk av Ricciardo och tog målflaggan som nia före Stroll, som tappade två placeringar jämfört med sitt kvalresultat. Kvyats starka kval förvandlades till ett mindre lyckat race, en sjunde plats i kval blev till en elfte plats i mål, Kimi blev den bästa "Ferrari föraren" med sin tolfte plats skuggad av Ferrari duon Leclerc-Vettel.  
 
Boy George spottade upp sig något i racet och korsade mållinjen som femtonde pojke i racet, Giovinazzi fick styrk av Kimi, Latifi av Russel, de sista i mål var Magnussen och Fittibaldi, den sistnämnda hela två varv efter segraren.
 
Att kalla spektaklet i Abu Dhabi en värdig säsongavslutning vore att ljuga, men mycket bättre än så här brukar det inte bli på Yas Marina, man skulle inte ha tackat nej till ett final race på Suzuka eller Interlagos istället, jag ser framemot en normal säsong 2021 om man lyckas med den svåra uppgiften att besegra COVID 19.
 
Det om spektaklet på Yas Marina parkeringen, preliminärt ser det ut som så, att jag kommer fortsätta med bloggandet även nästa år, och hinner nog med ett inlägg till i år innan julhelgen, tyvärr har jag inte haft tid att svara på några kommentarer, men jag ämnar att ta upp några av de ämnen som ni har nämnt i era kommentarer.
 
 
Det om F1  på fyra hjul, om jag fick bestämma, så skulle man nästa år köra sista racet med varje gubbe bakom styret på var sin flakmoppe utrustad med en 502 c.i. V8, vilken ljudfest det skulle bli med 20 stycken mullrande V8 maskiner, dock saknar en del förare erfarenhet av framhjulsdrift i racesammanhang, så en viss risk för understyrning kan föreligga.  Hur många depåstopp för tankning skulle det kunna bli under en normal racedistans vågar jag inte svara på, men några stycken med tanke på tankvolymen och soppatörsten hos en 502 c.i. V8.
Dagens grid girls lovar dyrt och heligt ,att det finns ett slut även för det deprimerande gråvädret i Norden, håll ut, det är bara lite drygt ett halvår kvar till midsommarafton.
 
Amen,..må jultomten vara med er.     
 
        
 
         
 
       
 
        

ARABIAN NIGHTS

 
 
Det blev något överraskande Max Verstappen som knep årets sista pole på Yas Marina, och för andra gången i rad för Bottas att kvala ut sin Mercedes teamkompis, det är inte ofta man ser Hamilton utanför första startled. Bra jobbat av Verstappen, men det intressanta blir om och hur mycket pole kostar honom i racepace med medium däck imorgon, dock är det ganska lätt att försvara sin första position ute på banan i Abu Dhabi, Alonso om någon vet, han förlorade chansen till en VM titel på Yas Marina 2010, när han varv efter varv körde bakom ryssen Petrov utan att kunna ta sig förbi.
 
Lando Norris gjorde ett starkt kval och slog teamkompisen Sainz som i sin tur gjorde sitt sista kval för McLaren, dock har Sainz fördelen att starta racet med medium däck mot Norris mjuka. Albon blev köttbiten i en McLaren hamburgare med sin femte ruta, lite drygt tre tiondelar efter stallkompisen Verstappen, ett godkänt resultat men inte så mycket mer, det blir spännande att se om hans thailändska stödgrupp kan rädda honom kvar i F1.
 
Kvyat tog farväl av F1 kvalet i sitt sista kval genom att slå stallkompisen Gasly och startar racet från sjunde rutan, åttonde rutan gick till Stroll, Leclerc kvalade till ruta nio, men har en tre platsers nedflyttning till racet i morgon, så han får släppa förbi sig trion Gasly, Ocon och Ricciardo.
 
Vettel var nästan en hel sekund efter sin stallkompis Leclerc redan i kval ett, och det lär vara en nöjd man som lämnar Ferrari för gott efter målgång i morgon, en "no love lost" lösning för båda parter. Giovinazzi kvalade ut Räikkönen, mellan de två hittar man tidsmässigt  Perez ,mexikanen avbröt kvalet eftersom han ändå kommer att starta från sista rutan på grund av PU byte.
 
Magnussen tog en sjuttonde plats i sitt sista kval för HAAS, boy wonder Russel hittade ingen fart alls idag, kanske hade han en baksmälla efter förra helgens Mercedes berusning, och inhopparen Fittibaldi lyckades med konststycket att kvala ut Latifi, något som nog säger mer om Latifi än om Fittibaldi, och varför Russel har haft så lätt med att slå Latifi i kval och race. 
 
Jag kikade kvalet hos en polare som envisas med att betala rövarpriset som Viasat begär av F1 fansen, lite kul att lyssna på den dynamiska duon Blomqvist-Wirdheim, som gjorde sitt yttersta att nonchalera  Bottas kvalprestation. Allt prat handlade om kampen mellan Verstappen och Hamilton i morgondagens race, vore kul om Bottas tvålar till den dynamiska duon i morgon, så att det blir lite svårare för Viasat paret att blunda och låtsas att Bottas inte existerar, en förare som är sämre än Ericsson har ju inget existensberättigande bland F ettans toppförare.
 
Det om kvalet och pratiga Viasat drönare, till nästa år utökas gruppen "pappas pojkar" i F1 med några nykomlingar, ryssen Mazepin har utmärkt sig redan i förväg med några tveksamma handlingar, den senaste i form av brösttafsande som han stolt publicerade på sitt instagramkonto. Inte första gången Mazepin är i farten, i F3 gav han Ilott en blåtira och några sår i ansiktet med knytnävarna eftersom ryssen ansåg att Ilott hade hindrat hans framfart på banan. Modellen som blev tafsad har kvittat det hela som ett skämt, och säger sig gilla Mazepin som enligt henne är en riktig trevlig snubbe. Jag för min del har sett en hel del av dessa "modeller" i Abu Dhabi och Dubai, mellanöstern är en lukrativ marknad för escort brudar och lyxprostituerade som säger både det ena och det andra om pengarna är de rätta, i fallet Mazepin lär pengarna vara de rätta, pappa Mazepin förser sin son med en skaplig veckopeng kan jag tänka mig.
 
 
"Fan vad rumpan känns varm, har jag pissat på mig?"
 
"Nä fan, titta, biljäveln har fattat eld."
 
"Ok, det är nog bäst att släcka brasan."
 
"Tur att vi hann med att skruva ihop bilfan innan kval." Kimi gör det mesta hos AR, kör, släcker bränder och mekar med bilen, Iceman, Alfa Romeos handyman.
 
Dagens grid girls är modeller på riktigt och tackar nej till ryska rubel.
 
Amen,..må den arabiska natten vara med er.