THE PRETENDERS

 
 
Det tog bara 7 varv innan beslutet om vem som skulle få vinna på Spa togs av Mercedes.
Bottas:"We have one push now"?
Team:"We do, but we agreed not to use against each other".
Bottas:"I´ve never heard of that".
 
Så, vad är det som är värst med Mercedes agerande, att de pissar på Bottas eller att de pissar på publiken? Tja, det är upp till var och en att välja fritt, men då ska man komma ihåg att F1 i första hand handlar om pengar, i andra hand om PR-marknadsandelar, i tredje hand ägarintressen osv, det sportsliga pissar man på så att det skvätter och svider i ögonen av fansen.
 
Om man bortser från det i förväg uppgjorda "pecking order" hos Mercedes, och frånvaron av det förväntade regnet, så hände det faktiskt en hel del lite längre ner startfältet. Ricciardo tog sig förbi Verstappen, men fick lämna tillbaka sin tredjeplats per omgående ,och Leclerc gjorde en kanonstart med sina mjuka däck och var uppe på en nionde plats under några varv. Giovinazzi tappade bilen, for in i räcket och stutsade ut på banan igen, Kimi lyckades smita förbi men Russels bil träffades av ett avrivet hjul från Giovinazzis bil ,och hamnade även han i räcket osv, det som händer brukar hända på mittfältet och bakåt, så även den här gången.
 
De fyra första fick en fridfull farthållare eftermiddag på Spa, sedan var det full krig om platserna fem till tio. Albon fick ge sig för Ocon, Norris knep sjunde platsen med hjälp av väldigt lite vinge, och Gasly slog RP duon Stroll-Perez som i sin tur hade satsat på för mycket vinge på grund av det regnväder som uteblev, det vill säga, de som chansade på ett tortt race hade tur, och de som litade på sanningshalten i väderprognoser fick lära sig att man kan aldrig lita på SMHI.
 
Kimi fulländade Ferraris förnedring genom att ta sig förbi både Leclerc och Vettel under racet, Ferrari i sin tur får vara glada över att de lyckades hålla HAAS duon bakom sig, kul för Iceman att få var den bästa "Ferrari föraren" i sin Alfa, släkten är värst brukar man väl säga.
 
De allra flesta omkörningar genomfördes som förväntat i slutet av Kemmel rakan, om man skulle utesluta Mercedes och RBR från VM serien, så skulle man faktisk kunna få en spännande fajt om VM titeln. Vi får väl hoppas på, att 2022 blir året när Mercedes och RBR kommer med mindre lyckade skapelser som hamnar i skymundan i VM fajten, men jag skulle inte vilja slå vad om att så kommer hända.
 
 
Dagens grid girls är måttligt roade av Mercedes arroganta fifflande, mycket vill ha mer och inte ens det räcker, patetisk värre kan man tycka.
 
Amen,..må Mercedes hycklande stall ledning brinna i helvetet.   
 
     
 
     

ON A ROLL

 
 
Hamiltons "The Stig" pose efter pole nummer 93 på Spa cementerade hans status som F ettans drama queen, ibland blir bara för mycket skådespeleri för social media för att man ska kunna ta det på allvar, men hur som helst, ett magisk varv av britten. Nu ska man givetvis inte dra några förhastade slutsatser efter dagens kval, racet körs imorgon ,och det blir först då vi får veta hur mycket vinge vissa offrade idag för att nå en framskjuten placering på startgriden. Blir det ett regnrace imorgon lär det kosta dyrt för några samtidigt som några andra kommer att tjäna på det, det är sällan eller aldrig man kör stallets båda bilar med exakt samma set up, är man ute med slicks och lite vinge när det börjar regna så känns 7 kilometerslingan som 70 kilometers dito om man nu klarar sig hela vägen till depån att byta däck.  Några hade satsat på att vara snabba på banans lättare höghastighetspartier, andra på den mer krävande delen där det behövs mer downforce för en snabb sektortid, hur det hela kommer att utvecklas imorgon är som sagt var väderrelaterad.
 
Att Mercedes bemannar första ledet är inte någon större överraskning, inte heller det att Verstappen tog tredje rutan, men Ricciardo-Ocon hamburgaren med Albon som köttbiten är något mer överraskande, Renault duon körde nog med skapligt lite vinge och chansar på ett tortt race imorgon. 
 
McLaren tog sjunde och tionde rutan med Sainz och Norris, mellan sig har de RP dito där Perez var aningen snabbare än Stroll, McLaren körde förmodligen med lite mindre vinge än RP som brukar vara snabba på Spa. 
 
AT duon klarade sig inte hela vägen till kval 3, men de har inte heller RBRs starka framända, en elfte och tolfte tid är ändå ett godkänt resultat med Kvyat före Gasly.  Att hitta den bästa Ferrari föraren först på en trettonde plats hör inte till vanligheterna, lika lite som att den andra startar från ruta fjorton, Ferrari duon  klarade bara  med nöd och näppe att hålla en Williams bakom sig, och inte heller AR eller HAAS var långt efter de röda i kval ett. Ifjol startade Leclerc racet från pole och vann racet, i år blir det kämpigt för honom att ta poäng, Monza nästa där man kör med liknande set up, lika bra att man kör utan publik, årets Ferrari gör ingen tifosi glad.
 
AR har ingen bra bil heller i år, samma gäller för HAAS, men de blev bara hundradelar efter Ferrari duon i kval ett, något som säger det mesta om Ferraris totala kollaps  i år, det börjar bli Toyota vibbar kring  Ferrari som är på god väg att bli en FIAT med Ferrari motor utan knuff.
 
Det om kvalet, i år har det diskuterats om low rake vs high rake, några stall har övervägt att dumpa high rake konceptet till förmån för low rake dito, så var ligger skillnaden ur aeroaspekt? Tja, enkelt uttryckt kan man säga att low rake bygger på "fast" aero och high rake på "rörlig" aero, hos low rake är diffuser flödet konstant oavsett banprofil, hos high rake varierar det en del när man "stallar" framvingen på rakor ,och åter igen när man bromsar och nosen sänks, båda koncept har sina nack och fördelar. En low rake bil brukar ha lite bättre aerobalans eller ska vi kalla den för totalbalans än en high rake dito, som i sin tur brukar ha en något starkare framända, men har samtidigt en mer "flytande" balanspunkt som gör bilen mer nervös och svårkört. En low rake bil med sin mer stabila bakända passar bäst för förare som vill ha mycket grepp bak, och en high rake bil med en stark framända för förare som vill ha en bil som styr in bra, det har funnits high rake bilar med även stabil bakända, men då handlade det om blow diffuser konceptet som var något helt annat jämfört med dagens high rake koncept.  Förlusten av blow diffuser ledde till trixande med flexaero hos high rake bilar, bland annat i slutet av golvet framför bakhjulet, liksom att förse golvet med  "hål" i samma region osv, allt detta för att bättre kunna skärma av diffusern. FIA tittade på det och gav kalla handen och tvingade designers att försöka hitta på något nytt , när man 2022 går över till ground effect konceptet får samtliga tänka om, mer eller mindre, men det är "kortare väg" från low rake till ground effect än från high rake, så det är mycket möjligt att Mercedes kommer att behålla sin dominerande ställning även 2022 när den nya eran tar vid.
 
 
 
Dagens grid girl ser framemot morgondagens race, utrustad med paraply i fall att.
 
Amen,..må morgondagens race bli något utöver det vanliga.     
 
      
 
    

THIS IS A MAN´S WORLD

 
 
Dags att kliva in i F ettans "man cave", att lyckas på Spa-Francorhamps kräver stake utöver det vanliga, raceimpotenta är inte kallade, och erektil dysfunktion i gasfoten kan inte botas med högoktanig race testosteron om man vänsterbromsar alltför tidigt.
 
Spa erbjuder ett antal lämpliga omkörningstillfällen, det första redan när man svänger in i La Source efter ett kort dragrace som sedan tar ny fart mot Eau Rouge, vi har tidigare sett ett antal fina övertaganden just mellan La Source och Eau Rouge. Ligger man nära nog genom Eau Rouge-Raidillon yppar sig nästa chansen för omkörning i slutet av Kemmel rakan, och en till genom Les Combes och så vidare, det går att köra om på Spa lite överallt inklusive in i -genom sista höger-vänster svängen och ut på start-mål rakan.
 
La Source bjuder lite olika spårval, en del förare väljer att  svänga in snävt, andra föredrar att ta lite mer höjd för att få bättre traction ut ur La Source, sammanstötningar är inte helt ovanliga när någon bromsar för sent och brakar in i sidan på motståndaren, Grosjean har tidigare skapat  en hel del spektakulär underhållning på Spa redan under första varvet.
 
Även om banans snabba kurvor i sig förutsätter att man borde köra med en hel vinge, så måste man avstå från det på grund av banans  snabba fullfartspartier, för mycket vinge kostar toppfart och man blir ett lätt byte i slutet av Kemmel rakan. Greppnivån från asfalten är relativt hög, och däcken utsatts för höga belastningar både vad det gäller den laterala och sidobelastningen, behovet av traction ligger något över  "mediumnivå" liksom bromsslitaget.
 
På grund av att man kör med relativt lite vinge kräver Spa en välbalanserad bil som kan hantera snabba kursförändringar utan att rolla, på den punkten är Mercedes i en klass för sig, dock kan mycket nederbörd ställa till det för Mercans low rake koncept och gynna bilar med high rake dito. Just nu siar väderprognoser om typisk Spa väder, skurar och temperaturer kring 16-18 grader under fredag-lördag, och mer ihållande regn och 14 grader på söndag, med andra ord, kan bli läge för en något annorlunda tio i topp resultatlista när racet är över. Banans karaktär gynnar de med en hästkraftstinn motor på tortt underlag, men i regn är det mer körbarheten som fäller avgörandet, på Spa är det fortfarande fritt fram att använda "party mode" inställningar under kval och mappa om till race.
 
Det om Spa, nu när samtliga stall har skrivit på det nya Concorde avtalet, och Ferrari har kvar sin vetorätt, så såg de röda sin chans att slå tillbaka angående hur man utnyttjar extraenergin från MGU-K - ERS. Jag har ju redan tidigare påpekat, att Ferraris exceptionella kvalfart under förra säsongen inte var bränslerelaterad, utan extraenergi relaterad. FIA hade tidigare godkänt Ferraris tveksamma lösning hur man samlade, lagrade och använde sig av extraenergin, men ändrade sig när Mercedes via RBR krävde att FIA skulle undersöka lagligheten av systemet på nytt, och slöt en hemlig överenskommelse med Ferrari som ledde till att de rödas övertag kastrerades över en natt. Nu har Ferrari tvingat FIA att agera i samma ärande även för de andra motortillverkarnas del, och undersöka hur deras lösning angående samlandet, lagrandet och användningen av MGU-K relaterad extraenergi förhåller sig till FIAs reglemente, där av FIAs plötsliga beslut att förbjuda användandet av "party mode". I såna här oklara äranden tycks FIAs första prioritet vara att klara sig själva helskinnad ut ur det hela utan att helt tappa sin trovärdighet, och ge  sken av att  samtliga inblandade behandlas på ett likvärdigt sätt.
 
Tro det den som vill, FIA gör ofta oväntade drag  enbart i syfte att vilseleda mediamurvlarna och fans vars förmåga att vara källkritiska kan ifrågasättas. FIA drar en vals, mediamurvlarna fabricerar klickbete nonsens som fansen sväljer med hull och hår, och ur det hela uppstår en perfekt social media storm helt utan verklighetsförankring, som skapar ett absurt diskussionsunderlag av lösa rykten och rena lögner som håller fansen upptagna i totalt meningslösa diskussioner om något som inte ens existerar. Nu behöver ju inte mediamurvlarna FIA för att skapa nonsens artiklar, i fallet Ferraris kvalfart ryktades det om hur man störde flödesmätaren, eller hur man bunkrade bränsle och liknande hittepå  journalistik av teknisk totalt okunniga "F1 experter". Det sorliga i det hela är hur fullständigt fansen saknar all källkritik, man blir inte expert angående det tekniska bara för att man skriver för en kvällstidning, eller för att man sitter och kommenterar ett F1 race för ett TV bolag, det krävs lite mer än så att för kunna kalla sig för en F1 expert.
 
Det om F1, den svenska Indycar duon har varit i farten igen när Indy 500 gick av stapeln, dock saknades just farten för båda två. Ericsson satte sin bil i muren sin vana trogen, och Rosenqvist hade ett av sina "nu är jag helt osynlig" race. Marcus tycks helt sakna den berömda "rumpkänslan" som skvallar om när man ligger på gränsen, och Felix dras fortfarande med sin upp som en sol, ner som en pannkaka prestationssvaj, om han inte vinner så är han helt osynlig genom ett race.
 
Den svenska duon sitter i vinnarmaterial, men har blivit pinsamt avklädda av den 40 åriga veteranen från Nya Zeeland. Dixon har tre vinster, två andraplatser, en femteplats och en tolfteplats från sju race, Ericsson har följande resultat, 19, 6, 10, 4, 9, 9, 32, Rosenqvist 20, 15, 18, 1, 14, 15, 12, siffror som  talar för sig på ett obarmhärtigt sätt. Den första man jämförs med är ens teamkompis, och i den jämförelsen väger svenskarna lätt, kan vara ett  läge att skärpa sig för båda två om man vill bli kvar i Indycar.
 
Dagens grid girl har glimten i ögat och nära till skratt, skrattar bäst den som skrattar sist, något som gäller även inom racing.
 
Amen,..må höstens intåg vara med er.