LAST CHANCE FOR ROMANCE

 
Smekmånaden mellan F1 fansen och F1sporten tog slut för länge sedan, något som tydligen har passerat hos de ansvariga inom F1 cirkusen tämligen obemärkt, trots att skilsmässan lurar bakom hörnet av de överdådiga skrytbyggen bakom depåområdet, där makthavarna isolerar sig från verkligheten när de räknar sina inkomster.
 
Racing för mig innebär att köra så snabbt som möjligt, inte att sitta och pilla tusen olika knappar på ratten, ladda batterier, spara bränsle, spara däck, spara allt på fartens bekostnad till det absurda ,där racing slutar att vara racing, och förvandlas till en surrealistisk fantasi om en grön värld, där F1 leder utvecklingen inom miljötänkandet till takterna av valsång, F1 kan varken rädda världen från klimatkatastrofen eller pekas ut som boven i dramat, F1 sportens miljöpåverkan är lika marginell som en bensindroppens behov av utrymme i de oljeproducerande ländernas jättecisterner.
 
Jag är trött på att stirra på en tom bana, när alla sitter kvar på depån för att spara på något, jag är trött på långsamma bilar som är så lättkörda och tama, att vem som helst klarar av att köra dem, jag är trött på att ta del av varvtider som ligger 10 sekunder efter varvrekordet, jag trött på alla fantasilösa banor ritade av Tilke, där alla riskmoment har avlägsnats,.och jag är trött på att påpeka allt det ovannämnda om och om igen, ge mig riktig racing eller lägg ner skiten, go hard or go home.
 
De allra flesta varvrekorden härstammar från 2004, tex Australien, 1.24.125 av Schumi i en Ferrari, årets snabbaste varv sattes av Hamilton med 1.30.945.  I Malaysia hålls rekordet av Montoya med 1.34.223, årets snabbaste varv sattes av Rosberg med 1.42.062.   I Kina är det gällande rekordet 1.32.238, årets snabbaste varv var 1.42.208.  Tretton av varvrekorden kommer från åren 2003-2005, de allra flesta, 11 stycken från 2004, när man körde med räfflade däck.
 
Först nu har de ansvariga visat tecken att vakna ur sin drönartillvaro, men är det för lite för sent, går det fortfarande att rädda F1, eller är det game over inom kort?
Svårt att säga, men så länge Bernie&co springer ärenden åt bilindustrin på sportens bekostad, och försöker med alla medel gömma sporten i betalkanaler , där man tvingas betala för hela paketlösningar istället för att erbjudas  möjligheten att enbart välja ut en viss sportgren, lär åsskådarflykten fortsätta med allt vad det innebär för sportens överlevnad.
 
Ge oss riktig racing igen med 1200 hk motorer utan hybridskräp, ge oss bilar med så mycket down force att ögonen poppar ut hos chaufförer som Derek W uttryckte sig i ämnet, ge oss bilar som är djävulskt svårkörda och snabba nog att slakta alla gamla varvrekord, om inte, kör upp era hummande hybrider där bak och försvinn, jag tittar heller repsiser från den gamla, goda tiden när F1 fortfarande var riktig racing.
 
Som en avslutning, ett varv på Spa med Kimi, året var 2004, Kimi har fortfarande varvrekordet med 1.45.108 just från 2004, 2014 gick snabbaste varvet på 1.50.510,.det kallas utveckling, att F1 måste anpassa sig efter dagens realiteter, det må vara så, men som tur är, så måste inte jag göra det, utan kan fortfarande vrida klockan tillbaks, och njuta av riktiga F1 bilar i händerna av riktiga chaufförer.
 
Amen,..må riktig racing vara med er ,om den dyker upp igen 2017.
 
www.youtube.com/watch?v=t1H6RCXB_bw     
 
PS. Som en jämförelsepunkt, ett par varv på en Super Bike runt Spa, dock inte under raceförhållanden, utan lite paradåkning, men märk skillnaden genom kurvor, hur mycket två hjul extra och grymt mycket down force betyder i kurvhastighet,.jag har själv kört på Spa både på två och på fyra hjul, som bilbana är den simply the best, som hojbana si så där,.Kimi i sin tur har varvrekord på riktiga förarbanor, som Spa, Suzuka och Barcelona,.intressant.DS.
 
www.youtube.com/watch?v=bfrOmPEAfWM       

MOTOR ROCK MELTDOWN

 
Jag drabbades av en våg habegär relaterad skit, när jag såg skapelsen här ovan i Italien, en Ducati 1199 Superleggera, en riktigt "mean machine" , vill ha, nu!
 
Pajaserna inom F1 cirkusens senilmaffia har åter igen drabbats av en härdsmälta, den dynamiska duon Bernie Ecclestone& Max Mosley levererar föga genomtänkta teorier om tekniska lösningar, som ska rädda kungaklassen från en undergång av tredje graden.
 
Bernie vill lätta på bestämmelser och regler kring motorer, enligt honom borde man kunna välja mellan olika motorvarianter, V8 med eller utan turbo, V6 med hybridteknik eller utan med dubbelturbo,.varför inte en Boxer 12 eller en V12 diesel, eller kanske en ångmaskin?
Visst har det förekommit diverse olika motortyper samtidigt, men då har det  allt som oftast varit på grund av en  övergångsperiod, när man gav stallen en möjlighet att välja fritt under viss tidsperiod med tanke på de kostnader, som uppstår i samband med ett byte av motorkonstruktionen.
 
Max i sin tur vill införa ett kostnadstak, och ge samtidigt stallen fritt fram inom det tekniska bortsett från den säkerhetsrelaterade biten,.hur enfaldig kan en människa bli?
Är det ingen som har upplyst Max om det faktum, att ett kostnadstak och fritt fram inom det tekniska är en ekvation som är omöjlig att få ihop, fritt fram inom det tekniska är lika med astronomiska kostnader, samtidigt som ett kostnadstak är lika med kastrering av den tekniska utvecklingen i F1,.det är inte särskilt många aktiva hjärnceller i bruk numera hos den gode Max, sluta pudra näsan på L.A way Max, dvs, på insidan.
 
Jag i min tur har blivit uppmärksammat av några feministdamer via mail, det sedvanliga dravlet om kvinnan som objekt etc,.vad är mannen i så fall, en subjekt, parentes,  kommatecken eller något annat oväsentligt ur grammatiken?
Lättklädda damer ska tydligen inte få förekomma någonstans, varken i form av grid girls, eller liggande på en hoj under en motorshow, dock ska det vara fritt fram att visa sig toppless i ett badhus i jämnställdhetens namn.
 
Ok, då kör vi på i jämnställdhetens namn med några bilder, de känsliga subjekt/parentes/kommatecken varelser bör blunda på grund av risken för allvarliga störningar på den mentala hälsan orsakat av bildmaterialet.
 
 OBJEKT
 SUBJEKT
 
OBJEKT
SUBJEKT
Ok, nu kan ni öppna ögonen igen, dags för lite renande bad mother fucker musik med en helt brudfri video,.visst är BL duktig på med den här jämnställdhetsbiten av livet?
 
Amen,.må jämnställdheten och manliga hängbröst vara med er.
 

NO MONEY NO HONEY

 
No money no honey, F1 är sinnesbilden av Arrivabenes meddelande till Marussia, inga pengar, inga motorer.
 
F1 är den heliga treenigheten, hallicken, horan och torsken, dvs, ägarbolaget CVC Capital Partners med Bernie i spetsen, stallen och publiken, alla tre lever i en symbios styrd av ekonomiska intressen, notan betalas,som alltid, i sista hand av torsken, av dig och mig, av oss, på ett eller på annat sätt, direkt eller indirekt, men det är alltid torsken som står för notan.
 
De stora stallen har en budget kring 2.5 miljarder kronor, pengarna är i för sig ingen garanti på framgångar, utan duktig bemanning är chansen att lyckas obefintlig som Toyota fick erfara. Ibland kan man med lite tur lyckas med en förhållandevis liten budget att nå toppen, men Brawn GP sannsagor inträffar ytterst sällan eller aldrig, pengar är lika med en duktig designer/ingenjörskår, att ha råd med att ta fram uppdateringar på löpande band, att ha råd med att misslyckas med uppdateringar ibland, och att ha råd med att anlita de bästa förarna.
 
Barcelona är en bana där det ovannämnda brukar visa sig, tex RBR kommer med helt nya chassies som ska kraschtestas inom kort, i princip med en helt ny bil, Mercedes och Ferrari kommer med mängder av nya uppdateringar, inte bara med en ny fram eller bakvinge, utan flera olika varianter, liksom flera olika varianter av golv och diffuser osv.
 
Williams hade en bra säsong 2014, men framgången hade sitt pris, Williams gick back 442 miljoner 2014, så mycket kostade det extra för dem att nå en tredjeplats i konstruktörsmästerskapet, väl använda pengar enligt Frank.  Han har givetvis rätt, toppresultat alstrar sponsorintressen som i sin tur alstrar nya inkomster. Kaltenborn hos Sauber säger, att stallets framgångar under årets fyra första race har väckt intresse bland tilltänkta sponsorer, något som Sauber verkligen är i behov av, eftersom precis lagom till Barcelona är det Sutils tur att lämna in en stämning för kontraktsbrott mot stallet, han lär använda sig av samma metoder som Van der Garde gjorde i Australien, och med all rätt, han betalade in under hela fjolåret det överenskomna beloppet punkligt månad efter månad mot ett löfte om en racesits under 2015, det blir intressant att se, om  Kaltenborn kan slingra sig undan en gång till, om hon har pengar nog att göra det.
 
Pengakarusellen i F1 omfattar givetvis även banorna, CVC och Bernie kammar in hutlösa summor från banägarna, så mycket pengar, att allt flera klassiska banor riskerar att få kasta in handduken i kampen om att får arrangera ett F1 race. 
Det finns de i Sverige som drömmer om Sveriges GP, glöm det, när länder som Tyskland och Frankrike har problem att ta fram tillräckligt med kapital, hur skulle då ett litet land som Sverige kunna lyckas med det. Inte ens då,om alla nordiska länderna skulle göra en gemensam sak för att arrangera ett F1 lopp skulle man kunna ro hem ett kontrakt med CVC och Bernie, bara Bernie själv plockar ut mer än en miljard om året ur systemet, den summan ger en fingervisning om hur mycket banägarna får betala för att få arrangera ett lopp.
 
På tal om Bernie och pengar, en klok man med mycket pengar ser givetvis till, att skriva ett äktenskapsförord innan man gifter sig, men nu är ju Bernie varken klok eller en man, utan en trägårdstomte med en IQ som en ostmacka, så han hoppade över det hela.
Öststatsdamer som ex frun Slavica är väldigt penningmedvetna som regel, så Bernie fick pröjsa 750 miljoner pund för nöjet att bestiga berget några gånger, niotusensjuhundrafemtiotre miljoner kronor, eller mer exakt 9,753,150000,0 kronor,.trägådstomten borde ha gjort som Max Mosley istället, anlitat riktiga proffs som tar betalt per påstigning, blir lite billigare på så vis.
 
Nästan 10 miljarder kronor är onekligen rätt så mycket pengar, så kanske fick Bernie i alla fall sista ordet i frågan om vad man skulle välja ur Kama Sutra.  Doggystyle må hända, och liten som han är, och stor som frugan var, blev det som en kärleksakt mellan en chihuahua och en Grand Danois, fördelen med att vara en tvärhand hög ligger i, att man kan stand up and fight, man når upp till drömmarnas mål och inga röda knän för Bernie med andra ord, lite som att stå rak i ryggen och lätta på trycket i en pissoar på en barntoalett.
 
En annan inom F1 cirkusen som låter pengarna rulla är Lewis, pojken tröstshoppar som aldrig förr efter det att pussykatten Nicole dumpade honom, den tredje superbilen har tagit plats i garaget, den här gången en McLaren, innan dess var det en La Ferrari och en Pagani,.aj, aj, det svider i det Hamiltonska hjärtat, men knappast i plånboken.
 
Ja ja, det om F1 och pengar, F1 paussar så det kan vara läge för lite sommarnöjen, tex hoppa tresteg eller åka pulka efter en stadsjeep, öva varpa eller spela schack, kasta vatten,..eller åka hoj;-)
 
  
 
Amen,.må sommarnöjen vara med er,.och barn, prova inte den sistnämnda där hemma.