SAME OLD STORY

 
 
Allt var som det brukar vara när Verstappen tog karriärens trettiotredje pole två tiondelar före Leclerc, inte oväntad utveckling på något sätt även om klickbete kåta kvällstidning "experter" efter tester och den fria träningen svamlade om Mercedes sensationella form. Nu gjorde Russel visserligen bra ifrån sig genom att ta tredje rutan, men kval är kval, dagens race kommer ge en bättre bild om styrkeförhållanden mellan stallen,det vill säga, vem har en bil som tar hand om däcken med mycket bränsle i bagaget. Sainz som fyra och Perez som femma är väl vad som förväntas av andraföraren, den spanska gammeltjuren Fernando satte McLarens ungtuppar på plats, Hamilton gjorde en mindre lyckad insats som nia, och Hulkenberg som tia gjorde som han brukar göra, tog sig till kval tre. Tsunoda slog Ricciardo, Stroll fick stryk av Alonso, Albon krossade hobbyföraren Sargeant, Magnussen hängde inte med i Hulkens tempo, Bottas slog Zhou med minsta möjliga marginal, i det sista ledet hittar man Alpine duon Ocon-Gasly. 
 
Så, vilka slutsatser kan man dra av gårdagens kval? Tja, som sagt var, RBR är i en klass för sig, och Ferrari har en bil som är snabb i kval, huruvida den har blivit av med sin aptit för däck återstår att se, men den är mer välbalanserad och lättkört än fjolårets bil. Samma sak med Mercedes, helt ok i kval, men dess raceform vet vi ingenting om ännu så länge, men den kan knappast utmana varken RBR eller Ferrari om podiums. Alonso i sin AM finns alltid där och fiskar efter en podium plats om andra hamnar i problem, i ren speed räcker inte AM till att utmana de bästa. Norris och Piastri som sjua och åtta i kval kan ses som ett steg bakåt, men enligt McLaren själv har de till i år satsat mer på en bil som är snabbare i race än fjolårets på bekostnad av kvalprestanda. Det är något som RBR brukar syssla med, skillnaden är att Neweys bil är ändå snabb nog även i kval, Neweys Prao elever hos McLaren tycks ha lite svårare med det. RB är på ett ungefär på samma nivå som ifjol i kvalform, hur de är i race lär visa sig idag, Sauber är snäppet bättre än de var ifjol, Williams med. HAAS är som vanligt, snabba i kval men kommer rasa i race, och Alpine är helt vilse med en bil som dras med 10 kilos övervikt och pendlar mellan under-överstyrt rätt så brutalt, för mig är det en gåta hur de lyckades med bedriften att bygga en så överviktig bil. Kikar man på toppfartsnoteringar så ligger Williams och HAAS på topp, med andra ord, årets bilar för deras del följer samma koncept som fjolårets, snabba rakt fram som fungerar på vissa banor om däckhanteringen är ok, på banor där det krävs mer av aeropaketet i form av downforce fungerar det inte alls.
 
Det om F1, i F2 gjorde "underbarnet" Kimi Antonelli sin debut, gick så där, efter ett svagt kval slutade han på en fjortonde plats i racet, kanske var steget från FRECA till F2 lite väl stort, vi får väl vänta och se hur det går för Mercedes junioren framöver, man ska inte döma ut någon efter ett race. Bättre gick det för RBR junioren Arvid Lindblad i F3 där han gjorde sin debut, vinst direkt i sprintracet för "halvsvensken", dock ska man komma ihåg att i sprinten gäller omvänd startordning, man vänder de första tolv, Lindblad hamnade nia i kvalet och fick därmed starta som fyra i sprinten med de bästa från kvalet bakom sig. Sämre gick det för den andra svensken Dino Beganovic, han startade som tolva eftersom han var kvaletta, körde på en annan förare direkt i första kurvan, fick punktering och 10 sekunders starff för sin blunder, idag startar han racet från pole, man får väl hoppas på att det går bättre för Dino idag.
 
Så, vad blir det mest spännande angående F1 i år? Förarnas Silly Season antar jag, det är hela 12 förare vars kontrakt går ut i år, Perez, Sainz, Alonso, Ocon, Gasly, Tsunoda,Ricciardo, Bottas, Zhou, Magnussen, Hulkenberg och Sargeant, Silly Season utan extra allt eftersom toppförarna redan har kontrakt, men det blir ändå spännande att se var förarna hamnar och vilka som eventuellt tvingas lämna sin sits i F1. 
 

Dagens grid girl ser framemot dagens race, så även jag, synd bara att det inte körs på en riktig bana i ett vettigt land utan i en illaluktande armhåla mitt i öken.
 
Amen,..må lördagsdrinken vara med er.     
 
 
 
      
 
       

Kommentarer :

#1: Putte

Hej! Blir minst sagt spännande race idag, se vilka som kan hålla däcken i skick med god fart. Har en annan fråga till dig som kanske hör mer vad som händer bakom. Vad handlar allt detta om Horner om?? Är det ett maktspel bakom kulisserna i RedBull eller har han på riktigt gjort bort sig?? Vet du något mer om detta än vad man kan läsa sig till??

skriven

Kommentera inlägget här :