FORMULA ONE FUNNY FARM

 
Jag flydde det svenska novembermörkret hit till Malaga, och ämnar stanna här hos några vänner veckan ut, det var rätt så roande att lyssna på de spanska F1 kommentatörernas åsikter om både det ena och det andra, skiljer sig rätt så markant från de tyska och de brittiska både vad det gäller innehållet och intensiteten om vi säger så.
 
Podium nummer 16 för Hamilton, nummer 12 för Räikkönen, och nummer 10 för Verstappen 2018, ett race kvar att köra.
 
Resultatlistan för Formel 1...
 
...och för Formel 0,5.
 
Brasiliens GP hade ett visst underhållningsvärde, mest på grund av att RBR offrade en del kvalpace till förmån för racepace på en bana där det faktiskt är möjligt att köra om, smart set up arbete av RBR.
 
Hamilton vann med lite tur, Verstappen tappade segern efter en sammanstötning med Ocon, inte helt genomtänkt körning av Ocon, men knappast av Verstappen heller, han hade gott om plats på vänstersida men valde att styra in snävt och stötte ihop med Ocon, båda två snurrade och Verstappen tappade segern.  Lite mer kyla bör man visa när man leder racet och ska varva eftersläntare, Verstappen har lite väl bråttom ibland.
 
Kimi gjorde ett bra race och belönades med podium nummer 12 för året, Ricciardo gjorde allt och lite till för att ta sig förbi men fick se sig slagen för den här gången, det blir intressant att följa hur dessa herrar hanterar situationen att försöka vara best of the rest under nästa säsong.
 
Varken Bottas eller Vettel hade farten att utmana om podium, den förstnämnda hade en wingman uppdrag att ta hand om, den sistnämnda saknade grepp bak.
 
Vettels blivande stallkompis Leclerc knep titeln best of the rest före HAAS duon Grosjean-Magnussen, den sista poängen gick till Perez, på en kort bana undvek trion Leclerc-Grosjean-Magnussen förnedringen att bli varvade även om de hamnade en bra bit efter segerherren Hamilton.
 
Marcus Ericsson gjorde ett starkt kval, men ett svagt race innan han tvingades bryta med en skadeskjuten bil, en dålig start följd av en sammanstötning med Grosjean bäddade för det dåliga slutresultatet. Mackan verkade lite tagen av stundens allvar när han fick starta racet mitt i smeten bland toppförare, kom iväg dåligt och tappade många placeringar redan under första varvet, skickade Magnussen utanför banan några gånger och blev sedan själv utklämd av samma Magnussen, farten fanns i bilen men inte i Marcus den här gången.
Kampen om dagens dagispris i Brasilien gick mellan Verstappen...
 
...och Hamilton, den förstnämnda utmärkte sig efter racet genom att knuffa Ocon ett antal gånger i vägningsrummet, den sistnämnda under/efter kvalet när han först låg i vägen för Räikkönen och senare för Sirotkin, skällde sedan ut ryssen som respektlös bara för att senare ta tillbaks allt. Inget starff för Hamilton i vanlig ordning för hans korkade tilltag på banan, hade det varit någon annan förare så skulle FIAs domare drämt till med ett straff direkt. Till exempel  så fick Magnussen en straffpoäng för att ha kört för sakta under sitt invarv på kvalet när han försökte lämna plats för de som var på sitt snabba varv, typisk FIA, en del förare straffas aldrig, några andra hela tiden utan något vettig skäl.
 
Så, vem vann det prestigefyllda dagispriset i Brasilien? Den dynamiska duon Verstappen-Hamilton får dela på  priset, båda två agerar som tioåringar med attitydsproblem mellan varven. Väx upp nu gossar, det är inte  en sandlåda med leksaksbilar  som ni leker i , utan i motorsportens kungaklass, agera därefter även om ni har glömt bort att ta er ADHD medicin.
 
PS. Francisco Sanchez text på spanska här ovan i fallet Verstappen lyder på ett ungefär följande sätt: "När ska de ge honom en napp så att han inte gråter så mycket?" DS.
 
Det om Brasiliens GP och ungar med attitydsproblem, det är rätt så komisk när Liberty Media först anklagade Bernie att enbart försöka tjäna pengar på sportens bekostnad, och sedan själv ge klartecken för ett race i Vietnam samtidigt som de diskuterar om att dumpa Silverstone. Vietnam är knappast känd för sin långa motorsport tradition, Silverstone och England däremot är det i allra högsta grad, Liberty Media är på väg att göra en Bernie, det vill säga, att ta pengarna och skratta hela vägen till banken,..dock kan det bli kul för mina läsare i Vietnam att få ett hemmarace.
 
Apropå 2019, Pirelli ämnar ta i bruk däck med 0,4 mm tunnare slitbana för varje race, något som kan väcka vissa misstankar hos Mercedes konkurrenter, det var nämligen just Mercedes som drev lobbyism för tunnare slitbana eftersom deras bil fungerar bättre med däck som har tunnare slitbana,..Pirelli+Mercedes=sant?
 
Dagens grid girls är glada Corona brudar, för min del lär det bli några öl lite senare idag,..life is good.
 
Amen,..må F ettans dagisbarn vara med er.      
 
 
         
 
    

FAIRYTALES OF FORMULA ONE

 
Ibland överträffar verkligheten sagan om F 1, och då i allra högsta grad hos familjen Räikkönen när det är dags för Halloween firandet,.vore intressant att se vilka reaktioner det skulle skapa på depån i Brasilien om Kimi dök upp där i sin Halloween utstyrsel.
 
 
Inför nästa säsong har sagan om F1i första hand handlat om det nya aeropaketet efter FIAs direktiv, som skulle skapa omkörningsmöjligheter utöver det vanliga.  Ca 30% av down force försvinner när man ligger för nära bilen framför en, enligt FIA skulle deras nya giv reducera förlusten av down force med 10%, och därmed skapa bättre möjligheter för omkörningar.
 
Jag har under det gångna året diskuterat med några aeroansvariga om FIAs direktiv och dess förväntade påverkan på omkörningar, effekten enligt dessa herrar kommer att bli den som jag befarade redan i förväg, det vill säga plus minus noll. Den förlusten av down force som FIAs nya direktiv inför 2019  skapade har man redan hämtat in, så ännu än gång blir FIAs agerande ett slag i (aero)luften.
 
Det kommer att bli en slakt av framvingar utan dess like när framvingen nästa år blir 20 cm bredare, en hjul mot hjul  kamp kommer i praktiken bli en omöjlighet eftersom det samtidigt kommer att innebära en framvinge mot framvinge kamp när framhjulen inte längre skyddar framvingen, det är inga billiga grejer som kommer att förvandlas till kolfiberskräp, en framvinge går löst på ca 200000 kronor.
 
En bild säger mer än tusen ord, dock inte för FIA, det går att ligga nära, riktigt nära med rätt designgrepp utan att det kostar mycket pengar. FIAs nya slag i (aero)luften kommer att kosta mellan 20-30 miljoner per stall helt i onödan eftersom nyttan av ingreppet blir plus minus noll, det är inte billigt att i princip bygga om hela aeropaketet.
 
Apropå bilden här ovan, den kan ju bli dagens läsarfråga, den gula bilen är en Fittibaldi med Keke Rosberg bakom ratten, men vem sitter bakom ratten på den rödvita med nummer 1 på sidan av sidepodsen?
 
 
En sagofarbror av rang i F1 är herren på bilden här ovan med PETRONAS loggan på ryggtavlan, Mr Wolff, hela hans ledarstil går ut på att dra en vals eller helst två alltid när tillfället yppar sig.  Ett bra exempel är hur mycket Mercedes F1 äventyr enligt "säkra Wolff källor" kostar företaget på årsbasis. Toto yrar om miljarder när Mercedes i själva verket kommer undan med ca 350 miljoner per år, resten av teamets årliga kostnader täcks av dess sponsorer, de ovannämnda 350 miljoner i sin tur ryms lätt och ledigt inom Mercedes årliga PR-marknadsföring budget, så egentligen kostar deras F1 äventyr inte ett öre extra utöver det vanliga, utan de tjänar istället en bra slant tack vare den globala exponeringen som F1 bjussar på.
 
Finns det inga ännu mer vidlyftiga  sagofarbröder inom F1 cirkusen än Mr Wolff?  Absolut, och då i första hand bland så kallade F1 journalister, som helt oblygt och utan eftertanke drar den ena lögnen efter den andra för den inte alltför källkritiska fanskaran. Historier om inre stridigheter inom toppstallen, om förarbyten som aldrig kommer att ske, om fantasilöner som inte existerar, om förarkontrakt som har aldrig skrivits på osv. Det spelar ingen som helst roll om herrar F1 journalister jobbar för den "ansedda Autosport", eller för den "oberoende" Race Fans med Keith Collantine i spetsen, Autosports cricket experter ,och Race Fans Collantine, som borde ha blivit kvar i universitetet och fortsatt med sina historia studier jobbar efter samma grundprincip, dra en vals och kamma in klickar från inget ont anande F1 fans.
 
 
 
Hur ska man råda bot på all galenskap i F1?  Kanske med hjälp av lite musik och med glimten i ögat.  Dagens grid girl har blivit ersatt med dagens guitar girl Sophie, och två av hennes låtar med passande titlar.
 
After Insanity.  https://youtu.be/go6t83nMuNg  
New Rules.       https://youtu.be/g7W-uHhbgbs
 
Amen,..må F ettans sanna lögner vara med er.    
 
            
 
 
      
 
        
 
 

BRAZILIAN WAXING

 
 
 
 
Kort lunchrast polemik om det som komma skall på Autódromo José Carlos Pace, där just Carlos Pace vann ett race 1975 i sin Brabham Ford, sedan dess har flera av hans landsman gjort om hans bedrift, man får en nästan surrealistisk känsla av faktum, att det i år saknas en brasse i startfältet med tanke på landets långa motorsport tradition.
 
På den här banan kör man "anti-clockwise", något som belastar nackmuskulaturens vänstersida i allra högsta grad genom banans många vänsterkurvor, där racelinjen är som bikinilinjen, hårfin, dock finns det ett flertal omkörningsvänliga banavsnitt på Interlagos, bland annat i slutet av start-mål rakan när man bromsar hårt att ta sig an Senna S dubbelkurvan.
 
Det gäller att vara i god fysisk form på Interlagos, den är en bana som skiljer pojkar från män, en kycklingnacke från en tjur dito, årets bilar skapar höga G krafter som klämmer  musten ur en otränad förare.  Att hitta en välfungerande set up brukar inte vara något problem på Interlagos, dock vet man aldrig i förhand i år hur Pirellis däck kommer att leverera på diverse banor, så det kan hända att någon missar åt det grövsta även i Brasilien. 
 
Regnskurar är inget ovanlig fenomen så här års i Brasilien, jag kan tänka mig, att till exempel RBR duon skulle välkomna ett regnrace med tanke på hur mycket down force man kan få ut ur årets RBR, kampen om podiums blir i vanlig ordning en uppgörelse mellan de "tre stora".
 
 
 
 
Det om Interlagos, som ni säkert redan vet, så har Marcus Ericsson skrivit på för Indycar stallet Schmidt-Peterson Motorsport, dags för Marcus att ta upp kampen med Felix Rosenqvist om "Best of Swedes" titeln här på andra sidan av Atlanten. Jag önskar Mackan lycka till med hans nya satsning, någon comeback i F1 lär det inte bli för hans del, kanske lika bra det, att harva runt i F1 år efter år utan chans att ta en podium gör ingen förare glad. 
 
Damen på bilden här ovan heter Cassandra Talula Diaz-Greiz, lika med med kvinnan som anklagade Kimi och hans vän för sexuella trakasserier i en krog i Kanada för några år sedan efter Kanadas GP. 
En domstol i Kanada har avvisat hennes begäran att ta upp det påstodda brottet, något som har fått Cassandra att i hårda ordalag kritisera både poliskåren och rättsystemet i Kanada i hennes blogg.
Jag läste hennes funderingar och skickade följande kommentar till hennes blogg, där kommentarer innan publiceringen måste godkännas av bloggaren:" You took a gamble to earn some money and fame, it didn´t work out, case closed, stop whining and move on with your life".  När damen sedan publicerade "min" kommentar, så visade det sig att hon hade modifierat min kommentar en liten smula, helt plötsligt hade min kommentar följande innehåll:"You did nothing wrong. We are with you".
Så, vilka slutsatser ska man dra av hennes agerande? Jo, att jag träffade helt rätt i min kommentar, och att hon bara är en bekräftelsesjuk "golddigger" som försökte tjäna en slant i metoo# moralpanikens efterskalv, Kimis läger har lämnat in en polisanmälan om utpressningsförsök mot den gode Cassandra, det blir intressant att se hur det hela slutar, kan bli en dyr affär för fröken Diaz-Greiz om det vill sig illa.
 
Apropå mina planer inför den kommande vintern, jag ska tillbringa en del tid i Italien är det tänkt, även den här gången handlar det om hästkrafter, många hästkrafter, dock inte på hjul utan på vatten, på 50 talet klämde man in en Cadillac V8 i en Riva...
 
...några år senare två Ferrari V8 maskiner med 390 hk på vardera...
 
...och om inte det var nog, så tog man två Lamborghini V12 spisar istället...jag ser framemot för att få skruva lite och lära mig hur man renoverar en speedboat av trä. 
 
Dagens grid girls härstammar från den gamla goda tiden på Interlagos...those were the days my friend.
 
Amen...må kurvorna vara med er.