SOCHI SHASHLIK

 
1         Bottas
2         Hamilton
3         Vettel
4         Räikkönen
5         Magnussen
6         Ocon
7         Leclerc
8         Perez
9         Grosjean
10       Ericsson
11       Sainz
12       Hulkenberg
13       Sirotkin
14       Vandoorne
15       Stroll
16       Alonso
17       Ricciardo
18      Gasly
19      Hartley
20      Verstappen
 
Tabellen här ovan visar startordningen efter diverse straffpåföljder och taktiska manövrar på däcksidan inför morgondagens race i Sochi. En del valde att avbryta kvalet på grund av byte av komponenter som ledde till en nedflyttning i startfältet, andra valde att avbryta kvalet av taktiska skäl för kunna fritt välja med vilka däck de kommer att starta racet, 2018 års F1 i ett nötskal, minimalt med racing, maximalt med paragrafrytteri och taktisk rävspel,. slutsatsen,. ett nytt världsrekord i kategorin att försöka tråka ihjäl publiken redan under kvalet,.bra jobbat FIA.
 
Ett felfri varv gav Bottas pole inför morgondagens race, och därmed även en bra chans att ta årets första vinst om nu inte Toto&co vill annat. Hamilton överkörde brutalt under kvalvarvets första tredjedel i sitt sista försök, och hade inget grepp kvar i det andra, så han avbröt varvet, och passade på istället att agera bromskloss framför Kimi och lyckades därmed sabotera sista kvalvarvet för Iceman.
 
Vettel hade inget svar till Mercedes duons tempo, hans enda chans att vinna i morgon är att ta dem båda redan i starten, något som kan sluta med tårar med tanke på hur ofta Vettel gör ödesdigra felbedömningar i racesituationer.
 
Magnussen gjorde ett starkt kval och startar från tredje ledet  tillsammans med  Ocon, fjärde ledet består av Leclerc och Perez som fick se sig slagen av sin stallkompis, Grosjean fick stryk av Kevin och startar från nionde rutan, den sista platsen i kval tre togs av Ericsson, som inte den här gången heller hittade farten att slå Leclerc. Marcus kvalvarv är tok för ojämna, han klarar inte alls att ta ut max ur bilens kapacitet på samma sätt som Leclerc gör, han tappar för mycket fart in i och genom kurvor och får därmed ingen fart med sig ut ur kurvor, kan vara läge att fundera om det är så lyckad att bromsa så brutalt hård innan man styr in.
 
Från sjätte ledet startar två Renault taktiker, både Sainz och Hulkenberg avbröt kvalet för att kunna välja med vilka däck de startar i racet. Sirotkin slog Stroll och  Vandoorne startar för en gångs skull före Alonso på grund av, att spanjoren flyttades ner några steg. De två sista leden bemannas av Red Bull gänget, där samtliga straffades för komponentbyten och avbröt kvalet i ett tidigt skede, FIAs fullständigt idiotiska regler har tagit ett skamgrepp även på kvalet, vars underhållningsvärde har mer eller mindre kollapsat på grund av all straffhysteri och taktisk rävspel.
 
Morgondagens race lär inte det heller bli någon höjdare ur underhållningssynpunkt, följa John i början av racet i syfte att spara på däck, bränsle och PU, ett depåstopp och sedan en repris av att spara på däck, bränsle och PU med varvtider som ligger tio sekunder från kvalvarvet, korv med bröd racing, eller eftersom man kör i Ryssland, Sochi Shashlik, kebab utan krydda.
 
Det om pajaseriet i Sochi, Felix Rosenqvist  lämnar Formel Elvisp, och kör Indy Car nästa år hos Chip Ganassi där han blir stallkompis med den femfaldige Indy Car mästaren Scott Dixon, bra jobbat av Lill Lövis att få in Felix i Indy Car, Felix om någon förtjänar en plats i ett toppstall,Felix gör den goda godare,38 åringen från Nya Zeeland får se upp med Felix som är snabb i allt som rullar på fyra hjul.
 
Dagens grid girl är inte rädd att skita ner sig med lite oljestänk, dock föredrar hon att meka i Moto GP.
 
Amen,..må F1 kebab utan krydda vara med er.      
 
         
 
       

WICKED GAME

 
Marcus Ericsson får nöja sig med rollen som Saubers tredjeförare 2019...
 
...Antonio Giovinazzi tar hans racesits 2019, ett lyckad byte?  Giovinazzi är inte helt utan meriter från matarserier, han blev totaltvåa  i F3 GB, F3 Europa serien och GP2/F2, men saknar enligt min mening det lilla extra som utmärker en stjärnförare.  Antonio fick chansen att visa vad han kan under två race hos Sauber utan att direkt imponera, huruvida han har lärt sig något sedan dess återstår att se, han har en något vårdslös körstil, och chansar ibland med det får bära eller brista körning som kostar mer än det smakar.
 
 
Beslutet att byta ut Marcus fattades bakom stängda dörrar av ägarbolagets styrelse på ett liknande sätt som i fallet Räikkönen hos Ferrari, hur mycket Ferrari-AR egentligen har att säga till hos Sauber är svårt att veta på grund av den bulvanverksamhet som är kännetecknande inom schweizisk näringsliv, det vill säga vem som egentligen har den finansiella majoritetsägandet hos  Islero Investment AG, men mycket talar om i det tysta, att den verkliga makten i fallet Sauber ligger i Maranello, inte i Hinwil.
 
Jag personligen tycker att det är beklagligt att Saubers ägarintressen i första hand på rent kommersiella grunder tog beslutet att byta ut Marcus mot Antonio, men det är så det hela fungerar i F1, mer eller mindre samtliga  beslut fattas enligt det strikt finansiella utan några känslomässiga eller nationella inslag i det hela, förarna är en handelsvara i F1, vars PR värde allt som oftast väger tyngre än deras körskicklighet, när man tar beslut som har en långtgående påverkan på deras framtida yrkesutövande.
 
Så, hur stora är Marcus chanser att i någon gång i framtiden åter igen inneha en racesits i F1?  Rätt så små dessvärre, men ingenting är omöjligt, Magnussen gjorde en lyckad comeback, Kvyat har chansen att göra det osv, så det är ändå viktigt för Marcus att bli kvar i F1 i rollen  som tredjeförare, man vet aldrig vad som kan hända. Mika Salo fick en gång i tiden chansen hos Ferrari när Schumacher skadade sig, så man ska aldrig säga aldrig, chansen för en comeback kan dyka upp när man minst anar det.
 
Det om Marcus öde, Alonso är en förare som aldrig tänker efter före utan skriker,gapar, och skäller ut folk utan eftertanke, något som nu tycks straffa sig när McLaren vill satsa även på Indy Car.  Honda fick ta emot mycket skit från Alonso, och säger sig inte vara det minsta intresserade av att förse McLaren med motorer för deras Indy Car satsning. Den gode spanjoren har blivit en dyr affär för McLaren på många olika sätt, hans tjänster kostar  mer än de smakar så att säga, och det är inte första gången, Alonsos skvallrande kostade Macken några hundra miljoner under hans första sejour med stallet,.konstigt att de aldrig lär sig hos McLaren, det är inte utan anledning de andra stallen tackar nej till Fernandos tjänster.
 
Det om F1, Niko Kari som har kört GP3 i år byter till F2, och kör redan i Ryssland under den kommande helgen. Det blir intressant att se hur han lyckas i F2, jag har velat se honom i en mer motorstark och större formel bil eftersom hans något brutala, attackbetonad körstil inte riktigt fungerar i GP3. Niko är snabb och duktig i trafik, men lider av den "nordiska sjukan" i form av svaga kvalresultat, och har en tendens köra slut på däcken alltför tidigt, kanske fungerar hans körstil bättre i F2, dock är inte MP motorsport som han kör för något toppstall i F2, men vem vet, kanske kan Niko ändå nå ett hyggligt resultat i Sochi.
 
 Dagens grid girl kommer fråm Hankook lägret ,som vill utmana Pirelli om rollen som däckleverantör i F1, inte mig emot, Pirelli har inte direkt rosat marknaden med sina oförutsägbara produkter.
 
Amen,..må Mackans återkomst till en racesits ske inom kort.        
 
 
    
 
 
       

MARKETING & PR

 
Saubers stallchef Vasseur är mer eller mindre i ett chocktillstånd efter det enorma gensvaret i social media efter rekryteringen av Kimi Räikkönen, Saubers marknadsavdelning har blivit nedringt av hugade spekulanter som önskar tecka sponsoravtal med stallet, det är så marknaden fungerar, en stjärnförare är värd sin vikt i guld om inte i diamanter för ett stall, det är sponsorer som jagar ett samarbete med föraren och stallet i fråga, inte vice versa som är brukligt för förare utan stjärnstatus.
 
Kimi är för nuvarande utan tvekan den mest populära föraren av samtliga, något som speglas i hans marknads-PR värde, Vasseur hade visserligen räknat med en Iceman effekt, men erkänner att även han  underskattade marknads-PR värdet av Kimis ankomst till stallet, det blir intressant att se vilka företag från olika branscher dyker upp hos Sauber i form av sponsorer till nästa år.
 
Nu finns det ju ett antal F1 fans som vill göra gällande, att samtliga förare i F1 är mer eller mindre "paydrivers", men riktigt så enkelt är det inte. En del förare lockar till sig sponsorer, andra får jaga efter sponsorer, en del förare tillåts tecka privata sponsoravtal, andra inte, dvs, förarnas marknadsvärde varierar högst väsentligt i flera olika avseenden. Renodlade "paydrivers" köper sina sitsar med stöd från varierande finansiella källor, eftersom deras förarstatus som sådan inte räcker till för att ordna det, stjärnförare tecknar sina kontrakt i första hand baserade på deras förarstatus, sponsor intressen-sponsorintäkten som följer med i köpet är i deras fall anknutna till deras marknads-PR värde, som i sin tur bygger på deras förarstatus, så fungerar förarmarknaden i F1.
 
En annan aspekt som Vasseur tog upp i Räikkönen-Sauber affären är Kimis betydelse  som test-utvecklings förare för stallet. Precis som jag påpekade i ett tidigare inlägg, så ser även Vasseur Kimi som en av de  bästa om inte rent av som den allra bästa föraren i det avseendet, en förare som kan lämna viktig teknisk feedback till ingenjörer i deras arbete att utveckla bilen i rätt riktning, det är inte alla förare som är intresserade av det tekniska, eller kunniga i det, men Kimi är en av dem.  
 
Duon Räikkönen-Resta känner varandra väl sedan många år, så samarbetet i det ovannämnda inom det tekniska lär komma fungera smärtfritt och framgångsrikt även hos Sauber. Stallets målsättning inför 2019 att kriga om fjärdeplatsen i konstruktörs VM nästa säsong är inte på något sätt helt orealistisk med tanke på, att de kan räkna med  teknisk-finansiell stöd från Alfa Romeos håll, något som i praktiken innebär indirekt stöd från Ferrari, det blir spännande att följa hur framgångsrik Sauber kommer att bli under de närmaste två åren, givetvis finns det inga garantier om att så blir fallet, men det finns hopp om att Sauber i framöver kan bli ett stall att räkna med i F1.
 
 
Det om Sauber-Kimi affären, Rysslands GP nästa, en rätt så intetsägande parkeringsplats bana som Tilke skrapade ihop i brist på bättre, Mercedes har vunnit samtliga race som har körts på Putins parkeringsplats, Hamiton två gånger, Rosberg och Bottas var sitt, årets race kan mycket väl innebära en ny triumf för tyskarna, kan vara läge för Bottas att ta sin första seger för året, han brukar köra bra i Sochi. 
 
 
Mercedes duon har valt den något hårdare linjen i fråga om gummiblandningar, dem förändringar Mercedes  har gjort med "hjultrumman"och fälgen tycks har hjälpt till att bota problemet med överhettning av bakdäcken som de dragits med tidigare, Sebastian och Kimi kommer få jobba hårt att hålla Mercedes duon borta från första startledet under kvalet.  Väderprognoser siar om sedvanlig Sochi väder, 25-27 grader och en liten risk för regnskurar,. mer om Rysslands GP lite längre fram i mån om tid och lust.
 
 
Dagens grid girls bjuder på en pusskalas, vackert så, det är nog inte många som tackar nej till det.
 
Amen,..må insamlandet av podiums fortsätta för Iceman även hos Sauber-Alfa Romeo.