HAPPY HOOKERS

 
Jag har ont om tid för tillfället, så bloggen blir lidande liksom att hinna med att svara på era kommentarer, jag har fullt upp med att "återinställa" mig i det amerikanska systemet, eller om det är systemet som försöker återinställa sig i mig, omarbetar min data  med en "crispy outside, juicy inside" omprogrammering av  mjukvaran.
 
Malaysias GP nästa, och även sista, eftersom den inte finns med i nästa års kalender, så det är nu eller aldrig om man vill vinna i Malaysia för första gången.  Banan som sådan är ingen större upplevelse ur racing synpunkt med sina långa rakor, och intetsägande kurvkombinationer, dock kan det bli lite kalabalik genom första kurvan efter starten, speciellt då om det regnar när rödljuset slocknar,..
 
...och visst kommer det att regna, det är den årstiden i Malaysia, så det lär regna varje dag under racehelgen, frågan är bara hur mycket och när, liksom vem som kommer att dra mest nytta av blötan.
 
 
Däcksvalet här ovan blir av akademisk intresse om racet genomförs på en blöt bana, och antalet av hästkrafter får en mindre betydelse, det är mer körbarheten i PU som fäller avgörandet, liksom vilken bil som hanterar bäst Pirellis tämligen värdelösa regndäck, något som gör set up arbetet extra utmanande både för förare och för depåpersonalen.
 
Det om Malaysias GP, "CRACK A FAT" nosen på bilden sitter i en 2014 års Williams, i bilen sitter den lilla "solstrollen" Lance, och nöter på varje bana som pappa Stroll lyckas hyra mellan F1 helger på diverse destinationer. Efter Singapores GP har Lance tränat på Suzuka, nästa blir COTA, det saknas inte komiska inslag i det hela, när alla tidernas meste paydriver försöker bli en aktad nanm i F1 kretsar. Jag tycker synd om den stackars förare som blir kanadickens team kompis nästa år, pappa Strolls plånbok regerar hos Williams på ett fullständigt löjeväckande sätt, den enda ambitionen som numera finns kvar hos Williams ledningen tycks vara att samla in pengar från fullständiga medelmåttor som vill leka F1 förare.
 
Pappa Stroll blev bestört när Williams ville låta Kubica testa med en 2014 års bil, pappsen har ju köpt två stycken av dem, och ingen annan än Stroll jr får röra dem, så för Kubicas del återstår att försöka samla in pengar för att kunna testa med den tredje 2014 års bilen som finns kvar hos Williams, det kan hända, att Stroll klanen inte ville att junioren skulle ställas mot en riktigt snabb förare på samma bana i  likvärdig material, patetisk värre kan man tycka, när happy hookers lever köpt high life i F1. 
 
Nog om patetiska betalförare, Gasly får äntligen sin chans i F1 när han ersätter Kvyat i Malaysia, och även racet efter det, ryssen lär ändå bli kvar hos TR även nästa år pga marknads relaterade skäl, det är inte billigt att driva ett F1 stall för att inte snacka om två,  stortjurens plånbok är inte lika stor numera som hans uppblåsta person.
 
På grund av den sinande efterfrågan av läskeblask tvingas stortjuren inleda ett finansiell samarbete med Aston Martin, som nästa år kliver in som en ny huvudsponsor hos RBR, dock är det enbart fråga om just ett ekonomi baserad samarbete, som jag skrev tidigare så lär RBR ha siktet inställt på en Honda PU till 2019.
 
Det om F1 och happy hookers, jag för min del fortsätter med min testverksamhet, och försöker hitta ett lämpligt turbotryck efter 10000 rpm och 200 mph, liket måste ju leva även efter nämnda siffror, men ju fortare det går desto mer kraft det behövs för att knäcka luftmotståndet, så frågan är hur mycket kan man skruva på innan spisen sprängs i småbitar, och BL blir luftburen?
 
Dagens grid girls rockar som aldrig förr, så även mitt liv just nu, hur det blir imorgon bryr jag mig inte om, jag lever i stunden eftersom det är det enda man kan och bör göra.
 
Amen,..må stunden vara med er.        
 
       
                   
 
     
 
         

TOO MUCH IS NEVER ENOUGH

 
Diskussionen om vem bär skulden för kraschfesten i Singapore fortsätter på sina håll, liksom huruvida det borde ha delats ut någon form av bestraffningar för de inblandade, jag personligen ser det inträffade som en raceincident på grund av bristande omdöme hos vissa förare, inte som en avsiktlig handling i syfte att ta ut någon ur racet, alla klarade sig oskadda ur situationen, så enligt min åsikt gjorde FIAs domarkår rätt i att inte dela ut några bestraffningar alls.
 
Vådliga krascher i Singapore är inget nytt, Schumacher var inblandat i en sådant för några år sedan, dock har F1 bilarna numera så välutvecklad säkerhetskonstruktion att förarna klarar sig oskadda ur svåra krascher.
 
 
För några veckor sedan avled David Ferrer på Zandvoort i ett race i FIAs historisk racing serie för gamla F1 bilar, hans March 701 från 70 talet demolerades helt i en avåkning, som i en modern F1 bil inte alls hade inneburit samma förödande konsekvenser för förarens del, så med andra ord,allt var inte bättre förr, vila i frid David.
 
 
 
 
 
 
 
Förarana på bilderna här ovan är samtliga inblandade i i jakten på en F1 sits hos Sauber eller Williams till nästa år, och har lite olika referenser som utgångspunkt, några anses vara stora talanger, några andra renodlade betalförare, några ingår i ungdomssatsningar hos toppstallen osv, vilka anses höra hemma i en viss grupp beror på vem man frågar.
 
Etersom det kortsiktigt handlar om just 2018 års sitsar, så är nog inte till exempel Williams villig att skriva ett fleraårs kontrakt med någon av de inblandade med tanke på vilka förare blir tillgängliga 2019, samma gäller för förarnas del som vill avvakta och se om de kan få en sits hos ett toppstall 2019.  Bottas är nog fortfarande sugen på en Ferrari styrning liksom Perez, därav att båda skrev på bara för ett år, Renault i sin tur är fortfarande sugen på att knyta till sig Ricciardo 2019, därav att Sainz bara fick ett år som en utlånad förare från Red Bull osv.
 
Leclerc är given som en Sauber pilot, däremot tror jag inte att Giovinazzi är det, utan det är nog Marcus som tar den andra sitsen hos Sauber.  Marcus skulle nog heller hamna hos Williams, men även Palmer har en tjock plånbok med sig, om det hela skulle avgöras på enbart finansiella grunder.  Di Resta saknar pengar och är inte heller något toppnamn som förare, något som Kubica är, dock saknar även han en ekonomisk uppbackning, men har fått Nico Rosberg som har goda kontakter med Williams som en manager, och ett löfte om testkörning med en 2014 hybrid bil  som simulerar årets down force nivåer.  
 
Massa har sagt att han vill bli kvar hos Williams, men bara om de verkligen vill ha kvar honom på merit, jag tror att Massa har gjort sitt i F1, och blir ersatt med Kubica som har det högsta PR värdet för Martini av samtliga inblandade förare, dock lär det i så fall handla om ett ettårs kontrakt med vissa klausuler med tanke på hans hälsostatus.
 
Hos Toro Rosso blir en sits ledig när Sainz lämnar stallet, något som bör innebära att Gasly äntligen får sin chans att  visa vad han kan, Kvyat lär bli kvar av marknads relaterade skäl även om jag anser att ryssen inte hör hemma i F1.
 
Det om F1, jag har pysslat med lite testverksamhet idag på en mindre bana en bit från L.A, Amber och jag fraktade " too much is never enough" besten till banan tidigt imorse i en skåpbil, och snurrade runt lite. Hon är kul att betrakta på en hoj, en liten tjej på en stor elak hoj som försöker ta livet av en,men hon är en duktig hojåkare och helt orädd, uppvuxen i en motorsport familj som sig bör med allt vad det innebär.
 
Hur var hojen då? Ok, ramen är förlängd med 55 mm, hojen har bla kolfiber sving och en turbospis som tar andan ur en, det det är kul med wheelies i 200+ när man är på lekhumör, dock ska man ha respekt för besten, annars tar den ett skamgrepp om ens cojones på ett sätt som slutar med ett sjukjhus vistelse.  Ja ja, klockan tickar, nog med nattsudd för den här gången, jag hör av mig igen när jag har läge för det.
 
Dagens grid girl kommer med asiatiska vibbar när F ettan rör  på sig på hennes bredgrader, vackert så på många olika sätt.
 
Amen,.må asiatiska vibbar vara med er.        
 
       
 
     

MARANELLO MAYHEM

 
1           Hamilton
2           Ricciardo
3           Bottas
4           Sainz
5           Perez
6           Palmer
7           Vandoorne
8           Stroll
9           Grosjean
10         Ocon
11         Massa
12         Wehrlein
 
             Magnussen, Hulkenberg, Ericsson, Kvyat, Alonso, Vettel, Verstappen och Räikkönen bröt racet 
             av olika anledningar.
 
 
 
Maranello Mayhem i Singapore är redan en klassiker signerad av dirigenten Vettel, och hans soprano Verstappen, dubbel W duon som helt saknar förmågan att förutse och läsa av racesituationer i förväg, och agera därefter, båda två har varit inblandade i liknande situationer ett antal gånger, en del lär sig aldrig, och tycks använda huvudet enbart som en prydnad där man kan  hänga upp hjälmen.
 
Hamilton tackade och tog för sig, Ricciardo missade starten och undvek därmed bli inblandad i skrotrallyt, Bottas fick upp farten när banan torkade, men fick en jobbig resa fram till målflaggan när hans vätskeförsörjning inte fungerade, man tappar ju ett antal liter vätska i Singapore.
 
Sainz och Perez tog sin chans när toppförarna försvann ur leken, Palmer förstärkte sina aktier i kampen om en F1 sits inför 2018 med sin sjätte plats, Vandoorne blev poängräddaren åt McLaren när Alonso tvingades bryta med en skadad bil, de tre sista poängplatserna togs av Stroll, Grosjean och Ocon.
 
Bottas blev den enda nordbon som tog målflaggan, Kimi fick betala priset för Vettels hjärnsläpp, KMAG som gjorde några fina omkörningar fick bryta med tekniska bekymmer, och Ericsson satte sin Sauber i muren andra gången under racehelgen, något som inte direkt ökar hans möjligheter att bli kvar i F1, Marcus står och faller med sina finansiärer, och hans bästa och enda chans att ha en sits i F1 även nästa år finns nog hos Sauber.
 
Det var lite kort om F1, nu är det dags för mig att sova, jag hör av mig om några dagar i mån om tid och lust.
 
Dagens grid girls i rollen som Weather girls skickar en hälsning till den dynamiska dubbel W duon, använd huvudet och bromsarna på en regnhalkig  bana så har ni en större chans att skrapa ihop några poäng.
 
Amen,..må bromsspåret vara med Lewis, som släppte en brakare som fick Bottas att skratta.