THE FINAL COUNTDOWN


 
 
När Mexico firade de dödas dag, passade F1 på att fira den stora fuck off dagen med gemensamma krafter, det delades ut fingrar både till vänster och höger. en del välförtjänta, några oförtjänta.
 
Den i särklass mest fingerfärdiga var Vettel, som förärade både Charlie Whiting, Verstappen och Ricciardo med dagens mest rungande fuck off, och det trots att Arrivabene försökte lugna ner tysken genom att påpeka, att man hade gjort Charlie uppmärksam om vad som hände ute på banan, Vettels replik löd på att Charlie kunde fucka off.
 
 
Verstappen i sin tur skickade en retur fuck off till Vettel som enligt honom betedde sig som ett barn, och påpekade att Vettel bytte spår tok för sent under inbromsningen när Ricciardo gjorde sitt omkörningsförsök, och tillade, att han själv har alltid haft minst 10-15 meter till den bakomvarande när han själv har bytt spår under inbromsningen. Jag för min del undrar om inte lillen behöver glasögon, Kimi hade framvingen under hans växellåda både i Ungern och i Belgien när babyracern bytte spår.
 
Ricciardos finger går till Vettel, och australiensaren tycker att även Hamilton borde ha straffats på grund av att han genade genom första kurvan och tjänade tid, FIA i sin tur säger att Hamilton inte alls tjänade någon tid utan förlorade tid istället.  Daniel även la fram ett förslag, att man borde bygga en jävla mur till bankanten för att folk som Vettel ska lära sig var gränsen går.
 
 
Rosbergs finger går till Verstappen, vars idiotmanövrar två gånger om var nära att innebära slutet för Nicos dröm om en VM titel.
 
Hulkenberg blev lite upprörd när Kimi blåste förbi på utsidan, Tysken snurrade och fick förmodligen bromsspår i sina kalsonger av vinddraget, hans halvfinger går till Kimi, varken Kimi själv eller jag kunde upptäcka någon slags kontakt mellan Kimi och  Hulkenberg vid omkörningstillfället.
 
Kimis finger går till stallet ,som tvingade honom köra med den mjukaste gummiblandningen under den fria träningen, som i sin tur ledde till, att han inte fick chansen att hitta de rätta inställningar med de hårdare gummiblandningar som Vettel fick chansen att göra.  Vettel påpekade redan då, att den mjukaste gummiblandningen inte var den snabbaste, det gjorde även Kimi när han påpekade, att det var helt jävla meningslöst att snurra runt med den mjuka gummiblandningen eftersom man fick inte ut någon nytta av det alls, och frågade om han verkligen måste fortsätta med det.  Stallet svarade att han skulle stanna ute och köra, med medium fick inte Kimi köra alls under den fria träningen när man letade efter de rätta inställningar, där av att bilen sedan inte fungerade med medium under racet.
 
Ericsson ger inget finger alls trots kalabaliken i första kurvan, utan säger att han gjorde sitt bästa race hittills under sin F1 karriär i Mexico, det må vara så, men jag tvivlar på att det räcker till att väcka stallchefernas intresse bland de bättre stallen, hur bra man än kör så är en elfte plats ingen större merit i F1.
 
Det delades ut ytterligare ett antal halvfingrar, bland annat ett av Arrivabene till domarna, han kunde inte alls begripa varför Vettel straffades, något som kan uppfattas som lite märkligt med tanke på, hur ofta Vettel har kritiserad andra att byta spår under inbromsningen. Även Lauda delade ut ett finger, i hans fall till Verstappen som enligt Lauda var nära att sabotera Nicos VM dröm, det kanske ligger något i det.
 
Jag för min del får lust att ge ett finger för hela F1 cirkusen, som håller på att förvandlas till en såpopera av rang. Vettel som tycks helt har hamnat i obalans mentalt kör numera som en äldre kopia av Verstappen, i Austin saboterade han Hulkenbergs och Bottas race i första kurvan, nu försökte han kastrera Ricciardo, dock hade han helt rätt i, att Verstappen låg och bromsade så att Ricciardo skulle komma ikapp och förbi Vettel.  Verstappen i sin tur fortsätter på den arroganta och hjärndöda vägen med sina vansinnesförsök till omkörningar, varken hans arroganta inställning eller huvudlösa körning hör hemma i F1, snubben borde skickas tillbaka till matarserier eller till en coffee shop i Amsterdam.
 
Har jag glömt något?  Visst fan, race resultatet.
 
1           Hamilton
2           Rosberg
3           Verstappen
4           Vet,...
nej, vänta, nu blev det lite fel,.
1           Hamilton
2           Rosberg
3           Vettel
4           Ver,...
nä, fel igen, bestäm er nu hur ska ni ha det!
1           Hamilton
2           Rosberg
3           Ricciardo
4           Verstappen
5           Vettel
6           Räikkönen
7           Hulkenberg
8           Bottas
9           Massa
10         Perez
11         Ericsson
12         Button
13         Alonso
14         Palmer
15         Nasr
16         Sainz
17         Magnussen
18         Kvyat
19         Gutierrez
20         Grosjean
21         Ocon
22         Wehrlein 
 
 
 
 
Det om pajaserier i F1, jag hade tänkt att skriva om pajaseriet redan igår, men vi hade ett flyg att passa, fick skjuts till flygplatsen i en low rider som skuttade omkring som en pilsk, påtänd skogshare på friartåg, väl framme kände man sig något lite sjösjuk, men jag antar att sådant hör till när man åker med en low rider.
 

Min födelsedag är på ingång, Amber har hållit tyst om fram till idag vad hon tänker ge mig som en födelsedags present, men i morse innan hon åkte till jobbet berättade ´hon vad som komma skall, hennes födelsedags present till mig är en treveckors resa till Fiji, vi åker på söndag morgon.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, jag vet inte om jag har gjort mig förtjänt av den här härliga, omtänksamma kvinnan, jag blir överväldigad av hennes omtanke och kärleksfulla närhet, det bästa är nog att inte tänka på något alls utan bara leva och njuta av livet så länge det varar.
 
Med tanke på resan lär det inte bli några fler F1 race för min del i år, jag tror inte att de är speciellt intresserade av F1 på Fiji, men man ska aldrig säga aldrig, några spontana inlägg kan dyka upp när ni minst anar det.
 
Till slut, vet ni varför det inte finns några norrman inom formel bils racing?  Jo, norrman klarar inte av öppna cockpit, de drabbas av astma och spruckna läppar på grund av luftdraget.
 
Amen,..må fingret vara med er.   
    
 
     
 
 
 

DIA DE LOS MUERTOS

 
Vi har försökt ruska liv i de dödas dag med några individer ur lokalbefolkningen, stämningen är hjärtlig om än lite rigor mortis influerad, när man festar in D dagen som komma skall innan likstelheten sätter in på riktigt allvar.
 
Årets F1 säsong har redan somnat in, det är likvakan som pågår i väntan på det nya året, när F1 reser sig ur graven som pånyttfödd och likväl odödlig, utrustad med en gigantisk diffuser, feta dojor och Bernies välsignelse.
Ferrari höll sina kort nära bröstet och trodde sig sitta med jokern i handen runt spelbordet, men blev skjuten i ryggen av Mercedes och RBR, och belönades med död mans hand när sheriffen Allison lämnade stallet.
 
Jag har försökt bli av med liklukten med funderingar kring det som komma skall, nästa års regler bäddar för en lång hjulbas på flera håll. I år är det Force India vars designfilosofi cirklar runt S Duct och lång hjulbas som är värst, RBR har den kortaste hjulbasen kombinerad med en osannolikt effektiv "flexaero", speciellt golvet flexar sanslöst mycket, bilen skjuter rygg som en ilsken katt, båda stallen kör sina bilar med mycket rake men bilarnas grundkonstruktioner är baserade på helt olika designfilosofier.
 
Nästa års bilkoncept kommer att skilja tjurar från kycklingar, de ökade kurvhastigheterna kommer att öka belastningen på förarnas nackparti till en sådan grad, att speciellt de yngre förarna som saknar erfarenhet av liknande G krafter måste träna upp nackmuskulaturen , från en kycklingnacke till en tjurhals.
 
Bränslemängden ökar med några kilo, men bränsletrycket blir kvar på 500 bar, dock finns det ingen begränsning på hur rik bränsle-luft blandning man får köra med , så det tillsammans med nya bränsleblandningar med bättre verkningsgrad från leverantörer lämnar lite spelutrymme för dem som har ordning på sin PU utveckling,  ingen rök utan eld och självantändning, och ju mer rök desto bättre snurr på turbon som i sin tur leder till mer effektiv utnyttjande av hybrid biten.
 
Det om liket som antas vakna till liv under den kommande säsongen, dags för dagens kval under den i det närmaste klarblåa mexikanska himmeln.
 
1          Hamilton          
2          Rosberg
3          Verstappen
4          Ricciardo
5          Hulkenberg
6          Räikkönen
7          Vettel
8          Bottas
9          Massa
10        Sainz
11        Alonso
12        Perez
13        Button
14        Magnussen
15        Ericsson
16        Wehrlein
17        Gutierrez 
18        Kvyat
19        Nasr
20        Ocon
21        Grosjean
22        Palmer  
 
Inga större överraskningar under kvalet, Mercedes i topp med RBR flåsande i nacken, Merca PU hjälpte Hulken att kvala ut Ferrari duon där Kimi åter igen var snabbare än Vettel, Bottas i sin var i vanlig ordning före Massa som höll undan för Sainz som slutade på tionde plats.
Alonso fick sin eftertraktade 11 plats som ger honom chansen att välja vilka däck han startar med i morgondagens race, Perez orkade inte hänga med sin stallkompis tempo och blev tolva.  Den blivande pensionären Button  slutade på 13 plats halvsekunden före Magnussen, som i sin tur var 4 tiodelar före Marcus som knep en hedrande 15 plats, och kvalade ut Nasr  som inte alls hittade farten under kvalet, något som kan beror på att Nasr är på väg att lämna stallet, och allt satsas på Ericsson istället, lite på samma sätt när RBR visste att Vettel skulle lämna stallet, och satsade sina resurser på Ricciardo istället.
 
Det var allt för idag, nu ska vi vandra vidare bland alla mer eller mindre döda Mexico City invånare, det är dags för lite mat och kall öl, innan man börjar uppladdningen inför natten förlustelser i sällskap med grabben från graven bredvid och hans dösnygga fru, länge leve döden.
 
Amen,..Vaya con dios Amigos.        
 
      
 
       

SELECTIVE MIND

 
Mexico och Autódromo Hermanos Rodrigues nästa, ett hemmarace för Perez och Gutierrez, för den sistnämnda förmodligen för första och sista gången i F1 sammanhang, eftersom han har inte levererat efter förväntningar, något som även Haas stallchef har konstaterat vid ett flertal tillfällen.
 
Fjolårets racehelg blev en folkfest, om årets racehelg blir en upprepning av det återstår att se, väderprognoser spår om låga temperaturer och risk för regnskurar under hela helgen.  Fjolårets race som sådan var ingen nagelbitare av rang, banans layout lovade mer än den levererade, dock bör årets race kunna bjuda på mer underhållande racing med tanke på det "fria" däcksvalet ,som öppnar för flera tänkbara strategiska alternativ, kampen om podiums lär åter igen bli en affär mellan trion Mercedes, RBR och Ferrari.
 
Det om Mexicos GP, nu är det dags för mig att offentliggöra de rätta svaren för kunskapstestet i det föregående inlägget, en del av er har imponerande kunskaper om förare och bilar från gamla goda tider och även om de nutida, vackert så, eftersom jag medvetet gjorde testet tämligen svårt, lite överkurs i det hela så att säga.
 
1         Keke Rosberg              Wolf
2         Slim Borgudd              Tyrrel
3         Mika Häkkinen             Lotus
4         Bertil Roos                  Shadow
5         JJ Lehto                      Benetton
6         Torsten Palm              Hesketh
7         Leo Kinnunen             Surtees
8         Ronnie Peterson        Tyrrel
9         Mikko Kozarowitzky   RAM
10      Gunnar Nilsson           Lotus
11      Kimi Räikkönen          Sauber
12      Reine Wisell                Lotus
13      Heikki Kovalainen      Renault
14      Marcus Ericsson        Caterham
15      Mika Salo                    BAR
16      Conny Andersson     Surtees
17      Valtteri Bottas           Williams
18     Stefan Johansson     Arrows
19     Nico Rosberg             Williams
 
Bakom varje förare och stall går det att finna intressanta berättelser om hur F1 äventyret började och även slutade för vissa av de inblandade, några av förarna gick bort i förtid som Ronnie och Gunnar, några fick sina karriärer förstörda av skador i samband med krascher som till exempel JJ Lehto, några andra var på fel ställe vid fel tidpunkt, i F1 räcker inte att vara snabb, man måste även ha en hel del tur, ha de rätta kontakterna och tillräcklig sponsorstöd, samt vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
 
Keke var på fel ställe vid fel tidpunkt när han 1979 ersatte James Hunt hos Wolf, stallet grundades av den kanadensiska miljonären Walter Wolf när han köpte sig in hos Frank Williams Racing 1977.  Under första året gjorde man bra resultat med Jody Scheckter bakom ratten, andra året gick något sämre, och det tredje blev en riktigt bottennapp, Wolf tröttnade på F1 och sålde stallet vidare till Emerson Fittibaldi.
Stallets kollaps berodde på att Wolf köpte ut Frank Williams ,och därmed försvann all know how från stallet, Keke dök upp senare som förare hos Fittibaldi.
 
James Hunt var på rätt ställe vid rätt tidpunkt när han vann VM titeln hos McLaren 1976, Scheckter kom till rätt ställe vid rätt tidpunkt när han vann VM titeln hos Ferrari 1979, och Keke hos Williams när han vann titeln 1982, F1 i ett näckskal, att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
 
Nummer 2 i testet skulle nog ha varit lättare att känna igen på bilden här ovan när Slim körde för ATS och sponsrades av ABBA, han var ju trummis hos ABBA en gång i tiden.
 
Nummer 4 i testet, Bertil Roos gjorde en one of inhopp i en Shadow på hemmaplan i Anderstorp, flyttade senare till USA där han avled den sista mars 2016.
 
Nummer 5 i testet, JJ Lehto fick sin stora chans i en Benetton med Schumacher som stallkompis, under en testkörning på Silverstone körde han ut på det sista varvet på en hal bana, kraschade in i räcket i 230 km/h och bröt nacken. JJ gjorde en come back efter en tid men blev aldrig riktig sig själv igen, nacken höll inte för F1, och JJ försvann ut ur rampljuset, en förare som ansågs ha talang i Häkkinen nivå.
 
Nummer 7 i testet, Leo Kinnunen var en framgångsrik sportvagns förare, som vann VM titeln tillsammans med Pedro Rodriques, en av bröderna som har namngett Mexicos GP bana. Leo förhandlade om en racesits med Lotus 1971 tillsammans med Jochen Rindt, mannen som blev världsmästare efter sin död samma år, sedan klev en herre vid namn Bernie Ecclestone in i förhandlingar och begärde att Leo skulle köra gratis åt Lotus. Leo vägrade med motivering att han var proffsförare och därmed inte körde gratis, det blev i praktiken slutet för hans F1 karriär även om han senare dök upp i några race i en hopplöst dålig Surtees bil.
 
Nummer 16 i testet, Conny Andersson gjorde även han ett kort inhopp i F1 i en Surtees, bilen var inget att ha, men mannen bakom bilen är en intressant figur, nämligen John Surtees, den enda föraren genom tiderna som har vunnit VM titeln både i F1 och RR 500 klassen på motorcykel, den senare hela fyra gånger.
 
Så, som ni kan se så finns det  intressanta historier att finna om förare och bilar lite överallt om ens kunskapsnivå i ämnet överträffar det sedvanliga "expertisnivån" som är vanligt förekommande bland dussinjournalister världen över, jag blir ibland bestört över hur lättvindigt F1 fansen accepterar ren dynga som dessa dussinjournalister vräker ur sig.
 
Ett bra exempel i det avseende är den sorliga samlingen av brittiska frilansare, som i första hand genom Haymarket Media Group tvångsmatar F1 fansen med sin "expertis", något som även tycks gå hem bland vissa av de svenska F1 fansen, i alla fall hos de med selektiv minne.
 
Jag har tidigare påpekat vid ett flertal tillfällen hur dåligt ställt det är med kunskapsnivån bland anställda hos "den ansedda Autosport", samma gäller den enligt Viasat sport "ansedda" Sky Sport, vars fyrklöver Pete Gill, James Galloway, William Esler och Matt Morlidge förser F1 fansen med sina "förarbetyg" efter varje race.  Så, vilka är dessa "F1 experter" hos den enligt Viasat sport ansedda Sky Sport?  Jo, en grupp frilansare som i första hand brukar skriva om fotboll, rugby, tennis och liknande strunt, om motorsport allmänhet och om F1 i synnerhet begriper dessa ovannämnda herrar absolut ingenting, lika lite som gänget hos Viasat sport som titulerar dessa klåpare som "ansedda", det är enkelt att googla fram alla ovannämnda herrarnas yrkesprofil på Linkedin, och ta del av rätt så avslöjande material om deras "expertis".
 
Så, ärade F1 fans, stallcheferna bryr sig inte ett dugg om vilka förarbetyg pellejönsarna hos Autosport eller Sky Sport trollar fram, en 9 från William Esler leder inte till ett telefonsamtal till den berörda föraren från Arrivabene eller Dennis, inte ens till ett telefonsamtal från Renault eller Force India chefen, stallcheferna hos de bättre stallen är inte utrustade med selektiv minne utan väljer enbart efter meriter, det är bara vissa sitsar som är till salu i F1, inte samtliga.
 
Amen,..må selektiv minne vara med er.       
 
 
PS,,apropå mexikansk väder, det kan gå hett till med Yanet Garcia. DS
 
www.youtube.com/watch?v=ePG6zUYvUZg