DE TRE VISE MÄNNEN

Livet har inte alltid varit lätt för de tre vise männen i Formula 1, Bernie Ecclestone, Max Mosley och Flavio Briatore, några episoder av tveksam aktivitet har lämnat sina spår på ett eller annat sätt.
 Bernie blev arg på frugan, och gav henne the finger...
 Men frugan är stor och jättestark, så Bernie fick stryk...
 Och försökte att dölja det med solisar...
 Bernie blev jätteledsen, och ville inte längre vara en man, inte ens en liten man, så han bestämde sig att  bli en transa, lika vacker som dottern Tamara...
 
Max Mosley har provat på det mesta, ofta och gärna
 Flera gånger om...
 Så för honom var det helt naturligt att följa i Bernies fotspår och bli en transa...
 
Flavio Briatore var en viril och argsint man vid unga år...
 Innan han blev med barn...
 Och därifrån var inte steget långt , så även Flavio satsade på en ny karriär som en transa...
 
Så, de tre vise männen hade förvandlats till de tre vise transor, som ville sprida det heliga budskapet om F1 till fjärran länder.
 
När den nya F1 banan hade fötts i Baku i Azerbajdzjan på president Ilham Aliyevs tid, kom några västerländska transor till Azerbajdzjan och frågade: Var finns kung mammonas nyfödde racingbana?
Vi har sett hans Mercedes stjärna gå upp och kommer för att hylla den nya stadsbanan.
De tre vise transor gick in i Baku, och där fann de den nya stadsbanan och FIA, hans mor, och FOM, hans far, och föll ner och hyllade den nya banan.
De öppnade sina kistor och räckte fram gåvor,.girighet, mutor och korruption.
 
Slutet gott, allting gott, nu återstår bara att önska alla mina bloggbesökare...
 

VINDTUNNEL TEKNIK

Idag blir det teknikrelaterad som dagens ämne, nämligen hur en vindtunnel fungerar i grova drag, och vilka tekniska utmaningar och problem teamen måste lösa på bästa möjliga sätt i vindtunneln, för att uppnå acceptabla resultat ute på banan.
 
 
Bilderna här ovan är från Saubers anläggning, där den "rullande landsvägen", eller ska vi kanske kalla det för ett transportband , numera består av ett stålband istället för syntetmaterial.  Som det syns på den högra nedre bilden, så används vacuumpumpar och "air bearings" för att förhindra att bandet sugs mot bilen, med syntetband sögs bandet så högt ,att det till slut kom i kontakt med framvingen, med ett stålband blir rörelsen lättare att kontrollera, stålbandet kräver inte heller ett separat kylningssystemen, utan kylningen sköts av luftströmmen.
 
Den vänstra nedre bilden visar en principskiss av hela vindtunnelsystemet med fläkt, testsektion, styrfenor vid varje hörnsektion etc.  Friktion skapar värme, så i tunneln finns kylare som använder kallvatten för att kyla ner luften, där finns även nätfilter för att filtrera bort oönskad turbulens skapad av fläkten etc.
 
Max modellstorlek är 60% som tex just Sauber använder, de flesta andra nöjer sig med 50%, 100% är förbjudet av ekonomiska skäl.
 
Max tillåten vindhastighet är 50 meter/sekund, som motsvarar en hastighet på 180 km/h, Saubers anläggning kan uppnå en vindhastighet på 80m/s som motsvarar 288 km/t, men det maximala tillåtna är 50 m/s som sagt var, även där är det frågan om ekonomiska skäl, man vill förhindra att stallen med dem största finansiella muskler inte ska kunna  köpa sig ett försprång redan i vindtunneln.
 
Under 2014 fick man köra max 80 "runs" i veckan, och max 60 timmar, till 2015 skärs både antalet runs och timmar ner ytterligare, allt i syfte att spara pengar ,och att ge mer rättvisa förutsättningar mellan dem rika och dem fattiga.
 
Överföringen från 60% skala till 100% är ren matematik, men förutsätter att vindtunneln är rätt kalibrerad, så att man inte matar simulatorn med felaktiga aeromappar som var fallet med Ferrari.
Varje team får 12 set däck från Pirelli till sina modellbilar, där ett set däck på banan tar slut efter 200 km, så håller ett set modelldäck i sin tur hela 100000 km, så 12 set räcker mer än väl för ett års förbrukning.
 
Ni har säkert sett ett antal bilder och videos, där man leder rök runt en modellbil i vindtunneln, röken används fortfarande, men inte alls i samma omfattning som tidigare,  utan idag handlar det om hundtals sensorer som sitter fastmonterade i bilen, laser för att mäta luftströmmar med etc, dock ger röken fortfarande en bra bild över helhets aeroflödet, som kan vara användbart.
 
Ja, det var lite om vindtunnlar och hur de fungerar, jag vill inte gå in för detaljerade beskrivningar om det hela, eftersom en fördjupning i ämnet förutsätter, att läsaren har rätt så bra kunskaper inom aerodynamik för att kunna få ut något av det.
 
Jag hoppas att ni fick lite klarare bild av hur svårt det är, att få en bil på banan att fungera som en 60% modell gjorde på ett stålband med däck som räcker för 100000 kilometers körning, det finns mycket inom kurvtagning, lastförskjutning etc som inte går att simulera i en vindtunnel, lika lite som i en simulator, det som fungerar i en vindtunnel och i en simulator fungerar inte nödvändigtvis på banan.
 
Man kan även se på det hela från en annan synvinkel, vända på steken, missar man i vindtunneln och i simulatorn som Ferrari gjorde, då syns det på banan i verkligheten, så det hela är något av ett vågspel där det även krävs lite tur, om man inte förfogar över en designer av den gamla skolan som Newey, en med talang utöver det vanliga ,som jobbar fortfarande mest vid ritbordet istället för att blint förlita sig på vad datorer spottar ur sig.
 
 
 

FUCK OFF

Jag hade vissa farhågor angående förekomsten av irreparabel idioti, som alltid skapar en repulsiv reaktion hos mig innan jag startade grand prix racing, dvs irrelevanta kommentarer av imbecilla livsformer.
Det dröjde anmärkningsvärt länge, innan första individen med enkelsiffrig IQ trädde fram, och briljerade med sin genialitet.
 
Jag blev djupt berörd, rent av fascinerad  av det tragikomiska, det okonventionella, oförbehållsamma sättet av språkbruket, samt framläggandet av och innehållet i hans kommentar, som belyser obarmhärtigt det fatala misslyckandet av det svenska utbildningsväsendet.
Herren i fråga lyckades med konststycket ,att på fyra rader upprepa ordet du inte mindre än nio gånger, en häpnadsväckande bedrift som genomsyras av briljant ordkunskap och meningsuppbyggnad i filantropisk anda.
 
Individer som den ovannämnda herren betecknas av ofrivilliga, konvulsiviska rörelser vid datorn, samt ett läte av tourettes ticks karaktär, i det här fallet upprepandet av ordet du.  Det gemensamma nämnaren för dessa individer är det imitativa, okonventionella  beteendet, allt som oftast orsakad av en kombination av tvångsmässigt onanerande ,och missbruk av acne medicin, som enligt min uppfattning ej kan anses vara skäl nog för beviljande av ansvarsfrihet för ovidkommande kommentarer.
 
Det är faktisk så, att den förmodade hjärnan, må vara med enkelsiffrig IQ, finns inte innanför pannbenet enbart för att fungera som motvikt för kulorna, så att man inte drattar på arslet, utan den ska även producera någon typ av tankeverksamhet som överträffar den som förekommer hos ostmackor, men med tanke på den ovannämnda herrens sätt att presentera sig i siffror och alfabet, så måste jag dessvärre komma till en slutsats, att herren lider av kronisk brist både på hjärnsubstans och pungkulor.
 
Herren presenterar sig på följande sätt: Flash(mrkukidinrob@jd.jd.se  Så, vad kan vi läsa av det?  För det första, mr kuk,.stämmer väl, sedan idi, en förmodad förkortning av ordet idiot,.stämmer väl, och avslutningen med dubbla jd bör syfta på jävla idiot gånger två.  Herrens IP adress är 90.227.185.153 ifall ni vill komma i kontakt med den här briljanta hjärnan, som visar inga som helst tecken på intellektuell stagnation.
 
Som avslutning tar jag mitt budskap till mr kuk på jordnära engelska , för att han och hans soulmates ska hålla sig borta från min blogg, det är faktisk mycket enkelt att ta fram en bostadsadress med hjälp av en IP dito, så viss aktsamhet är att rekommendera, eftersom jag dras med en ovana, som innebär att man sliter av huvudet på imbecilla gaphasar och sparkar boll med det.
 
Fuck off, and when you get there, fuck off from there too. Then fuck off some more, keep fucking off until you get back here, then fuck off again.  Amen,.go fuck yourself.