THE LAND OF ICE AND SNOW

Några rader om testparodin i Barcelona, en polare skickade några videoklipps från en milt uttryckt kylig Catalunya som jag har kikat på för att få en någorlunda vettig bild av vad som pågår där borta.
 
 
Ferrari i händerna av Iceman gick bra genom både långsamma och snabba kurvor, styrde in som föraren ville och tycktes ha en bra aerobalans. Mercedes "diva" visade inga spår av divigheter utan gick som på räls, och verkar trivas i låga temperaturer även i år.   Hos RBR har Newey skapat något som har chansen att vara med om kampen om  podiums på riktigt allvar, åter igen en bil med utsökt aerobalans som sig bör från Adrian, om Renaults motor håller måttet i år så får Mercedes och Ferrari se upp med RBR duon.  
 
Av de övriga var det Renault och McLaren som stack ut chassi-aero mässigt, och åter igen, om Renault motorn levererar så bör den här dynamiska duon vara den som ligger närmast ovannämnda trion Ferrari-Mercedes-RBR.   
 
Force India, Williams och Toro Rosso har en hel del kvar att göra, om de vill vara med och kriga om poängplaceringar liksom Haas, de två förstnämnda kan knappast räkna med, att Mercedes motorn även i år levererar så mycket mer effekt än andra PU, att enbart det räcker till för att knipa några poäng.  TR med sin Honda PU har chansen att överraska om Honda spisen håller måttet även i normala temperaturer, Haas i sin tur har nog med hk i sin Ferrari motor, frågan är om chassi-aero biten räcker till.
 
 
Alfa Romeo- Sauber har i år i princip ett nytt designkoncept, så det lär ta lite tid att sortera ut det hela, av det som jag har sett så tycks de ha uppenbara problem med bilens aerobalans genom snabba-medelsnabba kurvor, bilen kommunicerar inte med föraren på ett förtroendeingivande sätt utan vandrar mellan över och understyrning.  Genom långsamma kurvor kan föraren påverka en hel del på bilens beteende, men genom snabba-medelsnabba kurvor måste aerobalansen finnas där för att kunna göra konkurrenskraftiga varvtider, graden av styrutslaget påverkar downforce nivån fram liksom hur man ställer in bilen, vilken set up man väljer. En bil med dålig aerobalans tvingar föraren att välja "neutrala" inställningar, ett lagom medelvärde, en bil med bra aerobalans tillåter föraren välja en mer "aggressiv" set up i förhållande till styrutslaget, som i sin tur leder till att bilen klarar av att ta kurvan med en högre hastighet.
 
Det blir intressant att se hur en högre luft-asfalt temperatur kommer att påverka på bilarnas prestanda, man kan göra bra varvtider i Barcelona även med en halvskaplig bil, så just varvtiderna kan ljuga en hel del, men det går inte att dölja en dålig aerobalans och brist på grepp för ett "tränat öga" i Barcelona, även om varvtiderna ljuger så talar bilens kurvbeteende sanningen för den som kan se det.
 
Det var allt för idag, dags för mig att sova några timmar, huruvida det blir någon testkörning i Barcelona idag återstår att se, på med rattmuffen Kimi & co.
 
 
Dagens grid girls är inte alls sugna på att åka till Barcelona.
 
Amen,..må våren vara på plats när jag landar i Barcelona.        
 
 
 
 
          
 
 
       
 
      ,

REVOLUTION OR EVOLUTION

 
 
 
 
 
 
"Revolution or evolution, that´s the question" ,..i år är det helt klart det sistnämnda som gäller, även om till exempel årets Ferrari har längre hjulbas än fjolårets bil, lite smalare sidepods osv för att förbättra bilens prestanda genom snabba kurvor. Vad det gäller det estetiska så kan man inte direkt kalla årets Ferrari vacker, i jämnförelse med 2007 års bil är den ett gräslig ful missfoster ,även om dessa två faktiskt har en hel del gemensamt ur design synpunkt i vissa avseenden som ni kan se på bilderna här ovan.
 
Mercedes i sin tur har nöjt sig med att finslipa fjolårets succékoncept, och har avstått från att ta i bruk en kortare hjulbas, jag kan tänka mig, att Allison har jobbat en hel del med den "inre aerodynamiken" som han har varit  så framgångsrik med genom åren. I år har teamen fått friare händer för att hitta nya design idéer för diverse styrfenor och plattor placerade framför sidepodsen, och de allra flesta har kopierat Ferraris sidepods design kombinerad med  Mercedes högt liggande fästpunkter för framvagnsupphängningen för ett friare  aeroflöde från framvingen till sidepodsen, dock har Ferrari kvar sina lågt sittande fästpunkter som ger en lägre tyngdpunkt, och en lite annorlunda väg för aeroflödet från framvingen till sidepodsen, det återstår att se vilken variant visar sig vara den mest effektiva ute på banan.
 
Bilden på Renault här ovan är en renderad sådant och säger inte mycket om det verkliga bilen, McLaren hade redan ifjol bra chassi/aero, och lär bli en konkurrent att räkna med i år även för toppteamen på vissa typer av banor, hur mycket rake de olika stallen kommer att köra med ute på banan återstår att se, bilder är bilder som kan trixas med på många olika sätt, plus att den nästan löjligt långa hjulbasen på dagens bilar "ljuger för ögat" en hel del angånde hur mycket rake man kör med.
 
Apropå Sauber, de har ju köpt både drivlinan och bakvagnen från Ferrari som bör innebära, att placeringen av kylarna blir den samma som hos Ferrari för att kylningen ska fungera optimalt, därav det delade luftintaget på sidepodsen, sedan spelar det mindre roll om delningen är vertikal eller horisontell. Det blir intressant att se hur Saubers designidéer ur aeroaspekt fungerar på banan, dock bör inte Marcus die hard fans vänta några mirakel redan i år, till att börja med så tar det några år för att bli konkurrenskraftig i mittfälts segmentet, och sedan några till för att närma sig toppstallen om man har rätt personal och ekonomiska muskler för det. 
 
I samband med bilarnas presentation brukar F1 fansen diskutera om huruvida det eller det stallet använder egen växellåda, turboaggregat eller något liknande, sanningen är den, att det allra mesta som sitter i en F1 bil kommer från underleverantörer, det är väldigt få delar som verkligen tillverkas i stallets regi.  Växellådor kommer från specialister som till exempel xtrac, insprutningssystem från Mahle, bromsystem från Brembo osv, något som märks om bilen havererar på något sätt ute på banan, det är alltid underleverantören som får bära på hundhuvudet, är den skyldige, om det däremot går bra ute på banan så är det stallets förtjänst ,och man säger inte ett ord om underleverantörer, det är Ferrari eller Mercedes som vinner, inte xtrac, Mahle eller Brembo.
 
I morgon kör man igång den första testveckan, vädret blir inte mycket att skriva hem om, kyligt och regnigt enligt prognoser, något som inte direkt bäddar för att kunna samla in vettig telemetridata, under den andra testveckan när jag anländer till Barcelona bör det finnas en större chans för bättre väderförhållanden, våren brukar anlända till Barcelona när man minst anar det.
 
 
 
Dagens grid girls vill inte veta av regn och kyla, för att inte prata om snö och minusgrader.
 
 
Amen,..må rattmuffen vara med er.          
 
 
 
     
 
 
      

NO TIME TO WASTE

Jag har varit upptagen med arbetsrelaterad till 100% under den senaste tiden, har besökt auktioner både här i Californien samt i Arizona och Nevada, chefen litar på mina kunskaper i fråga om europeiska klassiska hojar, liksom på min förmåga att göra inköp till bra priser, jag kan agera som en "sleeper", om chefen själv är på plats så trissas prisnivån upp av konkurrenter som vill tömma hans plånbok.
 
Det är kul för min del att köpa hojar på auktioner, dock blir man rätt så sliten av att fara runt som en jehu, men som man brukar säga: "If you enjoy wasting time, your time is not wasted if you´re wasted all the time".
 
 
 
 
 
 
Dem första bilderna av årets utmanare har börjat droppa in, dock är det inget man ska ta på allvar, utan det handlar om "mock up" verksamhet i allra högsta grad ännu så länge, hur bilarna kommer att se ut "på riktigt" får vi ta del av  först i premiären i Australien i mars, fram till dess försöker samtliga inblandade efter bästa förmåga att dölja vad som komma skall.
 
Ferrari kopior tycks vara årets trend på aero sidan, copy cat verksamhet på sedvanlig F1 maner, dock ska man inte glömma bort, att Ferraris koncept är ett "triangeldrama", där tyngdpunkten av framvagnsupphängningen, luftfödet från  framvingen  till bargeboards och vidare till sidepodsen , och utformningen av själva sidepodsen, och då inte minst på insidan av sidepodsen, den "inre aero" lirar ihop för att hitta den rätta "aerobalans punkten", med andra ord, att enbart kopiera Ferraris sidepods design leder ingen vart angående rätt balans och greppnivå. Årets Sauber skiljer sig från mängden med en försiktigt och konservativ grunddesign runt sidepods och bargeboards, kan hända att de satsar på säkra kort med en enkel design filosofi, eftersom de saknar en namnkunnig designer. 
 
Halo tycks vara här för att stanna, det blir intressant att se vad som händer till exempel då om bilen slår runt, och föremål hamnar mellan sittbrunns kanten och halo, och styrs rakt mot förarens huvud, eller om halo fastnar på något så att bilen snurrar runt, hela grunkan är enligt min mening en onödig, illa genomtänkt paniklösning som kan orsaka mer skada än nytta, plus att 14 kg av titan hamnar på helt fel ställe ur tyngdpunkt aspekt.
 
Det om det tekniska, pajkastningen i grid girls frågan tycks aldrig ta slut, Formula E chefen Agag, som uppmanade F1 chefen Carey att följa i Formula E:s goda exempel, och spola grid girls traditionen har nu själv gjort en pudel, och meddelat ,att det ska finnas grid girls på plats i FE under vissa race i år.  Carey i sin tur har sagt, att han själv personligen gillar grid girls, anledningen till att de togs bort var enligt honom för att fansen begärde det, ett rätt så märklig påstående men tanke på, att mer än 80% av dem tillfrågade F1 fansen ville ha kvar grid girls traditionen, Carey måste känna sig bra dum just nu efter Agags utspel. 
 
Det var allt för idag, plikten kallar och jag måste rusa iväg, jag kommer med nya inlägg när allvaret sätter igång, tills dess får ni kika på mock up bilder, och läsa kloka ord lanserade av diverse F1 "experter". och då inte minst av de svenska.
 
 
Dagens "grid girl" har blivit arbetslös, och roar sig på en hoj,.någon som vill åka med?
 
Amen,..må mock up bilarna vara med er.