NO TIME TO WASTE

Jag har varit upptagen med arbetsrelaterad till 100% under den senaste tiden, har besökt auktioner både här i Californien samt i Arizona och Nevada, chefen litar på mina kunskaper i fråga om europeiska klassiska hojar, liksom på min förmåga att göra inköp till bra priser, jag kan agera som en "sleeper", om chefen själv är på plats så trissas prisnivån upp av konkurrenter som vill tömma hans plånbok.
 
Det är kul för min del att köpa hojar på auktioner, dock blir man rätt så sliten av att fara runt som en jehu, men som man brukar säga: "If you enjoy wasting time, your time is not wasted if you´re wasted all the time".
 
 
 
 
 
 
Dem första bilderna av årets utmanare har börjat droppa in, dock är det inget man ska ta på allvar, utan det handlar om "mock up" verksamhet i allra högsta grad ännu så länge, hur bilarna kommer att se ut "på riktigt" får vi ta del av  först i premiären i Australien i mars, fram till dess försöker samtliga inblandade efter bästa förmåga att dölja vad som komma skall.
 
Ferrari kopior tycks vara årets trend på aero sidan, copy cat verksamhet på sedvanlig F1 maner, dock ska man inte glömma bort, att Ferraris koncept är ett "triangeldrama", där tyngdpunkten av framvagnsupphängningen, luftfödet från  framvingen  till bargeboards och vidare till sidepodsen , och utformningen av själva sidepodsen, och då inte minst på insidan av sidepodsen, den "inre aero" lirar ihop för att hitta den rätta "aerobalans punkten", med andra ord, att enbart kopiera Ferraris sidepods design leder ingen vart angående rätt balans och greppnivå. Årets Sauber skiljer sig från mängden med en försiktigt och konservativ grunddesign runt sidepods och bargeboards, kan hända att de satsar på säkra kort med en enkel design filosofi, eftersom de saknar en namnkunnig designer. 
 
Halo tycks vara här för att stanna, det blir intressant att se vad som händer till exempel då om bilen slår runt, och föremål hamnar mellan sittbrunns kanten och halo, och styrs rakt mot förarens huvud, eller om halo fastnar på något så att bilen snurrar runt, hela grunkan är enligt min mening en onödig, illa genomtänkt paniklösning som kan orsaka mer skada än nytta, plus att 14 kg av titan hamnar på helt fel ställe ur tyngdpunkt aspekt.
 
Det om det tekniska, pajkastningen i grid girls frågan tycks aldrig ta slut, Formula E chefen Agag, som uppmanade F1 chefen Carey att följa i Formula E:s goda exempel, och spola grid girls traditionen har nu själv gjort en pudel, och meddelat ,att det ska finnas grid girls på plats i FE under vissa race i år.  Carey i sin tur har sagt, att han själv personligen gillar grid girls, anledningen till att de togs bort var enligt honom för att fansen begärde det, ett rätt så märklig påstående men tanke på, att mer än 80% av dem tillfrågade F1 fansen ville ha kvar grid girls traditionen, Carey måste känna sig bra dum just nu efter Agags utspel. 
 
Det var allt för idag, plikten kallar och jag måste rusa iväg, jag kommer med nya inlägg när allvaret sätter igång, tills dess får ni kika på mock up bilder, och läsa kloka ord lanserade av diverse F1 "experter". och då inte minst av de svenska.
 
 
Dagens "grid girl" har blivit arbetslös, och roar sig på en hoj,.någon som vill åka med?
 
Amen,..må mock up bilarna vara med er.           
 
    
 
 
           
 
   
 
 
     

BORN IN THE USA

 
Även om alla herrarna på bilden här ovan inte är födda i USA, så agerar dem om så vore fallet, och försöker förvandla F1 till en rar familjeföreställning i NASCAR och Indy Car anda utan att reflektera över,  huruvida den internationella F1 publiken har en liknande sammansättning som den i USA.
 
Racing här i USA är mer showbiz  än just racing, något som tydligt visar sig i fråga om nivån på förarmaterialet, för den amerikanska publiken är själva inramningen viktigare än nivån på förare och det racingrelaterade ute på banan, i Europa, som kan betraktas som F ettans spirituella hem är det motsatta som gäller, det är i första hand skickliga förare som skapar tillställningen ute på banan, inte inramningen av spektaklet.
 
Racingen, och "racingkulturen" i Europa gällande  just F1 har traditioner och värderingar som saknas helt här i USA, något som Liberty Media gänget tycks ha svårt att begripa och ta in, när de försöker "amerikanisera" hela konceptet för att kunna klämma ut lite mer pengar ur det hela.
 
Några eller någon kanske köper deras förklarning varför grid girls avsattes i den heliga PK kulturens namn, dock inte jag eller en grid girl från Austin, som uttryckte sig på följande sätt: "Liberty Media no-boners are pretending to holding hands with fucking feminist rug munchers, but they aren´t, just trying to squeeze more money out of it".
 
 
 
Så, på vilket sätt är barn relevanta i det hela, som ett oskyldig ansikte i hycklerins tjänst?  Jag personligen har svårt att se det relevanta i bytet från grid girls till grid kids, eftersom publiken i första hand består av vuxna där den manliga delen dominerar av förståeliga skäl, enligt diverse opinions undersökningar bland tillfrågade fansen ville drygt 80% behålla grid girls traditionen, men kanske vet Liberty Media bättre vad publiken vill ha än publiken själv i fråga.
 
Liberty Media vill förvandla F1 till en Disneyland för hela familjen, där racingen kommer i andra hand bland diverse  jippo verksamhet som gynnar Liberty Medias kassaflöde, F1 bytte Bernie mot Chase, Europa mot USA, frågan är om inte F1 även sålde sin själ i det bytet, operationen lyckades men patienten dog.
 
Nog om hycklerier och kortsiktiga vinstintressen, inte långt kvar nu innan årets testverksamhet går igång i Barcelona, dock saknar den första testveckan praktisk betydelse eftersom den i första hand handlar om shakedown verksamhet på en bana som har fått en ny asfalt, det tar lite tid innan den nya asfalten  "sätter sig", dock sägs den vara av samma typ som den gamla, det återstår att se om så är fallet.
 
Det blir intressant att se till exempel om Mercedes kommer med en high rake bil, huruvida McLaren har lyckats med att plantera Renault motorn på ett framgångsrikt sätt, om Ferraris manskap har varit kapabla att föra vidare Allisons design idéer osv, den första halvan av årets startfält lär bemannas av Mercedes, Ferrari, RBR, McLaren och Renault, hur rangordningen blir på mittfältet återstår att se.
 
Det är rätt så många från Sverige som brukar åka till Barcelona för att kika på F1, banan är en bra testbana men inte speciellt underhållande som race dito när det gäller F1, vill man se bra racing i Barcelona ska man istället kika på Moto GP...
 
...och om man vill se något utöver det vanliga, så bör man åka till Isle of Man, lågflygning i 300+ knyck.
 
 
Dagens grid girls skickar en fuck off hälsning till Liberty Media, och får mitt helhjärtade stöd i det.
 
Amen,..må alla PK hycklare ruttna i helvetet.