DOPE SHOW

 
F1 cirkus är en dope show, drogen kallas för pengar, en del är vita, mer eller mindre,..
 
 
,...och en del är svarta, mer eller mindre.
 
Enligt Autosport har Renault lagt ett bud på 65 miljoner pund, ca 846 miljoner kronor för att köpa 65% av aktierna i Lotus stallet, Gerard Lopez behåller 25%, och resterande 10% går till Alain Prost.
Sant eller falskt?  Visst har Renault haft planer att köpa Lotus, men ingenting är bekräftat ännu så länge, först måste Lotus aktieägare godkänna affären, och vad det gäller köpes skillingen, så är det ju knappast så, att Autosport har varit inbjuden att ta del av förhandlingarna mellan Renault och Lotus.
 
846 miljoner låter som ett rimlig pris, Lotus faciliteter i Enstone är förhållandevis moderna, vindtunneln som jobbar med 60% skala modeller är tre år gammal, simulatorn och CFD programmet två år, och som jag nämnde tidigare, det är just Lotus faciliteter som Renault vill ta över, inte stallet Lotus, Force India, som har nämnts som ett alternativ saknar det ovannämnda, och är därmed ointressanta för Renaults del.
 
Renaults köp av Lotus skulle vara goda nyheter för Grosjean, många tippar att Maldonado får sparken om affären genomförs, jag skulle inte ta det för givet. Maldonados sponsorpaket från PDVSA är den fetaste i F1, lär ligga en bit över 400 miljoner kronor per år, och om nu Lotus blir Renaults fabriksstall, så kan det hända att PDVSA skjuter till ännu mer pengar, men i F1 vet man aldrig till 100% hur de inblandade kommer att agera, PDVSA kan lika gärna dra sig ur F1, och då tar Maldos F1 karriär slut.
 
För Renaults PU kunder kommer ovannämnda affären innebära en hel del huvudbry, RBR kan inte längre räkna med, att få de vassaste motorerna oavsett varifrån de kommer, varken Renault, Mercedes, Honda eller Ferrari är villiga att förse en konkurrent med lika vassa PU som de använder själv, något som kan åter igen öppna för alternativet att VW/Audi köper RBR, med dagens motor regler  vinner man inga titlar om man inte har tillgång till fabriksmotorer.  Toro Rosso sägs vara intresserad av att åter igen bli kund hos Ferrari, hur intresserad Ferrari är att leverera PU till Toro Rosso är svårt att säga, de har ju redan både Sauber och Haas som kunder, där den sistnämnda lär bli den som får ta del av det bästa som Ferrari har att erbjuda för sina kunder.
 
Det om Renault och Lotus, de inblandade parterna kommer att uttala sig i frågan inom kort om affären genomförs, ännu så länge är det frågan om medias tolkningar av vissa signaler ur diverse källor, media tolkar signaler inom F1 sfären på samma sätt som djävulen tolkar bibeln, man ser vad man vill se.
 
Apropå Vettels däckhaveri på Spa, Maldonado fick ju bryta på andra varvet, när han fick motorstopp efter att ha genat över kerbsen i Eau Rouge. Kraften i smällen mättes till 17 G när hans bil bottnade när den red över kerbsen, det säger en hel del om, hur hårda belastningar däcken utsätts för när man genar över kerbsen i Eau Rouge, inte nyttigt för gamla, utslitna däck med andra ord, så Vettels däckhaveri kanske inte var så oväntad, han genade friskt över kerbsen vid ett flertal tillfällen just i Eau Rouge.
 
Det har varit roande att ta del av Bottas kommentarer under de senaste dagarna, besvikelsen över att Toto vill hålla kvar honom hos Williams för att senare föra över honom till Mercedes har varit uppenbar, hur många titlar Mercedes än tar ,så är Ferrari alla förarnas våta dröm. Det är där man vill köra, det är där man vill bli mästare, Mercedes har inte samma status som Ferrari, det är en pösig gubb bil tillverkare och en legendarisk sportbil tillverkare som ställs mot varandra, man brukar ju säga, att en titel hos Ferrari är värt mer än tio hos någon annan, så Lewis behöver 8 fler titlar för att matcha en Ferrari titel.
 
Amen,.må sommarens sista soliga suck vara med er, innan hösten tar ett skamgrepp om värmen.    
 
 
 
 

DON´T PANIC

 
 
Några dagar efter Justin Wilsons död råder det full moralpanik/ångest, och säkerts förivrare ropar efter täckta cocpits åter igen med FIA i spetsen, men nollvision inom racing är precis lika abstrakt som likväl absurd drömscenario utan verklighetsanknytning som en nollvision är inom vardagstrafiken, det är omöjligt att rationalisera bort döden, eftersom livet är en dödlig sjukdom, och själva tanken om en täckt cocpit i F1 är precis som Mika Salo uttrycker sig om det: "Ridiculous"
 
Det tycks vara som så, att ingen har tänkt hur lite utrymme föraren har i en F1 cocpit, lika lite som hur nära inpå föraren det sitter diverse källor av potenta säkerhetsrisker, om föraren i en krasch situation sitter inlåst i en täckt cocpit, ska man utrusta bilarna med dörrar , kanske med sprängbultar ala stridsflyg för kåpan, eller eventuellt med en katapultstol?
 
Blir det aktuellt med vindrutetorkare och AC för att hålla rutorna imfria, och med en liten öppningsbar lucka i plexikåpan ,där föraren kan sträcka ut armen på startgridden om han får motorstopp?
 
ALMS prototyp bilarna är även de öppna, och därmed fullständigt livsfarliga, skicka dem genast till säkerhetsmedvetna Volvo, som kan bygga om dem till idiotsäkra folkhems container, Volvo avstår ju från racing eftersom det strider mot deras PR säkerhetsprofil.
 
Även cross hojarna är fullständigt livsfarliga, och bör därmed utrustas med störtbåge/säkerhetsbur, liksom hästar, det är ju många som mister livet inom hästsport.
 
Den ansvarsfull person som jag är, så har jag anskaffat fordonet på bilden här ovan för en trygg resa i vardagstrafiken, både jag och min flickvän är jättenöjda med den nya hojen, i morgon bär det av till COOP för att handla surströmming.
 
Nej, nu får det vara nog med alla jönserier, livet är farligt, man kan ju dö,.eller?  Dags för naughty babes & bikes, ögongodis som biter ifrån sig on the road and in the bed.
 
 
Så, alla panikslagna säkerhets förivrare som vill förbli odödliga,.skaffa er ett liv ,och försök leva lite farligt som omväxling genom att  lämna cykel hjälmen hemma på hatthyllan i morgon, man lever ju trots allt bara en gång.
 
Amen,..må det farliga livet vara med er.   
 
 

DIE HARD

 
Lotus har enligt diverse media källor hamnat en riktigt prekär finansiell situation, ett die hard läge, där domstolsbeslut och jurister är inblandade, när Charles Pic begär ett skadestånd på 750000 euro av stallet, en liknande situation som Sauber var inblandat i tidigare, stallet har tagit emot Pics pengar, men har inte gett något alls tillbaks i form fredagskörning, så stallets all utrustning inklusive bilarna blev kvar i Belgien efter ett domstolsbeslut.  
 
Det sägs, att stallet nu för förhandlingar med Pics jurister för att hitta en lösning, samtidigt som de mer eller mindre desperat försöker med alla medel väcka Renaults intresse för att köpa stallet.  Renault i sin tur har ingen brådska att ta ett beslut i frågan, utan undersöker enligt vissa källor även möjligheten att köpa Force India, något som jag personligen inte tror på, Renault spelar bara svårflörtad för att kunna ta över Lotus så billigt som det bara är möjligt, och då inte stallet Lotus med skulder på över 2 miljarder kronor, utan enbart deras faciliteter inklusive all utrustning och deras personal.
 
 
RBR har gjort gällande, att stallet kommer ta ett medvetet straff i form av en nedflyttning i startgridden på Monza med ett PU byte, de är medvetna om, att deras möjligheter för att nå topp placeringar på Monza är begränsade, så siktet är inställt på Singapore, en bana som passar betydligt bättre för deras bil och Renaults hk svaga PU, som bör vara tämligen fräsch i Singapore med endast ett race på nacken.
 
Ordkriget mellan RBR och Renault fortsätter med oförminskad styrka, RBR sägs vilja bryta sitt motor kontrakt med Renault redan efter årets säsong, och istället köpa kundmotorer av Mercedes till 2016.
Renault i sin tur säger, att om RBR bryter kontraktet, så kommer Renault begära en ersättning på 40 miljoner euro för det, och eftersom RBR huvudsponsor Infiniti, Nissans lyxmärke som ägs just av Renault med all sannolikhet skulle då hoppa av som huvudsponsor för RBR, så skulle skilsmässan från Renault kosta RBR i storleksordning  80-90 miljoner euro, plus kostanaden för kundmotorer från Mercedes kring 25 miljoner euro per år, något som  inte ens RBR har råd med.
 
Arrivabene har sagt sitt efter all ryktesspridning angående skälen bakom förlängningen av Kimis kontrakt. Han säger, att kontraktet förlängdes inte på grund av Kimis popularitet bland fansen, inte heller för att man skulle ha fått honom billigt, eller på grund av hans ljusa hår och blåa ögon, utan för att Kimi är Ferraris senaste världsmästare, och en förare som är viktig i stallets utvecklingsarbete, samt att han jobbar och fungerar bra tillsammans med Vettel.
Jag vill tillägga, att Kimis lön under 2016 hamnar på samma nivå som i år, någonstans mellan 230-300 miljoner kronor beroende på hur många poäng han samlar ihop, en prestationsbaserad lön med andra ord precis som Kimi alltid har haft, och alltid har velat ha  genom åren.
 
Ett annat ordkrig som fortsätter med oförminskad styrka är den mellan Ferrari och Pirelli, jag vill inte ensidigt peka ut någon av de inblandade parterna som den som ensam bär skulden för Vettels däckshaveri på Spa, men jag vill påpeka följande: Det grepp som man blir av med genom att köra med så lite vinge som möjligt, försöker man alltid få tillbaks genom att använda sig av greppet i däcken maximalt, på snabba banor med hög däcksbelastning och med slitna däck innebär det att man tar en kalkylerad risk, ibland går det hem, ibland inte, så enkelt är det hela.
 
Amen,.må die hard risktagande vara med er.