SCHOOLS OUT

 
 
Stämningen inför säsongavslutningen i morgon på YAS MARINA är som under sista skoldagen innan sommarlovet, alla pratar men ingen lyssnar och samtliga vill bara därifrån, med andra ord, det är avslaget och lekfullt i F ettans sandlåda.
 
Hamilton tog pole och några selfies, Bottas andra platsen, men kommer att starta racet från sista rutan, racet för hans del lär i första hand bli en kul grej, samtidigt som Mercedes fick chansen att ta i bruk två nya PU för att testa några uppdateringar inför nästa år.
 
Verstappen och Leclerc som krigar om tredje platsen i mästerskapet delar andra ledet, båda med medium däck liksom Hamilton på pole, Vettel i femte rutan liksom resten av topp tio gänget startar racet med mjuka, något som kan innebära en viss risk för kolfiber slakt in i första kurvan.
 
Av de tre som krigar om titeln best of the rest lyckades Albon bäst i kvalet med sin sjätte tid, Sainz blev nia och startar med mjuka däck, Gasly som ligger jämsides med Sainz i poängracet med 95 poäng blev tolva, och får därmed chansen att välja vilka däck han startar racet med, dock är det rätt så svårt att köra om på YM, så placeringar kan i första hand  plockas i samband med depåstoppen. 
 
Norris slog Sainz, Ricciardo gjorde samma sak med Hulkenberg, Perez, som hade elfte tiden och kan välja vilka däck han startar racet med slog Stroll, Magnussen kvalade ut Grosjean, Giovinazzi gjorde samma sak med Räikkönen liksom Russel med Kubica.
 
I morgondagens race måste Verstappen försöka ta Hamilton i starten om han vill vinna, tar Hamilton starten och drar ifrån Verstappen under första varvet är kampen om racevinsten över för Verstappens del, så stark är Mercedes på YM, och det specielt genom banans sista tredjedel.
 
Leclerc i sin tur måste försöka ta sig förbi Verstappen i starten för att kunna hålla kampen om tredjeplatsen i mästerskapet vid liv, Vettel vill slå Leclerc för att visa var skåpet ska stå hos Ferrari osv, så som sagt var, det kan bli en riktig tjurrusning fram till och in i första kurvan. Det blir intressant att se hur många placeringar Bottas kan plocka i racet från sista rutan med en ny PU på en bana där det är svårt att ta sig förbi, han gjorde en dum miss under träningen när han övade omkörningar och rammade Grosjean, sånt får inte upprepas i racet även om han egentligen inte har något att förlora.
 
Det om kvalet och om vad som komma skall i morgon , redan nu pratas det mer om  2021 än 2020, både vad det gäller de nya bilarna ,och om alla kontrakt hos toppförare som går ut efter 2020, Hamilton, Verstappen, Vettel och Bottas blir lovliga byten, det är bara Leclerc som har ett flerårs kontrakt. Italiensk media skriver redan om hemliga möten som Hamilton har haft med Ferraris ledning när britten har varit på besök i Italien, tro det den som vill, Lewis gillar Ferraris gatubilar, och har hämtat några stycken från fabriken, men ingenting är givetvis omöjligt, även om jag personligen har svårt att se varför Ferrari skulle vilja ha Hamilton när de redan har Leclerc.
 
Apropå 2021 års bilar, och Liberty Medias önskan om att flera biltillverkare borde satsa på F1. LM gör gällande, att F1 aldrig kommer bli en renodlad elbilsklass  samtidigt som giganten VW gör gällande, att de slutar med all racingverksamhet där förbränningsmotorer är inblandade. Skapligt motsägelsefullt i mina öron vad det gäller F ettans framtidsutsikter, det lär inte dyka upp några fler biltillverkare som vill satsa miljarder på en föråldrad, dödsdömt teknik som förbränningsmotorn. Formel elvisp finns redan och det behövs inte en till, så F ettans nästa adress om cirka tio år kan mycket väl bli F1 bilkyrkogården till takterna av "knockin on heavens door", framfört av Bernie Ecclestone och de närmast sörjande i form av samtliga oljebolag, några cigarett tillverkare och enstaka fans i 80+ åldern.
 
 
Det om ond bråd F1 död, hittade en kul bild med Hamilton och en äldre dam...
 
...som vid närmare granskning visade sig vara Elton John, som nog betraktas som en äldre dam av vissa gentleman, av tanten Eltons utstyrsel har jag inget att säga om, men Lewis borde väl ha råd med att köpa en ny jacka, inte snyggt när fodret syns, kanske är det hans hundar som har varit framme och tuggat på finjackan.
 
Dagens grid girls har inget att dölja och behöver varken en jacka eller en kram av tant Elton.
 
Amen,..må förbränningsmotorn vara med er.      
 
 
      
 
 
            
 
       
 
   

NOTHING LASTS FOREVER

 
Ingenting varar för evigt inklusive årets F1 VM, så till den kommande helgen är det dags för en avslutning  på YAS MARINA CIRCUIT, en totalt intetsägande Tilke skapelse med väl tilltagna avåkningszoner, där track limits bara existerar i teorin, och där ett antal  förare kommer att tillbringa mer tid utanför banan än på banan eftersom bandesignen är så förlåtande, och saknar utmanande kurvkombinationer.
 
Den bästa omkörningsmöjligheten finns i slutet av rakan, dock bör man vara på sin vakt genom den efterföljande chikanen, som öppnar upp för den nyss passerade att ta tillbaka sin banposition.  De väl tilltagna avåkningszonerna lockar till sena inbromsningar på sina ställen, något som i sin tur leder till, att några av bilarna under sina omkörningsförsök hamnar utanför banan, så det lär bli en hel del arbete för domarkåren under avslutningsracet, där många av förarna kommer att chansa vilt eftersom få av dem har något att förlora.
 
Hamilton vann här från pole ifjol, huruvida Mercedes förarana har chansen att kriga om en plats i första startledet med sina trötta PU återstår att se, Honda har hunnit med ett antal PU uppdateringar eftersom de har 5-6 motorer i cirkulation mot Mercedes 3, dock är inte banan som sådan någon typisk PU bana, utan mer en aero-balans dito på grund av den låga greppnivån från asfalten.
 
Eftersom duon Hamilton- Bottas har redan säkrat 1-2 i mästerskapet, så lär kampen om tredjeplatsen i VM tabellen mellan Verstappen och Leclerc bli den mest intensiva i avslutningsracet. Max har ett 11 poängs försprång före Charles som är nog bra sugen på att göra bra ifrån sig efter fadäsen på Interlagos, att hämta in 11 poäng blir svårt men inte omöjligt beroende på hur Max sköter sig, risken för kolfiberslakt är överhängande när ungtupparna bröstar upp sig.
 
Även kampen om titeln best of the rest bör bli rätt så intensiv, både Gasly och Sainz ligger på 95 poäng och Albon skuggar på elva poängs avstånd med sina 84, Albon har den bästa bilen men Gasly och Sainz är något vassare förare med mer erfarenhet, det blir spännande att se vem tar titeln best of the rest.
 
 
 
Banan bjuder på några hårda inbromsningar, men sidobelastningarna är rätt så måttliga och greppnivån från asfalten är låg, så däckslitaget bör bli därefter, dock kan graining förekomma om däckstemperaturen inte bli den rätta "inom fönstret". Man kör med medium vinge på YM, och den varierande bantemperaturen under fri träning, kval och race kan ställa till det för vissa, och hjälpa andra beronde på hur man har lyckats med inställningar, det vill säga, hur bilen hanterar däcken när bantemperaturen faller.
 
Inga större avvikelser i valet av gummiblandningar, men båda Red Bull stallen har valt nio set av mjuka liksom Williams. Den varierande bantemperaturen öppnar för olika depåstrategier, liksom bilens-förarens förmåga att ta hand om däcken på ett framgångsrikt sätt, kan bli läge för: "lämna mig ifred, jag vet vad jag gör".
 
Det om YM, några mediamurvlar i första hand från Tyskland har jagat klickar med sina "Ferrari bränslefusk" artiklar, något som har fått FIA att reagera och meddela, att deras kontroll av bränslesystemet i vissa motorer är en rutinåtgärd som inte är riktad mot någon specifik motortillverkare.  FIA har ju rätt till att när som helst begära att en PU plockas isär för att kunna granskas av deras experter, samt att ta med sig komponenter  från samtliga delar av de olika tekniska system i en F1 bil för en närmare kontroll av dess funktion och laglighet rent rutinmässigt, så tyskarnas klickjakt är inte så mycket mer än just en klickjakt.  Jag personligen har aldrig haft mycket till övers med Auto Bilds och Auto, Motor und Strunts,.ursäkta Sports sätt att bedriva systematisk "klickjournalistik", det är för det mesta bara mycket väsen om ingenting som sällan eller aldrig handlar om Mercedes, utan enbart deras konkurrenter i negativa ordalag, att sedan några inom svensk media väljer att ta upp tyskarnas svammel får stå för dem.
 
Dagens grid girl kommer från hojracing, där PK ringmuskeln är en främmande fågel.
 
Amen,..må tysk klickjournalistik vara med er.      
 
           
 
       

BRAZILIAN BUMP CAR BOOST

 
Podium nummer 1 på Interlagos...
 
...sedan nummer 2 där man raderade bort Hamilton...
 
...och ersatte honom med Sainz i nummer 3.
 
Den första resultatlistan...
 
...och den andra efter vissa justeringar.
 
Jag skulle inte vilja påstå att Brasiliens GP bjöd på bra racing, men däremot underhållande racing tack vare några säkerhetsbil ingripanden, och några domare ingripanden när förarna förvandlades till småpojkar i Gröna Lund radiobilar, och skickade ut sina medtrafikanter utanför banan.
 
Verstappen gjorde det mesta rätt även om Hamilton för ett ögonblick ledde racet efter ett vältajmad depåbesök, Mercedes led av "Mercedes sjukan" på 800 meters höjd med reducerad motoreffekt och överhettning, något som påverkade negativt på deras toppfart i slutet av start-mål rakan, där Verstappen enkelt tog sig förbi Hamilton in i Senna S kurvan.
Hamiltons motor höll ihop ända till målflaggan trots vissa problem med överhettning, Bottas motor gjorde inte det utan gav upp på varv 43, så här i slutet av säsongen sjunger motorer den sista versen med många jobbiga mil i bagaget.
 
 
Verstappen vann racet välförtjänt i en bil som var bättre än både Mercedes och Ferrari genom alla vänstersvängar, Gasly tog en podium för Toro Rosso med både tur och skicklighet, och Sainz gjorde ett riktigt starkt race assisterad  av en färsk PU, det är några år tillbaks i tiden man senast såg en TR eller McLaren förare på en podium plats.
 
Räikkönen och Giovinazzi höll varandra sällskap under stora delar av racet som siamesiska tvillingar, en fjärde och en femte plats i mål var nog ett mycket bättre resultat än de hade kunnat drömma om, synd bara att Kimi inte orkade ta sig förbi Sainz i slutet av racet, det saknades några hk i hans trötta Ferrari spis gentemot Sainz färska Renault PU.
 
Ricciardo, som fick 5 sekunders tidsstraff för att han prejade Magnussen av banan blev sexa i mål före Hamilton, som även han straffades med 5 sekunders tidstillägg efter det att han skickade ut Albon av banan på samma sätt som Ricciardo gjorde med Magnussen, båda två förtjänade sina tidsstraff, radiobil knuffar hör inte hemma i F1.
 
Norris, Perez och Kvyat tog de sista poängplatserna mest på grund av att en Mercedes och två Ferrari fick bryta racet, HAAS duon hittade ingen fart alls i racet som vanligt, och blev separerade av Russel i en Williams skapad av en aerodynamiker, som kan mindre om aero och toe än Kanadagäss.
 
Albon fick sitt race sänkt av Hamiltons desperata "Ricciardo dykning" och slutade på en fjortonde plats i mål istället för en podium, och Hulkenberg utmärkte sig genom att göra en omkörning när säkerhetsbilen var ute på banan och fick 5 sekunders tidstillägg som present, den sista man som tog målflaggan blev Kubica ett varv efter vinnaren.
 
Vettel och Leclerc hade en hård fajt som slutade med en sammanstötning och båda två tvingades bryta racet, vi har sett det förr av Vettel när han ligger jämnsides med en annan förare, han markerar genom att flytta sig närmare i sidled, dumt av Vettel, att han aldrig lär sig utan gör om samma dumma misstag år efter år. När stallkompisar tar ut varandra som Ferrari duon gjorde igår så har inte stallchefen riktigt koll på läget, Binotto lär vara en duktig ingenjör, men som stallchef saknar han en hel del, Arrivabene hade mycket bättre koll på sina förare, synd att han fick sluta.
 
Även Stroll fick bryta med tekniska problem precis som Bottas, man kan ju undra ibland om kanadensaren  inte kör bara för att hans farsa vill det, någon större motivation att försöka bli bättre som förare tycks han inte ha, eller saknar helt enkelt kapacitet för det.
 
Så, summa summarum, säkerhetsbil ingripanden och dumma påhitt av toppförare skapar dynamik ur underhållningsaspekt utan att för den skull skapa bättre racing, men Liberty Medias målsättning är ju att skapa underhållning, så de var säkert nöjda efter gårdagens race liksom publiken, som fick valuta för pengarna. Givetvis tycker även jag att gårdagens race var kul att följa på sitt sätt, men kanske lite väl mycket av lotteri samtidigt, när en förare som Ricciardo som aldrig hade med toppstriden att göra klassades före Hamilton i mål.
 
Ett race kvar av årets säsong, det lär komma  mer radiobil racing i Abu Dhabi när alla vill visa vad de kan, och få eller ingen har något att förlora,.party on boys men var lite snälla mot varandra,snart är det jul, det vanligaste "nickname" i F1 tycks vara "fucking idiot".
 
Dagens grid girl blickar redan mot 2020 och vad som komma skall, hur det blir för min och bloggens del återstår att se.
 
Amen,.må radiobil racing vara med er.