SHINES LIKE A FAKE DIAMOND IN A GOAT´S ASS

 
 
Det florerade ett rykte om ett F1 race i Monaco innan helgen, men det visade sig vara ett falsk sådant, det hela handlade om en simpel trafikstockning på en sömnig söndagseftermiddag i furstendömen Monaco.  Några av de inblandade trafikanter som föredrar att vara anonyma, vi kan väl kalla dem för Lewis, Kimi och Valtteri, hade följande att säga om spektaklet: "Det var dötrist, det hände inte ett dugg".
 
Hobbyjournalister brukar tvångsmata F1 fansen med klichéer och plattityder som "juvelen i kronan" och "atmosfären och inramningen" innan den så kallade racehelgen i Monaco, väl medvetna om att underhållningsvärdet för spektaklet kommer att vara lika med noll,.så även den här gången.
 
Jag växlade några ord i telefon med Baronen som var på plats i hamnen med sin båt, hans reaktion till "juvelen i kronan" var följande:" Jewel in the crown, hell no, more like a fake diamond in a goat´s ass", den gode Baronen gav upp efter 15 varv, och använde resten av eftermiddagen att spela schack med sin bror. 
 
 
 
Jag får kalla kårar av tanken, att någon inget ont anande förstagångsbesökare kan ha valt Monaco som ett första stapplande steg in i F ettans ibland magiska värld, bara för att få bevittna något som går i historien som ett sömnpiller utan dess like, mycket sämre reklam än söndagens så kallade race i Monaco kan inte F1 drabbas av, att kalla spektaklet för ett race är som att kalla Gullivers resor för en barnbok istället för en politisk satir.
 
Man kan givetvis alltid spekulera om både det ena och det andra som Marcus gjorde, när han påpekade att han var bara 0,8 sekunder från en poängplats, men i Monaco spelar det ingen som helst roll om du ligger 0,8, 8 eller 80 sekunder efter den framförvarande eftersom det i princip är omöjligt att köra om, det var många som låg mindre än en sekund bakom den framförvarande utan chans att ta sig förbi.
 
Att sluta som elfte man var ändå en liten revansch för Marcus, när teamkompisen Leclerc fick smaka av  F ettans hero to zero verklighet när bromsarna försvann, och han brakade in i bilen framför sig, steget från hero to zero är mycket kort i F1, där man aldrig är bättre än sitt senaste resultat.
 
 
Kimi hade chansen att ta en tredjeplats, men hans begäran att komma in och byta däck ignorerades av stallet i vanlig ordning, stallet valde istället att lämna kvar Kimi ute på banan för att agera bromskloss för Vettels bästa om tillfället skulle yppa sig, nu blev det inte så, och Hamilton kunde knipa den sista podium platsen.
 
Ricciardo fick sin revansch när han vann i en RBR med en sjuk Renault PU, som saknade ett antal hästkrafter på en bana där just hästkrafter inte betyder speciellt mycket, skodrickan flödade och fursten Albert ,om det nu inte var Herbert från den lustiga familjen var nöjd och belåten på sitt nedtonade, inavlade sätt, ännu en lyckad helg utan antidepressiva hjälpmedel i skattesmitarnas paradis.
 
Det om Monaco, jag lyckades sätta ett nytt PB med Hulken någonstans i Sverige med 369,448 km/h, det kunde ha blivit mer, men den nya svingen visade sig vara lite vek. Jag satsade på en längre för bättre stabilitet i hög hastighet rakt fram, men drabbades av "jakthund fenomenet", dvs, fram och bakhjul rullade inte riktigt i samma spår, och hojen började ruska sig som en våt hund när svingen inte höll måttet, blir att byta tillbaka till det gamla.
 
Vi avslutar med lite statistik i kategorin varifrån kommer BLs läsare.  Vad det gäller länder så toppar Sverige före Finland, USA, Norge och Storbritannien om vi tar topp fem. Kikar man på regioners tio i topp så hölls förstaplatsen av Stockholm före Västra Götaland, sedan följer Skåne, Västmanland, Östergötaland, Västerbotten, Kalifornien, Jönköping och Uppsala, bland städer ligger Stockholm som etta före Göteborg osv, ni som läser finns lite här och var, vackert så, man tackar och bockar.
 
 
Dagens grid girl försöker hålla sig sval i sommarvärmen, alla sätt är bra förutom de dåliga.
 
Amen,..må Monacos skämtrace försvinna ur racekalendern.      
 
 
      
 
     
 
 

PISTONHEAD FLAT TIRE

 
Egentligen  har jag inte tid att blogga, semester är semester, men några rader om kvalet i Monaco...
 
1         Ricciardo
2         Vettel
3         Hamilton
4         Räikkönen
5         Bottas
6         Ocon
7         Alonso
8         Sainz
9         Perez
10       Gasly
11       Hulkenberg
12       Vandoorne
13       Sirotkin
14       Leclerc
15       Hartley
16       Ericsson
17       Stroll
18       Grosjean
19       Magnussen
20       Verstappen
 
Grosjean kvalade som 15, men har tre platsers nedflyttning från Barcelona, Verstappen skrotade under träning tre och missade kvalet helt.
 
Att Ricciardo startar från pole kom inte som någon överraskning, RBRs bil skapar mest downforce av samtliga, något som ger en klar fördel på en långsam stadsbana, tar han starten blir resten av racet en transportsträcka till målflaggan.  Vettel var inte långt efter, och lär satsa allt och lite till för att ta Ricciardo i starten, något som kan sluta med tårar, och ge Hamilton chansen att öka sitt försprång i förar VM. 
 
Kimis fart räckte inte till i kval tre, och Bottas har aldrig trivts något vidare på Monacos gator trots det att han bor där. Ocon kvalade ut Perez, Alonso gjorde det samma med Vandoorne, Sainz slog Hulkenberg och Gasly tvålade till Hartley.  Sirotkin gjorde en bra insats i en dålig Williams med sin 13 ruta, Leclerc kvalade åter igen ut Ericsson, och Stroll hör inte hemma i F1. Magnussen lär inte vara nöjd med sin 19 startruta, och Verstappen,..ja, han gjorde det igen, klantade till det alldeles på egen hand, och hamnade i räcket. Men, så länge Heineken är F ettans huvudsponsor sitter han säkert hos RBR, skulle det handla om någon annan förare hos de mindre stallen, så skulle spekulativa rykten om en ersättare redan vara igång, ett lämpligt straff från stallets sida kunde vara att låta Verstappen byta plats med Gasly.
 
Morgondagens race för topp tio handlar i första hand om att stanna ute så länge som möjligt med hypersoft, några varv extra kan innebära några platser upp i rangordningen på banan efter depåstoppet, ett säkerhetsbil ingripande kan innebära en gratischans för någon som råkar vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, eller en djupdykning för den som leder racet.
 
Så, kommer Ricciardo att ta en klunk fotsvett stinkande champagne, eller blir det åter igen krokodiltårar för mannen från down under?
 
Kommer Verstappen skrota igen imorgon eller kommer han köra upp sig till en poängplats?
 
Om det blir det förstnämnda, så är det uteslutet med Heineken för Max, utan då får han nöja sig med en burk Pistonhead Flat Tire, alla skrotnissarnas favorit öl.
 
 
Dagens grid girls kommer med dagens solarplexus under säkerhetsbältet, gör tjejerna reklam för: A= glass, eller B= motorolja?
 
Amen,..må summer wine vara med er.           
 
   
 
 
      
 
    

RUSSIAN ROULETTE IN MONTE CARLO

 
Monaco nästa, max downforce, minimal däckslitage på en asfalt vars greppnivå hör till de lägsta i F1 serien, en bil som ger föraren chansen att rida på kerbsen utan att tappa greppet är ett måste i Monaco,  tappar man kontrollen över bilen så förvandlas ekipaget till en flipperkula mellan armco räcken.
 
I Monaco betyder ett lyckat kval allt, positionsbyten sker för det mesta under depåstoppen, det finns ett par ställen där man kan göra ett omkörningförsök, men det är förhållandevist enkelt för den framförliggande att blockera alla attacker på en smal stadsbana av följa John karaktär.
 
En stoppare brukar vara ett vinnande koncept i Monaco, även om ett säkerhetsbil ingripande kan öppna  för alternativ strategi liksom skiftande väderförhållanden, det finns alltid risk för lite regnskurar så här års i Monaco, så även i år. Det är inte helt lätt att hålla sig borta från armco räcken i Monaco på en torr bana, på ett blöt underlag blir det hela ännu svårare, torrt eller blött, så kommer någon garanterad sätta sin bil i räcket under racehelgen, så små är marginalerna i Monaco.
 
 
Kampen om pole blir nog mer spännande att följa än själva racet, samtliga förare  från de tre toppstallen har kapacitet att knipa pole i Monaco. Det blir intressant att se hur årets Ferrari med den långa hjulbasen fungerar i Monaco, och med hur många olika styrväxlar Kimi laborerar med innan han blir nöjd med responsen, ibland kan Kimis sökande efter den optimala fingertoppskänslan bli för mycket för hans mekaniker.
 
För Marcus fans lär Monaco bli en nagelbitare, har svensken kapacitet att slå sin stallkompis som trivs på stadsbanor som den i Monaco.  Jag tror att det blir svårt för Marcus att kvala ut Leclerc i Monaco, det är första gången för monegasken i en F1 bil just i Monaco, men han tycks ha hittat rätt i sin Sauber angående att hålla däckstemperaturen "inom fönstret", något som är svårt just i Monaco där den låga medelhastigheten gör att däckstemperaturen lätt faller utanför "fönstret".
 
Hypersoft regerar i Monaco med tanke på den låga greppnivån från asfalten, om man sedan väljer ultrasoft eller supersoft för sin  enstoppare hänger på bantemperaturen och hur mycket downforce bilen alstrar.
 
Dagens grid girls skulle mer än gärna vara på plats i Monaco, men Liberty Media ville annat.
 
Amen,..må följa John racing vara med er.