PISTONHEAD FLAT TIRE

 
Egentligen  har jag inte tid att blogga, semester är semester, men några rader om kvalet i Monaco...
 
1         Ricciardo
2         Vettel
3         Hamilton
4         Räikkönen
5         Bottas
6         Ocon
7         Alonso
8         Sainz
9         Perez
10       Gasly
11       Hulkenberg
12       Vandoorne
13       Sirotkin
14       Leclerc
15       Hartley
16       Ericsson
17       Stroll
18       Grosjean
19       Magnussen
20       Verstappen
 
Grosjean kvalade som 15, men har tre platsers nedflyttning från Barcelona, Verstappen skrotade under träning tre och missade kvalet helt.
 
Att Ricciardo startar från pole kom inte som någon överraskning, RBRs bil skapar mest downforce av samtliga, något som ger en klar fördel på en långsam stadsbana, tar han starten blir resten av racet en transportsträcka till målflaggan.  Vettel var inte långt efter, och lär satsa allt och lite till för att ta Ricciardo i starten, något som kan sluta med tårar, och ge Hamilton chansen att öka sitt försprång i förar VM. 
 
Kimis fart räckte inte till i kval tre, och Bottas har aldrig trivts något vidare på Monacos gator trots det att han bor där. Ocon kvalade ut Perez, Alonso gjorde det samma med Vandoorne, Sainz slog Hulkenberg och Gasly tvålade till Hartley.  Sirotkin gjorde en bra insats i en dålig Williams med sin 13 ruta, Leclerc kvalade åter igen ut Ericsson, och Stroll hör inte hemma i F1. Magnussen lär inte vara nöjd med sin 19 startruta, och Verstappen,..ja, han gjorde det igen, klantade till det alldeles på egen hand, och hamnade i räcket. Men, så länge Heineken är F ettans huvudsponsor sitter han säkert hos RBR, skulle det handla om någon annan förare hos de mindre stallen, så skulle spekulativa rykten om en ersättare redan vara igång, ett lämpligt straff från stallets sida kunde vara att låta Verstappen byta plats med Gasly.
 
Morgondagens race för topp tio handlar i första hand om att stanna ute så länge som möjligt med hypersoft, några varv extra kan innebära några platser upp i rangordningen på banan efter depåstoppet, ett säkerhetsbil ingripande kan innebära en gratischans för någon som råkar vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, eller en djupdykning för den som leder racet.
 
Så, kommer Ricciardo att ta en klunk fotsvett stinkande champagne, eller blir det åter igen krokodiltårar för mannen från down under?
 
Kommer Verstappen skrota igen imorgon eller kommer han köra upp sig till en poängplats?
 
Om det blir det förstnämnda, så är det uteslutet med Heineken för Max, utan då får han nöja sig med en burk Pistonhead Flat Tire, alla skrotnissarnas favorit öl.
 
 
Dagens grid girls kommer med dagens solarplexus under säkerhetsbältet, gör tjejerna reklam för: A= glass, eller B= motorolja?
 
Amen,..må summer wine vara med er.           
 
   
 
 
      
 
    

RUSSIAN ROULETTE IN MONTE CARLO

 
Monaco nästa, max downforce, minimal däckslitage på en asfalt vars greppnivå hör till de lägsta i F1 serien, en bil som ger föraren chansen att rida på kerbsen utan att tappa greppet är ett måste i Monaco,  tappar man kontrollen över bilen så förvandlas ekipaget till en flipperkula mellan armco räcken.
 
I Monaco betyder ett lyckat kval allt, positionsbyten sker för det mesta under depåstoppen, det finns ett par ställen där man kan göra ett omkörningförsök, men det är förhållandevist enkelt för den framförliggande att blockera alla attacker på en smal stadsbana av följa John karaktär.
 
En stoppare brukar vara ett vinnande koncept i Monaco, även om ett säkerhetsbil ingripande kan öppna  för alternativ strategi liksom skiftande väderförhållanden, det finns alltid risk för lite regnskurar så här års i Monaco, så även i år. Det är inte helt lätt att hålla sig borta från armco räcken i Monaco på en torr bana, på ett blöt underlag blir det hela ännu svårare, torrt eller blött, så kommer någon garanterad sätta sin bil i räcket under racehelgen, så små är marginalerna i Monaco.
 
 
Kampen om pole blir nog mer spännande att följa än själva racet, samtliga förare  från de tre toppstallen har kapacitet att knipa pole i Monaco. Det blir intressant att se hur årets Ferrari med den långa hjulbasen fungerar i Monaco, och med hur många olika styrväxlar Kimi laborerar med innan han blir nöjd med responsen, ibland kan Kimis sökande efter den optimala fingertoppskänslan bli för mycket för hans mekaniker.
 
För Marcus fans lär Monaco bli en nagelbitare, har svensken kapacitet att slå sin stallkompis som trivs på stadsbanor som den i Monaco.  Jag tror att det blir svårt för Marcus att kvala ut Leclerc i Monaco, det är första gången för monegasken i en F1 bil just i Monaco, men han tycks ha hittat rätt i sin Sauber angående att hålla däckstemperaturen "inom fönstret", något som är svårt just i Monaco där den låga medelhastigheten gör att däckstemperaturen lätt faller utanför "fönstret".
 
Hypersoft regerar i Monaco med tanke på den låga greppnivån från asfalten, om man sedan väljer ultrasoft eller supersoft för sin  enstoppare hänger på bantemperaturen och hur mycket downforce bilen alstrar.
 
Dagens grid girls skulle mer än gärna vara på plats i Monaco, men Liberty Media ville annat.
 
Amen,..må följa John racing vara med er.      
 
       
 
      

BARCEYAWN

 
 
Årets race i Barcelona kan beskrivas med ett ord, statisk, som är motsatsen till dynamisk,..
 
...även om Grosjean skapade lite carambolage på franskt manér redan under första varvet, den gode Romain borde lära sig när det är läge för att gasa, och när det är läge för att bromsa, varken Gasly eller Hulkenberg blev speciellt imponerade av fransmannens agerande, Romain tycks åter igen ha drabbats av sina gamla tics som inte hör hemma i F1.
 
Hamilton fick en enkel resa till målflaggan längst fram, Bottas fick ge sig för Vettel i början av racet, men tog tillbaka sin andra plats när tyskens tvåstopp strategi visade sig vara ett misstag.Den sista pallplatsen togs hand om av Verstappen, som lyckades hålla undan för Vettel trots en skadad framvinge, Max var nära att klanta till det igen när han körde in i en Williams i sin iver att komma förbi, Max gör tok för många misstag med tanke på hur många år han redan har varit med i F1.
 
Vettel hade problem med däckslitaget, och berättade att tvåstoppsstrategin var ett måste, lite märkligt med tanke på, att Kimi inte alls hade liknande problem. Enligt Kimi själv hade han mycket liv kvar i sina däck när han tvingades bryta racet efter 25 varv, synd och skam att Ferraris hobbymekaniker inte klarade av att ge Kimi en fungerande bil, med sin enstoppare hade Iceman kunnat ta en podium.
 
Ricciardo som slutade femma gjorde inte mycket väsen av sig, Magnussen i sin tur tog ut allt och lite till ur sin HAAS och slutade som sexa, dansken gör ett bra jobb för HAAS i år, något som man inte kan säga om Grosjean som har noll i poängprotokollet.
 
Sainz vann det spanska inbördesmötet mot Alonso, Perez lyckades knipa två poäng åt Force India före Leclerc, som tog den sista poängen, det måste vara bra länge sen en Sauber förare senast tog poäng i två raka race.
 
Marcus gjorde ett hygglig race efter ett svagt kval, men vill han vara kvar i F1 så måste han spotta upp sig ordentligt, att hamna så mycket i efterkälken när man kör mot en rookie är inte godkänt.
 
Hela Mercedes styrelse var på plats för att ta del av stallets comeback längst fram på griden, de får nog tacka Pirelli för det, som tog fram ett däck med tunnare slitbana som helt klart gynnade Mercedes på Ferraris bekostnad, samma däcktyp kommer användas även på Silverstone och Paul Ricard.
 
Årets titeljakt kommer förmodligen att avgöras just på däcksidan, på vissa banor med vissa gummmiblandningar och i vissa temperaturer kommer Mercedes fungera bäst, på andra kommer Ferrari ha ett litet försprång. Men, om  Ferrari vill verkligen vara med om racet fram till målflaggan, så måste tillförlitligheten och depåarbetet hålla måttet liksom det strategiska, Maranello gänget måste sluta med att agera som seriesjälvmördare som gång efter gång skjuter sig själva i foten.
 
Dagens grid girl försöker hålla pusskalas traditionen levande även då ,när statisk racing försöker ta livet av racingintresset hos F1 fansen,..you go girl!
 
Amen,..må det dynamiska vara med er.