IF YOU SCRATCH MY BACK

 
 
"If you scratch my back i´ll scratch yours" är en sanning med modifikation i F1, där man snarare sticker kniven i ryggen för "stallkompisen" som ett tack för senast, något som i sin tur startar en roande ordväxling mellan den drabbade föraren och depån.
Hos Ferrari hade man kommit överens om, att Leclerc skulle ge Vettel slipstreaming fram till första kurvan för att tysken skulle kunna ta sig förbi Hamilton, tysken tackade och tog emot och svepte förbi både Hamilton och Leclerc fram till en ledning som han sedan vägrade att släppa till Leclercs frustration. Ferrari ordnade platsbytet ett antal varv senare genom att hålla Vettel ute några varv för länge så att Leclerc kunde passera tysken i samband med depåbesöket, men monegasken levererade en hel  del upprört polemik innan dess, tuppkammen har växt hos Charles som tycks ha väldigt höga tankar om sitt värde för Ferrari, kampen mellan "stallkompisar" hos Ferrari blir högintressant att följa framöver.
 
Mercedes tog en dubbel med både tur och skicklighet, deras val att starta racet med medium visade sig vara ett lyckokast, när Vettel fick problem med MGU-K och tvingades bryta, VSC aktiverades och Mercedes duon kom in i depån och bytte till mjuka. Russel fick tekniska problem och kraschade under VSC , säkerhetsbilen kom ut, Leclerc, som hade under sitt depåstopp tidigare tagit medium kallades in igen från sin andra plats, och tog även han ett set mjuka för att matcha Mercedes duons strategi, med sitt andra depåstopp hamnade Leclerc bakom Bottas som trea, en placering som han sedan höll fram till målflaggan.
 
Hamilton fick en enkel resa till målflaggan som en ohotad etta i mål, Bottas avvärjde enkelt Leclercs försök att ta sig förbi. Han kör smart i såna här lägen, "backade in" i motståndaren precis innan han kom till en banavsnitt där Mercedes var stark för att sedan dra ifrån för att kunna ha ett tillräckligt försprång på DRS zonen, ska väl tilläggas att Leclerc är inte alls lika duktig i trafik som han är under kval, där har han en hel del kvar att lära.  Charles tycks även ha ett väldigt kort minne, bara för några dagar sedan sa han att han skulle hålla käften och inte ifrågasätta stallets beslut, igår var han i farten igen med sitt "vi ska prata om det här" tugg, pojken tycks ha fallenhet för hybris.
 
Verstappen hade inte farten att utmana om en podium, och slutade på en ensam fjärde plats före stallkompisen Albon, som tog sig upp genom startfältet till en femte plats i mål under sin sista stint. Sainz knep titeln best of the rest framför nosen av Perez som alltid tar poäng i Ryssland, Norris blev åtta före Magnussen som fick ett fem sekunders straff utan att ha gjort sig förtjänt av det, den sista poängen gick till Hulkenberg.
 
Hobbyföraren Stroll blev elva före Kvyat, Kimi hade åter igen en jobbig helg i en Alfa som tycks ha helt tappat formen under dem senaste fyra racehelgen, dock hade han en bra fajt i slutet av racet med Gasly som blev fjortonde man i mål, den sista att fullfölja racet blev Giovinazzi med sin femtonde plats.
 
Kubica kallades in "för att spara på materialet", Russel hamnade i muren när något gick sönder i hans bil, Vettel bröt med en trasig MGU-K, Ricciardo fick en knuff av Giovinazzi och brakade in i Grosjean så att båda två fick bryta racet. 
 
Nu återstår det bara fem race av årets mästerskap, två bra banor i form av Suzuka och Interlagos, två halvtaskiga i form av COTA och Autodromo Hermanos Rodrigues, och en parkeringsplats i Abu Dhabi, Mercedes har vaknat och kommer med nya uppdateringar redan till Japans GP, det blir intressant att se vem har den mest välbalanserade bilen genom Suzukas snabba kurvkombinationer.
 
Dagens grid girls vänder ryggen till Putins rike och ser framemot nästa race i solens rike.
 
Amen,..må hybris vara med er.    
 
          
 
          

OFF THE BOIL

 
 
Känslan av mättnad smyger sig på sakta men säkert, Mercedes har redan mer eller mindre lagt årets säsong till handlingar och satsar på 2020-21, Ferrari kom med en större uppdatering som har gett deras bil bättre aerobalans där själva balanspunkten har flyttats något för att förbättra bilens kurvegenskaper, men frågan är om det inte är för lite och för sent, Mercedes poängöverläge är fortfarande övertygande med fem race kvar efter Rysslands GP.
 
Pole gick till Leclerc som väntad, det är tydligt att Ferraris nya ledning fullföljer den bortgångne Marchionnes plan till punkt och pricka, där Leclerc var föraren man skulle satsa på, bra för Leclerc, mindre bra för Vettel, att sedan Binotto har pratat om Vettel som stallets förstaförare får man ta med en nypa salt, det är inte han som bestämmer vilken förare Ferrari vill satsa på, åter igen blev Vettel klart slagen av Leclerc.
 
Hamilton gjorde ett bra kval och lyckades klämma sig mellan Ferrari duon, Bottas hade en mindre lyckad dag och slutade på en femte plats efter Verstappen som dock har en fem platsers nedflyttning till morgondagens race.
 
Sainz tog titeln som best of the rest i kvalet knappt före Hulkenberg och stallkompisen Norris, Grosjean hade en bra dag och slutade på en nionde plats före Ricciardo som blev tia. Gasly blev elva men har en fem platsers nedflyttning till racet imorgon, Perez kvalade ut Stroll åter igen, Giovinazzi gjorde samma sak med Kimi, Magnussen fick stryk av Grosjean, Russel slog Kubica med en sekund, Albon försvann ur kvalkörningen redan i kval ett när han satte sin bil i muren, och Kvyat hoppade över kvalet.
 
Så, en ny promenadseger att förvänta för Leclerc och Ferrari? Inte nödvändigtvist, Hamilton och Bottas startar racet med medium, något som kan vara ett vägvinnande val om de orkar hänga med i Ferrari duons tempo i början av racet, senast i Singapore gjorde Mercedes bort sig i depåstrategin, i Sochi testar de med ett annorlunda upplägg redan från start.  Ferrari är snabbare rakt fram och har bättre utgångar, Mercedes är bättre in i och genom kurvor, det blir intressant att se starten och till vilken gummiblandning man har optimerat sina inställningar.
 
Verstappen lär ta sig snabbt upp till en femte plats, McLaren och Renault chaufförer gör upp om titeln best of the rest, Perez tar sig förbi Grosjean osv. Hos Alfa hittade man ingen fart alls, det är möjligt att även de har redan slutat med utvecklingen av årets bil och satsar sina få slantar på nästa års bil, samma sak hos Williams, man ska inte vattna döda blommor.
 
Det är kul att man har hittat lite mer prestanda hos Ferrari, men de tog för lång tid för sig att göra det, Mercedes har resurser att ta upp utvecklingen av årets bil igen om de så önskar, att hitta några tiondelar är inte på något sätt en omöjlig uppgift för att försäkra årets VM titlar.
 
Det om Sochi, jag hoppas att FIA är kloka nog att dumpa DRS till 2021 års bilar, kombinationen ground effect-DRS rimmar illa, blir det något fel på DRS så blir följderna mycket värre i en ground effect bil än med dagens bilar.
 
Till slut, Hamilton och Bottas tjänar en slant att köra fort med en Mercedes, NHL proffset Rasmus Ristolainen fick betala en slant när han körde fort med sin Merca under semestern i Finland, att köra 81km/h på en 40 sträcka kostade honom 120680 euro i böter, dvs en miljon tvåhundranittiotretusen svenska kronor, det är ett dyrt nöje att köra fort i Finland om man tjänar mycket pengar.
 
 
Dagens grid girl är inte off the boil, the heat is on.
 
Amen,.må livets goda vara med er.      
 
           
 
        
 
 
      

RUSSIAN ROUNDABOUT

 
Till kommande helg är det dags för F1 cirkusen att invadera en rysk parkeringsplats där man har byggt en stop and go rondell, bromsa, traction, gasa, mycket downforce, mycket drag= en kraftfull PU är ett måste, ju mer vinge desto mer hk krävs det att vara snabb i Sochi.
Mercedes brukar dominera i Ryssland, men nu är Ferrari ikapp och förbi i hk racet, och har även hittat en bättre aerobalans i sin bil, så den avgörande punkten lär bli bilens och förarens förmåga att hantera däckslitaget på ett framgångsrikt sätt. Att någon annan än Ferrari och Mercedes piloterna skulle blanda sig i kampen om podiums är osannolikt om den dynamiska duons depåstrategier ger en normal utdelning, dock finns risken att den interna kampen mellan förarna hos de två toppstallen kan skörda sina offer, det finns stora spänningar under ytan i båda lägren.
 
Det finns ett antal lämpliga ställen för omkörningsförsök, inte minst i slutet av start-mål rakan och in i första kurvan, bromsarna tar en hel stryk i Sochi så det gäller att försöka få ner bromstemperaturen på den långa rakan innan man tvärnitar till första kurvan, att ligga för nära den framförvarande på rakan kan straffa sig vid inbromsningen. Även om man kör med förhållandevist mycket vinge i Sochi, så spelar ett bra mekanisk grepp en viktig roll på banan på grund av dess stopp and go karaktär, ifjol var det Mercedes som hade mest traction, i år är det Ferrari som har tagit över i den punkten. Det blir intressant att se huruvida Mercedes klarar av att svara på Ferraris utmaning, mycket traction och många hk är en giftig kombination på en bana som Sochi.
 
RBR har en bra bil, men deras Honda PU är inte stark nog att kunna utmana Mercedes eller Ferrari, bakom de tre stora kan kanske RP utmana om titeln best of the rest liksom AR med hjälp av sina kraftfulla PU, men även Renault och McLaren har gott om hk till sitt förfogande från Renaults senaste motorversion, så kampen om best of the rest titeln lär i vanlig ordning bli stenhård.
 
 
I valet av gummiblandningar är det bara Mercedes som nöjer sig med 8 set av mjuka, kan vara ett misstag med tanke på, att deras bil i år inte riktigt ligger på samma nivå som ifjol i fråga om traction, Kimis val av bara ett set medium är lite udda, Ricciardo är inne på samma linje.
 
Dagens grid girls är även de inne på det här med gummiblandningar,.vart har framhjulet tagit vägen?
 
Amen,.må ryska rondeller vara med er.