MAX´S MASTERPIECE

 
Max Verstappen fortsätter med att rulla hatt i F1, han tog sin sextonde seger i Mexiko, och den femtioförsta totalt, hatten av för Max.
 
Racet tog slut i första kurvan på olika sätt för Verstappen och Perez, Max fick en bra start från sin tredje ruta, såg en lucka mellan två Ferraris, dök in i luckan och upp i ledning som han sedan aldrig släppte, game over för resten av startfältet. 
 
Perez fick även han en bra start, chansade att ta sig förbi Leclerc på utsidan in i första kurvan...
 
...de två stötte ihop...
 
...och Perez flög av banan, game over för mexikanen. Jag har förståelse för Sergios chanstagning, han ville så gärna visa vad han kan inför hemmapubliken, men hans chansning var dömt att misslyckas, styr man in som han gjorde så slutar det med tårar. I  och med den här fadäsen börjar det osa katt för mexikanens del  angående hans sits hos RBR 2024, och då inte minst med tanke på, att Ricciardo gjorde en felfri insats i sin AT och tog en sjunde plats i racet. Det blir intressant att följa hur det hela slutar, Horner och Marko är i luven på varandra, Horner vill få bort Marko som faktiskt inte är anställt av stallet utan av Red Bull, Horner vill behålla Perez, Marko vill sparka honom och Verstappen hotar att lämna stallet om Marko kastas ut, en RBR sopopera bubblar vidare och lär koka över innan året är slut.
 
Om själva racet finns det inte så mycket att skriva om, Verstappen tog sig förbi Ferrari duon i första kurvan och försvann i periferin, Hamilton gjorde ett stark race och knäckte även han Ferrari duon på behörig avstånd bakom Verstappen, Ferrarin är snabb i kval men det brister i race på grund av däckslitaget. Samma skulle man väl kunna säga om Leclerc, duktig att  kvala men har sina brister i racet.  Norris gjorde en riktig bra insats i racet när han tog sig upp från en sjuttonde ruta till en femte plats i mål, men även hos honom saknas det lilla extra på samma sätt som hos Leclerc, duktiga förare men inte i nivå med Verstappen eller Hamilton. Russel hänger inte med i Hamiltons tempo och hans allt eller ingenting attityd sätter käppar i hjulen för honom, Russel är klart svagare förarmaterial än till exempel just Leclerc och Norris. Ricciardo gjorde som sagt var en bra insats, men är inte en bättre förare än Perez, Piastri i sin tur är en långsammare kopia av Ricciardo, och Albon gör bra ifrån sig så länge det inte finns någon press på honom, men han skulle aldrig palla för trycket hos ett toppstall som RBR. Ocon och Gasly är medelmåttor, Tsunoda kan glimta till ibland men är tok för het om gröten, Hulkenberg börjar bli till åren liksom Bottas, Zhou är ok men inte mer än så, Sargeant och Stroll är dåliga skämt som förare, Alonso glänser så länge bilen är bra nog för det, Magnussen hör hemma i samma kategori som Hulkenberg och Bottas, och Perez är själv allt som oftast sin värsta fiende.
 
Magnussen gjorde en Schumacher Jr när han satte sin bil i muren, kanske var det något skumt med bilen, racet blev rödflaggad, några tjänade på det, andra förlorade på det.
 
Dagens grid girls är nöjda med Hamiltons andra plats, huruvida Hamilton är det låter jag vara osagt. 
 
Amen,..må oktober snön vara med er.   
 
   

FORZA FERRARI

 
 
Ferrari duon Leclerc-Sainz utnyttjade på bästa sätt Ferraris starka sida i Mexiko, in i-genom och ut ur långsamma kurvor, och belönades med position 1-2 i stargridden, Verstappen fick nöja sig med tredje rutan, men han har en betydligt bättre bil i racet, Ferrari lider fortfarande av för högt däckslitage. Kvalets positiva överraskning blev Ricciardo med sin fjärde plats, AT har jobbat hårt att ge honom en bil med stark framända, en bil som passar AHR med sina många långsamma kurvor, Ricciardo fick också bra draghjälp av teamkompisen Tsunoda som kommer att starta racet från sista ledet efter ett antal komponentbyten.
 
  Perez vars sits hos RBR Ricciardo är ute efter fick se sig slagen av Ricciardo, bra för Ricciardo, mindre bra för Perez, men en svala gör ingen sommar, det krävs mer än så av Ricciardo för att han ska kunna ta Perez sits hos RBR. Mercedes bil räckte inte till för att hamna i de första leden, och McLaren har sin svaga punkt i långsamma kurvor som jag nämnde i det föregående inlägget, så Piastris sjunde plats som en köttbit i en Mercedes hamburgare var godkänt. AR drog nytta av den tunna luften som kamouflerar brister i  aerodynamiken, att ha båda bilarna i topp tio är starkt jobbat av Bottas och Zhou.
 
Alpine har problem med långsamma kurvor, en elfte och en sextonde plats på gridden är svagt med tanke på vilka resurser Renault förfogar över, HAAS updateringar fungerar inte alls som de förväntade sig, AM befinner sig i fritt fall, och Williams vars bil med Albon bakom ratten gick så bra under den fria träningen tappade allt till kvalet.
 
Om Ricciardo var kvalets positiva överraskning, så var Norris den negativa, Lando klantade till det alldeles själv i kval ett och försvann direkt, han har en tendens att överköra i vissa lägen både i kval och i race, en duktig förare men inte ett världmästarämne. Apropå McLaren, deras bil har mycket flex i golvet, för mycket i mina ögon, det vore nog på sin plats om FIA kikade på det, jag tror inte att Mackens RBR kopia håller sig inom ramen av regelverket. RBR i sin tur körde sin bil med mer rake än på länge, jag undrar vad Newey har på gång inför nästa år, RBR testar med något nytt inför 2024 som kommer att ställa till det för deras konkurrenter, att kopiera årets RBR kommer inte att räcka till för att slå dem 2024.
 
Dagens grid girls håller sig inom ramen av regelverket på alla sätt, fattas bara annat.
 
Amen,..må regelverket om livets goda vara med er.   
 
   
 
   
 
     

MEXICAN MULE

 
 
Mexican Mule är en mexikansk drink som påstås vara "Crisp, bold and full of flavor", Autodromo Hermanos Rodriguez i sin tur är mer som pissljummet Corona, mängder av långsamma kurvor och två raksträckor, slät asfalt med noll grepp och motorer som kippar efter andan. AHR ligger på drygt 2000 meters höjd, något som innebär som sagt var att motorer tappar effekt och downforce blir en bristvara, dock kompenseras förlusten av downforce till en viss del av att även drag minskar, och av faktum att man kan köra bilen med riktigt låg rideheight. Ground effect konceptet bör även det ha en positiv effekt på förlusten av downforce orsakat av den höga höjden,  men AHR är mer traction än downforce, saknar man mekanisk grepp är man illa ute. 
 
Verstappen har vunnit fyra gånger i Mexiko, och lär ta sin femte seger på söndag om inget oväntat händer till exempel i form av tekniska problem. Ferrari har varit starka på banor med många långsamma kurvor och på AHR är inte däckslitaget något problem, för McLaren har det varit det motsatta, hur det blir på AHR återstår att se. Även Mercedes har varit framgångsrika  på AHR, så bakom Verstappen blir det en hård fajt om podiums, huruvida Perez kan blanda sig i kampen om podiums blir intressant att följa, på AHR har man inte råd med att misslyckas i kvalet eftersom det inte direkt vimlar av omkörningstillfällen på den långsamma banan. 
 
För dem som hade svårt på COTA på grund av det mycket ojämna underlaget, blir AHR ett tillfälle att revanschera sig. Speciellt de små stallen hade problem med rideheight på COTA, de tvingades köra bilen så högt att de tappade mycket downforce, på AHR kör man med mycket vinge och låg rideheight, har man skapligt med traction så finns chansen att ligga närmare toppstallen. Väderprognoser just nu siar om en liten risk för någon skur under fredag, men torrt och soligt på lördag och söndag med temperaturer runt 23-24 grader, näst intill perfekt för racing med andra ord, dock är vädret skapligt nyckfullt i Mexiko så här års, så det återstår att se hur det blir.
 
AHR är lika med mycket vinge, minimalt med grepp från banan, traction är bra att ha, motorn och bromsarna överhettar, DRS är död, däckslitaget är lågt, ett stopp brukar räcka bra.
 
Dagens grid girls flaggar för iskall Corona istället för Mexican Mule,.inte mig emot.
 
Amen,..må iskall Corona vara med er.