BAHRAIN PITLANE PARTY

 
 
Årets premiär race levererade ett skolexempel av lyckad depåstrategi från Mercedes, när Verstappen fick nöja sig med att agera köttbiten i en Mercedes hamburgare på podium, och inte fick han heller behålla extrapoängen för det snabbaste varvet, Bottas tog ett extra depåstopp och satte den snabbaste tiden på sista varvet.  Nu var ju inte Mercedes depåarbete felfri för det, utan de klantade till det när Bottas kom in för däcksbyte, stackars Valtteri blev stillastående hela 11 sekunder när mekaniker inte fick av ena framhjulet, lite märkligt är det att dessa missar alltid drabbar Bottas. 
 
Som jag nämnde i det föregående inlägget, så är Mercedes väl så snabb i racepace som RBR, och när de väl hittar den perfekta balansen i bilen kommer de vara snabbare än RBR, lite frågetecken finns kring energiåtervinningsbiten, men jag räknar med att Mercedes inom kort kommer att lösa även det problemet.
 
Hamilton körde ett felfritt race, men bör tacka teamet för en felfri racestrategi som avgjorde racet där RBR tvingades att spela ut sina kort när Mercedes bluffade, RBR måste ha sina båda bilar med från början att kunna utmana Mercedes. Verstappen var förbi Hamilton i slutet av racet, men fick lämna tillbaks förstapositionen till britten eftersom han genomförde omkörningen utanför banmarkeringen. Det ironiska i sammanhanget är, att Verstappen själv sa innan racet att det är omöjligt att köra om på Sakhir,.så rätt han fick.  Bottas gjorde också ett starkt race, avståndet på dryga halvminuten till de två i topp kom från ett extra depåstopp och när han fick stå 11 sekunder på depån vid andra stoppet.
 
Bakom topptrion gjorde Norris ett bra race på behörigt avstånd från topptrion, årets McLaren är bra, men inte i närheten av Mercedes och RBRs nivå , kampen om tredjeplatsen kommer att bli sevärd mellan McLaren, Ferrari och AT i första hand. Perez slutade på en femte plats efter att ha startad från depån, hans bil dog på uppvärmningsvarvet, kom igång igen så att mexikanaren kunde ta sig till depån och starta därifrån. Perez uppkörning visar hur mycket det skiljer i racepace mellan toppstallen och mittfältet,.same procedure as every year.
 
Leclerc höll sig i skinnet och tog en sjätte plats i mål, årets Ferrari är mycket bättre än fjolårets, men inte i nivå med de två stora. Ricciardo slutade på sjätte plats, han fick en ordentlig kyss av one hit wonder mannen Gasly, men kunde fortsätta racet, ett helt ok resultat av Ricciardo i hans första race för McLaren. Sainz hade vissa problem under racet, men en åttonde plats i mål i hans första race i en Ferrari är ok, samma kan väl sägas om Tsunoda som tog poäng direkt i sitt första F1 race, den sista poängplatsen gick till Stroll och AM.
 
Kimi blev elva två sekunder från en poängplats med teamkompisen Giovinazzi i släptåget, Ocon som blev påkörd av Vettel och snurrade blev trettonde man i mål före Russel ,vars Williams tycks inte vara ett dugg bättre i racepace än fjolårs bilen. Vettel tog målflaggan som femtonde man, en racehelg till att glömma för tysken, först straffades han för att ha ignorerat en dubbel gulflagg, sedan missade han  en inbromsning i racet och körde på Ocon, AM gjorde nog en dålig affär när de bytte ut Perez mot Vettel, den sista att ta målflaggan blev Schumacher i sin HAAS.  Gasly togs av banan i slutet av racet, one hit wonder mannen gjorde som han brukar göra, det vill säga, ett bra kval för att sedan bara kasta bort racet med en korkad påkörning, det är lätt att förstå varför RBR spolade honom. Alonso gjorde ett helt ok debut race för Alpine, men tvingades bryta med bromsproblem, än håller han måttet, mannen som själv tycker att han är den bästa av alla i F1. Mazepin,.vad ska man säga, hans race tog slut på kurva tre på första varvet, han körde av helt utan hjälp av utomstående, Schumacher i sin tur snurrade av i kurva fyra i omstarten på första varvet, HAAS bil är en riktig handfull av skräp.
 
För övrigt kan noteras, att Honda tvingades till att byta några komponenter redan till första racet både för Gasly och Perez, bådar intet gott med tanke på en 23 race kalender i år.
 
 
Dagens grid girl är relativt nöjd med årets debut race, men det kan bli bättre.
 
Amen,..må vårens ankomst vara med er.     
 
      
 
    

BAHRAIN BRAINSTORM

 
 
Årets första kval är över, och årets första pole gick till Verstappen, ett inte helt oväntad scenario med tanke på RBRs starka försäsong form. På en bana som Bahrain, där man kör med lite vinge har RBR ett övertag på Mercedes, i alla fall över ett varv, sett över en hel racedistans lär Mercedes bättre kunna hålla jämna steg med sin kombatant.  På grund av att RBR producerar lite mer downforce än Mercedes, så tvingar den förstnämnda den sistnämnda att köra med lite mer vinge för att kompensera bristen på downforce, något som givetvis kostar varvtid, och då  speciellt under kvalet. Mercedes har jobbat hårt sedan årets tre testdagar att hitta den ultimata balansen i årets bil, den finns inte riktigt där än, men de har redan gjort stora framsteg, och som jag har nämnt tidigare så i det långa loppet blir vinnaren den vars bil har mest utvecklingskapacitet.
 
Hur som helst, ett starkt kval av Verstappen, han slog Mercedes trion ganska klart, Hamilton höll undan för Bottas med två tiondelar, och såg ut att ha lite bättre balans i sin bil än sin stallkompis. Fjärde startrutan erövrades av kvalspecialisten Leclerc, dock kommer han att starta racet med mjuka däck mot tättrions medium, man får väl hoppas på att den gode Leclerc inte gör en dumdristig tjurrusning till första kurvan, och kraschar in i sina konkurrenter.
 
Gasly gjorde ett bra jobb i sin AT, och startar racet även han med medium som tättrion, bredvid sig i den sjätte rutan har han Ricciardo ,som med några hundradelar kvalade ut sin stallkompis Norris som startar från sjunde rutan, ett starkt första kval av alla tre. Sainz hade lite struligt under kval tre, och startar från ruta åtta i sitt första race för Ferrari med sin landsman Alonso tät bakom sig i den nionde rutan, ett godkänd första kval för Alonsos del, men jag kan tänka mig att Renault hade hoppats på ett ännu lite bättre kvalresultat. Den sista platsen i kval tre gick till Stroll som i kval ett kvalade ut sin nya stallkompis med 0,8 sekunder, det vill sig inte riktigt för Vettel.
 
Perez som slutade på en elfte plats gjorde sitt första kval för RBR, och var i kval två tre tiodelar efter sin stallkompis Verstappen med medium däck, och missade därmed med mycket liten marginal avancemang till kval tre, men Perez har aldrig varit en kvalspecialist, hans styrka ligger i däckshantering under racet. Giovinazzi tog en tolfte ruta före rookie Tsunoda, som inte klarade av att ta sig till kval tre med medium däck från kval två, med mjuka skulle han har klarat av det utan vidare. Räikkönen slutade på en trettonde plats klart slagen av stallkompisen Giovinazzi, Russel som var sista man att ta sig till kval två startar från ruta femton, bredvid sig har han Ocon som fick stryk av Alonso med nästan en hel sekund i kval ett. Latifi i sin tur blev distanserad med en halvsekund av Russel ,och belönades med en sjuttonde ruta för sin insats. Bredvid honom från den artonde rutan startar Vettel som fick stryk av sin stallkompis Stroll med hela 0,8 sekunder,stackars Vettel tycks vara lika vilsen i en Aston Martin som han var i en Ferrari, det sista ledet gick till HAAS duon Schumacher-Mazepin.
 
Så, summa summarum, nu kommer Verstappen och RBR  köra hem VM titeln bara av farten? Nja, skulle inte tro det, att vara snabb i Bahrain är en sak, att vara snabb på en riktig bana något helt annat, men om Perez hittar farten kan det bli en kamp om konstruktör VM, förare titeln hamnar nog hos Mercedes.
 
Dagens grid girl skickar ett meddelande till Hamilton, att bli tvåa i kval duger inte, dags för "Sir Lewis Hamilton" att hitta lite mer klös.
 
Amen,.må morgondagens race i en sandstorm vara med er.   
 
         
 
  
 
       
 
      

HIGH RAKE VS LOW RAKE

 
Några ord om årets F1 premiär i Bahrain. Banan är som den är, greppnivån varierar efter bantemperatur,  det som fungerar under kval fungerar inte under race så man blir tvungen att chansa lite med inställningar och hoppas på det bästa. Som det ser ut just nu blir det riktigt varmt under fredag-lördag med svaga vindar, på söndag sjunker temperaturen och vinden friskar på till 12-15 m/sekund, något som i allra högsta grad kommer att ställa till det, dagens F1 bilar är mycket vindkänsliga. Lägger man till all sand som kan hamna på banan under söndagen, och den sjunkande bantemperaturen i slutet av racet så öppnar det upp för överraskningar i jakten på en poängplats.
 
Varvrekordet på 1,31,447 är urgammalt och hölls av Pedro De La Rosa, 2005 känns som forntid 2021, men en del rekord är svårslagna på grund av alla regelförändringar som FIA hittar på med jämna mellanrum. Bahrain är mer mekanisk grepp än aerodynamisk grepp, saknar man traction är man illa ute, bromsarna sätts på prov liksom bilens balans, lite vinge och hårda vindbyar är en giftig kombination som kräver en välbalanserad bil.
 
Det blir intressant att se vad Mercedes har att komma med, de körde testerna med en skapligt tung bil , nerskruvad motoreffekt och med ovanligt hög rideheight bak, och ville inte berätta till vad de hade använd sina två "tokens". Merca trivs inte riktigt i höga temperaturer, de har haft problem med överhettade bakdäck, något som kan inträffa både med för mycket grepp bak och för lite grepp bak, hur årets bil kommer att hantera den biten återstår att se.
 
Nog om Bahrain, dags för lite teknikporr i form av high rake vs low rake. RBR är den mest extrema i fallet high rake...
 
...Mercedes i fallet low rake, så nu ska jag försöka på ett enkelt sätt belysa skillnaden mellan dessa två ytterligheter inom F ettans designtänkande. RBR har en rideheight kring 25 mm fram och runt 120-130 mm bak, Merca ungefär samma 25 mm fram och runt 70-80 mm bak. På bilderna här ovan märks det bäst om man tittar på hjulupphängningen, Mercas "wishbones" ligger horisontellt, hos RBR har de en helt annan vinkel på grund av den upphissade bakdelen.
 
Det gemensamma för båda designkoncepten är att man måste stänga in luftflödet under golvet med hjälp "luftskjolar", något som Mercedes klarar av  lättare, hos RBR krävs en högre hastighet i luftflödet under bilen för att stänga in det med hjäp av "luftskjolar" och fylla diffusern. Mercedes har en mer stabil aero och totalbalans än RBR, men det sistnämnda får ut cirka 25-30 % mer downforce ur sin diffuser på grund av en större volym i undertryck som skapas i samarbete mellan diffuser och undertrycket bakom bakdäcken.
 
Dagens F1 bilar har en tendens att understyra genom långsamma-medelsnabba kurvor, en situation som RBR klarar av att hantera bättre än Mercedes. En F  etta körs tre gånger styvare fram än bak, en high rake bil mjukare bak än en low rake dito. En high rake bil har högre tyngdpunkt bak än en low rake bil som hjälper till att rotera bilen genom kurvan, men ökar samtidigt risken för "roll" som kan leda till att oönskad luft sugs in från sidan och  in under golvet som i sin tur leder till en förlust av downforce. Dock kan detta delvis undvikas med hjälp av framvingen, om den körs tillräckligt nära banan för att ytterligare höja hastigheten i luftflödet under bilen, men om hastigheten i flödet blir för högt så "stallar" framvingen till slut och man tappar downforce.
 
  Så, det hela handlar om att hitta den rätta aerobalansen oavsett om det handlar om high rake eller low rake, för mycket framända kostar bakända och vice versa. Till i år ville FIA minska graden av downforce, dels med ett smalare golv, och dels genom att ta bort ett antal styrfenor vid luftintaget till bakbromsar och vid utkanten av diffusern. Dessa styrfenor hade som uppgift att hantera luftflödet  som uppstår runt bakhjulen, och då i första hand det flödet som  förekommer på insidan av bakhjulet, förhindra flödet att ta sig in under golvet och istället styra det uppåt och använda det som ett hjälpmedel för att skärma av diffusern.
 
Rent teoretiskt borde årets regelförändringar gynna low rake konceptet ur aeroaspekt om Mercedes har gjort sin hemläxa, och har hittat den rätta aerobalansen, hos Honda säger man att årets Honda motor är starkare än fjolårets Mercedes spis, men samtidigt lär årets Merceds motor vara starkare än fjolårets dito så det hela jämnar ut sig. Så, jag tror att även i år är det Mercedes som håller taktpinnen med RBR som den främsta utmanaren, vem som kommer att ta VM titeln på förarsidan låter jag vara osagt, det är några som vill men få som kan.
 
Till sist, kunde inte låta bli att slänga in bilden här ovan där Nico Rosberg pressar sin Mercedes till den yttersta gränsen och lite till, så mycket grepp finns det i en Merca när balansen är där och set up fungerar, dock slet den bakdäcken lite väl mycket, dagens Merca är nästan lite väl försiktig i det avseendet.
 
Dagens grid girls är uppspelta inför årets premiär race, inte en dag för tidigt enligt deras åsikt, jag kan bara hålla med om det.
 
Amen,..må teknikporren vara med er.