I´M NOT FAT, I´M BIG BONED

 
F1 har fyllt gubbe om och om igen sedan 2007, den en gång så spänstiga, sportiga pojkrumpan har skrumpnat, och huserar numera på navelsidan som en isterbuk av dödkött, från 600 kg 2007 till 740 kg 2019, en rätt så märklig utveckling med tanke på, att all racing går ut på att hålla vikten så låg som möjlig för att främja greppnivån genom kurvpartier ute på banan. 140 kg extra ister sätter sina spår även under inbromsningen, bromsarna går varma och fläsket dallrar när tungviktaren försöker reducera hastigheten innan det är dags att svänga in. Den numera löjligt långa hjulbasen stretar emot, bilen rollar som en  oceanångare med slagsida i sina försök att hålla rätt kurs, att försöka sig på en omkörning genom kurvpartiet är inte att tänka på när biggest loser gänget breder ut sig som en flock dräktiga kossor på grönbetet,.viktväktarna någon?
 
FIA gänget borde nog ta sig en funderare med tanke på den ovannämnda, inte altför hälsosamma riktningen inom F1, storleken har betydelse i allra högsta grad inom racing, det är nog dags att ta F1 till dietisten innan underhållningsvärdet helt raderas ut av alla trivselkilon.  Många kilon kräver även fotvänliga skor, Pirelli gör gällande, att de inte tänker ta fram mjukare gummiblandningar till nästa säsong, eftersom det enbart skulle innebära att bilarnas varvtider skulle reduceras ännu mer i syfte att genomföra racet med ett depåstopp. F ettans moment 22, när Pirelli kommer med mjukare gummiblandningar sänker bilarna farten för att spara däck,.hur svårt kan det vara för FIA att besluta om minst två obligatoriska depåstopp för att sätta stopp för sparhysterin som tar död på all spänning?
 
Det nya aeropaketet för 2019 är enligt FIA det nya lilla svarta som kommer att lösa problemet med för få omkörningar under racet, något som jag inte alls tror på, när vikten, bredden och längden ständigt ökar år efter år blir det allt  mindre ytor på banan att agera på. Kortare hjulbas, enklare vingar, bort med DRS, in med ground effect, bort med hybridskräpet, in med dubbelturbo, bort med följa John snigelkörning att spara på däck, in med flera depåstopp för däcksbyte och återinföra tankstopp osv, svårare än så är det inte att skapa racing värt namnet.
 
 
 
Bilderna här ovan visar hur ground effect konceptet ser ut hos Indy Car...
 
...och hur det såg ut i F1 en gång i tiden, F ettans variant skapade givetvis mycket mer ground effect, men grundprincipen är den samma...
 
 
 
..numera har F ettan helt slät golv, det är diffusern som gör jobbet..
 
...samma gäller hos Super Formula bilar. 
 
Så, vad vill jag komma fram till med allt ovanstående? Jo, att föraren i en F1 bil blir mer och mer en passagerare för varje år som går, det är bilen som kör föraren inte tvärt om, hos Indy Car är det föraren som kör bilen. Indy Car bilarna har mycket mindre down force och greppnivån är därmed lägre , set up arbetet  är mycket enklare och tankstoppen skapar variation inom det strategiska osv.  Nu menar jag givetvis inte att F1 ska kopiera Indy Car konceptet rakt av, utan att det finns en hel del inom det betydligt enklare tekniska utförandet som skulle kunna fungera även i F1, och resultera till mer underhållande racing. Visst är det just den avancerade  tekniska biten som är den utmärkande för F1, men om den kommer på bekostnad av att man tappar i underhållningsvärde så är man på fel spår, det är ju trots allt racingen som är det viktiga för fansen, inte hur mycket mer down force diverse vortex styrplattor skapar.
 
 
Det om övervikt, vintern är på väg, men innan dess delades det ut diverse utmärkelser, Kimi hämtade sin för tredje platsen i förarmästerskapet, Iceman var i högform med några drinkar innanför västen.  Det intressanta är dock vad han sagt om det som komma skall 2019, nämligen att det är möjligt att upprepa det som hände hos Lotus med Sauber nästa år. Kimi brukar ju veta vad han pratar om så det blir intressant att se hur högt han kan nå 2019, och då inte minst med tanke på det intima samarbetet som Sauber Alfa Romeo har med Ferrari, de lär komma satsa en hel del för att lyfta Alfas varumärke tillsammans med Kimi och Sauber.
 
Janne Blomqvist lanserade en del mer eller mindre intressanta teorier om hur Marcus systematisk missgynnades hos Sauber, hans teorier uppmärksammades inom svensk media, och sedermera även hos den finska, brittisk media i sin tur brukar kika på vad som skrivs i Finland, så det kan hända att Blommans anklagelser senare dyker upp även på annat håll. Jag för min del låter vara osagt hur mycket sanning det ligger bakom hans påståenden, men har man sagt A så bör man även säga B och lägga fram de bevisen som han påstår sig ha. Att sprida rykten utan att ha svart på vitt som bekräftar sanningshalten i ens påståenden skadar ryktesspridarens trovärdighet som journalist, och kan på lite längre sikt innebära att vissa dörrar förblir stängda, att skjuta sig själv i foten skadar ingen annan än individen i fråga.
 
Det var allt den här gången, tyvärr så har jag inte haft tid att svara på kommentarer, men jag ska försöka hinna med även med det i framöver, over and out.
 
Dagens grid girls drömmer redan om sommarens varma vindar, något som även ni bör göra för att hålla vinterdeppigheten borta.
 
Amen,..må drömmen om sommaren vara med er.