OPERATION DESERT STORM

 
 
Lite kort om dagens kval, där Leclerc visade varför han kallas för en kvalspecialist.
Surt värre  för Vettel, vars 70 tals porrfilm mustasch intog en impotent framstupa sidoläge,.stallorder nästa?
 
Lewis kvalade ut Valtteri med liten marginal, Verstappen slutade femma nästan halvsekunden efter Mercedes duon, från Max på femte och ner till Norris på tiondende plats skiljer bara 2 tiondelar, jämt värre med andra ord.
 
Starkt kval av Magnussen som kvalade ut Grosjean, Sainz gjorde samma sak med Norris, och Kimi tog sig åter igen till kval tre och startar från nionde rutan, bra jobbat av Iceman, synd att Alfa Romeo tappade så många värdefulla varv under träningen med vattenläckage.
 
Renault fick ingen ordning på sin bil till kvalet, Ricciardo var den snabbaste av Renault förarna för dagen, Albon kvalade ut Kvyat, Perez gjorde det samma med Stroll, Gasly fick inte till det idag heller, Giovinazzi fick se sig slagen av Kimi igen, och Russel var mycket knappt före Kubica som tycks sakta men säkert hitta rätt med Williams hopplösa bil, att man har kallat in pensionären Patrick Head som en frälsare säger det mesta om Williams utsatta läge.
 
Kval är kval, imorgon är det upp till bevis, asfalten på Sakhir, eller kanske borde vi kalla den för betong sliter däck rätt så hård, så snabba kvalvarv betyder inte mycket imorgon. Ferrari  tycks ha fått ordning på tajmingen  av insamlandet och användandet av extraenergin, men Mercedes är nog så snabb som Ferrari i racepace, däremot tycks Honda PU fortfarande sakna ett antal hk för att ta upp kampen om racevinst.
 
Slaget om titeln best of the rest lär bli stenhård, förmågan att ta hand om däcken lär bli den avgörande punkten, dock ska man hålla i minnet, att just bland mittfältsgänget handlar det mycket om banspecifik prestanda, så rangordningen kommer variera en hel del under säsongen.
 
På bilden här ovan kan man se tidsskilnaden per varv mellan de olika gummiblandningar, så rätt depåstrategi blir guld värd liksom en bil som är snäll mot däcken, det går ju faktiskt att köra om på Sakhir, så startrutan betyder inte allt.
 
Det om dagens kval och morgondagens race, det tekniska brukar intressera F1 fans, på bilden ovan syns den "tredje dämparen" hos RBR, något som de allra flesta av er känner till, men hur många av er vet vad är "belleville washers",.?,.något mycket avancerat och high tech?
Nja, inte direkt, det handlar helt enkelt om något så simpelt som koniska fjäderbrickor, även kallade för talriksfjädrar,.allt är inte high tech i F1, utan bara en enkel bricka i spelet.
 
Till 2021 vill FIA&co komma med något "nytt", nämligen det som bla jag har tjatat om så länge,  att införa ground effect konceptet. De har äntligen begripit att det är lättare att följa en bil om man bara tappar 20% av downforce istället för 70% som man gör med dagens aerokoncept,.ground effect är i stora drag en lika simpel teknisk uppfinning som en fjäderbricka jämfört med dagens oerhört komplicerade aeropaket och mycket billigare att ta fram, synd bara att det tog FIA så lång tid att begripa det.
 
Även inom vardagslivet finns det byrokrater som har svårt för det tekniska, som till exempel Socialstyrelsen i Sverige som nu vill införa begreppet "det tredje könet". 
Hur tänker dessa byrokrater, skruv+mutter är det sedvanliga även om några envisas med att försöka gänga på skruv+skruv eller mutter+mutter med blandat resultat, nu vill Socialstyrelsen införa "det tredje könet", ska det uppfattas som så att en hermafrodit nu blir en hybrid hen?  Om så, så får uttrycket "go fuck yourself" ett helt nytt innebörd när en skruv&mutter hybrid går lös på sig själv utan att respektera samtyckeslagen,.kan bli ett knivigt fall för rättsystemet att handskas med.
 
 
Till sist några ord om sponsorer, det finns ju ett flertal energidryck tillverkare som sponsorer i F1, nu vill även Koskenkorva vara med sin nya produkt, den alkoholfria, C vitaminberikade Vodka Koskenkorva som därmed  även kan med framgång användas att skåla med i länder där rusdrycker är förbjudna.
 
 
Dagens grid girls garderar med paraply, det regnar inte ofta på öknen men man ska aldrig säga aldrig.  
 
Amen,..må alkoholfria rusdrycker vara med er.      
 
        
 
        
 
 
     
 
 
     
 
     

BAHRAIN BUGBEARS

 
Årets andra race går av stapeln i Bahrain på en bana ökänd för sin skiftande greppnivå på grund av all sand som blåser in, en bana där även kastbyar kan ställa till det för F1 bilarna på grund av deras känsliga aerobalans. Flexibilitet är nyckelordet inom  race strategi tänkandet, man måste vara beredd på att ompröva sina beslut med kort varsel, att lyssna på förarnas feedback under racet kan vara en bra ide, det finns dem som vet vad de gör.
 
Första kurvan efter start-målrakan är det bästa stället för ett omkörningsförsök med sin breda ingång som bäddar för alternativa spårval efter en hård inbromsning, det finns även några andra banavsnitt där det är möjligt att ta sig förbi, dock kan sanden på banan utanför idealspåret ställa till det när greppet försvinner. På sina ställen är det svårt att se apex, ett rätt så vanlig problem på den här typen av platta banor som saknar naturliga "landmärken" som hjälper till att hitta rätt spår genom kurvan, något som kan ställa till det för årets rookies innan man har "kört sig in" i kurvans karaktär.
 
Banan som sådan är inte speciellt teknisk krävande, utan är mer en typisk, intetsägande Tilke skapelse bland många andra, dock har den rätta  aerobalansen en avgörande roll i Sakhir med tanke på den skftande greppnivån, en välbalanserad bil anpassar sig bättre efter den skiftande greppnivån, något som märks i däckslitaget. 
 
Att någon annan än förare  från "de tre stora" skulle kunna ta en plats i de tre första startleden är uteslutet, men i racet kan allt hända om "de stora" klantar till det ur strategi synpunkt.  Hamilton lär vara grymt revanschsugen men Bottas kommer inte backa undan en millimeter, Leclerc vill gärna visa att han kan slå Vettel som i sin tur vill kliva upp på podium , för Gaslys del gäller att bevisa att han förtjänar sitsen hos RBR, en inte helt lätt uppgift när man har Verstappen som måttstock.
 
Mercedes totaldominerade under första racehelgen i Australien, men jag räknar med att Ferrari har löst sina set up problem till Sakhir, och att Newey har skapat några finurliga uppdateringar som ger RBR möjlighten att krypa närmare Mercedes. De sistnämnda körde med ovanligt mycket rake att vara Mercedes i premiären, och visade upp en bil med utsökt aerobalans, det blir intressant att se om de har helt lyckats med att rätta till bilens enda svaga punkt, nämligen dess glupska aptit för bakdäck, det såg bra ut i Albert Park men Sakhir med sin skiftande greppnivå bjuder på en helt annan typ av utmaning ur däckslitage perspektiv.
 
Hos mittfältsgänget kommer det variera högst väsentligt under årets säsong i fråga om vem som håller taktpinnen i kategorin best of the rest, senast var det HAAS, i Sakhir kan det lika gärna bli Renault eller Alfa Romeo, det som fäller avgörandet just i Sakhir lär bli det strategiska och förarens förmåga att hålla liv i däcken.
 
Det förekommer en viss variation i valet av gummiblandningar, dock ingen som sticker ut förutom Ricciardo i viss mån med bara ett set medium, hans debut som Renault förare var inte direkt någon succe, Daniel är i mina ögon en överskattad förare som ratades av Ferrari och Mercedes, något som han själv hade svårt att begripa.
 
Det om F1 och Sakhir, den svenska Indycar duon hade inte turen med sig på COTA när årets andra race avgjordes over there, Rosenqvist kvalade bra men hade problem med att få däcken fungera under racet, och försvann ur det samma efter en kollision med Marcus teamkompis.  Ericsson i sin tur hade ett mindre lyckad kval, men körde sedan upp sig i racet ända fram till en femte plats bara för att sedan råka ut för ett straff för "unsafe release" som kostade honom många placeringar, det är bara att bita ihop och komma igen för svenskduon om två veckor.
 
 
Apropå Indycar vs F1, den förstnämnda är kusinen från landet i all sin enkelhet och bör inte jämföras med F1, något som redan kvaltiderna med all tydlighet visade, att ligga 14 sekunder efter F1 på ett kvalvarv på COTA är en evighet.  Nu är ju inte Indycar någon stor sport i USA, fotbollsderbyt i Stockholm samlar större publik än den som var på plats i Austin, USA är lika med NFL, MLB, NBA och annat liknande skräp, tex just enbart inom MLB relaterad finns det 35 miljoner aktiva utövare, något som säger allt om motorsportens status i USA.
 
 
USA racing ur teknisk synpunkt är rätt så primitivt, håller en 60-70 tals standard om man vill utrycka sig lite elakt, det gick väldigt makligt tempo för Indy på COTA,och  tracklimits exiterade inte överhuvudtaget. På sina ställen liknade racinglinjen alternativspåret i rallycross ,och reglerna under en gulflaggsituation leder till att vem som helst kan vinna med ren bondtur,.bra racing?  Nej, inte direkt, USA motorsport är mer en "happening" än racing, depåpersonalen ser ut att vara hämtad från Dunkin´Donuts, det tekniska från 70 talet, förarmaterialet med några få undantag från folkracing osv. Där F1 är Krug Clos d´Ambonnay bubbeldricka för 2543 dollar per flaska är Indycar Bud Light six pack för 12.75 dollar med allt vad det innebär, inklusive en lönnfet småstads sheriff som synar en i sömmarna med orden "you don´t wanna fuck around with me boy" när man är på väg in för att ta sin plats på läktaren.
 
 
 
Dagens grid girls har varit synliga på COTA, MotoGP håller stilen, vackert så.
 
Amen,.må den lönnfeta sheriffens visdomsord vara med er.      
 
 
    
 
    

NO MORE MR NICE GUY

 
"TO WHOM IT MAY CONCERN, FUCK YOU" var budskapet från Rocky Bal-Bottas efter årets premiär race, ett budskap riktad till alla som har ifrågasatt hans förmåga att leverera, alla som har krävt att han ska lämna över sin sits till Ocon. Nu har samma tvivlare börjat spekulera kring huruvida Valtteris uppvisning var ett one off spektakel, eller om "den nya Bottas" verkligen har det som krävs att utmana Hamilton, för dessa tvivlare vill jag påpeka följande: Det har han, har alltid haft, bollen ligger hos Mercedes och Mr Wolff, har han stake nog i sig att tillåta Valtteri och Lewis köra om det.
 
Som sig bör har den brittiska median med ljus och lykta letat efter anledningen till Hamiltons blygsamma racepace, och tydligen hittat det i slutet av golvet på vänster sida av bilen, där en styrfena hade lossnat efter fyra varv.  Diverse experter skyndade till Hamiltons försvar med djupgående teorier om hur stor påverkan den borttappade delen hade för bilens totalbalans, däribland en tolkning som gick ut på att diffusern tappade en hel del effekt på grund av den borttappade styrfenan.  Experternas utlåtanden i all ärä, men något mer en liten tendens till överstyrt orsakade inte den borttappade styrfenan, visserligen är en F1 bil känslig angående förändringar av aerobalansen, men en duktig förare kan kompensera det rätt så enkelt. Hamiltons problem är, och har alltid varit att om hans bil inte är i perfekt balans, så blir hans racepace lidande, ett säkert tecken på att hans bil inte har perfekt balans är när Lewis börjar gnälla om däcken och bristen på grepp.
 
Det var ett antal som i vanlig ordning påpekade diverse skador som den enda anledningen till en blygsam prestation, det ingår i varje racingförarens DNA att försöka bortförklara tveksamma arbetsinsatser, orsaken till bristande prestanda hittar man aldrig eller mycket sällan mellan ratten och stolen.  Nu var det några som verkligen drabbades av diverse problem när deras bilar tog stryk, men allt är relativt, förare har tagit poäng med bilar där stora bitar av golvet har saknats, olika förare är olika duktiga på att "köra runt" problemet som uppstår när bilens balans rubbas.
 
Ferrari hade problem med lite av varje, bilen var direkt dålig genom långsamma kurvor, saknade traction ut ur kurvor, och var dessutom riktig långsam i slutet av DRS rakan, Leclerc kom upp bara till 297,4 km/h. Att sakna toppfart var ett gemensam problem för samtliga med Ferrari PU i Australien, Kimi klagade brist på effekt redan under kvalet, mjukvaran för hybridbiten jobbar ju banspecifikativt, det verkade som så, att för samtliga  med Ferrari PU jobbade  hybridbiten i otakt, varken insamlingen av energi eller utnyttjandet av den kom vid rätt tidpunkt vid rätt banavsnitt. Ferraris första racehelg med Binotto som stallchef blev ingen höjdare, till Bahrain måste de hitta rätt, en inte helt lätt uppgift med tanke på, att det är en bana där greppnivån varierar hela tiden på grund av all sand som blåser in på banan, och blåsten som sådan som påverkar bilens balans. Det är synd att Ferraris kundteam påverkas negativt av Ferraris klanterier med PUs hybridenhet, det är av avgörande betydelse att energin samlas in och är tillgänglig vid rätt tidpunkt vid rätt banavsnitt, hur svårt kan det vara att se till att mjukvaran arbetar korrekt?
 
RBR började säsongen som de brukar göra, med en bil som kommer att förbättras för varje race, det är så Newey jobbar. För en gångs skull kom man på, att bilen hade för lite down force i premiären, så det lär dyka upp en skapligt stor uppdatering till Bahrain, om det finns någon som är mästare på att skapa down force så är det Adrian Newey.
Bahrain kommer att bli en bättre värdemätare även för mittfältsgänget ur aerobalans och down force aspekt, banan som sådan är inte speciellt krävande, men det ovannämda variationen av greppnivå och blåsten kan ställa till det, och avslöja både bilarnas starka och svaga sidor på ett så brutalt sätt. Jag tycker synd om Williams duon redan i förväg, Kubica sa efter racet i Australien att bilen kändes så dålig att han skrattde åt det, stallet själv erkänner ett riktigt feltänk med designen, det var dumt av de att lyssna på Paddy Lowe, han är ingen designer, utan hade helt andra arbetsuppgifter hos Mercedes.
 
Dagens grid girl gör ett V tecken för Valtteri och Victory,.mera sånt!
 
Jag var på besök hos polaren Jonas B ute på vischan, rotade runt i ett att uthusen där jag hittade en kåpa från en Fireblade som jag körde race med ett antal år sedan. Det blev nästan en surrealistisk känsla att hitta en kåpa i intakt, jag laddade rätt så hård på den tiden så oskadade grejer var rätt så sällsynta. På insidan av kåpan hade jag skrivit en följande uppmaning åt mig själv:" no guts, no glory, the way of warrior is resolute acceptance of death". Alltså, satan i gatan hur galen man var på det tiden, laddade alltid som om morgondagen inte existerade, något som ledde till ett antal sjukhusbesök, men det gick ju rätt så skapligt ändå, man är fortfarande här och skriver en massa strunt med fingrar där finmotoriken är en bristvara. 
 
Amen,..må fajten om VM titeln bli en värd att minnas.