FORMULA ONE VS INDY CAR

 
 
Jag kikade in hos Anna igår, och tog del av Lill Lövis funderingar kring F1 och Indy Car, Stefans agenda gick ut på, att Indy Car är världens bästa racing. 
Det finns lite olika sätt att tolka Stefans utlåtande, man kan fundera om han talade i egenskap som en ex F1 förare, eller som manager för Indy Car föraren Scott Dixon, det vill säga, om han talade i motorsportens intresse eller i egenintresse.
 
För mig har Indy Car aldrig varit så mycket mer än en amerikansk bakgårdserie med låg förarstandard, de allra flesta race körs på ovalbanor av skiftande storlek ,som inte testar förarnas körskicklighet i någon större utsträckning, lika lite som stadsbanorna av stop and go karaktär, Indy Car har blivit utvisad från riktiga banor som Laguna Sega och Circuit Of The Americas, och är dömt till en tynande tillvaro på föga meriterande banor som Belle Isle Park, Reliant Park och Pocona Raceway.
 
Indy Car serien gjorde några halvhjärtade försök för att lansera sig i Europa och i Japan, Lausitz och Motegi, men publikintresset uteblev, och det av förståeliga skäl, igår dagens vinnare var Carlos Munoz, som vann före Marco Andretti och Simon Pagenaud, inte direkt några namn som väcker respekt bland racingfans. Faktum är, att ingen av dagens Indy Car förare skulle platsa i F1, och skulle även ha problem att hävda sig i GP2, Indy Car är hyggligt underhållande på vissa banor, men ljusår från världens bästa racing, även om Stefan hävdar motsatsen. Visst är det kul att ta del av hans funderingar, men de har en verklighets förankring av samma nivå som Zlatans berömda citat, som visade sig vara uppdiktade av en författare som skrev boken om Zlatan, allt är inte guld som glimrar.
 
Inom F1 pågår ryktesspridningen som vanligt, en ex Lotus anställd klämmer ur sig ett totalt grundlöst påstående, att Mercedes kommer med en stor PU uppdatering till Kanadas GP, ett antal tokens kommer att offras för bättre prestanda,och resten av media cirkusen hakar på som vanligt, sprider vidare andrahandsuppgifter uppdiktade av mediakåta föredettingar, att de bara orkar.
 
Några andra som har varit aktiva inom ryktesspridningen är den amerikanska,digitala nyhetssajten Bleacher Report, och den holländska De Telegraaf.  Enligt de här förnäma media bevakarna är Kimi åter igen på väg ut till kylan, och kommer förmodligen ersättas med Ricciardo eller Bottas, vilkas kontrakt med deras nuvarande stall går ut efter årets säsong.
Ricciardo och Kvyat får flytta på sig till förmån för Toro Rosso duon, Ricciardo tar Kimis sits hos Ferrari, och Kvyat försvinner från F1,om det nu inte blir Bottas istället som tar Kimis sits, eller Hulken, eller Perez, eller Perez kusins höggravida fru,..ja, ni förstår på vilken nivå de här två ovannämnda mediabolag agerar, F1 expertis av den högre skolan med 100% sanningshalt.
 
Pajaser hos FIA fortsätter i sin tur med att ta senilrelaterade beslut för F1 sportens bästa, det blir inget däckskrig i F1, utan Pirelli får fortsatt förtroende och ensamrätt att leverera däck efter Mercedes önskemål, i och med Monacos GP lyckades Pirelli avlägsna Mercedes sista svaga punkt inom det däckrelaterade, när de lanserade sin nya supermjuka däck med hårdare gummiblandning, helt efter Mercedes ledningens önskemål,.starkt jobbat FIA, Pirelli och Mercedes.
 
FIA har även fattat ett annat viktigt beslut, nämligen att de vill ha ytterligare ett nytt stall redan till nästa säsong utöver Haas F1 som gör  sin F1 debut.  Väldigt väl genomtänkt av FIA ,när det redan finns flera stall med ekonomiska problem, och den sneda utdelningen av prispengar fortsätter, samt att det blir allt svårare att hitta nya sponsorer som vill satsa på F1 på grund av vikande publikintresse,.kloka gubbar hos FIA, den gråa eminensen, och speciellt då Jean Todt, som säger att F1 mår bra och har inga problem.
 
Jag för min del har gett upp tanken att delta i årets Isle of Man, frakturerna i mellanhandsbenen är inte läkta ordentligt, jag har svårt att greppa och använda kopplingen, det svider i mitt racinghjärta att vara tvungen att avstå, speciellt med tanke på ,att jag vurpade på grund av ren otur, när den andra snubben drabbades av teknisk haveri, men sånt är livet, inget att göra åt.
 
Amen,.må världens bästa racing vara med er, helt efter tycke och smak.  

SAUBER TALES

 
Polaren Jonas B frågade igår, huruvida jag fortfarande läser svenska F1 bloggar rent allmänt, och i synnerhet hos herr Blomqvist.  Svaret blev nej, eftersom jag inte ser Blomqvist sk expertis läsvärt, och uppskattar inte hans syn på det fria ordet, besserwisser tendenser blandade med översittarfasoner är ingen bra kombination, Blomqvist agerar efter mottot "tycker du inte som jag så tycker du fel".
 
Det visade sig, att Jonas ställde sin fråga på grund av vissa åsikter lanserade av Blomqvist om Saubers agerande i vissa strategiska beslut, där Marcus har varit involverad, och då enligt Blomqvist på ett för Marcus negativt sätt.    Konspirationsteorier är inget nytt inom bloggsfären, de förekommer hos såväl bloggare som bloggbesökare, så jag kikade in hos Blomqvist för att ta del av hans visioner, inhämtade genom en blågul nationalistisk dimma ,och färgade av vänskapen med Marcus.
 
Rätt så maffigt material, där diverse konspirationsteorier avlöser varandra, allt från avsiktligt  sabotage under depåbesök till felaktiga, strategiska beslut fattade av okunniga raceingenjörer, och det som ryms däremellan.  Sånt ska helst bemötas i bloggen i fråga, men Blomqvist svartflaggade mig för länge sedan, så den möjligheten finns inte för min del, Blomqvist ogillade mitt sätt att ifrågasätta hans expertis, och bestämde sig att svartflagga mig enligt sin "tycker du inte som jag så tycker du fel" filosofi.
 
Nu betyder det inte mycket för min del, eftersom jag lika gärna kan ta upp fallet Marcus här i min egen blogg.    Racestrategin grundar sig på två saker, kvalresultat och förarens förmåga att hantera däckslitage, i båda fallen är Nasr snäppet vassare än Ericsson, den rookie som han är.
 
Den strategin som Sauber använder med Nasr skulle inte fungera med Ericsson som saknar hans förmåga att ta hand om däcken, dagens F1 handlar inte om några snabba varv med nya däck, utan att hålla liv i däcken varje stint genom en racedistans, något av en stark sida hos Nasr, Ericsson i sin tur saknar samma förmåga, kan väl nämnas, att Blomqvist själv vid upprepade tillfällen påpekade just den egenskapen hos Nasr när denne kom in i F1.
 
Så, med all respekt för Marcus som förare, Nasr är lite bättre som förare, och behöver ingen hjälp av depåpersonalen för att slå sin teammate, det är inte frågan om brasse pengar eller något annat helt oväsentligt, utan ren speed, den blågula färgsättningen hos Sauber är mer brasiliansk än svensk ur såväl race som kvalpace synpunkt.
 
Amen,.må de Blomqvistiska konspirationsteorierna vara med er, nu ska jag åka till garaget och, avlägsna gipset med en vinkelslip modell mindre.   

CATCH 22

 
F1 är något av en suddig moment 22 numera, ett olöslig problem, som är nära besläktad med den svenska sexköpslagen, du får sälja sex men inte köpa, på F1 språk, du får en PU med jävla massa hästar, men du får inte använda dem eftersom du måste spara soppa, du får ett set supermjuka däck med mycket grepp, men du får inte använda dem eftersom du måste ta hand om däcken, på säng kammar språk, du får köra in den men inte dra ut den, men om du inte drar ut den, så blir du anklagad för våldtäkt,.på BL språk, F1 sätter på sig själv bakifrån, när den inte onanerar med ett regelverk som leder till självkastrering och hårig handflata.
 
Trägårdstomten har tappat det lilla sista av sitt förstånd, och skäller ut folk till vänster och höger, Rosberg och Vettel bär skulden för att intresset för F1 dalar i Tyskland, Arrivabene är bra bara för sig själv, inte för F1 osv. Lilla positivspelaren tycks ha tappat alla sina cirkusapor som samlar in slantar i hans tiggarmugg, bara vattenkammade, PR medvetna  småpojkar finns kvar som högläser ur PR bibeln, ingen ny James Hunt i sikte som festar, super och sätter på sköna damer i ett rasande tempo, och tänder en cigg efter ett race.
 
De förenade hycklarna jagar sponsorer med ljus och lykta, cigarett reklamen blev bannlyst, men är ändå kvar hos Ferrari, en variant av den svenska sexköpslagen, nu har de förenade hycklarna spänt det onda ögat på spritreklam, skadliga saker, folk dör av sprit precis som av cigaretter, vi förbjuder reklam men fortsätter att sälja, eftersom vi inte vill avstå från inkomsterna av försäljningen, slutet gott allting gott.
 
Cigaretter dödar, sprit dödar, finns det något annat som dödar i F1 bortsett från tråkiga F1 race?
Självklart finns det, vapen, Sauber har Oerlikon som sponsor, en vapentillverkare som är ett dotterbolag till tyska Rheinmetal De Tec  AG, en av de största vapentillverkarna i Tyskland, bort med sådant från F1.
 
Vad kan man ha istället då för all ondska?  Tja, varför inte något nästan överjordisk i sin godhet, som tex den katolska kyrkan, Pope and The Pedofiles feat The Choir Boys, efter racehelgen blir det pyjamasparty i Vatikanen med fria preventivmedel och glidsalva, alla världens katoliker är en outnyttjad resurs som kapitalstark F1 publik, Vatikanens GP nästa med Putin som hedersgäst i egenskap som en representant för den Ryska ortodoxa kyrkan och Lukoil.
 
Det om F1 och reklaminkomster, Arrivabene blåser rök i ögonen hos Merca folket, och säger, att det inte kommer några PU uppdateringar till Kanada, utan man sparar alla sina 10 återstående tokens till ett senare tillfälle, sant eller falskt?  Tja, lite taktikspel av Arrivabene, nu måste Merca gissa rätt som har bara 7 tokens kvar, pratar Arrivabene sanning eller ljuger han, gissar man fel så kan det kosta Mercedes titeln.
 
På sina håll fortsätter man tjafsa om Monacos GP, och varför Merca missade som man gjorde, jag vill påpeka följande,.virtuell säkerhetsbil och ingen GPS i Monaco, fundera på det. 
Till slut vill jag ge en pluspoäng till Vettel, som var förbryllad över grid boys nymodigheten, och sa att han inte riktig begriper varför man helt plötsligt måste vila ögonen på George och Dave som nummerskylt bärare,.där ser man, det kanske finns lite stake i den pojken i alla fall.
 
Amen, må cigaretter, sprit , syndigt leverne och den heliga anden vara med er.