WHAT´S NEXT

 
 
Om en vecka är det dags för F1 cirkusen att återvända till klassikern Silverstone, en bana som obarmhärtigt avslöjar alla eventuella brister hos bilarnas aeropaket, och då inte minst när bilarna kastas in i kurvkombinationen Maggots-Chapel och vidare ut till Hangar Straight. Dem snabba kursförändringar genom Maggots-Chapel kräver en välbalanserad bil utan tendens att rolla, oönskad luft under golvet kostar grepp, och medför en dålig utgång ur Chappel som ger motståndaren en chans att ta sig förbi innan man svänger in i Stowe.
 
Det finns ett antal banavsnitt som lämpar sig för omkörningsförsök, har man till exempel en bra bil genom och ut ur Luffield så finns det en chans att ta sig förbi innan man når fram till Copse och så vidare, Silverstone med sina snabba kurvor är motsatsen till Hungaroring, en ultrasnabb "riktig" bana versus en långsam Musse Pigg "stadsbana".
 
Däcken sätts på hårda prov på Silverstone där man genom vissa kurvor kommer upp i 5G, både sidobelastningen och den laterala ligger på högsta nivån. Pirelli har valt hårdare gummiblandningar till Silverstone än till de första racen på Red Bull Ring och Hungaroring, det är C1, C2 och C3 som gäller, för mjuka gummiblandningar har lett till däcksexplotioner förr så det är tänk efter före som gäller för Pirellis del.
 
 
Man kör med relativt mycket vinge på Silverstone på grund av banans många snabba kurvor, så en stark PU är ett måste för att kunna hävda sig på en "flygraka" som Hangar Straight eller under dargracet från Aintree till Brooklands. Greppnivån från asfalten är hög på Silverstone, något som ofta leder till omkörningsförsök även på mer oväntade ställen på banan, och banans karaktär kan ge vissa omkastningar angående "pecking order". Vissa bilar kommer göra bättre ifrån sig genom banans snabba-medelsnabba kurvor än de gjorde senast genom Hungarorings långsamma kurvor, det blir intressant att se till exempel om det finns något liv i Ferrari på Silverstone, och hur RBR klarar sig genom Becketts och Luffield, men att någon skulle kunna på allvar utmana Mercedes tror jag inte på med tanke på hur välbalanserad deras bil är.  
 
Väderprognoser just nu siar om både sol och risk för skurar i första hand under söndag, typisk Silverstone väder med andra ord, men allt kan förändras vädermässigt fram till nästa helg så det återstår att se hur det hela utvecklar sig under den kommande veckan.
 
Det var lite om vad som komma skall, Racing Points "Mercedes kopia" har på sistone varit en kär diskussionsämne både bland F1 fansen och de aktiva, Renault har envisats med att lämna in protest efter protest mot Racing Point, och då i första hand mot deras "brake ducts". Jag för min del ser Renaults protest som någon slags barnslig hämndaktion, som inte lär hamna i god jord hos FIA. Racing Point lämnade 2019 in en protest mot Renaults bromssystem efter Japans GP, protesten gick genom och Renaults bilar diskades efter racet, därav Renaults hämndbegär, rätt så meningslöst tjafsande från franskt håll enligt min mening. 
 
Så, hur likt orginalet är "kopian" egentligen?. Aero är lätt att kopiera och det har man alltid pysslat med, det är bara fota, filma och scanna tills man har all data och bygga en kopia på millimetern, svårare än så är det inte ur aeroaspekt.  Men det som finns under ytan är något helt annat inklusive det "inre aero", och hur till exepel kylningen och temperaturskifningar inom "inre aero" i sidepodsen påverkar effektiviteten hos diffuser och så vidare, att kopiera det synliga är en sak, det som inte syns något helt annat. Det är rätt så roande att läsa fantasifulla konspirationsteorier om hur Mercedes har skickat ritningar och telemetri data till Racing Point och liknande svammel,det finns faktisk rätt så duktiga ingenjörer hos Racing Point som kan ta fram rätt så skapliga bilar. Att kopiera ett erkänt bra aeropaket är bara smart, de som gnäller borde göra samma sak så att man får ett  lite mer konkurrenskraftig mittfält närmare toppstallen. På bilder här under kan var och en studera hur lika Mercedes och Racing Point är till exempel under skalet i framändan, hittar ni en massa gemensamma tekniska lösningar så berätta gärna om det.
 
 
 
 
Det om kopiering, man har kört länge på Silverstone, och även F1 utanför mästerskapet som var fallet med "International Trophy" 1978.  Alla dåtidens toppförare var med, Peterson och Andretti med sina Lotus, Lauda i en Brabham, Hunt i sin McLaren, Fittibaldi, Depailler, Regazzoni, Ickx och så vidare.
 
Ronnie tog pole före Lauda, Andretti och Hunt på en torr bana, dock fick Ronnie starta racet från depån efter vissa problem, ett race som kördes under svåra väderförhållanden i regn där Hunt, Lauda, Ickx och Regazzoni snurrade av banan, Andretti och Depailler kraschade och Ronnie fick bryta på grund av problem med bilens "handling" . I blötan handlade det hela om "carcontrol", vem som hade det och vem som inte hade det...
 
...en som hade det var Keke Rosberg, som i sitt andra race i en F1 bil satte hela F1 eliten på plats och vann racet i en ytterst medelmåttig Theodore Cosworth före Emerson Fittibaldi och britten Trimmer. Keke hade alltid lite onödigt brutal körstil, och hade kunnat med lite vägledning från en körtränare bli mer framgångsrik än han blev, men "carcontrol" hade Keke gott om, han gjorde ett antal spektakulära räddningar i svåra lägen för att undvika närkontakt med muren.
 
Förr i tiden när man sökte en styrning och mötte en stallchef och sponsorer så fick man frågan: "Är du snabb"?  Var man det så räckte det långt, när man möter en stallchef och sponsorer idag så får man frågan:"Hur många följare har du i instagram och twitter"?  Har man inte många nog är varken stallchefen eller sponsorer intresserade av en eftersom ens PR-reklam värde är för låg i en "sport" helt styrd av kapitalet och fixade resultat, hur snabb man är kvittar mer eller mindre, det är marknadsvärdet som styr om man nu inte råkar ha ett lämpligt efternamn som säljer eller en pappa med djupa fickor. Lewis är kungen på twitter och Instagram med 3,8 respektive 18,9 miljoner följare, och vet hur man kan dra nytta av det under löneförhandlingar, och hur det hjälper till för att befästa hans position som ohotad förstaförare hos Merca, Liberty Medias syn på F1 idag.
 
Det var allt för idag, det är kul att följa var ni semestrar med hjälp av statistik på bloggen, just nu tycks Gotland och Visby vara en favorit, i vintras innan corona kom var Thailand populär liksom Kap Verde öarna och Australien. De flesta av er som läser hos mig kommer från Sverige, Finland och Norge enlig statistiken, men även läsare från mer udda destinationer förekommer, däribland Förenade Arabemiraten, Kambodja och Colombia, Australien och USA är på frammarsch och så vidare, hur stor del av trafiken är VPN relaterad är svårt att säga.
 
Dagens grid girls har som uppdrag att gripa störiga F1 fans så passa er pojkar.
 
Amen,.må Insta och twitter vara med er.     
 
          
 
           
 
     
 
     

IF YOU SCRATCH MY BACK

 
 
Allt är relativt inom F1 inklusive "if you scratch my back i´ll scratch yours", hos Mercedes tycks man köra efter mottot "if you scratch my back i don´t give a damn about yours". Naturligtvis är alla som följer F1 mer eller mindre medvetna om vilken förare favoriseras hos Mercedes, men ibland kan deras nonchalanta inställning gentemot stallets andra förare verkligen ifrågasättas.
 
På Red Bull Ring fick Bottas köra en bil med felaktig rideheight, för högt sådan som reducerade nivån av downforce och därmed även greppnivån. På Hungaroring tankades hans bil med för mycket bränsle under kval som gav Hamilton chansen att ta pole med en tiondel, och i racet 20 varv från mål bestämde sig Mercedes att skänka andra platsen i racet till Verstappen genom att kalla in Bottas för ett totalt onödigt däcksbyte, något som gav Verstappen ett 20 sekunders försprång som Bottas aldrig hann med att hämta in. Vad gör inte Wolff och Mercedes att gynna Hamilton och sätta käppar i hjulen för Bottas, patetiskt värre kan man tycka när man använder sig av alla tricks för att få upp Hamilton på första plats i förarmästerskapet, men att ge bort en given andraplats för Bottas bara för att gynna Hamiltons sak är för mycket, utan det onödiga däcksbytet hade Bottas haft 20 varv att ta sig förbi Verstappen i en mycket snabbare bil.
 
Racet som sådan blev ingen höjdare med bara de 5 första på samma varv vid målgång, det var bra länge sen Ferrari blev varvad av Mercedes under ett race, säger en hel del både om hur bra Merca är just nu,och hur dålig Ferrari är just nu.
 
Hamilton gjorde en felfri arbetsinsats när Mercedes såg till att i vanlig ordning ge honom alla fördelar både under kval och race, och Verstappen tackade och tog emot Mercedes present när Wolff såg till att Bottas blev av med några säkra poäng. Missen i starten får Valtteri ta på sig, ingen tjuvstart utan inom marginalen, men han tappade några placeringar i starten på grund av det när bilen gick in i anti stall läge, kan hända att han var lite överladdad av tanken att komma först till första kurvan, och reagerade när några röda lampor i ratten släcktes precis innan starten gick av.
 
Stroll tog en fjärde plats i mål i sin Merca kopia minuten efter orginalet, och Albon hängde inte alls med i Verstappens tempo och tog målflaggan som femte man. Vettel blev sexa ett varv efter vinnaren före Perez, som för en gångs skull fick stryk av Stroll, och Ricciardo smet förbi Magnussen och blev åtta i mål med dansken i släptåg, den sista poängen gick till Sainz och McLaren som aldrig riktigt hittade farten på Hungaroring.
 
Leclerc fick ordentligt smisk av Vettel och kom i mål först på en elfte plats, en direkt svag prestation av monegasken,och Kvyat slutade på en tolfte plats före Norris som inte gjorde mycket väsen av sig varken under kvalet eller under racet, McLarens designkoncept passade inte alls på en bana av Hungarorings karaktär.
 
Ocon hängde inte med i Ricciardos tempo, och korsade mållinjen på en fjortonde plats före Grosjean, som efter racet fick ett tio sekunders tidsstraff och  flyttades ner ett  steg i till en sextonde plats . Samma sak hände med Magnussen, som flyttades ner ett steg och slutade därmed som tia i protokollet. Kimi ärvde femtonde platsen av Grosjean och slog stallkompisen Giovinazzi, och Russel i sin "one lap wonder" Williams hade ingenting att hämta i racet som förväntad, jag hoppas att Williams får ut något av sin sponsorjakt med sin "kvalspecial" Williams. Latifi klassifiserades som sista man i mål, men fem varv efter, för Ocon slutade racet med motorproblem.
 
F ettans nya slogan WeRaceAsOne rimmar illa med Mercedes agerande, dem borde använda WeRaceForOne istället, att slarva så mycket med Bottas bil är inte acceptabelt, och speciellt inte då om det handlar om medvetet slarv, då är det bättre om man bara kör med en bil med Wolffs adoptivbarn Hamilton bakom ratten.
 
 
Dagens grid girls vill påpeka att corona epidemin inte på något sätt är över än, så håll avståndet.
 
Amen,..må Corona inte vara med er.     
 
      
 
     

GERMAN WINNER MADE IN ENGLAND

 
 
Några ord om dagens kval, att dra alltför snabba slutsatser efter några enstaka race är mediamurvlarnas specialite, först kommer Mercedes, sedan ingenting, sedan Mercedes kopian, sedan Ferrari på behörig avstånd osv.  Jag vill påpeka några saker, för det första, kval och race är två olika saker på olika villkor, och för det andra, väderförhållanden och rådande temperaturer kan ställa till det ibland.
 
Mercedes är känt för att fungera optimalt i låga bantemperaturer på grund av sin fenomenala balans, greppet finns där alltid liksom balansen, kopian ligger inte långt efter när RP till slut lär sig hur man tar ut allt och lite till ur 2019 års Mercedes concept, det är hedrande för satelitstallet att ligga så nära äkta varan.
 
En tiondel är inte mycket men räcker mer än väl att ta en pole, det finns ingen annan förare i dagens startfält som skulle göra bättre ifrån sig mot Hamilton i kval än Bottas gör, det kommer banor framöver där tiondelen går till Bottas favör.
 
Stroll kvalade för en gångs skull ut Perez, Vettel gjorde samma sak mot kvalspecialisten Leclerc, och den även av mig tippade kanditaten för en pole blev inte bättre än sjua, det brister i balansen mellan den aerodynamiska och det mekaniska greppet just nu hos RBR, för mycket understyrd för hela slanten även med tanke på banans karaktär.  Jag är helt övertygad om att RBR kommer fixa balansen framöver, frågan är bara hur lång tid det kommer att ta, Neweys bilar har alltid haft samma lite nervösa grundkaraktär, men när man väl har hittat den optimala balansen är hans bilar alltid giftigt snabba om än skapligt svårkörda. 
 
Norris kvalade ut Sainz med en knappt tiondel, den sista platsen i tio i topp gick till Gasly som brottades med en trilskande Honda PU. Best of the rest utanför topp tio blev Ricciardo före Russel, som åter igen gjorde ett bra jobb i Williams, dock återstår det att se om Williams har någon fart under racet, eller kör de bara glory runs med kval set up för att locka till sig nya sponsorer.
 
Albon kom ingenvart i den svårkörda RBR, kommer att tänka på Montoya när han körde för McLaren tillsammans med Kimi. Iceman klarade av att hantera Neweys skapelse, men Montoya hade svårt med det, en fråga om carcontrol helt enkelt, en del har det i sig, andra inte, Albon saknar det helt klart, snart kan det vara dags att byta plats igen med Gasly.
 
Ocon fick stryk av Ricciardo med en knapp tiondel, Latifi med hela 0,7 av Russel, Magnussen kvalade ut Grosjean, Kvyat fick stryk av Gasly, och Kimi av Giovinazzi, inte konstigt med tanke på hur lite bantid Kimi fick på torrt underlag.
 
Men som sagt var, vissa bilar trivs på en kylig bana, andra på en med hög bantemperatur, Mercedes som etta gillar kyla, AR på sista plats värme, rangordningen kommer att variera under året efter bantemperatur och banans karaktär, men andra kommer inte få många chanser att slå Mercedes, så välbalanserad och lättkörd är deras bil med två riktigt snabba förare.
 
De fyra första i dagens kval kommer att starta med medium däck i morgondagens race, Mercedes duon väl skyddat av sitt satelitstall i andra ledet, enstoppare borde fungera för Merca duon utan några som helst problem eftersom bilen är så ruskigt snabb även med hårda däck.Bottas kommer inte ge sig utan fajt, med andra ord,kan bli trångt i första kurvan när Mercedes duon kör ett dragrace fram till vänstersvängen och båda vill komma dit först. Nu kan givetvist vädret ställa till det i form av åskskurar i morgon, så chansen för överraskningar finns med i spelet, men en bra bil är bra oavsett väderförhållanden, så chansen att någon annan än en Mercedes förare vinner imorgon är inte stor.
 
Dagens grid girl räds inte för lite regn med sitt soliga leende, efter regn kommer det mera sol.
 
Amen,.må semesterfyllan vara med er.