PAST AND PRESENT

 
BL är åter igen i London, Micke har återvänt till Peking, och hondjuret hotar med att göra sällskap till Silverstone.  Ni kanske undrar, på vilket sätt skulle hondjuret agera som ett störande inslag under racehelgen.  Jo, hon älskar att provocera sin omgivning, och klär sig därefter, sexig upphöjt till sexig, grid girls ser ut som en samling prydliga nunnor bredvid henne, hondjuret är kul sällskap på rockklubbar, men inte nödvändigtvis i Silverstone, med lite tur blir hon kanske portad.
 
Så, vad krävs för att nå bra resultat i Silverstone?  En kraftfull PU givetvis, som ger en hög toppfart på en riktig snabb bana, men här måste man även ha bra aeropaket som ger mycket down force genom alla snabba kurvor.
 
Mercedes har ett bra aeropaket även om det inte är den absolut bästa, liksom Ferrari, Williams hade många uppdateringar med sig till Österike som verkade fungera bra där, men jag tippar att de fortfarande saknar en del down force jämfört med Mercedes och Ferrari på en bana som Silverstone, och lär därmed få problem att hålla deras tempo.
 
RBR och Toro Rosso har bra aeropaket som alstrar mycket down force, men är handikappade av Renaults PU som saknar effekt, så det återstår att se, om de kan hitta tillräckligt med tid genom de kurviga partier för att kunna sedan hålla undan på rakorna.
 
Force India gick bra i Österrike, och lär komma med en uppdaterad bil till Silverstone, men blir knappast att räkna med på samma sätt som i Red Bull Ring. De har aldrig byggt bilar med aeropaket som ger mycket down force, utan deras styrka har alltid varit den höga toppfarten på långa rakor, även om Hulkenberg ibland lyckas framgångsrikt agera en rörlig chikan genom kurviga partier på vissa banor.
 
Lotus med sin kopia av 2013 års bil har en bra möjlighet att ta ett antal poäng i Silverstone, de har bättre aeropaket än Force India, och en likvärdig Mercedes PU, McLaren har i grunden lyckat totalaero, men dras med vissa balansproblem, och är handikappade av Hondas klena och opålitliga PU. Sauber kör i princip med samma aeropaket de har haft sedan starten i Australien, och saknar en hel del down force, inte ens Ferraris hyggligt kraftfulla PU lär rädda några poäng åt stallet i Silverstone, utan de får nog koncentrera sig på att försöka hålla McLaren och Marussia bakom sig.
 
Diverse experter inom brittisk media tävlar om att såga Kimis chanser att bli kvar hos Ferrari nästa år, däribland hans gamla stallkompis Coulthard och BBC snubben Andrew Benson.
Att ständigt ifrågasätta Kimis vara eller icke vara i F1 är ett återkommande tema inom brittisk media, inget nytt med andra ord, utan samma nedlåtande synsätt har gjort sig gällande under ett antal år, Kimi har aldrig varit populär bland brittiska journalister.
 
Att Coulthard ständigt kommer med påhopp i negativa ordalag är lätt att förstå, först blev han utskåpat av Mika, sedan av Kimi, renodlad avundsjuka som med andra ord, men de allra flesta tar nog hans utlåtanden med stor nypa salt, killar som klär sig i rutiga kjolar är lite suspekta på något vis, inte minst just den här skotten med påssjuka.
 
Hans landsman hos BBC, den gode Andrew säger sig veta ,att Kimis dagar hos Ferrari är redan räknade, och att han kommer troligen ersättas av Ricciardo.  Det är rätt så märkligt med alla dessa "källor nära Ferrari" ,som mer eller mindre samtliga journalister säger sig ha tillgång till, Andrew kan väl tipsa Kimi om sina källor, så att även han får pålitlig information om sin ställning hos Ferrari.
 
Det som rent matematisk framstår som intressant är faktum, att både Ricciardo, Bottas och Hulkenberg sägs vara på väg att ersätta Kimi, ska de turas om att köra bilen, eller har alla dessa brittiska experter insiderinformation om nästa års sensationella  tresitsiga Ferrari, där Ricciardo gasar, Bottas bromsar och Hulkenberg styr?
 
Den enda som inte alls hetsar upp sig angående Kimis vara eller icke vara hos Ferrari nästa år är Kimi själv, blir han kvar, vackert så, blir han inte det, ingenting varar evigt, det är precis så han resonerar, och som han har tidigare påpekat vid ett flertal tillfällen, att köra en F1 bil är hans jobb, inte hans liv, livet handlar om mycket mer än så, och de som desperat försöker hänga kvar till varje pris i F1 har inget liv,..jag kan bara hålla med Kimi.
 
Apropå past and present, då och nu, Kimi har haft problem men kval, dock inte alltid, här följer en sammanfattning av hans polevarv,.enjoy.
www.youtube.com/watch?v=rxq4o82JBZk     
 
Amen,.må den riktiga sommarvärmen som redan är här även komma till er, och må den även stanna i Silverstone över racehelgen så att vi får ta del av en intressant racehelg.  
 
 

IN MEMORY OF JARNO SAARINEN

 
Det finns olika åsikter om, vem som är den största inom RR-Moto GP genom tiderna, för några är det Giacomo Agostini som vann 15 VM titlar, 8 i 500cc, 7 i 350cc, vann Isle Of Man racet 12 gånger, och tog sammanlagt 122 segrar under sin karriär.
För några andra är den bästa Valentino Rossi, eller Mick Doohan, för mig är det Jarno Saarinen, inte i antal VM titlar, men i fråga om talang.
 
Jarno kom in i RR VM 1970 som 25 åring, han körde en Yamaha som generalagenten Arwidson&Co i Finland hade tagit fram för honom, det var inte frågan om en fabriks cykel, utan en kund hoj som inte alls hade samma prestanda som fabriks hojarna.  
Trots att Jarno missade de tre sista racen på grund av sina ingenjörsstudier, så slutade han som VM fyra i 250 klassen
 
1971 körde Jarno både i 250 och 350 klasserna, fortfarande med material från general agenten, han blev VM trea i 250, och VM tvåa i 350 klassen.
 
1972 fick Yamaha upp ögonen för Jarnos talang, och han fick av de bättre material i form av TD3 och TR3 hojarna, senare under samma år fick Jarno chansen att köra med en fullblods fabriks hoj, när Yamahas fabriksförare Barry Sheene klagade över YZ635 250cc hojens prestanda, Jarno tog över, och fixade titeln i 250 klassen direkt, samt slutade tvåa i 350 klassen efter Agostini.
 
1973 tävlade Jarno både i 500 och 250 klassen med Yamahas fabrikshojar, och planerade att även försöka ta titeln i 350 klassen, om han kunde knipa titeln i 250 klassen så tidigt skede av säsongen, att han skulle ha tillräcklig många race kvar i 350 för att ta titeln även där .
Jarno vann de tre första racen i 250, de två första i 500, och ledde det tredje racet i 500 när kedjan gick av och han fick bryta.  Årets fjärde race i Monza blev hans sista, Renzo Pasolini som låg på andra plats före Jarno vurpade, Jarno kunde inte undvika att köra på honom och kraschade själv, sammanlagt 14 förare var inblandade i masskraschen, Renzo och Jarno avled, och ett flertal andra fick svåra skador.
 
Att tävla i två olika klasser, för att inte tala om tre under samma racehelg är otroligt påfrestande både på fysisk och psykisk, för att klara av den bedriften kräver en talang utöver det vanliga, Jarno hade den talangen. Jag, precis som många andra är helt övertygad om, att Jarno skulle ha lekt hem titlarna på alla tre klasser 1973, men ödet ville annat, och en briljant förarkarriär slutade alltför tidigt i 27 års åldern, Jarno var simply the best, den allra största talangen genom tiderna.
 
www.youtube.com/watch?v=6qBbL94vUWY    

ON THE ROAD

 
 
Den dynamiska duon BL & Micke har landat i soliga Brighton, riktigt fint väder faktisk, i morgon ska vi vidare till Chichester och Goodwood.
Bilderna här ovan är från ifjol, Kimi och John Surtees rastar var sin Ferrari på Goodwood Festival Of Speed, har ni vägarna förbi ska ni absolut besöka Goodwood, många gamla, fina racebilar som rattas av både aktiva och ex F1 stjärnor, härlig stämning och gott om riktigt motorsång utan hybridmummel.
 
Apropå CVC:s planer att sälja sin andel på 35,5% av F1 cirkusen till den amerikanska RSE Ventures och placerare från Qatar, dem är inte de enda som är ute efter CVC 35,5 % där även  Bernies 5%  ingår, även Constantin Medien, Leonardo, JP Morgan och Goldman Sachs sägs vara intresserade.
RSE Ventures är de enda med sportlig anknytning i form av som ägare för Miami Dolphins, resten av gänget är banknissar med noll intresse för sporten, men med 100% intresse av att tjäna pengar på F1 cirkusen, med andra ord, inte direkt någon positiv scenario med tanke på F1 sportens framtid, dock sägs Bernie bli kvar som något slags rådgivare om det är RSE Ventures som tar hem spelet.
 
Köpes summan ligger på måttliga 7-8 miljarder dollar, så trägårdstomten håvar in ett antal miljoner igen, något som säkert väcker intresse hos den brittiska skattemasen, Bernie är deras favoritobjekt bland alla skattesmitare, något av en brittisk mästare att skatteplanera. Mycket vill ha mer, men någon titel lär inte Bernie lyckas köpa, det irriterar honom något enormt, att även Frank Williams gamla vapendragare Patrick Head kan numera titulera sig som Sir Patrick Head, britter är enormt titelsjuka människor, jag får väl driva lite med dem, och presentera mig själv som Sir Brandon Lee- Drinkwater.
 
Ferraris italienska ungtupp Antonio Fuoco ville inte vara sämre än Kimi, utan satte sin Ferrari i däckbarriären under testkörning i går i Österrike, något som genast viftades bort av Ferrari som en "totalt harmlös" avåkning,.tur att det inte var Kimi som testade, då skulle italiensk media fått mera vatten till sin skvallerkvarn, om Antonio hade de inget negativt att säga,.konstigt.
 
Ja ja, det var lite om,eh, ingenting, Micke är sugen på att spana efter likbleka brittiskor som doppar tårna i det iskalla havet, jag föredrar fransyskor som av någon mystisk anledning har tagit sig över kanalen,.kan vara på grund av den eminenta brittiska köket, där fish&chips är paradnumret.
 
Amen,.må frånvaron av den svenska sommaren vara med er, den finns numera här på brittiska öarna.
 
www.youtube.com/watch?v=bp7MjNM4BLc