MOVERS AND SHAKERS

 
Det har varit snabba ryck för BL&Co, först några dagar på svenska sommarvägar med en retrohoj under midsommarhelgen, sedan en söndag i Peking innan Amber och jag åkte till Stockholm måndag morgon för att tillbringa en dag även där, och tog sedan båten över till Helsingfors dit vi anlände tisdag morgon.
Det blev bara en dag och en natt att minnas i Helsinfors ,innan det var dags i morse att ta flyget till London som är sig likt, ömsom sol, ömsom regn som sig bör.
 
 
Nu vill säkert många höja rösten och påpeka, att varken London eller de brittiska öarna är sig likt efter brexit, och det snöpliga uttåget ur fotbolls EM mot lilleputt nationen Island, men sanningen att säga så har en del haft roligt åt det, som till exempel mina bandmedlemmar, något som kan bero på att två av dem är irländare och en är skotte, skrattar bäst den som skrattar sist.
 
Så, hur kommer brexit att påverka F1 stallens verksamhet i England?  Inte mycket, all pengatrafik i F1 sker i dollar, så när pundet sjunker i värde så tjänar dem England baserade  stallen på det, och det lär inte heller uppstå några som helst problem för de icke brittiska medborgare som jobbar inom F1, efterfrågade experter brukar inte få några problem med arbetstillstånd, F1 verksamheten skapar över 30000 arbetstillfällen i England, och ovärderlig global PR för landets know how inom bilindustri relaterad high tech verksamhet.
 
 
Nog om brexit och svidande nederlag, till helgen är det dags för Österikes GP på Red Bull Ring, som till årets säsong har ärats med ny asfalt med hyggligt bra grepp som tillsammans med årets gummiblandningar bör ge riktigt snabba varvtider, i alla fall under torra förhållanden, blir det regn under racehelgen så kan det bli lite halkigt på sina ställen på det nylagda underlaget.
 
 
Red Bull Ring med sin nuvarande design är en rätt så simpel bana, som inte brukar vålla några större problem ur set up synpunkt, även bilar med medioker aeropaket fungerar på Red Bull Ring, tex Williams och Force India bör kunna hävda sig i Österrike om racet körs under torra förhållanden.
 
Ferrari har haft uppenbara problem med att hitta rätt i set up arbetet på grund av, att deras bil är så känslig för små förändringar i greppnivå och bantemperatur, och de har inte heller varit lika framgångsrika som sina argaste konkuranter med trixandet angående däckstrycket, där värmebehandling är nyckelordet. Lyckas man hetta upp tex fälgar/bromsar till en nivå som påverkar däckstrycket så att den ökar till det godkända innan man ger sig ut på banan, så kan man ute på banan dra nytta av det bättre greppet från däcken när däckstrycket sjunker i samband när temperaturen åter igen sjunker i däcket.
 
Jag har påpekat tidigare, att jag tyckte att det var märkligt när Ferrari valde Vettel som testförare när de jobbade just med olika set up lösningar i Barcelona, speciellt med tanke på hur känslig bilen är för förändringar i set up arbetet, det givna valet borde ha varit Kimi istället, som har den ytterst viktiga fingertopps känslan som krävs att hitta rätt med en Allison designad bil med set up arbetet.
 
Det som gör uppdateringsarbetet svårt för Allisons del är faktum, att där Vettel behöver en väl fungerande bakända av bilen, så är Kimi beroende av en väl fungerande framända av bilen, med andra ord, om man inte hittar den rätta balansen i bilen förblir den oerhört känslig för små förändringar i set up arbetet, om man däremot hittar den rätta balansen, och kan därmed även pricka rätt med set up så kan Ferrari utan tvekan mäta sig med både Mercedes och RBR.
 
Så, Allison&Co borde plita ner en "mental note" i sina papper, där de noterar följande fakta: Vettel har vana från Newey designade bilar och önskemål om bilens karaktär därefter, Kimi har vana från Allison designade bilar och önskemål om bilens karaktär därefter. Det går inte att skapa en bil som har både det ena och det andra utan att stöta på problem som nämns här ovan, Newey har sin designfilosofi och Allison sin som gör sig gällande på olika sätt ute på banan,.dock skulle det vara mycket intressant att se hur en bil skapad i samarbete med de här två skulle fungera i praktiken, när två så olika designfilosofier  frontalkrockar med plattan i mattan.
 
Apropå nästa års bil, enligt Allison kommer den att bli en riktig dräpare, en både grymt snygg och grymt snabb skapelse, jag vill för min del del tillägga, att det återstår att se huruvida den blir mer omkörningsvänlig än årets bil, eftersom man inte enbart hämtar mer grepp från mer mekanisk grepp som skapas med bredare däck, utan även från mer avancerad aero, den avgörande faktorn lär bli hur Pirellis däck kommer att fungera i framtiden.
 
 
Den alltid lika fingerfärdiga trägårdstomten Bernie fortsätter med sin vana trogen att leverera kryptiska, svårtolkade löften som lika gärna kan uppfattas som hot, enligt honom ligger åter igen flera europeiska race i farozonen att ersättas med andra i fjärran länder.  I vanlig ordning när Bernie är inblandad handlar det hela givetvis om pengar, man kan väl säga att tidigare kom pengarna till F1, nu går F1 till pengarna med Bernie i spetsen, jag för min del undrar om Bernie inte ibland glömmer bort faktum, att 60% av TV publiken finns just i Europa, och att lite drygt 20000 åskådare på plats som senast i Baku knappast väcker nya sponsorernas intresse i någon större omfattning.
 
Bernie har även uttalat sig i frågan om den sneda utdelningen av pris/bonus pengar mellan stallen, han säger sig vilja se en mer rättvis fördelning av potten, men tillägger att det inte blir praktisk möjligt före 2020.   Bernie är kul att följa, men hans önskan att ta från de rika och ge till dem fattiga är bara spel för galleriet,  eftersom den verkliga makten i F1 ligger hos de stora stallen och hos bilfabrikanter, Bernie borde lämna F1 och satsa på en ny karriär som chefsförhandlare för Storbritannien när de ska förhandla om sina frihandelsavtal med EU, jag är helt övertygad om, att där finns det mycket mer mutor att hämta för den lille fiskarsonen.
 
Det var lite om varje, Amber och jag kommer att vara på plats under Englands GP liksom den i Ungern, och senare under året så tar vi del även av USA och Mexiko på plats, om det blir några fler live återstår att se.   Amber med sin energi och intresse för alla former av racing har gett mig en energi kick och en nytändning, så bloggens att vara eller icke vara är i alla fall för stunden att vara, och jag kommer att ha tid över att även svara på kommentarer eftersom jag är ledig på dagtid, det blir lite mer som förr i tiden så att säga.
 
Amen,..må brexit vara med er.   
 
    
 
     

THE ANIMAL WITHIN

 
 
Man brukar prata om "justa rattar", men Hamilton lär ha en avvikande åsikt om det efter Bakus GP, där den gode Lewis gick vilse bland diverse knappar och tappade ett par tiondelar per varv.
Den översta bilden visar Mercedes ratt i händerna av Lewis, den nedresta Ferraris, många knappar att hålla reda på, dock tycks Mercedes ratt ha något enklare och mer hanterbar design är Ferraris, även om jag personligen tycker, att F ettans knapphysteri har nått i det närmaste löjeväckande proportioner, när övervägande delen av förarens tid går åt att pilla med diverse knappar istället att koncentrera sig på det väsentliga, nämligen körningen.
 
Även om knappar är många så sker det mesta av PU mappningen helt automatisk kurva för kurva, raksträcka för raksträcka, allt optimeras och anpassas löpande för maximal prestanda i alla lägen, så på så sätt är en F1 bil enklare att köra än tex en GP2 bil där det mesta sker "manuellt", man skulle väl kunna säga att i F1 är det bilen som kör föraren, och i GP2 är det föraren som kör bilen.
 
Lewis har inte haft det lätt med spakar och knappar i år, kopplingen tycks vålla besvär liksom vilken "mode" man ska välja för diverse mappningslägen, han till och med påpekar att förekomsten av diverse knappar skapar en potentiell säkerhetsrisk, något som jag personligen kan hålla med om. F1 borde ta några steg tillbaka, och rensa bland virrvarret av totalt onödiga tekniska gizmo prylar i ratten så att förarana kan koncentera sig på körningen istället, det är ju trots allt det vad racing handlar om, knapptryckandet kan man ägna sig åt hemma i soffan med mobilen när man har inget annat för sig.
 
På sina håll tycks racing fans missuppfattat Kimis problem i slutet av racet, hans radioprat handlade inte alls om knapptryckandet, utan bränsle, precis på samma sätt som i Kanada fick Kimi brist på soppa under de avslutande varven och var tvungen att slå av takten och släppa förbi Perez. 
Det är lite märkligt att det är bara Kimi hos Ferrari som har ovannämnda problem, Vettel tryckte på hårdare än Kimi både i Kanada och i Baku, men hade inga problem med bränslebrist, kan det vara som så, att Ferrari tankar Kimis bil med mindre soppa än Vettels för att Kimi ska inte kunna attackera tysken i slutet av racet?
 
Hela bränslebiten i F1 är mer eller mindre parodisk, precis då när förarna i slutet av racet kommer i slagläge för att försöka sig på en omkärning ,måste de slå av takten för att inte råka ut för soppatorsk, öka bränslemängden från 100 kg till 120 kg och sluta med idiotin med F1 som en miljömedveten förebild där hybrider sjunger valsång, mängden av koldioxid ökar ständigt oavsett hur många "miljöbilar" det rullar på vägarna, eller hur många kilo bränsle F ettorna har i tanken, det är konsumtions samhället som sådan som är boven i dramat, inte bilismen eller F1.
 
Ferrari har valt den mjuka linjen angående gummiblandningar till nästa race i Spielberg i Österrike, helt rätt tänkt av dem med tanke hur känslig deras bil är i fråga om att nå rätt däcktemperatur "inom fönstret", blir det skapligt varmt så bör Ferrari kunna hålla jämna steg med Mercedes i Spielberg.
 
 
Diverse hobbyjournalister vill inte ge sig, utan de fortsätter att fabricera vinklade inlägg om Kimis vara eller icke vara hos Ferrari 2017, ursprungskällan varierar med kryptiska hänvisningar åt det ena eller andra hållet när hobbyjournalister tolkar utlåtanden från Ferrari läger efter egen tycke och smak.
Den senaste i raden av "experter" är Toby Durant hos Realsport, som ger sin tolkning av Ferrari chefens utlåtanden där diverse ersättare åter igen dyker upp, och då i första hand Perez eftersom Carlos Slim har en sponsoranknytning till Ferrari.
 
Så, vad är det som gör en F1 expert av Toby Duran?  Jo, Toby har spelat amerikansk fotboll och även jobbat som tränare, sedan 2012 leker han journalist och skriver bland annat om NFL, baseboll, wrestling och hör och häpna, omF1.
 
BL har varken spelat amerikansk fotboll eller jobbat som tränare, men vet däremot sedan en tid tillbaks att Kimi kör för Ferrari även 2017, med andra ord, Perez stannar hos FI, Grosjean hos Haas, Bottas hos Williams, Sainz hos TR osv. Att diverse europeiska sajter hakar på Durans svammel säger en hel del om deras journalistiska nivå för att inte prata om deras kunskapsnivå inom ämnet, den enda som kommer nära sanningen är Ferraris "hovjournalist" Leo Turrini, resten av det här gänget med sina "insider tips" är en samling okunniga skvallerkärringar som borde pyssla med något annat.
 

Det om F1, i morgon bitti ger sig Micke, Jonas B och BL iväg på gammelhojar mot nordligare bredgrader, Bernie ville hänga med men fick kalla handen av garage gänget trots sin tidsenliga 60 tals frissa.  Vi återvänder till Peking på söndag då även Amber landar här, jag ska visa henne lite av Sverige under några dagar innan vi tar flyget till London.
 
Så, under juli-augusti kommer jag att  i huvudsak vara på de brittiska öarna, där jag i första hand kommer att pyssla med musikrelaterad skit ,och givetvis vara på plats när det är dags för F1 i Silverstone.  Om allt flyter som tänkt, så lär jag/vi även besöka Ungerns GP, och jag kommer att ha tid över att skriva här i min blogg och även tid att svara på era kommentarer.  Angående det sistnämnda, jag beklagar att jag inte har haft tid att svara på era kommentarer på sistone, tiden har inte räckt till det helt enkelt, jävla massa slit och släp nästan dygnet runt har det varit för min del, i morgon bitti ska jag andas ut och kommer åter igen  att släppa loss djuret inom mig när jag sätter mig på hojen.  
 
Amen,..må midsommar nattens magiska djuriska under vara med er.    
 
  
 
    
 
          
    

BAKU LULLABY

 
WELL DONE BAKU?  Nja, inte direkt, ett race där man enbart kan köra om i slutet av rakan med hjälp av DRS blir inte bättre för att det går fort i slutet av rakan, jag såg inte racet i direktsändning, utan snabbspolade framåt en inspelning för att slippa somna under den mest monotona delen av racet.
 
1   Rosberg           Mercedes
2  Vettel                Ferrari
3  Perez                FI
4  Räikkönen       Ferrari
5  Hamilton         Mercedes
6  Bottas             Williams
7  Ricciardo        RBR
8  Verstappen    RBR
9  Hulkenberg    FI
10Massa             Williams
11Button            McLaren
12Nasr               Sauber
13Grosjean       Haas F1
14Magnussen  Renault
15Palmer          Renault
16Gutierrez      Haas F1
17Ericsson      Sauber
18Haryanto     Manor
19Alonso        McLaren
20Wehrlein     Manor
21Sainz          TR
22Kvyat         TR
 
 
 
En som definitivt inte var nöjd efter racet var Kimi, som först straffades för att ha korsat den heliga vita linjen utan att på något sätt ha förtjänat på det, eller stört någon annans race på något sätt, ett fullständigt löjligt straff enligt både mig och Kimi själv, och sedan straffades av stallet i form av stallorder när han tvingades  att släppa förbi Vettel.  Ferrari kunde ha valt att låta Vettel bromsa Perez så att Kimi skulle ha kunnat skaffa sig ett tillräckligt försprång, men valde istället åter igen att offra Kimi för tyskens bästa, spagetti gubbarnas tyskvänlig strategi stinker härifrån och ända till Maranello, dock kan nästa säsong  bli riktigt intressant att följa med tanke på att den blir Kimis sista , och att han då kan fullständigt skita i alla stallorder. 
 
Nico fick en lugn resa i ensam majestät i täten, Vettel var inte ens nära någon gång under racet, Perez var stark som förväntad i en bil som är snabb rakt fram och har mycket mekanisk grepp, en bra kombination för stadsbanor.  Kimi släppte förbi Perez för att slippa nedflyttningen i efterhand, Hamilton tog femteplatsen före Bottas ,vars race förstördes av teamet redan under kvalet, när han två gånger i rad skickades till banan bara för att fastna i trafik.
 
Ricciardo var som förväntad ett lätt byte i slutet av rakan med sin svaga Renault PU liksom stallkompisen Verstappen, som dock lyckades ta sig förbi Hulkenberg vars supermjuka däck tog slut några varv innan målflaggan.  Den sista poängen gick till Massa som inte gjorde mycket väsen av sig, av övriga kan väl nämnas Nasr som hade en strak racehelg, något som man inte kan säga om Marcus, som var mer eller mindre vilse i pannkakan under hela racehelgen, det är bara att bita ihop och komma igen.
 
 
Det var mer än stötande att ta del av, hur FIA och Pirelli i samarbete hämtar order från Mercedes, att tillåta Hamilton byta ut vänster fram som han själv "flatspottade" när han låste bromsarna säger det mesta om hur det politiska spelet fungerar i F1, och vem som har den verkliga makten, det blir intressant att se om "fallet Hamilton" framöver kommer betraktas som ett prejudikat som visar vägen för samtliga liknande fall under racehelgen, eller om ett däcksbyte är en renodlad Mercedes privilegium.
Pirelli har under en längre tid med FIAs tysta medgivande anpassat sina däck efter Mercedes önskemål inklusive däcktrycket, som i Baku ökades till en sådan grad, att även Hamilton som kör för Mercedes påpekade att däcktrycket var så löjligt högt, att det inte längre hade med racing att göra, där av Ferraris dåliga pace under fria träning. När däcktrycket sänktes till en någorlunda normal nivå, så kunde även bilarna som är varsamma med däcken få upp däcktemperaturen inom fönstret, och därmed skapa en greppnivå värda namnet, dock lär Pirelli även framöver se till, att däcktrycket inte kommer att sänkas så mycket att någon ska kunna hota Mercedes, så Mercedes dominansen kommer förmodligen att fortsätta tack vare den dynamiska duon FIA& Pirelli.
 
 
Trägårdstomten har haft trivsamma dagar i Baku, han gillar ju diktatorer och mutor, Bernie gjorde gällande att USA (läs Texas, Austin, COTA) är i jämförelse med Baku en skithåla, ett uttalande som har väckt ilska over there, så Bernie bör nog hålla sig borta från Austin för att inte åka på en propp.
 
Så, vad blir det för betyg till Baku från BL? Tja, en skithåla som bör strykas från tävlingskalendern på en gång, racet var lika upphetsande att följa som när en sköldpadda sätter på en cykelhjälm, eller när Bernie blir påsatt av en diktator,.pop the pimp and ditch the bitch,..
,..dock skulle banan i Baku vara intressant att köra på med en hoj.
 
Amen,..må sköldpaddan Bernie hamna i ett shithole där han hör hemma.