HARDER THEY FALL

 
 
Årets race på Interlagos bjöd inte på någon enastående underhållning, efter några varv med DRS tåg blev avstånden mellan bilarna för stora för spektakulära närkamper, men Alonso och Perez hade en bra fajt om tredjeplatsen i slutet av racet. Manfallet blev rätt så stort i år, Leclerc försvann redan under uppvärmningsvarvet när hydrauliken sa upp kontraktet, när racet sedan kom igång blev det kalabalik redan in i första kurvan. Albon hade närkontakt med båda HAAS förarna, han och Magnussen hamnade i muren, men Hulkenberg kunde fortsätta sin resa, även Ricciardo och Piastri drabbades, men kunde tack vare rödflagg återvända till depån för att få sina bilar reparerade. När racet kom igång igen så tog Verstappen starten i vanlig ordning med Norris hack i häl, Max körde med sin vanliga trick, släppte Norris nära, Lando attackerade och överhettade sina däck som tappade fäste, Max seglade iväg och racet var över angående segraren. Dessa andraplatser börjar sätta sig i huvudet hos den gode Lando, han fick stryk av Max i sprinten och nu även i huvudracet, sånt är tufft mentalt, man börjar tvivla sin kapacitet, har jag verkligen det som behövs, är jag en vinnare eller inte.  Alonso och Perez hade som sagt var en bitvis rätt så underhållande kamp om tredjeplatsen som Alonso till slut vann, Perez tog sig förbi på fel ställe, in i första kurvan, fick en dålig utgång ur den och gav Alonso chansen att attackera på nästa DRS rakan. Omkörningar är givetvis ett resultat av många olika faktorer, hur mycket traction man har ut ur kurvor, hur mycket kräm man har kvar i batteriet i slutet av varvet att försvara sig med, vilka inställningar man kör med och så vidare, men framför allt vilket spår man väljer in i-genom-ut ur kurvor. Den som ligger först kan i och med sitt spårval delvis bestämma vilket spår den jagande måste välja, något som Alonso behärskade till 100% mot Perez. Det som ligger i fatet för Perez del är att han inte klarar av att köra med samma set up som Verstappen, och tappar därmed vissa fördelar som Neweys skapelse erbjuder om man kan köra den med vissa inställningar, det vill säga, det är Perez körstil som sätter käppar i hjulen för honom, Verstappen skulle ha tagit sig förbi Alonso mycket enkelt. Nu hade Alonso även hel del tur både med bantemperatur och med det faktum, att AM lyckades hitta rätt med set up lotteriet under en sprintrace helg så att även Stroll kunde skrapa ihop några poäng, nästa race lär bli något helt annat när det handlar om en normal racehelg.  Mercedes blev det rundningsmärke som jag befarade, fick stryk av stall från mittfältet, det märktes inte mycket av Hamiltons storhet som förare, och ännu en gång bevisades faktum att F1 är en materialsport, ingen vinner i en dålig bil men nästan samtliga kan vinna i en bra bil.
 
I och med sin fjärde plats ökade Perez sitt försprång till Hamilton och lär kunna hålla undan när två race återstår, jag kan inte se att man ens skulle fundera på att byta ut honom mot Ricciardo som inte ens klarar av att slå Tsunoda, så Perez lär ratta en RBR även nästa år. För övrigt märks det att materialet hos stallen så här i slutet av säsongen börjar lida av ålderskrämpor, Russel, Bottas, Zhou och Leclerc fick kasta in handuken drabbade av diverse tekniska problem. Jag för min del är drabbad av för många race, man blir mätt av mindre, 23-24 race per år är tok för många. FIA borde satsa mer på kvalité än på kvantitet, det vill säga, slopa en del skitbanor och satsa istället på gamla godingar, vem behöver Las Vegas när man har Nurburgring, FIAs och LM enfaldiga jakt på pengar sänker kvalitén av sporten under golvnivån. 
 
 
Apropå golvnivå,elaka tungor vill göra gällande att Alonsos fina fart på Interlagos var ett resultat av ett "blowjob" han erbjöds innan starten av racet, huruvida det ligger något i det låter jag vara osagt, men det är inte ofta en mekaniker har sitt huvud mellan benen på föraren.
 
Under racehelgen fick publiken även ta del av styggelsen sprint race, ett totalt onödig spektakel som borde kastreras eller helt separeras från förare-konstruktörsmästerskapet, det enda man får ut ur det är onödig slitage av materialet och problem med att hitta rätt set up för racehelgen. 
 
Det om Interlagos och jobb som suger, nu ska jag för ovanlighetens skull ta en titt på vad de svenska "F1 experter" hos kvällstidningar har att säga om racehelgen, både vad det gäller det tekniska och det som utspelades på banan, Jan-Erik Berggren hos Expressen och Anna Andersson hos AB får känna färg, det finns inget bättre än att ta del av expertutlåtanden under en gråmulen måndag förmiddag i november.
 
Dagens grid girl är lite blyg av sig och vill inte vara med i bilden mer än delvis, jag delar hennes inställning till 100%.
 
Amen,..må "F1 experternas" visdom vara med er.     
   
 
 
 
     

Kommentarer :

#1: Mats

"FIA borde satsa mer på kvalité än på kvantitet, det vill säga, slopa en del skitbanor och satsa istället på gamla godingar, vem behöver Las Vegas när man har Nurburgring, FIAs och LM enfaldiga jakt på pengar sänker kvalitén av sporten under golvnivån. "

Instämmer till 100%, skitbanorna (vi är nog eniga om vilka dom är) kan utgå, ingen kommer att sakna dom.

Håller inte med ang sprinthelger, bra mycjet mer underhållande att kolla på sprinten än att se meningslös FP. Dvs detta sett ur en normaltittares perspektiv, och man ska nog inte glömma att det är vi tittare som håller liv i F1, försvinner vi så dör F1 direkt.

Svar: Smaken är delad som baken, sprint är en påhitt som gynnar de stora stallen, utan depåstopp är de små chanslösa, kastar bort pengar som de har brist på, konstgjord "spänning" bara för att locka nya netflix tittare.
Brandon Lee

skriven
#2: Genno

Inget tjat om vita linjer när man kör på riktiga banor

Svar: Så sant, men FIA tycks ha problem med att begripa det.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Tack för att du orkar hänga i även på nu rätt många hyfsat ointressanta banor. Men som du säger smaken är som baken, en del fanns blir säkert glada när en del överraskningar blir resultatet av banor som inte borde vara med. Max har mer än dubbelt så många poäng som tvåan, har det någonsin hänt så här långt in på säsongen? Väldigt konstigt att vara TV publik nuförtiden, förr - då menar jag kanske fram till hybrideran så kändes det som tittare att det gick riktigt fort genom rutan. Nu ingenting. Kan produktionen varit bättre förr också, för alla vet att bilarna är tröga i riktningsförändringar idag.....
Ha det gott !

Svar: Större ledning har nog ingen haft, men så många race som man har i år har man inte haft heller tidigare, så allt är relativt. Dagens brutalt stora bilar tar så mycket plats att det mesta av fajter genom kurvpartier har försvunnit, om man skulle kapa halvmeter av längden och tjugo centimeter av bredden samt trehundra kilo av vikten skulle det se helt annorlunda ut för TV tittaren. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#4: toppenfem.blogg.se/bloggdesign

Snygg blogg

skriven

Kommentera inlägget här :