SUMMER HOLIDAY

 
Åttonde raka och den fyrtiofemte totalt när Verstappen vann idag på Spa från sjätte startrutan, hans tredje raka i Belgien i en RBR som krossar allt motstånd. Efter sitt andra depåstopp där han bytte till mjuka däck fick Max ett meddelande från sin raceingenjör som påpekade, att hans utvarv hade varit onödigt snabb och att han borde hålla igen och spara på däcken, Max svarade med genom att sätta det snabbaste varvet. Efter några varv till kontaktade Max raceingenjör honom igen, och sa att Max borde använda huvudet och spara på däcken. Max kontrade med: "Ska jag sätta några snabba varv och komma in så att vi kan träna på depåstopp"? Svaret blev" Nej, inte den här gången". Precis så överlägsen är Verstappen i sin RBR just nu, att någon annan skulle kunna vinna ett race finns inte om Max inte tvingas bryta ett race, det spelar ingen roll från vilken ruta han startar racet, ingen hänger med, inte ens stallkompisen Perez. Racet bakom Verstappen blev rätt så underhållande med ett antal omkörningar utan DRS, Spa är en bana där man hittar ett antal banavsnitt där det är möjligt att sätta in en stöt utan DRS, något som hände även idag vid ett antal tillfällen. Nu får man väl hoppas på, att de efterblivna pengasamlare hos LM och FIA lugnar ner sig, och behåller Spa i kalendern, att ta bort Spa är lika med att ta bort F ettans hjärta och själ. Bakom Verstappen gjorde Perez sin plikt, det som förväntas av honom och knep andra platsen med god marginal före Leclerc som tvingades spara soppa, sedan följde Mercedes hamburgaren med Alonso som köttbit, Norris krigade sig till en sjunde plats i mål i en McLaren som saknade lite toppfart före Ocon som gjorde några fina omkörningar utan DRS, de sista poängen hamnade hos Stroll och Tsunoda som idag slog klart sin nya stallkompis Ricciardo.
 
 
Racets mest omtalade situation hände redan in i första kurvan när Piastri och Sainz krokade ihop, man kan kanske tycka att Sainz inte lämnade tillräckligt med plats, men även han hade bilar vänster om sig, så han hade ingenstans att ta vägen. Det är inte första gången sånt här händer in i första kurvan, och knappast den sista heller, kommer tänka på när Verstappen körde rakt in i sidan av Kimis Ferrari, det blir alltid trångt in i första kurvan när snubbarna svänger in tre-fyra i bredd. Piastri fick bryta racet direkt, och Sainz ett antal varv senare med trasig golv, inget straff utdelades utan händelsen sågs som en racing incident, en tolkningfråga, någon tycker säkert att Sainz inte lämnade plats, och någon annan att Piastri försökte styra in en lucka som inte existerade. Så värst mycket mer finns det inte att säga om dagens övningar på Spa, Max kommer kamma hem sin tredje raka förartitel i år liksom RBR sin tredje raka på konstruktörsidan, de andra bör fortsätta att jobba med siktet inställt på nästa säsong, dock befarar jag att RBR kommer vara ännu mer överlägsen nästa säsong, Newey behöver inte designa något nytt, det räcker med att han finslipar årets design till en perfektion inför 2024.
 
Dagens grid girl är nöjd med dagens race på den klassiska Spa, så även jag, det är en fröjd för ögat att se bilarna bottna uppför Eau Rouge-Radillon.
 
Amen,..må F1 semestern vara med er.   
 
         
 
    
 
    

RAINY DAYS

 
Kvalet till dagens GP gick av stapeln redan på fredag, Max och RBR hade lekstuga med resten av startfältet...
 
...igår under kvalet till sprintracet var det mycket tajtare, 11 tusendelar...
 
...men i sprintracet var det som det brukar vara, Verstappen flög förbi Piastri på Kemmel rakan och tog en lätt seger.
 
RBR, McLaren, Alpine, alla medier hyllar Piastri, men varför blev det som det blev, är Piastri en ny Senna, han har ju spöat Norris vid tre tillfällen? Nja, riktigt så enkelt är det inte, Piastri har kört med set up som fungerar bäst på den andra bansektionen med sina kurvpartier, Norris med set up som fungerar bäst på sektion ett och tre, det vill säga där man är snabb rakt fram. När banan sedan är blöt så tjänar man mycket tid på sektion två med set up som prioriterar det banavsnittet, på rakor får man nöja sig med lägre toppfart. 
 
Det ovannämnda blev mycket tydligt när Verstappen blåste förbi Piastri på Kemmel rakan utan DRS, Max låg tajt bakom Piastri genom Eau Rouge-Radillon, och var sedan förbi långt innan man man ställde sig på bromsen innan högerkurvan. Nu är ju RBR givetvis en bättre bil än McLaren, och Verstappen en bättre förare än Piastri, men Max omkörning på Kemmel rakan visade hur olika set up fungerar på olika banavsnitt, och hur det hala underlaget påverkar bilarnas prestanda beronde på inställningar.  I ett normalt GP hade Piastri kört slut sina däck på nolltid, han har inte lärt sig hur man tar hand däcken, efter bara några varv fick Max ett meddelande från RBR depån att Piastris däck överhettade, var på väg att ta slut, då svarade Max: "Inte så konstigt med tanke på hur han kör". Vill man bli riktig toppförare i F1 är förmågan att ta hand om däcken helt avgörande, en del har det naturligt tack vare sin körstil, andra måste justera sin körstil för att kunna tampas om podiums. Nu är det även så, att vissa stall tjänade på Pirellis justering av däckets egenskaper mitt i säsongen när de tog fram ett däck som tål mer stryk, till exempel är just McLaren en av dem som tjänade på det, och AM en av de som förlorade på det, ett rätt så märklig beslut av Pirelli att justera däckets slitage tålighet mitt i en pågående säsong. 
 
Hamilton körde huvudet under armen när han försökte ta sig förbi Perez, Lewis körde på Perez vars RBR fick sin sidepod punkterat, något som ledde till att all grepp bak försvann...
 
...och Perez hamnade utanför banan och till slut bröt racet, Hamilton kom billigt undan med sitt 5 sekunders straff.
 
AM duon hade en mindre lyckat fredag-lördag, först hamnade Stroll i muren...
 
...sedan Alonso...
 
...ett rätt så sällsynt misstag av den gamla, AM tycks ha svårt att få upp däcktemperaturen inom fönstret efter Pirellis justering av årets däck. Bantemperaturen påverkar olika sätt hos olika stall, till exempel AR som var långt framme under kvalet i Ungern med höga bantemperaturer har varit helt vilse på Spa, deras bil saknar downforce och har därmed haft svårt med att få upp däcktemperaturen i det kylslagna Spa på blöt underlag, blir det ett torrt race med lite högre bantemperatur bör de prestera bättre. 
 
Dagens grid girls trivs på alla typer av underlag, med eller utan högklackat.
 
Amen,..må sensommarens regnskurar vara med er.   
 
        
 
    

SCHOOL´S OUT

 
Spa nästa och sista före sommar uppehållet, en bana med det lilla extra både för förarna och för publiken, har man som förare inte vunnit på Spa som är en riktig förarbana, så saknas det väsentliga i CV, nämligen beviset att man är en toppförare av rang.  För de allra flesta fansen  är det Eau Rouge-Radillon kombon som förarna tar med plattan i mattan banavsnittet man pratar om, men Spa är mycket mer än så. En lyckad dykning in i La Source, första högern efter starten, kan innebära att man kan ta sig förbi några kombatanter innan man når fram till Eau Rouge. Väl genom Eau Rouge-Radillon dyker nästa omkörningschans upp i slutet av Kemmel rakan, och nästa därefter genom Les Combes om man har downforce utöver det vanliga. Ett annat lämpligt ställe för omkörning kommer vid inbromsning till sista kurvan och så vidare, i en bra bil hittar man ett antal ställen att träna sina omkörnings färdigheter.
 
Att hitta rätt set up är ganska enkelt, man väljer i princip mellan att vara snabb rakt fram genom banavsnitt ett och tre, eller att vara snabb genom banavsnitt två. Första alternativet är lika med minimalt vinge och vara snabb från La Source till Les Combes och från Fagnes till sista kurvan, det andra vinge nog att vara snabb genom banavsnittet mellan Les Combes-Fagnes, har man traction utöver det vanliga och en välbalanserad bil kan man vara både och. Några av de som var helt vilse i Ungern kommer repa sig på Spa, och några andra som gjorde bra ifrån i Ungern kommer falla på Spa, både banprofilen och bantemperaturen skiljer sig  radikalt mellan de här två banor. RBR lär dominera som vanligt, det blir intressant att se hur mycket mer toppfart de kan hitta med uppdateringen av deras "trippel DRS" funktion. McLaren var bra på Silverstone och borde vara det även på Spa, Ferrari har inte haft det lätt på sistone men bör vara mer konkurrenskraftiga på Spa liksom AM, huruvida Mercedes har något att komma med återstår att se.
 
Väderprognoser ser ut som det brukar vara för Spa, risk för regn under hela racehelgen, mest regn tycks falla under fredagen när man kvalar, något som kan ställa till problem i fråga om set up. Kör man med regninställningar på fredag för att skaffa sig en bra startruta, kan det innebära problem på söndag om det blir ett race på en torr bana. Någon eller några kommer chansa, specielt stall från mittfältet, med lite tur kan det ge chansen att kamma in några värdefulla poäng. De från toppstallen behöver inte bekymra sig så mycket i fråga om set up, de välbalanserade toppbilarna går bra under alla väderförhållanden oavsett set up. 
 
Spa är lika med traction och bra aerobalans, man kör med minamalt vinge och bromsarna sätts på prov under ett par hårda inbromsningar, tvåstoppare är det vanligaste valet om det inte regnar, och däcken får bekänna färg speciellt uppför Eua Rouge-Radillon  där belastningen blir brutal.
 
Det har hänt en hel del genom åren in i-genom-ut ur första kurvan, på bilden ovan från 2012 siktar den franska piloten Grosjean mot stjärnorna, det blir alltid trångt genom första kurvan. I år är Spa även lika med sprint race spektaklet, 100  kilometers race på en 7 kilometers bana ger inte många varv, 14 stycken, har man misslyckats i kvalet har man inte många varv för sig att plocka placeringar i racet. I och med sprinthelgen har man bara en timmes fri träning, och det förmodligen på en blöt bana, något som inte direkt kommer att underlätta för att hitta rätt med set up även om det som sagt var är ganska enkelt på Spa, och ännu svårare blir det om sprint racet körs på en blöt bana och huvudracet på en torr bana.
 
Dagens grid girls är redo för alla alternativ, sol eller regn spelar ingen roll, men det går lika bra med selleri.
 
Amen,..må selleri vara med er.