BREAK EVEN

 
 
Krigsföringen mellan Mercedes och RBR fortsatte idag på Hungaroring när det var dags för sista försöket i kval tre, först ut av toppförarna blev Bottas följt av Hamilton, Verstappen och Perez. Bottas satte av i normal tempo, men Hamilton gjorde precis tvärtom, redan ut ur depån var det snigelfart på britten med Verstappen och Perez i släptåg. Väl ute på banan backade Hamilton in i RBR duon i så makligt tempo, att Perez missade startlinjen med några sekunders marginal innan klockan tickade ner till noll, och därmed även chansen att försöka förbättra sin varvtid. Hamilton själv i sin tur tappade däckstemperatur och kunde inte förbättra sin varvtid, men samma öde drabbade även Verstappen som bara kunde förbättra sin tid marginellt, och slutade på en tredje plats före sin teamkompis Perez.
 
Hamiltons krypkörning var ett smart taktisk drag som garanterade Mercedes platserna i första ledet, och väckte samtidigt  påtaglig ilska hos Verstappens holländska fans. Deras buande tycks härstamma från påtända fotbollshuliganer som inte hör hemma bland racingvänner, det gänget lär försvinna från F1 läktarna samma dag som Verstappen slutar i F1.  Hamilton gjorde ett felfritt jobb och tog pole, Bottas gjorde det samma genom att vara före Verstappen men efter Hamilton, Verstappen gav allt men räckte inte till, och Perez blev fyra men var halvsekunden efter sin teamkompis, mexikanaren är en duktig förare men inte i klass med topptrion. 
 
Gasly kvalade in i ruta fem sin vana trogen, Norris blev sexa och Leclerc sjua, det är inte många hundradelar mellan de tre. Ocon som har fått ett nytt chassie slog Alonso, och Vettel hamnade sist av de som tog sig till kval tre. Ricciardo som åter igen missade att ta sig till kval tre slutade på en elfte plats, Stroll fick stryk av Vettel och blev tolva före Kimi som i sin tur slog Giovinazzi, en trettonde och en fjortonde plats i kval kan nog ses som ett steg framåt för AR duon. Sainz gjorde ett förarmisstag i kval ett och startar racet från ruta femton, Tsunoda hittade ingen fart alls och hamnade i ruta sexton, Boy George slog sin teamkompis Latifi men kom inte längre upp än till ruta sjutton, det sista ledet bemannas av HAAS duon där bara Mazepin tog del av kvalet, Schumacher skrotade sin bil under den fria träningen.
 
Man kan ha åsikter om Hamiltons krypkörning, men kör man inte för sakta är det tillåtet, dessutom är det fritt fram för RBR att skicka ut sina bilar när de vill så de har bara sig själv att skylla, dock såg det ut som så att Mercan var helt enkelt snabbare än RBR idag, med andra ord, deras uppdateringar tycks fungera som det var tänkt.  Mercedes duon startar racet med medium, resten i topp tio med mjuka inklusive RBR, som bytte taktik under kval två där de dumpade medium efter ett försök och bytte till mjuka. Huruvida det var ett smart drag eller inte återstår att se, lyckas Mercedes duon att hålla RBR duon bakom sig i starten så får RBR ingen nytta av sitt tilltag.
 
Det om kvalet på Hungaroring, det är mer än roande att läsa om alla teorier om Bottas F1 framtid lanserade av diverse "F1 experter" och "insiders". Om han inte är på väg till Williams så blir det AR istället, eller RBR,eller McLaren, eller AT. Om Russel skrattar under en intervju när han får en fråga om en Mercedes styrning, så tolkas det som att han redan har ett kontrakt med Mercedes och så vidare,.mycket roande. Tänk om Bottas nyser under en intervju, hur ska man tolka det, att han tar Leclercs plats hos Ferrari? Jag ser framemot när Mercan gör ett utlåtande om sina förare till 2022, en del blir besvikna, andra glada, och en del kommer att bara framstå som de glada amatörer de är, självutnämnda "experter"  från reakorgen med röda prislappar.
Det är inte ofta man får chansen att se hur golvet i en F1 bil ser ut på över och undersidan, till nästa år blir det något helt annat med Venturi tunnlar och ground effect, huruvida det leder till bättre eller sämre racing ur underhållningssynpunkt  återstår att se.
 
Dagens grid girl är en favorit i repris som ser framemot vad som kommer inträffa i första kurvan i morgondagens race när ingen vill ge sig, det är lätt hänt på Hungaroring att man hamnar i muren.
 
Amen,.må den bästa föraren vinna imorgon.     
 
    
 
          
 
      
 
      

HUNGARORING SHOOT OUT

 
Dags för en sista racehelg innan sommaruppehållet, dags att köra F1 på en karting bana med allt vad det innebär. Hungaroring är lika med blygsamma hastigheter, höga luft-ban temperaturer, blinda ingångar till långsamma kurvor, max downforce och inga problem med att få upp däckstemperaturen, men däremot problem med att kyla ner däcken på grund av avsaknaden av långa raksträckor. En välbalanserad bil som inte understyr alltför mycket är guld värt på Hungaroring, man kör med en relativt mjuk satt bil som klarar av att rida på kerbsen utan att balansen och därmed även greppnivån påverkas av kurvtagningen.  Hungaroring kallas för Monaco utan murar på grund av att det är lika svårt att ta sig förbi ute på banan som i Monaco, platsbyten sker för det mesta i samband med depåstoppen, så ett lyckat kval är ett måste om man vill kriga om podiums och poäng. 
 
I och med banans karaktär bör RBR vara favoriter att kamma hem segerbucklan på Hungaroring, men Mercedes har varit starka här tidigare så man kan inte räkna bort dem i förväg. Dock saknar årets bil en hel del downforce i jämförelse med RBR som kan köra med mindre vinge, och kan därmed reducera graden av drag på ett mer framgångsrikt sätt än Mercedes, så det återstår att se huruvida Mercedes har någon nytta av de uppdateringar som de tog i bruk på Silverstone på en bana som Hungaroring. På Silverstone körde Mercedes sina bilar med extremt lite vinge bak, så det kanske finns lite extra downforce hos Merca till Hungaroring, dock är kombinationen lång hjulbas-mjuk satt bil inte det bästa på en bana som Hungaroring, men Mercedes har överraskat förr,  så som sagt var, man ska inte räkna bort dem i förväg. 
 
Några andra som borde göra bra ifrån sig på Hungaroring är McLaren och AT, kanske även Ferrari om de får däcken att fungera, AR brukar trivas i höga bantemperaturer och så vidare. Lyckas man i kvalet så kan det till och med finnas en chans för några att sätta käppar i hjulen för den dynamiska RBR-Mercedes duon, det finns några förare på mittfältet som är riktigt snabba i kvalet. 
 
Däckslitaget ligger på medel, bromsslitaget är låg, två stopp strategi är den mest förekommande, väderprognoser siar om sol och temperaturer mellan 30-33 grader under racehelgen med en liten risk för regnskurar på söndag.
 
Det om Hungaroring, Hamilton och Mercedes har kört igång Mission 44, som ska hjälpa mindre välbeställda ungdomar att etablera sig inom sporten. Hamilton slängde in 20 miljoner pund, en fin gest enligt några, skatteplanering enligt mig eftersom all välgörenhet är avdragsgillt på sina håll, skänk en krona så tjänar du två.
 
Dagens grid girls är lämpligt klädda för höga temperaturer, synd bara att de inte får vara med på Hungaroring.
 
Amen,..må semesterns sista suck vara med er.   
 
            
 
   
 
    

THE DOGFIGHT

 
 
 
Man brukar säga att vi människor ser vad vi vill se, så det finns ett antal tolkningar om kontakten mellan Verstappen och Hamilton genom Copse i första varvet. Frågar man Horner så ägde Max Copse kurvan, frågar man Wolff så hittade  Lewis en lucka på insidan och tog den, Horner tycker att Lewis körde på Max, och Wolff tycker att Max styrde in i Lewis, så vad tycker jag? Tja, i mina ögon såg det mest ut som en racing incident, F1 förarna brukar dyka på en lucka om de ser en, att de här två skulle förr eller senare köra in i varandra har varit mer eller mindre en självklarhet, inte om utan när, att det hände just på Hamiltons hemmaplan kom inte som någon större överraskning.
 
Verstappen och Hamilton  krigade hela vägen fram till Copse hjul mot hjul , sedan tog Hamilton en rövare i 300+ och dök på insidan, Max försökte försvara sin position, Hamiltons framhjul stötte mot Verstappens bakhjul, och Max skickades in i muren där det blev ett tvärstopp som mättes till 51G, en rejäl smäll med andra ord, rödflaggan kom upp och racet blåstes av. Verstappen hamnade i sjukhuset, Hamilton fick ett 10 sekunders straff samt ett gyllene läge att knappa in i förarmästerskapet, något som han också gjorde genom att vinna racet assisterat av Bottas, så nu skiljer det bara 7 poäng mellan Verstappen och Hamilton i kampen om förarmästerskapet, och 4 poäng i kampen om konstruktörstiteln mellan RBR och Mercedes.  
 
Att Mercedes åter igen använde teamorder för att hjälpa Hamilton kom inte heller som en överraskning, redan innan Hamilton kom ikapp och förbi Bottas började spelet när Bottas i radion ifrågasatte om hans däck skulle hålla, och påpekade att han inte längre kunde hålla samma varvtider, något senare kom det hela i klartext från Wolff: "do not fight with Lewis".
Så, vad tycker jag om det? Tja, det är så det fungerar i F1, man offrar den ene föraren för att hjälpa den andra som ligger bättre till i kampen om förartiteln, fair play är något som man hittar inom amatörracingen, F1 handlar om något helt annat, pengar och PR, sporten som sådan är bara ett verktyg, inte ett självändamål.
 
Leclerc blev köttbiten i en Mercedes hamburgare, han krigade förtjänstfullt hela vägen men orkade inte hålla Hamilton bakom sig ända in i mål, men en andraplats måste ändå kännas nästan som en seger för Leclerc med tanke på hur nyckfull årets Ferrari är, ibland fungerar däcken, ibland inte. Norris slutade på en fjärdeplats i mål, han smet förbi Bottas i början av racet, men fick se sig passerat efter ett långsam depåstopp, teamkompisen Ricciardo blev femma, kanske har han nu lyckats justera sin körstil efter bilen.  Sainz tog sjätteplatsen i den andra Ferrarin före landsmannen Alonso, Stroll försvarade AM färgerna genom att bli åtta i mål, Ocon fick stryk av Alonso igen med fick med sig två poäng med sin nionde plats, den sista poängen gick till Tsunoda.
 
Gasly blev elva, överhajpade Boy George tolva, Giovinazzi trettonde, Latifi fjortonde, Kimi som skickades av banan av Perez i slutet av racet femtonde, Perez sextonde, Mazepin som slog Schumacher sjuttonde, Schumacher blev den sista som klassades i mål med sin artonde plats, Verstappen och Vettel bröt racet.
 
Racet på Silverstone och hur Hamilton lyckades vinna det kommer säkert diskuteras livligt på sina håll, men gjort är gjort och därmed är dessa diskussioner om vem som gjorde vad rätt så meningslösa eftersom slutresultatet kommer att stå sig, men jag kan tänka mig att till sista racet innan sommaruppehållet kommer en mycket revanschsugen Verstappen, med andra ord, en ny dogfight av rang är på ingång.
 
Det om dagens race, apropå 2022 års bil, jag hittade en hel del Indycar vibbar i den, det gjorde tydligen Horner med, han tyckte att den påminner om Indy bilar från 90 talet, inget bra betyg, F1 ska vara F1, inte en kopia av antika Indycar bilar. 
 
Dagens grid girl hade annat för sig igår, men vill påpeka följande, F1 förare är rovfåglar, inte fredsduvor, Verstappen och Leclerc skulle ha gjort samma som Hamilton gjorde i samma läge, samtliga har den "killer instinct" som utmärker en toppförare. 
 
 
Amen,.må hundfajten vara med er.