THUNDER FROM DOWN UNDER

 
Thunder from down under nästa, Albert Park fick en ny asfalt 2022 och några ombyggda kurvor, en bana med korta rakor och ett antal långsamma kurvor, bra traction ut ur långsamma kurvor är ett måste för att man ska ha en chans för övertagande på den efterföljande, korta DRS rakan. Asfalten med metallinslag är slät med dålig greppnivå i början av racehelgen, men greppnivån förbättras undan för undan under racehelgen när mer gummi läggs på banan, man kör även F3 och F2 i Albert Park i samband med F1 helgen, något som hjälper till att bygga upp greppnivån. Utanför racelinjen är banan smutsig och hal och muren nära, så risken för att DRS tåg bildas är rätt så hög, och då inte minst med tanke på att den "rörliga chikanen" i form av Hulkenberg är tillbaka i F1. Tittar man på banans layout så framstår det med all önskvärt tydlighet att det här är en RBR bana, Ferrari var bra med 2022,men årets bil är inte lika bra ut ur-genom långsamma kurvor som fjolårets och har sämre balans än RBR, så allt annat än en RBR 1-2 skulle vara en överraskning. 
 
Belastningen av däcken ligger på medelnivå liksom graden av downforce och greppet från asfalten, ett stopp brukar vara praxis, man startar med medium och avslutar med hårda, mjuka använder man bara under kvalet.
 
Det om Albert Park, Hamilton hade åsikter om både det ena och det andra efter det föregående racet, han gnällde att Russel hade fått bättre strategi och en bil med bättre set up, och gnällde även över orättvisan hur mycket snabbare RBR var på rakorna jämfört med Mercedes...
 
...det gamla Mercedes tricket att stalla bilen med hjälp av J dämparen är ett minne blått efter det att den fick kalla handen av FIA,. även om den idag finns kvar i en annan form men går inte längre att använda för att "stalla" bilen.
 
 
Så, hur lyckas RBR stalla bilen utan en J dämpare? Det handlar i första hand om aerorelaterad trixande även om det  påverkar bakvagnsgeometrin till en viss grad. Som ni minns så skapas downforce i skiktet mellan två flöden som strävar i samma riktning i olika hastigheter. Runt en F1 bil bildas det ett antal flöden, men vi tar bara dem vars aerodynamiska påverkan på bilens downforce nivå angående att "stalla" bilen har den största betydelsen. Vi har uppifrån och ner flödet till-från bakvingen, flödet till-från beamvingen, flödet över golvet och fram till bakhjulsupphängningen och till slut flödet till-från diffusern. När man öppnar DRS i början av rakan "stallar" man downforce skiktet mellan bakvingen och beamvingen som i sin tur "stallar" downforce skiktet mellan beamvingen och diffusern/slutet av golvet=en kedjereaktion som ger högre toppfart rakt fram, man kan väl kalla det för en trippel DRS som några gör. När man sedan ställer sig på bromsen i slutet av rakan, blir det en kedjereaktion igen i en omvänd ordning och downforce nivåerna normaliseras. Värd att nämnas är att det inte enbart handlar om flöden i olika hastigheter för att skapa downforce, utan även i flöden i olika temperaturer. Flödet genom sidepodsen/kylarna är en del av det "inre aero", ett varmt flöde runt avgasröret vars hastighet dras upp med hjälp av avgasflödet, ett varmt flöde som möter två kallare och förstärker kedjereaktionen när man "stallar" bilen. Flödet mellan sidepods-över golvet har som främsta uppgift att skärma av diffusern, men påverkar även bakvagnsgeometrin när man "stallar" bilen eftersom bakvagnsupphängningen är en del av aeropaketet,med andra ord, en sorts aerodynamisk J dämpare utan fysisk form. Trippel DRS är en rätt så enkel trick i teorin, men svår att få fungera till 100% i praktiken, bara en designer/aerodynamiker av Neweys kaliber klarar av det och det finns bara en Newey. Den enda utvägen blir att kopiera, men en kopia är bara en kopia som saknar orginalets utvecklingskapacitet på grund av att kopians skapare saknar Neweys förmåga att vidareutveckla orginalet. 
 
Så vad ska de andra stallen göra att komma ikapp RBR? Dessvärre finns det inte så mycket de kan göra på grund av att de saknar en designer/aerodynamiker av Neweys kaliber. RBR kan köra sin bil med mer downforce tack vare sin "trippel DRS", för att försöka hålla jämna steg med RBR på rakor tvingas andra köra med mindre vinge, något som straffar sig genom kurvor när man tappar grepp=RBR kör ifrån de andra både rakt fram och genom kurvor. En del av RBRs magi ligger i även det faktum, att de kan köra sin bil med mjukare bakända tack vare att de klarar av köra den med mer rake än andra utan att tappa grepp bak. Ju styvare en bil är i bakändan desto svårare blir det att skapa en "trippel DRS" effekt, till exempel Mercedes är inte i närheten av det eftersom deras udda aerodesign tvingar dem att köra sin bil med en riktigt styv bakända, dags för Merca att tänka om och låta Allison ta över kommandot av designarbetet.
 
Det om "trippel DRS", hos McLaren har James Key fått sparken, in kommer David Sanchez från Ferrari som ska jobba tillsammans med Neweys gamla parhäst Peter Prodromou, det kan fungera men ingen av dem håller Neweys nivå, McLaren har en lång väg att vandra för att komma ikapp RBR. En som vill vara med och leka igen är ex BAR mannen Graig Pollock, och det med hjälp av Saudi slantar. Lite roligt i sammanhanget är att Pollock har slagit den stora trumman för sina EDI värderingar, EDI står för equality, diversity och inclusion, något som rimmar rätt så illa med Saudiska häng dem högt "värderingar".
 
Apropå värderingar, det är inte bara F1 som suckar efter diktator slantar, Moto GP har kört länge i Quatar, moderat bandy spelarna med svensken Stenson i spetsen säljer röv i Saudiarabien liksom F4 och F3 som varje vinter kör i mellanöstern i en serie skapad av den saudiska FIA chefen,.och sedan har vi givetvis fotbollspelarna med FIFAs escort pojke aka media hora från brittiska öarna Mr B i spetsen, och nu senast Mr Z som gav tio poäng för Qatar för VM, även han säljer röv för dagens spotpriser i mellanöstern. Nu är ju idrottsproffs för det mesta rätt så simpla "matching numbers" människor, där siffran för IQ matchar siffran för skostorlek, är man högutbildat så är man rumsren och dricker inte ur toalettstolen i nykter tillstånd och så vidare, men lite tankeverksamhet borde det väl ändå finnas där ibland även för ett stolpskott som Mr B eller Mr Z även om bollen är rund och jorden platt på gräsmattan.
 
Dagens grid girl kan tänka sig att åka till down under, dock inte i sällskap av fotbollspelare.
 
Amen,..må det platta jorden vara med er.     
 
 
       
 
         
 
       

RBR DOUBLE STRIKE

 
 
Två race, två RBR dubbel,.och fler lär följa. Perez vinst i all ära, men loppets behållning var Verstappens uppvisning,eller ska vi kalla den för RBRs uppvisning, från femtonde startrutan till en andra plats i mål. På tolfte varvet var han redan uppe på en åttonde plats, på sjuttonde på en fjärde och på tjugofemte på en andra, något som säger allt om Neweys skapelse, man kunde lika gärna dela ut årets titlar redan nu, RBR lirar i en egen liga, resten av startfältet får nöja sig med att agera statister. Så här i början av säsongen slipper Perez stallorder, men Verstappens "jag är inte här för att bli tvåa" speglar den verkliga rangordningen hos RBR, Perez kommer aldrig bli en världsmästare hos RBR. Racet som sådant blev en händelsefattig tillställning, det var bara Verstappens/RBRs uppvisning och domarkårens klanterier som satte färg på spektaklet. Alonso korsade mållinjen som trea, jublade, och blev sedan av med sin tredjeplats när domarna tyckte att stallet hade jobbat med hans bil när han tog sitt fem sekunders straff under depåstoppet, och gav honom en femma till. Senare ändrade de sig och gav tillbaka tredjeplatsen till Alonso, sedvanligt FIA klanteri med andra ord, att de bara orkar dra löjets skimmer över sporten, clownerna inom F1 cirkusen förnekar sig aldrig.   
 
Så, finns det något hopp om att någon eller några kan sätta käppar i hjulen för den dynamiska RBR duon? Egentligen inte, AMs kopia av RBRs  fjolårs bil är inte så pjåkig, men den hänger inte med i den uppdaterade orginalets tempo, Ferrarin är i grund och botten snabbare än AM men faller med sitt däckslitage, Mercedes kan nå en podiumplats bara om Alonso eller Leclerc klantar till det, Alpine har varken förare som är bra nog eller farten att utmana  om podiums och så vidare.  Ännu en gång kan man konstatera att F1 är en ren materialsport, visst finns det vissa skillnader även fartmässigt bland förarna, men i toppstallen är de marginella. För det mesta är det materialet som gör föraren, inte tvärt om, man behöver till exempel bara titta på Hamiltons prestationsnivå i ett undermåligt material, chansen för hans del att vinna en åttonde titel existerar inte i årets Mercedes.
 
Den eviga diskussionen om vem som är den bästa föraren genom tiderna borde inte förekomma med tanke på hur det ovannämnda materialet påverkar på förarnas prestationsnivå, GOAT eller COAT i F1 är till 90% bilen, inte föraren oavsett om han heter Verstappen, Hamilton eller Alonso...
 
...eller som rallyföraren Walter Röhl uttryckte sig en gång i tiden om Audis rallykanon,."en dresserad apa skulle vinna med den", samma gäller i F1, ett antal dussinförare har tagit VM titeln med GOAT-COAT bilar. Nog om clowner och getter, i Saudiarabien slaktar man varken clowner eller getter, utan vanligt folk som är dumma nog att höja rösten om mänskliga rättigheter. Ifjol avslutade man F1 festen med 81 avrättningar så fort F1 cirkusen hade lämnat landet, i år tog man livet av 13 stycken veckan innan F1 cirkusen anlände, hur många kommer mista livet nu när F1 cirkusen drar vidare till Australien återstår att se. Ingen inom F1 cirkusen hade något att säga om slaktfesten, de tog pengarna och blundar istället, sportwashing när den är som värst, sug på det era jävla penningkåta hycklare inom F1 cirkusen.
 
 
 
Dagens grid girl och jag skickar vår sedvanliga hälsning till...
 
...FIA chefen...
 
...Fuck you.
 
Amen...må GOAT-COAT bilen vara med er.     
 
 
      
 
 
      
 
 
      

BULLS OUT

När Max är borta...
 
 
...dansar Sergio på bordet... 
 
 
...men jag är övertygad om att Max tar en podium i morgon med en start från femtonde rutan, ett drivaxelbyte är lätt fixad för RBR innan racet i morgon. Max var klart snabbast i kval ett, sedan var olyckan framme i kval två när drivaxeln havererade, och Max tvingades bryta kvalet, men årets RBR är så mycket kvickare än alla andra, så som sagt var lär det inte bli några problem för Verstappen att ta sig upp genom startfältet, kanske ända upp till en första plats i mål.  Leclerc kom nära men har en tio platsers nedflyttning till racet, Alonso i sin RBR kopia får därmed chansen att starta från första ledet, men har inte racepace att matcha RBR, samma gäller för  Russel och Mercedes liksom för Sainz som inte alls har samma tempo som Leclerc. Stroll fick stryk av Alonso, Ocon spöade Gasly , Hamilton hängde inte med i Russels tempo, och Piastri lyckades ta sig till kval tre i sitt andra kval för McLaren, hans stallkompis Norris satte sin bil i muren och tvingades bryta kvalet i kval ett. 
 
Både Ferrari och deras kundteam tycks ha vissa problem med hybridsystemet som varken samlar eller levererar extraknuff vid rätt tillfällen, förbränningsmotorn gör sitt men hybridbiten haltar, något som kostar toppfart på en snabb bana som Jeddah. Har man en bil som har hygglig balans men saknar lite downforce och därmed även drag, så kan man tjäna på det på en snabb bana som Jeddah, man kan väl kalla det för banspecifik prestanda där bilens svaga punkt blir dess styrka på samma sätt som det blev för Mercedes vid några tillfällen ifjol. När man sedan hamnar på en bana där downforce är ett måste så hamnar man i efterkälken, det är bara RBR som alstrar mycket downforce utan att samtidigt alstra mycket drag. Det blir intressant att följa om man hos AM klarar av att vidareutveckla sin kopia av fjolårets RBR, kan bli rätt svårt eftersom de saknar en designer av Neweys kaliber, att kopiera är en sak, men att vidareutveckla är något helt annat. Mercedes bil är inte ett dugg bättre än fjolårets, det enda som återstår för deras del är att försöka förbättra aerodynamiken, att börja om från början med nytt chassi och aeropaket finns inte på grund av budgettaket, de får sikta sig in på 2024 med en Allison designad bil. Alpine tycks vara känslig för varierande bantemperaturer, snabb i höga bantemperaturer men tappar prestanda när bantemperaturen sjunker, dock verkar deras bil ha en bättre balans än fjolårets. AR och HAAS är handikappade av Ferraris hybridsystem som inte håller måttet, AT har förmånen att ta del av RBRs teknik men klarar inte av att skruva ihop något vettigt av delar de köper av RBR, och Williams saknar både downforce och balans. Det var allt för idag, det blir intressant att följa hur många varv det tar för Verstappen i morgon att klättra upp till en podiumplats.
 
 
Dagens grid girls gillar sol och värme, men inte i Saudiarabien.
 
Amen,..må vårens sena ankomst vara med er.