BEEN THERE, DONE THAT

 
Det lever en liten djävul i varje race snubbe, en djävul som viskar: "På dem grabben, öga för öga tills alla är blinda, vinst till varje pris, the second is the first loser",..den här gången var det djävulen själv som blev av med ögat när det var nära ögat. Framhjulsläpp kan vara rätt så lömska ibland, och svåra att "hämta hem" om man inte kör med en relativt mjuk framända, något som jag inte gör eftersom jag bromsar sent och hårt som i sin tur kräver en rätt så styv framända, så det gäller att ha "tongue-in-cheek" när man passerar fuktiga delar av banan för att undvika närkontakt av tredje graden.
 
Nu när jag har avslutat ett kapitel av mitt liv på mitt sätt, så känner man både vemod och lättnad, det förstnämnda för gamla goda tiders skull som aktiverades efter race veckan, och den sistnämnda för människors skull som står mig nära, även om de har försökt dölja det, så har oron, ångesten och rädslan alltid funnits där för deras del, nu kan de andas ut, BL har tagit målflaggan för sista gången på irländska vägar.
 
Det om risktagande på två hjul, säkerheten må vara en viktig del av modern racing, men FIAs tvångsmatning med Halo lämnar en dålig smak i munnen, inte minst med tanke på, hur högt 10 kilos extravikt hamnar, och det i en sport där förarna gör allt för att bli av med några kilo av sin matchvikt.
 
Jag personligen ser införandet av Halo som en överkurs ur säkerhetssynpunkt, om man eliminerar varje riskmoment i racing, så förlorar sporten sin själ som går ut på att utmana faran, att utmana det riskfyllda, racing har alltid varit och kommer alltid förbli en riskabel sysselsättning, en självmant sådant, om man tappar gnistan och rädslan smyger sig på en, då bör man pyssla med något annat.  
 
 
Det skiljer tio år mellan bilderna här ovan, 2017 vs 2007, men ur aero aspekt har det inte hänt så värst mycket under åren, tar man bort hajfenan från årets Ferrari så är den rätt så likt 2007 års bil ur aero aspekt, även om den körs med en hel del "rake". Allt var inte bättre förr, men rätt så likt med det som finns nu, F1 har tagit ett steg tillbaka för att kunna ta två framåt, ytterligare några steg tillbaka skulle inte ha skadat enligt min mening, men det kanske kommer....
 
....dock lär vi aldrig mer få betrakta scener som den här, FIAs skrivbords byrokrater skulle sätta sina säkerhets utlåtanden i vrångstrupen om Iceman skulle plocka med sig Hamilton ute på banan.
 
Så, vad försöker jag säga med all prat om att ta några steg tillbaka, vem behöver en sixpack när man kan ha en öltunna?  Inte riktigt så, utan att man kan förvandla öltunnan från förr till en sixpack av idag med rätta metoder, Play Station generationen har lättare att hitta den rätta vägen till en F1 bana via TV spel och social media än via farsans minnen från förr, som dock kan förvandlas till F ettans framtid, tillbaka i framtiden så att säga.
 
Dagens grid girl gör gällande, att sky is the limit om inte ens det, ingen vet hur högt F1 kommer att kunna flyga om det hela sköts på rätt sätt av rätta människor.
 
Det var allt för idag, jag är rätt så upptagen av diverse skit just nu, men återkommer här i bloggen om några dagar igen.
 
Amen,..må racing djävulen alltid ha glimten i ögat.      
 
         
 
        
 
   

SOLDIER OF FORTUNE

 
Belfast är sig likt, liksom mina gamla polare som släpade mig med sig till VOODOO, dock inte för att jag skulle öva på att kasta elaka trollformel på mina blivande medtävlare, utan enbart i syfte att slå runt på ett hederligt, irländsk sätt....
 
 
...vem behöver voodoo när man har Yoshimura.
 
Så här under semestertider händer det inte så värst mycket i F1 världen, men några rykten florerar det på sedvanlig maner, en går ut på att Bernie tillsammans med ett antal investerare...
 
...och David Brabham är på väg att köpa Force India, som sedan ska döpas om till Brabham för att återinföra det anrika namnet till F1, Bernie ägde ju själv Brabham stallet en gång i tiden.
 
Ett annat rykte gör gällande, att Ron Dennis skulle vara intresserad av att köpa Toro Rosso av Red Bull, han fick ju sammanlagt kring tre miljarder kronor när han sålde sina aktier i McLaren, och fick en klumpsumma i samband med sin avgång.
 
Så, ligger det någon form av sanning i de ovannämnda rykten?  Allt är möjligt, Bernie har alltid varit duktig på att köpa något med andras pengar, Ron i sin tur vill mer än gärna visa för sina gamla affärsvänner, att han fortfarande är kapabel att skapa en respekterad stallverksamhet i F1, i mina ögon är rykten om Bernies och Rons comeback mer trovärdiga än rykten om diverse kinesiska investerare som skulle vara på väg in i F1,..om det nu inte är så, att Bernie bara tänker lura skjortan av några rika kineser. 
 
 
Media murvlar roar sig med genom att skriva ihop halvtids rapporter om vilka förare som ska hissas,och vilka som ska dissas, de brittiska "F1 experter" har alltid betraktat Marcus med det onda ögat, så även nu när det är dags för att summera förarnas insatser efter årets första halva.
 
PlanetF1.com smiskar Mackan med påpekandet, att Nasr tog flera poäng i sitt första race i Austrlien än Ericsson har tagit på 67 race, Grandprix 247 går steget längre och skriver på följande sätt: "If this was the year Ericsson proved to be anything more than a stereo typical pay driver, he´s fast running out of time to prove it.  With no points to his name, the only thing of value he´s brought to team is considerable financial backing, although to be fair he hasn´t been a complete enbarrassment, out-duelling his more highly regarded teammate on a few occasions.  Regardless, the internal politicking seems to have handed him the key to kingdom, and maybe with an increased budget he´ll be able to get on the scoreboard."
 
Så, hur påverkar artiklar som de ovanstående på en förarens "marknadsvärde"?  Det beror på vilka som läser dem, och vilka slutsatser de drar av det som de läser. PR-marknadsföring gänget gillar definitivt inte negativt laddade texter oavsett var och i vilken form de dyker upp, för Mackans sponsorer som föredrar att hålla sig borta från rampljuset betyder det hela inte speciellt mycket, dock är det just deras tysta medverkan som styr media murvlarnas intresse åt en negativ riktning,  så för Marcus del skulle det ha varit bättre om hans sponsorer skulle varit synliga hos Sauber, det är just anonymiteten som är bränslet i brasan som de brittiska journalister håller vid liv under sin häxjakt på Ericsson. 
 
Apropå Silly Season, de allra flesta tycks bli kvar där de är, Perez vill stanna hos Force India, Sainz har inte råd att köpa sig loss från Toro Rosso, Vettel retar kallfeber på Ferrari ledningen genom att visa sin ovilja att skriva på för mer än ett år osv, samtliga toppförare verkar stanna där de är och blockerar därmed för förarbyten även hos stallen på mittfältet. 
 
Ericsson blir med stor sannolikhet kvar hos Sauber, och får sällskap av Leclerc, vart Wehrlein kommer att ta vägen är oklart, men Williams kan vara en möjlighet med Toto som den pådrivande kraften. Massa har nog gjort sitt, och di Resta trots sin rutin från F1 är inte direkt en  framtidsman, även om stallet säger att han kan vara ett alternativ, den stora frågan är om Williams vågar satsa på två unga förare, dock ska man hålla i minnet att tex Toro Rosso har gjort just det framgångsrikt under många år.
 
Vem som kommer att ersätta Palmer hos Renault återstår att se, Ocon blir nog kvar hos Force India, så Rowland och Kubica lär vara aktuella, den senare dock enbart ifall han kan bevisa att han håller en hel säsong, och kan fartmässigt matcha Hulkenberg.  
 
Alonso lär bli kvar hos McLaren tillsammans med Vandoorne, Kvyat kanske lyckas rädda sitt skinn ännu en gång med ryska slantar, Stroll med sin feta plånbok likså osv, så SS tycks inte bli särskillt silly i år trots allt, utan det blir först i slutet av nästa år det kommer att hända saker på förarmarknaden i F1.
 
Det om lite av varje, jag kommer att vara rätt så upptagen under den här veckan, så vi får se om jag får någon tid över att skriva här i bloggen, livet är kort och tid är en bristvara utan bäst före datum.
Så, ha det mina vänner och kom ihåg en gammal sanning som gör livet lättare att leva när det tar emot,
"When life hands you lemon, make a gin and tonic and have som fun".
 
Dagens grid girls är biker babes med öga för need for speed.
 
Amen,..må indian sommaren komma till er.      
 
     
 
    

A MAN GOTTA DO WHAT MAN GOTTA DO

 
Irland nästa stopp för min del om några dagar, det är att dags att avsluta något som har varit en stor del av mitt liv under många år, ett avslut på mina mina villkor, doktorn ville annat,.fuck it, a man gotta do what man gotta do.
 
 
Testkörningen på Hungaroring avslutades idag, Lando Norris gjorde 1,17,385 med ultramjuka, 1,17,682 med supermjuka,Alonsos kvalvarv med supermjuka var 1,17,549, en snabb gosse...
 
...Kubicas snabbaste varv blev 1,18,572 med supermjuka, Hulkenberg gjorde 1,17,468 med samma gummiblandning under kvalet, en helt ok tid av Kubica som avverkade hela 142 varv, fler tester lär följa för polacken, vars testkörning hade lockat många landsmän till Hungaroring.
 
Angående testkörning, snabba varv ska alltid tas med en nypa salt, Bottas testade på Silverstone några dagar efter Englands GP, och satte varvtider som skulle har räckt till pole, så test varv är test varv, kval och race varv något helt annat.
 
 
Inbördeskriget hos Ferrari visar inga tecken att klinga av, Marchiello sparkade...
 
...PU chefen Lorenzo Sassi på stallpoliska grunder...
 
...Binotto som stöds av Marchionne vill ta över stallchefs jobbet från Arrivabene, som i sin tur hotar med att ta mig sig Marlboros sponsor pengar om han tvingas lämna sitt jobb, Marchionne och hans lärling Binotto är Vettel fans, Arrivabene i sin tur gillar bättre Iceman...
 
...jag för min del undrar när Agnelli familjen som äger Ferrari, Alfa Romeo, Lancia,Fiat och Chrysler får nog av all osämja, och ger sparken för hela gänget.
 
 
Sauber hade med sig ett uppdaterings paket till Ungern, bla bättre kylning så att man kunde köra sin PU med full effekt, nya Merca inspirerade barge boards, och nya Ferrari inspirerade sidopods för att kunna skapa mer grepp bak,.men icke.  Det är rätt så märkligt att de ansvariga hos Sauber inbillar sig, att om man kopierar vissa designgrepp hos konkurrenter och skruvar dem på plats, så har man helt plötsligt en välbalanserad bil med mycket grepp. Jag skulle vilja ödmjukt påpeka följande: Ferrari är en max rake bil, Mercedes är dess raka motsats, att kopiera vissa design idéer hos båda två och skruva fast de på en bil som är varken det ena eller andra ger i sluttampen plus-minus noll,.om inte ens det, var hittar de sina designers, hos Lada i Ryssland?
 
Hungaroring är en typisk "rake bil" bana, Singapore en annan, det plus höga temperaturer är inte riktigt Mercedes grej, men Spa kommer att bli en helt annan sak, där lär Ferrari vara tvungen att överträffa sig själva om de vill vara med och slåss om pole och racevinst, lägre temepraturer och banans karaktär är mumma för Mercedes.
 
Tifosis i Italien var rasande på Ferraris stallorder efter Ungerns GP, och till och med Italiensk media tyckte att Kimi var den moraliska segraren på Hungaroring, jag vill påpeka följande: På grund av att Vettel var tvungen att undvika köra över kerbsen så fick han dålig utgång ur vissa kurvor, hade Kimi velat köra om så hade det fungerat helt smärtfritt, han hade mycket mer grepp och kunde bevara det när Vettels däck tog slut. Ferrari tog in Kimi för tidigt eftersom de visste, att om han hade stannat ute ett varv till, så hade han kommit ut från depån framför Vettel, och då hade Ferrari varit tvungna att ge en direkt stallorder för sina förare att byta plats.
 
Mercedes gav en direkt strallorder, men skötte det hela mycket snyggare, när Hamilton lämnade tillbaka tredjeplatsen till Bottas när han inte klarade av att ta sig förbi Kimi. Nu finns det många som tycker att Ferrari var smarta och Mercedes korkade, att det viktigaste är att vinna till varje pris, det må vara så för stallens del, men inte för min del som åskådare, jag struntar fullständigt vem som vinner den ena eller den andra titeln, det enda jag bryr mig om är bra och spännande racing istället för kökörning i stallorder anda som gör ingen racing fan glad.
 
I Finland råder det F1-rally-Moto GP relaterad högtryck, Kimi och Valtteri samlar podiumplatser, den unga gardet inom rally i form av Lappi, Suninen och Rovanperä är på väg in bland toppförarna, Kymiring blev klara med som arrangörer av Moto GP under tiden 2019 till 2023 samtidigt som man undersöker möjligheten att även köra F1 på samma bana om några år,.med andra ord, det går bra nu i Finland.
 
Det var allt för stunden, jag hör av  om några dagar i mån om tid, jag kommer inte att stanna i Europa så värst länge till, L.A kallar,..och inte bara L.A.
 
 
Ride on babe, i´m coming.  
 
Amen,.må det goda livet vara med er.