WHO IS TRULY THE BEST

 
Varje gång Hamilton når en ny milstolpe i F1 ur statistisk synpunkt, börjar diverse F1 journalister tugga fragda angående frågeställningen vem är den bästa F1 föraren genom tiderna. Inget nytt, man måste ju skriva om något när F1 cirkusen tar en paus, men är den bästa och den snabbaste en och samma sak, är den mest framgångsrika och den snabbaste en och samma sak? Bra fråga, till exempel hos McLaren finns det folk som anser att Mika Häkkinen är den snabbaste föraren genom tiderna av de som har kört för McLaren, inte Senna, Prost eller Hamilton, utan Häkkinen. Jag för min del har vid upprepade tillfällen påpekat att F1 liksom all annan motorsport är materialsport, den som sitter i rätt bil vid rätt tidpunkt är den snabbaste och hamnar därmed i historieböckerna som den snabbaste, men allt är subjektivt, och då inte minst fakta och statistik.
 
Vägen till att vara den snabbaste i F1 börjar redan i matarserier, även där gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, hamna i rätt stall med rätt sponsorstöd. Så, vi tar en titt var några av F1 förarna började sina karriärer, och vart satsningen ledde till resultatmässigt.
 
Hamilton körde för ASM-ART och tog F3 och GP2 titlarna.
Rosberg vann GP2 titeln med ART.
Bottas vann GP3 titeln med ART.
Leclerc vann GP3 titeln med ART och F2 titeln med Prema.
Ocon vann F3 titeln med Prema och GP3 titeln med ART.
Stroll vann F3 titeln med Prema.
Russel vann GP3 och GP2 titlarna med ART, men blev bara 6 och 3 med Carlin och Hitech i F3.
Verstappen körde för Van Amersfoort i F3 och blev bara 3.
Norris körde för Carlin i F2 och blev 2. 
Sainz körde för Carlin och Arden och hamnade utanför topp 3.
 
Det var lite fakta om arbetsgivare och förare som körde för dem, samma trend fortsätter även i år, Dennis Hauger knep F3 titeln med Prema, Piastri är på god väg att göra samma sak i F2 med Prema. Summa summarum, det gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, ha bra sponsorstöd och helst ett kontrakt som ger en status som okränkbar förstaförare. Som man kan läsa av fakta här ovan, så har två stall dominerat nästan totalt i matarserier, ART och Prema. Att hamna hos någon av de har mer eller mindre varit en garanti att vinna titeln i  matarserier, just nu är det Prema som leder med en noskon längd, nästa säsong kan det vara ARTs tur åter igen. Felix Rosenqvist körde 3 säsonger hos Mucke Motorsport utan att vinna F3 titeln, flyttade sedan till Prema och vann direkt, Ericsson hade inte samma flyt hos DAMS 2011 i GP2 där Grosjean vann titeln året innan och Palmer året efter Ericsson, rätt ställe men vid fel tidpunkt.
 
Det som gäller i matarserier gäller även i allra högsta grad i F1, att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Schumacher var det hos Ferrari, Hamilton är det hos Mercedes, Räikkönen var inte det hos McLaren, inte heller Verstappen hos RBR bortsett från i år och så vidare. Ibland gör medelmåttor bra resultat hos ett toppteam som till exempel Hill och Villeneuve hos Williams när deras bil var totalt överlägsen, mer dominerande än Ferrari var under Schumacher eran eller Mercedes har varit under de senaste åren. Ibland missar en toppförare några titlar på grund av en bil som inte håller ihop, Kimi var på rätt ställe hos McLaren men vid fel tidpunkt, hade bilen hållit ihop hade Kimi haft några VM titlar till. 
 
 
Den här rätt så meningslösa "bäst genom tiderna" diskussionen lär fortsätta tills jorden går under, det finns inte en endaste människa på jorden som har all fakta om diverse förarnas situation hos diverse arbetsgivare när de tog sina VM titlar. Av Schumachers titlar kom minst tre genom ren fusk, han hade också en privat däcksleverantör som försåg honom med däck ingen annan hade tillgång till, inte ens stallkompisen och så vidare. Det är rätt så roande att läsa när soffaexperter skriver om hur Schumacher byggde upp Ferrari och senare även Mercedes till ett vinnarstall. Schumi var en urusel testförare med noll förmåga att lämna vettig feedback, allt enligt Ferraris ingenjörer, på hans tid sköttes testandet av testteam med duktiga testförare. Det enda man kunde läsa av Schumis "testkörning" var att när varvtiderna blev snabbare var man på rätt väg, när de blev långsammare var man på fel väg, sedan var det upp till ingenjörer att lista ut vilka modiferingar var aktuella. Hos Mercedes var Schumis inhopp en ren reklam-PR grej, hans bäst före datum hade gott ut länge sen, det var ju Mercedes som en gång i tiden köpte in Schumacher i F1, så det var lämpligt att avsluta karriären hos dem. För mig var Schumacher den mest osportsliga fuskaren någonsin i F1, en riktig skitstövel som inte skydde några medel för att vinna, en rätt så medelmåttig sportvagnförare hos Mercedes som halkade in i F1 med Mercedes stöd, en riktig liten människa.
 
Nu är det Hamilton som står för rubriker och rekord, något som inte är så konstigt med tanke på vilken position han har hos Mercedes, hela stallet är byggt runt Hamilton och hans ego, huruvida han kan anses vara den bästa genom tiderna låter jag vara osagt, mest framgångsrik kanske, men bäst och snabbast? Tja, vem vet, det är upp till var och en att bilda sin uppfattning om det, statistiken säger en hel del, men inte nödvändigtvis sanningen om vem verkligen är den bästa och snabbaste genom tiderna. Allt är relativt, och det  även inom F1 cirkusen när mediamurvlarna skapar legender efter tycke och smak utan att ha en aning om hur förarna nådde sina framgångar. Det har funnits en hel del urusla F1 förare, men ännu fler urusla "F1 experter",vars klickbete journalism har köpts av icke källkritiska F1 fans som dagens sanning.  Det senaste exemplet av sådant kom efter Rysslands GP, när diverse "F1 experter" sågade Bottas prestation utan att ta reda på fakta först. Mercedes körde sina bilar med mer regninställningar än torr dito, något som resulterade till kraftig understyrning på torrt underlag, både för Bottas och Hamilton. Startar man långt bak så måste man chansa med lite vinge för att kunna ta sig fram genom startfältet, lite vinge och understyrt är ingen bra kombo, utan leder till dåliga utgångar ut kurvor, man kommer inte ikapp den som ligger före, och har svårt att hålla undan för den som kommer bakifrån. Så länge banan var torr hade Hamilton ingen chans med sin understyrning att komma ikapp Norris, när regnet kom så var han ikapp på nolltid, Bottas i sin tur ville komma in tidigare än han kom men stallet lämnade honom ute ett varv till, något som med all sannolikhet kostade honom en podium, han hade bara 5 sekunder fram till en tredje plats. Wolff som gapade under racet till sina förare ångrade sig efteråt, och nämnde just understyrningen som problemet för båda sina förare, något som dessa "F1 experter" tydligen missade. Jag ger inte mycket för dessa "F1 experter", de skämmer ut sig med sitt okunniga pladder, samma individer säger sig också vara experter på fotboll, cricket, tennis och så vidare, 95% av de borde pyssla med något annat än att skämma ut sig i F1 sammanhang.
 
Det var allt idag, jag avslutar med ett påstående, Norris är snabbare förare än  Verstappen, Leclerc och Russel.
 
Dagens grid girl är en favorit i repris som lär återkomma.
 
Amen,..må den icke existerande absoluta sanningen om vem som är snabbast genom tiderna vara med er.     
 
      
 
     
 
     
 
     
 
      
 
    
 
 
 

LET SLEEPING DOG LIE

 
 
100 jämt för Hamilton tack vare tur och skicklighet efter en racehelg där Lewis gjorde många misstag, körde på en medarbetare på depån, satte bilen i muren vid depåinfarten, snurrade in i muren i slutet av kvalet, och förlorade tre placeringar i racestarten.
 
Norris tog starten, men fick se sig passerat av Sainz i kurva två, Hamilton i sin tur gjorde en dålig start, och passerades av trion Stroll-Alonso-Ricciardo, Räikkönen gjorde en riktig bra start och var uppe på en tionde plats efter första varvet. Sainz skaffade sig en liten lucka till Norris och trean Russel, Ricciardo tog sig förbi Alonso, Hamilton passerade Stroll och på varv sex även Alonso, och läget i topp tio stabiliserades fram till första depåstoppen. De som hade nedflyttning på startgriden efter ett PU byte startade jakten på en poängplacering, det var intressant att följa skillnaden i batteriprestanda mellan Mercedes, RBR och Ferrari. De två sistnämnda tog i bruk nya batterier på Sotji, och hade helt klart gjort såna framsteg, att Mercedes numera är bara på tredje plats i batteriprestanda. RBR och Ferrari avstod ifjol att uppdatera sitt energiåtervinningssystem just på batteri sidan, något som de nu kunde dra en fördel av med sina uppdaterade batterier, och något som märktes vid omkörningstillfällen, det var gott om kraft från batteriet när man tryckte på knappen för övertagande. Verstappen tog sig snabbt genom startfältet med hjälp av Hondas uppdaterade batteriboost, Bottas verkade inte särskillt motiverat efter det totalt onödiga PU bytet som kostade honom tio platsers nedflyttning på stargriden, det är inget bra sätt att motivera en förare som kommer att lämna stallet efter årets säsong. 
 
Norris tog tillbaka förstaplatsen från Sainz, Russel sackade efter i sin "kvalbil" som han brukar göra, Hamilton avancerade sakta men säkert, Verstappen närmade sig topp tio gänget, loppet löpte vidare med ett antal platsbyten i samband med depåstoppen, av de tjugo förare startade Alonso, Gasly, Bottas, Giovinazzi, Leclerc och Verstappen racet med hårda däck, resten med medium.  Norris höll undan i täten, och såg ut att gå mot en första vinst i sin F1 karriär tills det började regna några varv från målflaggan. Först in på varv 48 att byta till intermedium blev Bottas som hade fastnat nere i kön, Hamilton som först vägrade komma in att byta däck kom in varvet senare tillsammans med de flesta andra, det var bara Norris som vägrade komma in trots upprepade uppmaningar från depån. Norris halkade vidare med torrdäck fram till varv 51 innan han kom in, och fick betala för sin vägran att komma in, britten halkade ner till en sjunde plats i mål, ibland kan det vara klokt att lyssna på depåpersonalen. 
 
Som sagt var, Hamilton vann med lika delar av tur och skicklighet, samma sak med Verstappen som tjänade många placeringar när det dags att byta till regndäck, Sainz gjorde en stabil insats från start till mål,och Ricciardo gjorde det samma när han räddade äran för Macken. Bottas tjänade nio placeringar med sitt tidiga depåstopp för regndäck, och Alonso hängde med i topp tio genom hela racet, och slutade på en fin sjätte plats. Norris blev racets stora förlorare på grund av sin vägran att komma in och byta däck, ibland kan förarna överskatta sin förmåga under svåra förhållanden. Kimi gjorde en stark comeback efter sin Covid 19 semester, och tog en åttonde plats i mål, Perez underpresterade trots sin nionde plats i mål, och Russel gjorde en Russel, upp som en sol under kval, ner som en pannkaka under race. Williams har faktiskt rätt så mycket downforce, något som hjälper till över ett kvalvarv, men samtidigt också mycket drag som stjälper under ett race, en medveten satsning av teamet som under vissa förhållanden kan betala sig. 
 
Stroll som blev elva och Vettel som blev tolva körde ihop i slutet av racet, Gasly som var uppe bland tio i topp i början av racet slutade på en trettonde plats, Leclerc förlorade många placeringar i slutet av racet och tog målflaggan som fjortonde, Giovinazzi var helt vilse under hela racet, Tsunoda hade ingen lyckad dag han heller, de sista som klassades i mål blev Mazepin och Latifi, Schumacher bröt racet.
 
På bilden här ovan kan man se vad som hände för samtliga förare vid depåstoppen och när vädrets makter slog till i slutet av racet, några tjänade många placeringar, andra förlorade, sånt är racing, ibland har man tur, ibland inte. 
 
Det om racet, apropå hur Bottas blir behandlat av stallet, jag kommer att tänka på en annan österrikare när jag tänker på Wolff, en liten herre med målarpensel mustasch. Samma arrogans, samma översittarfasoner, samma sätt att utnyttja andra i sina egna syften, samma sätt att offra andra som kanonmat, det är synd att Bottas har kastat bort några av sina bästa år som förare hos Mercedes och skitstöveln Wolff.
 
 
Dagens grid girls är utan paraplyer, men uppskattade underhållningen på de sista 10 varven på en blöt bana.
 
Amen,..må djävulen ta alla onödiga livsformer från Österrike, med eller utan mustasch. 
 
       
    
      
 
        
 
      
 
    

RUSSIAN ROULETTE

 
 
Sotjis nyckfulla väder ordnade det som FIAs trixande med regelboken inte har klarat av, ett kval med oväntad utgång på en upptorkande bana. Nu var det inte enbart väderförhållanden som satte krokben på Mercedes, utan både stallets strateger och Hamilton hjälpte till att stjälpa mästerstallet, stallet genom att kalla in sina bilar för sent för byte till slicks, och Hamilton genom att köra in i muren på väg in i depån. Byte av framvinge kostade dyrbar tid både för Hamilton och Bottas som kom in i depån bakom Hamilton, de fick bara ett varv med däck som inte hade nått upp till rätt temperatur och därmed var chansen till en plats i första startledet borta för båda två. Williams strateger fattade rätt beslut när de tog in Russel först av alla att byta till torrdäck, McLaren och Ferrari följde snart efter, men hos Mercedes väntade man ytterligare ett varv, något som tillsammans med Hamiltons misstag kostade dem dyrt.
 
Som det går läsa av tabellen här ovan var rätt tajming allt i slutet av kval tre, Norris som tog pole var 2,1 sekunder snabbare än stallkompisen Ricciardo, och Ocon som blev tia hamnade hela 3,8 sekunder efter polemannen Norris. Kvalet handlade egentligen inte om vem som var snabbast, utan vem som var ute vid rätt tidpunkt med rätta däck, dock tycker jag personligen att det är underhållande när vädrets makter blandar sig i det hela, och gör kvalet till ett lotteri som i sin tur gör racet mer intressant ut ur åskådaraspekt.
 
Givetvis ska Norris ska ha gredd för sitt kvalvarv, bra jobbat av honom, men vilket flyt Macken har haft på sistone, det är bara tacka och ta emot. Sainz var lyrisk efter sitt turbetonade kvalvarv, han var inte bland de snabbaste varken i kval ett eller i kval två, men det är kval tre som räknas i slutändan, så ett starkt kval av honom även om han snurrade på väg in i depån efter kvalet. Russel var inte heller han bland de snabbaste i kval ett och två, men stallets strateger såg till att han kom in i rätt tid för torrdäck, och fick tillräckligt många varv i sin "kvalbil" för att få upp däckstemperaturen "inom fönstret".  
 
Hamilton fick nöja sig med en fjärde tid slagen med hela 2 sekunder av  polemannen Norris, Ricciardo blev femma slagen med 2,1 av sin stallkompis, Alonso tog en fin sjätteplats i sin Alpine före Bottas som fick betala priset för Hamiltons misstag, Valtteri kör med mindre vinge än Lewis och behöver därmed flera varv för att få upp däckstemperaturen på rätt nivå. Stroll gjorde ett starkt kval och belönades med en åttonde plats, kanadensaren tycks trivas på en blöt bana, Perez som åter igen visade att han inte riktigt har farten över ett varv blev nia, och Ocon som kvalades ut av Alonso med hela 1,6 sekunder blev tia.
 
Vettel blev elva, han var snabbare än Stroll i kval ett men fick stryk av kanadensaren i kval två, en mycket förbannad Gasly fick nöja sig med en tolfte plats före sin stallkompis Tsunoda som inte var långt efter fransosen i kval två, och Latifi på en fjortonde plats och Leclerc på en femtonde struntade i att köra i kval två eftersom båda har bytt PU, och kommer därmed automatisk att hamna långt bak i startfältet. Kimi slutade på en sextonde plats i sin AR som enligt honom hade en bra balans men saknade grepp, Schumacher blev sjuttonde före snurriga Giovinazzi, och hemmasonen Mazepin nittonde före Verstappen, som inte brydde sig om att skaffa någon varvtid eftersom han på grund av PU byte tvingas ändå starta från sista rutan.
 
Så, tre av "nästa generation" förare längst fram på startgriden, men kval är kval, det är 800 meter till den första riktiga kurvan på Sotji, tre unga hetsporrar i spetsen och några gamla racerävar bakom de redo att slipstreama, det kan sluta med tårar  både på ett våt och torrt underlag. Mercedes duon kommer nog  jobba upp sig genom startfältet innan målflaggan, kanske även Perez, hur många placeringar Verstappen kommer att avancera återstår att se.
 
Det om kvalet och "nästa generation", men hur är det med "nästnästa generation" ur nordisk synpunkt? Tja, normannen Hauger tog F3 titeln, Beganovic ingår i Ferraris ungdomssatsning, och pojken på bilden här ovan, Tuukka Taponen, 14 år, har tagit sina första varv i en formelbil. Tuukka försöker göra en Beganovic, det vill säga, bli medlem i Ferraris young driver academy. Han har visat upp sig för Ferrari i Italien med några andra ungdomar som försöker ta plats i Ferraris ungdomssatsning, har som merit en VM silver och en EM prons i kart, vann i sina två första race i en F4 i Finland, var snabbast i en F4 test för Prema i Italien där han spöade bland annat just en Ferrari junior i form av James Wharton och så vidare. Talang har han utan tvekan, Tuukka, men som alla vet räcker det inte enbart med talang, utan man måste också ha bra sponsorstöd för att kunna skapa sig en framtid inom formelbil racing, hur långt de här ungdomar kommer att nå i sina racingkarriärer återstår att se, men jag önskar lycka till för alla tre. 
 
Dagens grid girls klarade sig utan sina paraplyer idag, det gjorde jag med, det var en otrolig fin sensommardag som tycks få sällskap av en till imorgon.
 
Amen,..må sensommardagarna vara med er.