RUSSIAN ROULETTE MADE IN JAPAN

 
Från det här, 27 plus och sol...
 
...till det här, 6 plus och snöblandat regn,..kan vara dags för en mindre sinnesundersökning för att ta reda på varför jag egentligen är tillbaka i Peking och hur länge jag ämnar stanna.
 
Enligt diverse källor är det nu mer eller mindre klart, att Sauber byter motorleverantör 2018, från Ferrari till Honda.
 
Det tyngst vägande skälet lär vara ekonomin, Sauber räknar kallt  med att japaner kommer erbjuda sin motor till ett kraftigt rabaterad pris, frågan är om Sauber därmed satsar på en vinnande häst eller skjuter sig själv i foten, chansen för ett framgångsrik samarbete ligger på samma nivå som att klara livhanken när man spelar rysk roulett, det går inte fortare för det om man piskar en död häst.
 
Hos Honda råder  seppuku-harakiri stämning, de begriper inte varför det går dåligt när det gör det, och inte heller varför det går bra när det gör det, Honda fick en lyckad testdag i Bahrain när ingenting rasade ihop, problemet är att de inte vet varför de fick en lyckad testdag, jag för min del önskar Sauber-Honda och Marcus lycka till om han blir kvar hos Sauber nästa år.
 
Rysslands GP lär bli en kamp mellan Mercedes och Ferrari, de är så jämna att det kan mycket väl bli väderförhållanden som fäller avgörandet.  Mercedes har en bil med bra framända som trivs bäst i lite kyligare temperaturer, Ferrari en bil med stark bakända som trivs bäst i lite högre temperaturer, under racehelgen spås det temperaturer strax under 20 grader och sol, och mer än ett depåstopp är rätt så osannolikt, så det kan hända att vinnaren blir den som går först i depån, eller den som spelar sina kort rätt om säkerhetsbilen kommer in på banan.
 
Bakom den dynamiska duon lär RBR härska, Williams har tidigare gått bra i Ryssland i alla fall Bottas bakom ratten, Toro Rosso har en bil som har mer kapacitet än de har visat upp under årets tre första race osv, kampen om de sista poängen kommer att bli stentuff på den ryska Tilke parkeringsplatsen, så tuff att några kan tvingas parkera i räcket i sin iver att visa sig på den styva linan med tanke hur många förarkontrakt som går ut efter årets säsong.
 
Det var några rader om det som komma skall, som jag nämnde tidigare, så har jag mycket begränsad med tid över för bloggandet under de närmaste dagarna, jag ska försöka hinna med att skriva några rader om tillfället yppar sig.
 
Det är inte bara snabba förare som kommer från Finland, utan även snygga tjejer som Jessica Edström på bilderna här ovan,..säg hej till Jessica.
 
Amen,..må april vädret vara med er.    
 
          
 

CALL A RANDOM SWEDE

 
I morgon är det dags för mig att ta flyget till Sverige, jag har lite blandade känslor inför återkomsten, har inte riktigt den rätta motivationen att återvända till Peking.  Amber och jag tillbringade helgen i Austin, COTA och Moto GP var ett måste, jag satt på läktaren och funderade  huruvida våren hade kommit till Peking, och fick rådet av Amber att "call a random swede" i Peking och fråga.
 
Dum som jag är så gjorde jag det, och fick en väder rapport som innehöll hagel, minusgrader på nätterna, snöblandat, sol, regn, hårda vindbyar osv, dock skulle det eventuellt dyka upp lite behagligare väderförhållanden lagom till första maj.
 
COTA är en något lite märklig bana, den känns rytmisk och inbjudande på en hoj, men orytmisk och Tilke tråkig i en bil, men så är det med många andra banor med, det som passar för en hoj passar nödvändigtvis inte alls för en bil.
 
Banan i Ryssland under den kommande helgen är i sin tur nog lika trist att köra på både med en hoj och med en bil, en slät asfalt och en utslätad bandesign är en icke alltför upphetsande kombination, som inte blir bättre av en racestrategi ,som förmodligen går ut på att bara göra ett stopp för de allra flesta.
 
 
Bernie var ju en Putin fan av stora mått, huruvida den nuvarande ledningen som består av jänkare är det återstår att se, visserligen är Ryssland en viktig marknad för biltillverkare och Pirelli, den stora frågan är om jänkare bryr sig om detta, och låter Rysslands GP leva vidare i F1 sammanhang.
 
Jag för min del är inte speciellt förtjust i varken landet elller banan som sådan, och vet inte heller om jag får tid över att skriva något här i min blogg under racehelgen, eftersom det blir så mycket annat att ta hand om när man landar i Peking, vi får väl avvakta och se hur det blir med det hela.
 
Under den gångna veckan har jag varit så upptagen av vardagslivet  att bloggandet har blivit lidande, det blir så ibland när man har mycket att göra, jag har bla besökt Bullhead City i Arizona, där jag hämtade en Mercury coupe 53 hos en snubbe, och hittade hos honom även en riktigt pärla i form av en Sugar Bear springergaffel liknande den på bilden här ovan.
 
Femtio trean var jag tvungen att lämna hos en saneringsfirma i utkanten av L.A för rengöring, lukten av råttskit tog andan ur en, springergaffeln fick följa med till garaget där den fick ett positiv mottagande.
 
 
För dem som inte känner till Mr Sugar Bear vill jag påpeka följande, hans springergafflar fungerar där många andra inte gör det, inget studsande eller hoppande och det går att svänga med hojen utan att  man drattar på arslet.
 
Apropå hojåkare inom motorsporten, det finns människor som av någon anledning tror, att varken racing med en bil eller med en hoj kräver speciellt mycket av föraren ur fysisk synpunkt, de människor kan ju pröva på att till exempel träna som dubbla enduro världsmästaren Eero Remes gör för att vara i form när säsongen kör igång.  I hans träning ingår bla att göra knäböj med 120 kg, åka 3 mil på skidor där man enbart använder armarna för att staka sig i mål, göra 26 pull ups, räck häv  där man enbart använder långfinger, ringfinger och lillfinger att hålla fast greppet osv, det är mycket vältränade snubbar som tävlar inom diverse motorsport klasser.
 
Dagens grid girls år beredda för alla sortens vårväder, för mig är det dags att sova några timmar, jag hör av mig under veckan om jag får tid över att blogga.
 
Amen,..må vårsolen vara med er.    
 
          
 
 
      
 
 
      
 

YOU SEE WHAT YOU WANNA SEE

 
 
Vi människor inklusive mig själv har en viss tendens att se vad vi vill se istället för det sanningsenliga, så det kan vara vettig att ibland försöka vidga sina vyer genon att ta del av andras åsikter och värderingar.
 
Eftersom jag inom kort kommer att återvända till Sverige, så tyckte jag att det kunde vara på sin plats att ta del av vad de svenska F1 bloggare har kommit fram till efter årets tre första race.
 
Jag kikade in hos den gamla den fria, dvs Fredrik af Petersen vars blogg inlägg alltid är både sakliga och väl genomtänkta.  Sedan gick jag vidare till Anna hos bladet, som med begränsade resurser gör ett bra jobb, tog del av Gergei Farkas visdom hos Auto, Motor und Sport, och landade därefter hos Berggren i Expressen vars kunskapnivå angående F1 kan ifrågasättas till en viss mån.
 
Berggren hade fått besök av Blomqvist, vars åsikt om förarna på bilderna här ovan väckte mitt intresse. Enligt Blomman gäller följande, jag citerar: "Marcus är minst lika bra som Bottas, kanske till och med bättre",.slut citat.
 
Ett rätt så intressant påstående med tanke på de berörda förarnas prestationer fram till dagens datum i F1, Bottas har skrapat ihop 394 poäng, 11 podiums och har varit fyra och femma som bäst i förarmästerskapet, Marcus i sin tur har lyckats skrapa ihop 9 poäng och inte så mycket mer.
 
På de mästerskapserier som Bottas har kört innan F1 var han aldrig sämre än 3 i sluttabellen, han har vunnit bla Renault 2.0 euroserien, GP3 titeln osv, Marcus i sin tur bla den brittiska formula BMW titeln, liksom den japanska F3 titeln, vilka titlar som väger tyngst är upp till var och en att avgöra, det kan vara en bra ide att kika på vilka andra förare deltog i de ovannämnda serier när Valtteri och Marcus tog sina titlar, nivån av förare  på olika serier håller rätt så skiftande kvalité.
 
Blomman fortsatte med sin något försvarsinriktad retorik, eller kanske borde man kalla det för polemik som gick ut på, att Marcus har fått oförtjänt mycket negativ uppmärksamhet av den samlade  journalistkåren med följande resonemang, jag citerar:"Det är inte konstigt att jag tycker som jag gör, jag har bra insyn och vet varför resultaten sett ut som de gjort. Men att journalister inte sätter sig in är för dåligt. Det är så okunnigt att man skäms. Det har vi som journalist kår ett väldigt stor ansvar att förklara för tittarna",..slut citat.
 
Så, ska man tolka Blommans utlåtande som så,  att hans kolleger är okunniga eftersom de inte tycker att Marcus är lika bra eller till och med bättre förare än Bottas?  Svågerpolitik är väl ordet som dyker upp hos mig, Blomman går på som en SD politiker, och försöker tydligen skapa något slags Sverige-Finland landskamp hatstämning ivrigt påhejad av sina lärjungar i sin blogg hos Teknikens Värld, där Marcus har blivit helgonförklarad av individer vars agenda påminner den hos Avpixlat. Det är fritt fram hos Blomman att kasta skit på samtliga förare förutom Marcus, riktigt hätsk stämning där borta numera, alla besökare som på något sätt har fräckheten att ifrågasätta Marcus storhet som förare stämplas som troll eller något ännu värre osv, det märks inte mycket av det stora ansvaret som journalister har enligt Blomman i hans blogg, som mer eller mindre har förvandlats till en sandlåda för intoleranta navelskådare med bloggaren själv i spetsen.
 
Jag har sagt det förr, och säger det igen,.jag ger inte mycket för Blommans "expertis", förare hamnar inte där de hamnar av en slump, inte heller enbart av marknadsorienterade orsaker, utan hos toppstallen är det i första hand förarskickligheten som fäller avgörandet när det är dags att välja förare, och faktum kvarstår, att förarskickligheten varierar även om Blomman och hans anhängare inte tycks varken begripa eller erkänna det.  Om Teknikens Värld anser sig vara en någorlunda seriös tidning, så borde de nog ta en titt på den nuvarande riktningen av Blommans blogg, där bloggaren själv svartlistar folk vars åsikter inte passar i hans smak, samtidigt som han sätter inga som helst gränser för Marcus fans som lever rövare bäst de vill, Blomman är på god väg att bli en kloakjournalist av Schulman nivå.
 
 
 
Det om individer som ser vad de vill se, nu lite om det tekniska som ibland kan vara svårt att se även om man vill se det.  Kimis prestationsnivå i år har blivit ifråsatt på sina håll, så det kan vara på sin plats att redogöra hur svårt det kan vara att hitta rätt med inställningar, om man har en så säregen körstil som Kimi har.
 
Det handlar inte om någon enstaka punkt som måste hamna rätt, utan en hel serie av komponenter som måste samarbeta i harmoni, bla framvagnsgeometri, dämpare, däck, styrväxel , servopåverkan och även aerodynamik till en viss del osv, lirar inte de ovannämnda delarna av helheten i samklang, så blir följden en understyrd bil som inte alls gör som Kimi vill.
 
Hans körstil där man bromsar sent djupt in i kurvor kräver en bil med bra framända som tar styrning direkt när man vänder ratten, Kimis race linje in i kurvor är inte en mjuk sådant där man svänger mjukt och försiktig genom hela kurvan, utan mer som en rakt linje in, en snabb styrrörelse och en rak linje ut med lite överstyrning, med rätta inställningar fungerar det optimalt för Kimi och resultaten blir därefter.
 
Så, det finns ingen anledning för Kimi fans att oroa sig, årets bil passar Kimi, och den rätta set uppen dyker upp inom kort, det kan hända att det krävs ett antal styrväxel byten och annat smått och gott innan man når dit, men det kommer.
 
 
Party like a Rockstar,..vem vill du festa med?
 
Amen,..må alla människor lära sig att se sanningen.